ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Πέμπτη 9 Μαρτίου 2023

ΠΕΤΡΟΥ ΜΠΟΤΣΗ: ΑΓΙΟΣ ΤΥΧΩΝ Ο ΜΑΡΤΥΡΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ (ΜΕΡΟΣ 13ον)

 



Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Πέτρου Μπότση «Άγιος Τύχων ο Μαρτυρικός Πατριάρχης»,
Αθήνα 2014, σελ. 145-149.
<<Η επανάσταση και οι πολιτικές ταραχές του 1917 βρήκαν την Εκκλησία στο στάδιο της προετοιμασίας για την επαναφορά της πατριαρχίας, προκειμένου ν' ανακτήσει την αυτοτέλειά της. Έτσι συνήλθε μια μεγάλη Σύνοδος που αποφάσισε τελικά την επαναφορά της πατριαρχίας και στη συνέχεια εξέλεξε τον Τύχωνα πατριάρχη. Το να βρεθεί κανείς ποιμενάρχης σε μια τέτοια περίοδο ταραχών και διωγμών ισοδυναμεί με μαρτύριο.
Οι μπολσεβίκοι προχωρούσαν διαρκώς σε τρομοκρατικές ενέργειες εναντίον της Εκκλησίας. Για να δικαιολογήσουν τις πράξεις τους, επινόησαν αυθαίρετα το επιχείρημα πως η Εκκλησία στο σύνολό της δεν ήταν παρά μια αντεπαναστατική οργάνωση, που έπρεπε να εξαλειφθεί από προσώπου γης. Οι ίδιοι έκλεισαν ή ανατίναξαν τις περισσότερες εκκλησίες, σφράγισαν μοναστήρια, δήμευσαν την εκκλησιαστική περιουσία, ενώ οι κληρικοί κι οι μοναχοί πήραν το δρόμο της εξουσίας, της φυλακής, των βασανισμών και του μαρτυρίου.
Η Εκκλησία τα χρόνια αυτά έζησε ένα νέο μαρτυρολόγιο. Η θέση του πατριάρχη ήταν πολύ δύσκολη. Από τη μια έπρεπε να υποστηρίξει την αυτοτέλεια και την ύπαρξη της Εκκλησίας κι από την άλλη να προστατέψει τους πιστούς, που αντιδρούσαν στις αντιεκκλησιαστικές και βίαιες ενέργειες του σοβιετικού κράτους, με αποτέλεσμα να γίνονται θύματα της αγριότητας και της βιαιότητας της νέας σοβιετικής κυβέρνησης.
Ο πατριάρχης προσπάθησε να συγκρατήσει τις αθεϊστικές δυνάμεις που ήθελαν να επιβάλουν μια κυριαρχία στερημένη από αρχές και αξίες, βασισμένη μόνο σε μια ιδεοληψία για δήθεν ισότητα και δικαιοσύνη, που τελικά εξελίχτηκε στην πλέον άδικη και τρομοκρατική καταπάτηση κάθε ανθρώπινου δικαιώματος κι ελευθερίας, στο όνομα μιας <<απελευθερωμένης και δίκαιης ανθρωπότητας>>. Τα αποτελέσματα αυτής της τραγικής για την ανθρωπότητα απόπειρας ήταν ολέθρια, τραγικά!
Ο πατριάρχης αντιστάθηκε, αγωνίστηκε σθεναρά να πείσει τους κρατούντες να σεβαστούν τα ιερά και τα όσια που από αιώνες πολλούς σέβονταν και τιμούσαν οι Ρώσοι πιστοί. Προκειμένου να κατασιγάσει το μένος τους εναντίον κάθε ιερού και οσίου, ικανοποίησε πολλές φορές ορισμένες από τις απαιτήσεις του νέου καθεστώτος, όταν αυτές δεν ήταν ιδιαίτερα επιζήμιες για την Εκκλησία και τους πιστούς. Όταν όλ' αυτά δεν απέδωσαν, προχώρησε στον αυστηρό έλεγχό τους, με την ύστατη ελπίδα, ότι ίσως αυτό θα μπορούσε να καταλαγιάσει τον ανεξέλεγκτο επαναστατικό πυρετό τους. Όλα απέβησαν μάταια. Κι ο πατριάρχης βέβαια ακολούθησε την τύχη που είχαν εκατοντάδες χιλιάδες άλλοι κληρικοί, μοναχοί και λαϊκοί, δηλαδή το δρόμο του μαρτυρίου.
Η μεγάλη και μαρτυρική μορφή του ομολογητή πατριάρχη δεν έχει παρουσιαστεί ως σήμερα στο ελληνικό κοινό. Με την προτροπή και τη βοήθεια της ηγουμένης και των αδελφών της Ιεράς Μονής του αγίου Αλέξανδρου Νέφσκυ και της Παναγίας Νέο-Τίχβιβ, από το Αικατερίνμπουρκ της Ρωσίας, προχωρήσαμε στη σύνδεση και την έκδοση του βιβλίου αυτού, με την ελπίδα πως η ανάγνωσή του θα μας παρηγορήσει και θα μας στηρίξει, θα ενισχύσει τους πιστούς στον αγώνα τους, ιδιαίτερα στις δύσκολες συνθήκες που διανύουμε σήμερα στην πατρίδα μας>>.
Πέτρος ΜπότσηςΔεκέμβριος 2014.
(Απόσπασμα εκ του προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».










ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β'



ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΤΥΧΩΝΑ ΤΟΥ ΟΜΟΛΟΓΗΤΗ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ



3. ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΤΟ ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΠΛΟΙΟ RETVIZAN



Φιλαδέλφεια, 16 Μαρτίου 1902


Το 1898 η ρωσική κυβέρνηση ανέθεσε στην εταιρία william Cramp and Sons στη Φιλαδέλφεια τη συμμετοχή σε μια συνεργατική επιχείρηση: στην κατασκευή του κρουαζιερόπλοιου Variag και του πολεμικού πλοίου Retvizan. Με εξοπλισμό σφηρύλατο από ατσάλι της Βηθλεέμ, το Retvizan ήταν ένα πρότυπο πλοίου και παραμένει ως σήμερα αγαπημένο μοντέλο στους κατασκευαστές πλοίων. Οι εικόνες του Αγίου, που είχαν κατασκευαστεί από τα προηγούμενα χρόνια, μας θυμίζουν την υλική κι ηθική υποστήριξη, καθώς κι τη βοήθεια που έδωσαν στην εκκλησία προσωπικότητες της Ρωσίας που ζούσαν στη Φιλαδέλφεια εκείνη την εποχή. Το πλοίο παραχωρήθηκε στην Άπω Ανατολή. Στην ξαφνική επίθεση, με την οποία άρχισε ο Ρώσο-Ιαπωνικός πόλεμος, το Ratvizan χτυπήθηκε από μια τορπίλη, η ζημιά όμως επισκευάστηκε. Αργότερα το Retvizan χρησιμοποιήθηκε στη μάχη της Κίτρινης Θάλασσας, τον Αύγουστο του 1904, όπου, παρά το γεγονός ότι βλήθηκε από δεκαοκτώ εκρηκτικά βλήματα, <<δεν έπαθε ζημιά σε κανένα από τα ζωτικά σημεία κατά τη διάρκεια της επιχείρησης, ούτε και έμεινε εκτός ενέργειας κάποιο από τα όπλα του. Μόνο ένας από τους πυργίσκους του έπαθε ζημιά>>. Αργότερα όμως οι Γιαπωνέζοι ανέσυραν το πλοίο και του χάρισαν μια δεύτερη ζωή, ωσότου αποσύρθηκε το 1923.


Α
γαπητοί αδελφοί,


σας απευθύνω χαιρετισμό με την ευκαιρία των εγκαινίων του ιερού αυτού ναού του Θεού. Το γεγονός αυτό είναι ευχάριστο και σπουδαίο για τη ναυτική ζωή σας. Όπως το σώμα σας χρειάζεται μερικές φορές έναν τόπο για ν' αναπαυτεί κι όπως ένας ατυχής άστεγος άνθρωπος που δεν έχει πού να βάλει το κεφάλι του φαίνεται δυστυχισμένος κι αξιοθρήνητος, έτσι κι η ψυχή μας, στο ίδιο μέτρο, έχει ανάγκη από έναν τόπο για να εκφράσει τη χρά του, να κλάψει για τη θλίψη του, ν' απευθύνει τη δοξολογία του στον Κύριο και να ικετεύσει τη βοήθειά Του στις ανάγκες και τις θλίψεις του. Τέτοιος τόπος για την ψυχή είναι ο χριστιανικός ναός του Θεού, τόσο αγαπητός στην καρδιά του ορθόδοξου Ρώσου. Πόσο λυπηρό είναι για την ψυχή μας να παραμένει χωρίς ναό, χωρίς συμμετοχή στη θεία λατρεία! Η κατάθλιψη όμως μας επισκέπτεται ιδιαίτερα στη θάλασσα. Ο άνθρωπος πολλές φορές δε βλέπει στεριά για βδομάδες ολόκληρες. Η ματιά του εξαντλείται από τη μονότονη θέα του υγρού στοιχείου, δεν μπορεί ν' αναπαυτεί πουθενά. Η ηρεμία κι η ακινησία δεν μπορούν να προξενήσουν κάποιο αίσθημα ανάπαυσης, αλλ' απεναντίας γίνονται πρόξενοι ανίας. Η ψυχή του ανθρώπου νιώθει άστεγη, ορφανή. Τότε όμως ξεσπά μια καταιγίδα, ο άνεμος λυσσομανά, τα κύματα αναβαίνουν ως τον ουρανό κι έπειτα βυθίζονται στην άβυσσο. Εκείνες τις στιγμές η ψυχή του ανθρώπου κυριεύεται από απόγνωση. <<Η ψυχή αυτών εκ κακοίς ετήκετο, εταράχθησαν, εσαλεύθησαν ως ο μεθύων... οαν βρώμα εβδελύξατο η ψυχή αυτών... και πάσα η σοφία αυτών κατεπόθη>>. (Ψαλμ. ρστ' 26-27, 18). Όσο μεγάλο κι αν είναι ένα πλοίο, όσο επιδέξια κι αν έχει κατασκευαστεί, μπροστά στα απύθμενα κι απεριόριστα νερά μοιάζει τρομερά αξιοθρήνητο κι ασήμαντο. Μόνο με τη βεβαιότητα ότι η πρόνοια του Θεού καθοδηγεί το πλοίο κι ότι ο Κύριος θα δώσει οδηγία να ηρεμήσουν τα νερά, <<θαλάσση οδόν και εν κύμασι τρίβον ασφαλή>> (Σοφ. Σολ. ιδ' 3-5), οι άνθρωποι θα εμπιστευθούν τη ζωή τους σ' ένα μικρό κομμάτι ξύλου. Κι όταν νιώθουν ότι είναι εντελώς αβοήθητοι τη στιγμή που ενσκήπτει παγίδα, πάνω στη θλίψη τους επικαλούνται τον Κύριο, ο οποίος τους λυτρώνει από τη θεομηνία. <<Και επέταξε τη καταιγίδι, και έστη εις αύραν, και εσίγησαν τα κύματα αυτής... και ωδήγησεν αυτούς επί λιμένα θελήματος αυτού>> (Ψαλμ. ρστ' 29-30). Δε λέει μάταια η λαϊκή σοφία ότι <<όποιος δεν έχει μπει στη θάλασσα, δεν έχει ποτέ του προσευχηθεί στο Θεό>>. Αλλά ποιό μέρος είναι καλλίτερο για να προσευχηθεί κανείς, από το ναό του Θεού;Γι' αυτό είναι τόσο καλός κι ωφέλιμος ένας ναός μέσα στο πλοίο!


Αδελφοί μου!


Σύντομα θα έρθει η ώρα για να ξεκινήσετε το ταξίδι σας. <<Ναι, Κύριε και Θεέ μας, επίβλεψε με έλεος στο πολεμικό αυτό πλοίο, ευλόγησέ το με το παντοδύναμο χέρι Σου, δώσε του την ουράνια ευλογία Σου, ταξίδεψε με τους ναυτικούς που επιθυμούν να ναυτολογηθούν μαζί του. Στείλε τους ανέμους ευνοϊκούς, ανάθεσε σ' έναν άγγελο να τους μεταφέρει την ευλογία Σου, να τους προφυλάξει και να τους διατηρήσει σώους από ανέμους ενάντιους, από καταιγίδες και μεγάλες τρικυμίες, να τους προφυλάξει σώους και υγιείς, με τις πρεσβείες της Θεοτόκου και του αγίου Νικολάου. Ο ναός αυτός εγκαινιάστηκε προς τιμή του αγίου Νικολάου και τώρα, αδελφοί, σας ευλογώ με την εικόνα του, με την ολόθερμη ευχή ο άγιος Νικόλαος να είναι για σας ένα <<γαλήνιο λιμάνι κι ασφαλής προστάτης>>.


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Πέτρου Μπότση
«Άγιος Τύχων ο Μαρτυρικός Πατριάρχης»,
Αθήνα 2014, σελ. 145-149.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF