ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Δευτέρα 13 Μαρτίου 2023

Ο ΘΕΡΙΣΜΟΣ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΓΙΟΡΤΗΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΑΣ





Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Νικολάου Βελιμίριβιτς: «Μεθ' ημών ο Θεός», εκδόσεις «Ορθόδοξη Κυψέλη», Θεσσαλονίκη 2017, σελ. 92-95.
(132 αξιόπιστα θαυμαστά ιστορικά γεγονότα που επιμαρτυρούν πως ο Θεός ενεργεί, με άπειρους τρόπους, για να φέρει τους ανθρώπους κοντά Του, κοντά στην Αλήθεια, κοντά στην σωτηρία τους).
Η μετάφραση από τα σερβικά έγινε από το ζεύγος Νράγκαν και Ευαγγελία Σαραμάντιτς.
«Οι ιστορίες που δημοσιεύονται στο βιβλίο μας είναι μόνον ένα δεμάτι σταριών από το ανθρώπινο χωράφι της ζωής. Κάποιες από αυτές τις ακούσαμε εξ ιδίων και άλλες τις πληροφορηθήκαμε μέσω τρίτων ατόμων. Δημοσιεύουμε όμως μόνον εκείνες που είναι χαρακτηριστικές και αξιόπιστες.
Μερικές είναι σχεδόν ίδιες με τα θαύματα της Αγίας Γραφής, ενώ άλλες παρουσιάζουν ομοιότητα με θαύματα που έχουν καταγραφεί σε παλαιότερες εποχές στην εκκλησιαστική μας παράδοση. Η Αγία Γραφή και η εκκλησιαστική μας παράδοση αποτελούν τα πλέον καταλληλότερα μέσα για την ερμηνεία αυτών των θαυμάσιων γεγονότων, που συνέβησαν στον κόσμο και επηρέασαν τις ανθρώπινες ζωές. Αποτελούν οδηγό για όποιον προσπαθήσει να τα εκτιμήσει, οδηγό που μειώνει την πιθανότητα της πνευματικής πλάνης.
Συμβάλλουν στη διάκριση της αλήθειας από την πλάνη, του φωτός από το σκοτάδι και της πραγματικότητας από τα σύμβολα. Ποιό όμως είναι το συμπέρασμα το οποίο συνάγεται από τέτοιου είδους βιώματα; Πιθανόν είναι μόνον ένα και μοναδικό: Ο Θεός είναι Αυτός που οδηγεί τον κόσμο και κυβερνά την κάθε ανθρώπινη ζωή. Ο Θεός ενεργεί με άπειρους τρόπους για να φέρει τους ανθρώπους κοντά Του, κοντά στην Αλήθεια, κοντά στην σωτηρία τους.
Ο Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς με το βιβλίο του «Εμμανουήλ» αποδεικνύει την αγάπη του για ολόκληρη την ανθρωπότητα. Το κοινό στοιχείο όλων αυτών των ιστοριών είναι ένα: πως ο Θεός είναι δίπλα μας και αόρατα κινεί τα νήματα της ζωής όλων μας. Υπάρχει το πνευματικό βασίλειο, το βασίλειο του Θεού, το οποίο είναι γεμάτο από τις ψυχές των Δικαίων. Υπάρχει μόνον ένας νόμος, ο νόμος της Δικαιοσύνης του Θεού, ο νόμος της ηθικής. Οτιδήποτε άλλο ονομάζεται νόμος, είναι σκιά και σύμβολο αυτού του μεγάλου και αιώνιου νόμου του Θεού. Με λίγα λόγια, εμείς οι ταξιδιώτες αυτού του κόσμου δεν είμαστε μόνοι στον δρόμο μας. Μαζί μας είναι ο Θεός και όλος ο ουράνιος στρατός. Εμμανουήλ: «Μεθ' ημών ο Θεός»: Μαζί μας είναι ο Κύριος».
(Από τον πρόλογο του βιβλίου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.








ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΒΕΛΙΜΙΡΟΒΙΤΣ: «ΜΕΘ' ΗΜΩΝ Ο ΘΕΟΣ» ΜΕΡΟΣ 8ον




13. Ο θερισμός την ημέρα της γιορτής της Αγίας Τριάδας



Μας διηγήθηκε ένας αδελφός, κάτω από την πόλη Νταρ της Σερβίας, το παρακάτω περιστατικό, που συνέβη το 1931: <<Ένας άνθρωπος ο οποίος δεν είχε φόβο Θεού αλλά ούτε και τους ανθρώπους ντρεπόταν, πήρε το δρεπάνι και πήγε στο χωράφι του την ημέρα της εορτής, της Αγίας Τριάδας, για να θερίσει. Θέριζε το χωράφι μόνος του. Κανείς άλλος, που θα μπορούσε να τον ακούσει, δεν ήταν στην περιοχή. Την ώρα που αυτός θέριζε, ξαφνικά άκουσε μια παιδική φωνή. Γύρισε πέρα δώθε το κεφάλι του αλλά δεν είδε κανέναν. Έτσι συνέχισε την εργασία του. Στη συνέχεια άκουσε ένα παιδικό κλάμα. Αυτή τη φορά του φάνηκε γνωστό το παιδικό κλάμα. Εκεί κοντά, βρισκόταν το χωράφι του αδελφού του, που ήταν σπαρμένο με καλαμπόκια. Άφησε τότε το δρεπάνι του και κατευθύνθηκε στο χωράφι του αδελφού του να δει ποιό είναι αυτό το παιδί που κλαίει. Μάταια, όμως έψαξε, δεν βρήκε τίποτα. Κατόπιν άκουσε ξανά παιδική φωνή, και κατάλαβε πως η φωνή αυτή, ήταν η φωνή του παιδιού του. Τότε παράτησε την δουλειά του και γύρισε στο σπίτι του. Όταν έφτασε έξω από το σπίτι, άκουσε το ίδιο εκείνο παιδικό κλάμα. Ο γιος του ήταν αυτός, ο οποίος έκλαιγε, ο γιος του, τον οποίο είχε αφήσει το πρωί χαρούμενο και υγιή. Μπαίνοντας στο σπίτι βρήκε το παιδί άρρωστο με υψηλό πυρετό. Εκείνο το βράδυ το παιδί του ξεψύχησε.



14. Οι φωνές στην εκκλησία


Η Ορθόδοξη παράδοση λέει ότι, όταν ο Άγιος Σπυρίδωνας λειτουργούσε, ακούγονταν στην εκκλησία ψαλμωδίες αγγέλων. Οι άνθρωποι που άκουγαν από έξω από την εκκλησία τις ψαλμωδίες απορημένοι ρωτούσαν τον Άγιο ποιοί είναι αυτοί που ψέλνουν τόσο ωραία στην εκκλησία. Αυτός απαντούσε ότι δεν υπήρχε καμία χορωδία ψαλτών στην εκκλησία και πως αυτοί που έψαλλαν ήταν άγγελοι! Ο Ιερομόναχος Δομετιανός μας διηγήθηκε τί του συνέβη κάποτε που λειτούργησε σε μία εκκλησία, η οποία ήταν μετόχι του μοναστηριού Διβοστίν, το οποίο βρίσκεται στην Κεντρική Σερβία. Ο πάτερ Δομετιανός αναφέρει πως όταν έφτασε στην εκκλησία δεν υπήρχε ανθρώπινη ψυχή. Ούτε ο καντηλανάφτης δεν είχε φτάσει στην Εκκλησία. <<Εγώ>>, είπε ο πατήρ αναρωτιόμουν: <<Θεέ μου, δεν υπάρχει κανείς να πει <<Αμήν>>, όταν θα αρχίσω την λειτουργία>>! Έτσι σκεπτόμενος ο μοναχός, τελείωσε την προσκομιδή. Στη συνέχεια άρχισε να λέει: <<Ευλογημένη η Βασιλεία του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος...>>. Προς μεγάλη του έκπληξη άκουσε μία φωνή να λέει <<Αμήν>>. Γύρισε πίσω και κοίταξε να δει μήπως είχε έρθει κανείς, αλλά η εκκλησία ήταν άδεια, όπως όταν έφτασε. Γεμάτος δέος, συνέχισε τη λειτουργία. Τίποτα πια δεν ακουγόταν. Από τότε, μας λέει ο ιερομόναχος Δομετιανός, δεν αμφιβάλλω άλλο πια ποτέ ότι ουράνιες δυνάμεις είναι παρούσες στον ναό, την ώρα της λειτουργίας.


15. Η μυστηριώδης και σωτήρια ψυχή


Ο αδελφός Νικόδημος, ο οποίος κατάγεται από το χωριό από το χωριό Παρτσάν, μας διηγήθηκε ότι επέστρεψε στην ορθόδοξη πίστη και στην εκκλησιαστική ζωή, με τον παρακάτω τρόπο. Κάποια στιγμή, είχε νοικιάσει ένα χωράφι και το φύτεψε καρπούζια. Όταν άρχισαν να ωριμάζουν τα καρπούζια, αυτός έφτιαξε μία καλύβα και σε αυτήν ερχόταν κάθε βράδυ και κοιμόταν. Πάντα είχε δίπλα του το όπλο του. Μία νύχτα, είδε κλέφτες στο χωράφι. Το όπλο βρισκόταν δίπλα του γεμάτο. Είδε τους κλέφτες να περπατούν μέσα στο χωράφι και να κλέβουν τα καρπούζια. Ο Νικόδημος θυμωμένος έπιασε το όπλο, το έβαλε στον ώμο του και ήταν έτοιμος να πυροβολήσει. Τότε άκουσε μία φωνή να του φωνάζει δυνατά: <<Νικόδημε, δες τί έχεις μέσα στο όπλο>>. Ακούγοντας αυτή τη φωνή ο Νικόδημος άφησε το όπλο του να πέσει από τα χέρια του. Αναρωτιόταν έκπληκτος ποινού ήταν αυτή η φωνή και από πού ακουγόταν. Κοίταξε γύρω του, αλλά δεν υπήρχε κανείς. Κοίταξε πάλι στο χωράφι και είδε τους κλέφτες με θράσος να περπατούν και να κόβουν καρπούζια από το χωράφι. Ο Νικόδημος σκέφτηκε, ότι παράκουσε και έπιασε πάλι το όπλο του για να πυροβολήσει. Μόλις όμως το έπιασε, άκουσε ξανά μια φωνή: <<Νικόδημε, δες τί είναι αυτό που έχει το όπλο>>. Αυτός ξαφνιάστηκε πολύ και αναρωτιόταν ποιός ήταν αυτός που του μιλάει. Άρχιζε να κοιτάει προσεκτικά γύρω του, αλλά δεν είδε κανέναν. Οι κλέφτες συνέχιζαν με περισσότερο θράσος να κλέβουν. Ο Νικόδημος βλέποντας την αδιαντροπιά τους, τόσο θύμωσε που αποφάσισε να τους πυροβολήσει αμέσως. Έσφιξε δυνατά το όπλο και σκόπευσε. Πάλι άκουσε την ίδια φωνή: <<Νικόδημε, δες τί έχεις μέσα στο όπλο σου>>! Η φωνή αυτή τον διαπέρασε σαν ρεύμα και τότε αυτός απόθεσε το όπλο στο έδαφος. Πήρε μία σιδερένια ράβδο και προσπάθησε να την βάλει στην κάνη του όπλου, η ράβδος όμως δεν έμπαινε. Ο Νικόδημος κοίταξε μέσα στην κάνη να δει γιατί δεν έμπαινε η ράβδος και κατάλαβε ότι η κάνη του όπλου ήταν γεμάτη χώμα και πέτρες. Τότε αυτός συνειδητοποίησε ότι αυτή η φωνή που άκουσε προερχόταν από τον Θεό. Τί είχε συμβεί; Οι κλέφτες είχαν έρθει κατά την διάρκεια της ημέρας και είχαν βουλώσει την τρύπα της κάνης του όπλου με αποτέλεσμα, αν ο Νικόδημος τους πυροβολούσε, η κάνη θα έσκαγε και αυτός είτε θα αυτοτραυματιζόταν, είτε θα σκοτωνόταν. Με μιας ο Νικόδημος κατάλαβε τί του είχε συμβεί. Άφησε το όπλο και ξέχασε τους κλέφτες που πήρανε τα καρπούζια και έφυγαν. Πέρασε όλη τη νύχτα, κλαίγοντας. Θυμήθηκε τις αμαρτίες του, σκεφτόταν την ελεημοσύνη του Θεού και συνεχώς έκλαιγε. Από τότε ο Νικόδημος άρχισε να εκκλησιάζεται και να είναι σταθερό μέλος της εκκλησίας.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Νικολάου Βελιμίριβιτς:
<<Μεθ' ημών ο Θεός>>, εκδόσεις <<Ορθόδοξη Κυψέλη>>,
Θεσσαλονίκη 2017, σελ. 92-95.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF