ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 3 Μαΐου 2023

«Ο ΤΥΠΟΣ ΣΗΜΕΡΑ»: CΗΨΗ




Επιλογή άρθρων από τον ημερήσιο Τύπο -γραπτό και ηλεκτρονικό- με βάση το ενδιαφέρον, την αξιοπιστία και την αξιοπρέπεια των λόγων του, τη συνάφεια, τη συγγένεια και την σχετικοποίησή του με τα πνευματικά θέματα που προβάλλει το ιστολόγιό μας. Ευτυχώς, ακόμα και σήμερα, υπάρχουν άρθρα -γνωστών και αγνώστων- που προάγουν την αλήθεια, τις διαχρονικές αξίες και εκείνη την διακριτή λεπτότητα, που προσδίδει στο λόγο το «άλας» της ολοκλήρωσης, τη τελειότητα της λεκτικής αριστείας. Στην εποχή που ζούμε, ο ημερήσιος Τύπος πίπτει, όταν ο ελεύθερος ηλεκτρονικός ανανίπτει. Κάποτε στις εφημερίδες είχαμε τις λεγόμενες «σχολές», που δεν ήταν τίποτ' άλλο από την ίδια δημοσιογραφική γραμμή -γραμμή στο λόγο και την ανάδειξή του- που κατέδειξαν συντάκτες ονόματα, συντάκτες που το ήθος και η συνέπειά τους αναγνωρίστηκε από το αναγνωστικό κοινό. Εφημερίδες -ασχέτως πολιτικής κατεύθυνσης- όπως η «Αυγή», η «Απογευματινή», το «Βήμα», η «Καθημερινή», τα «Νέα, το «Έθνος, ακόμα και η «Εστία, όταν χρησιμοποιούσε ακόμα την καθαρεύουσα. Σήμερα ο ημερήσιος Τύπος δυστυχώς εξέπεσε, τόσο από ανθρώπινο δυναμικό όσο κι από τις «αλήθειες» που κομίζει, κατάντησε περισσότερο δέσμιος και υποχείριο των ιδιοκτητών - «νεροκουβαλητών» του δημοσίου, παρά εκλεκτός και αξιοκρατικός αρωγός στην επιλογή και την ανάδειξη της είδησης. Γιατι συμβαίνει το εξαιρετικά αλλόκοτο, τραγελαφικό, ταυτόχρονα και τραγικό: δεν παρουσιάζεται η πραγματική είδηση, αλλά το κουτσομπολιό, το κους κους, το ηδονοβλεπτικό, το αιμοσταγές, η «δημοσιογραφία της κλειδαρότρυπας» και η λαγνεία του τρόμου! Απέναντι στα νοσηρά αυτά «δημοσιογραφικά σκευάσματα» και σηψαιμικά υποκατάστατα επιλέγουμε -όχι δίκην ρομαντισμού, αλλά χάριν της ανόθευτης φιλαληθείας- άρθρα, που πολλάκις μπορεί να μην συμβαδίζουν με τις ημέτερες απόψεις, αλλά που αναδεικνύουν όμως την συχνά έρπουσα «αγιότητα» του λόγου! Εύχεσθε!




Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος




Ετοιμαστείτε για σκληρούς διχασμούς και διαχωρισμούς, και προπαντός, φυλαχθείτε.



Στάθης Κεφαλούρος, Αρθρογράφος-Δικηγόρος

Είναι διακριτικά αμφίβολο αν ο συγγραφεύς του παραπάνω συνθήματος, το οποίο διαβάζουμε σε δρόμους των Αθηνών, το γράφει για να στηλιτεύσει, να ειρωνευτεί ή για να υπερθεματίσει. Συναντάται συνήθως με μαύρο χρώμα, απείραχτο ανάμεσα σε αναρχικά συνθήματα. Η βυζαντινή ωστόσο χροιά του συνθήματος με την χρήση του ημικυκλικού C αντί του Σ το κάνει διπλά επιτυχημένο, καθώς εκτός από περιγραφικό, γίνεται και πιο ικανό να οδηγήσει σε μια πιο συλλογική ενδοσκόπηση, κι έτσι τελικά η σήψη που αρχικά ήθελε να τονίσει να δείχνει ακόμη βαθύτερη.

Ό,τι και να θέλει να εννοεί πάντως ο εμπνευστής αυτής της επιτοίχιας παρέμβασης, έχει δίκιο. Μακρύς και καθημερινά αυξανόμενος ο κατάλογος των φαινομένων σήψης. Θα πρέπει μάλλον να σταματήσουμε να τα αναλύουμε και πολύ, γιατί χάνουμε χρόνο και δυνάμεις. Αρκεί η καταγραφή και η απαρίθμησή τους είτε για τον ιστορικό είτε για τον πολιτικό του μέλλοντος. Αναφέρουμε ενδεικτικά:

- Νεαροί ανεβάζουν τα παπούτσια τους πάνω στις θέσεις επιβατών του λεωφορείου. Έτσι και κάνεις παρατήρηση και είσαι γυναίκα, μπορεί και να την γλυτώσεις με μερικές ύβρεις. Αν είσαι άντρας, μάλλον θα τις φας

- Άλλη μέρα, άλλη παρέα πετάει διάφορα αντικείμενα σε δημόσια θέα και για πολύ ώρα, για να στοχεύσει και να σπάσει κάμερες που έχουν τοποθετηθεί για την διακρίβωση τυχόν βανδαλισμών.

- Παρακάτω συναντάς ουρές γονέων έξω από γυμναστήριο οι οποίοι καμαρώνουν τα παιδιά τους να παίζουν kick boxing και άλλα παρεμφερή, πιο εξεζητημένα αθλήματα μάχης, μολονότι λίγο πιο κάτω υπάρχει αθλητικός σύλλογος που προσφέρει άθληση σε παιδιά για αθλήματα του κλασσικού και όχι μόνο αθλητισμού (στίβο, κολύμβηση, ξιφασκία, γυμναστική, χάντμπολ, βόλεϊ, επιτραπέζια αντισφαίριση κλπ). Κάτι δείχνει η επιλογή αυτή.

- Τηλεοπτικά μέσα που αναπαράγουν ειδεχθή εγκλήματα κατά τέτοιο θεαματικό τρόπο, ώστε όχι μόνο αποτροπή δεν φέρνουν αλλά μάλλον προκαλούν τον μιμητισμό. Το παραδέχονται και οι δράστες αλλά οι εγκληματολόγοι σιωπούν

- Ο διευθυντής του παρακείμενου δημοτικού σχολείου φαίνεται να ανέχεται επί χρόνια ακραία συνθήματα εντός του σχολείου αντί να πάρει μια λευκή μπογιά και να τα σβήσει μόνος του.

- Τυφλός διχασμός και αδικαιολόγητο μίσος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για κάθε σχεδόν θέμα που ανακύπτει, λες και όλοι χρηματίζονται από κόμματα για να συντηρούν τέτοιες σφοδρές αντιδικίες.

- Χρησιμοποίηση της πολιτικής για ίδιον όφελος. Και όμως, επιβράβευση από τους ψηφοφόρους για τον καταφερτζή αυτόν πολιτικό, διότι πιστεύουν πως κάπως έτσι πονηρά θα καταφέρει να τους εξυπηρετήσει και στο προσωπικό τους θέμα.


- Αστυνομικά Τμήματα στα οποία πας να δηλώσεις ότι έπεσες θύμα και σε κοιτούν σαν τον θύτη, με σκοπό να σε στείλουν σπίτι σου άπρακτο, διότι οι δυνάμεις τους δεν επαρκούν για να ασχοληθούν μαζί σου.


- Εισαγγελείς και δικαστές δέχονται αφόρητη πίεση, προκειμένου να επηρεαστούν από την τρέχουσα και επιπόλαια δημοσιότητα.


- Η ελευθερία έκφρασης συρρικνώνεται ενώ πολλοί είναι αυτοί που αυτολογοκρίνονται για να αποφύγουν την διαπόμπευση.


- Στα νοσοκομεία λείπουν γιατροί.


- Το τεκμήριο αθωότητας έχει πάει περίπατο.


- Η κατάσταση στους δρόμους, που αποτελούν το νευρικό σύστημα της πόλης, ανεξέλεγκτη. Η ματσίλα βρήκε διέξοδο στην οδήγηση. Τροχαία πουθενά.


- Αρκετοί επαγγελματίες δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους, γιατί πιστεύουν πως πληρώνονται λίγο.


- Τα μέσα πληροφόρησης έχουν μετατραπεί δια στυγνού και απροκάλυπτου χρηματισμού σε μέσα προπαγάνδας. Η δημοσιογραφία αγνοείται.


- Παραιτήσεις διά λόγους ηθικής τάξεως ούτε λόγος.


- Προσοντολόγια που δεν φανερώνουν την αληθινή μας αξία, αλλά ανταποκρίνονται αποκλειστικά σε τεχνικές απαιτήσεις και τεχνητές, πληρωμένες, πιστοποιήσεις


- Φιλύποπτα βλέμματα ακόμα και εκεί που δεν το περιμένεις.

- Συνάνθρωποί μας τοξικομανείς, σε σκοτεινούς αλλά κεντρικούς δρόμους της πόλης να κείτονται καταγής σαν απορρίμματα, αβοήθητοι.

- Πολλά νεύρα και φωνές τριγύρω. Ψυχολογικά προβλήματα και φάρμακα.

- Οι εκκλησίες άδειες από άντρες.

- Πάρα πολύ εύκολα διαζύγια τα οποία φέρνουν πάρα πολύ δύσκολες καταστάσεις για τα παιδιά.

- Η βία δεν είναι καταδικαστέα όταν στρέφεται κατά αντιπάλων.

- Όλα και όλοι τελικά λειτουργούν σαν συμμορίες. Πανσυμμοριτισμός, το πολίτευμα της κοινωνίας μας, όπως ορθώς διάβασα κάπου.

Συμπερασματικά φίλες και φίλοι, χάσαμε πολύ χρόνο να συζητάμε για το αν επιτέλους θα γίνουμε Ευρωπαίοι ή πόσο Ευρωπαίοι μπορούμε να γίνουμε. Για άλλη μια φορά πήραμε λάθος δρόμο στην σκέψη μας. Την Αμερική μιμούμασταν τόσα χρόνια. Αμερική γινόμαστε με ταχύτατους ρυθμούς. Άρα, ετοιμαστείτε για σκληρούς διχασμούς και διαχωρισμούς, και προπαντός, φυλαχθείτε. *Εκ του ιστολογίου «Huffpost» της 2.5.2023. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF