ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 6 Δεκεμβρίου 2022

Η ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΝΕΚΡΗΣ ΜΑΝΑΣ

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Νικολάου Βελιμίριβιτς: «Μεθ' ημών ο Θεός», εκδόσεις «Ορθόδοξη Κυψέλη», Θεσσαλονίκη 2017, σελ. 81-85.
(132 αξιόπιστα θαυμαστά ιστορικά γεγονότα που επιμαρτυρούν πως ο Θεός ενεργεί, με άπειρους τρόπους, για να φέρει τους ανθρώπους κοντά Του, κοντά στην Αλήθεια, κοντά στην σωτηρία τους).
Η μετάφραση από τα σερβικά έγινε από το ζεύγος Νράγκαν και Ευαγγελία Σαραμάντιτς.
«Οι ιστορίες που δημοσιεύονται στο βιβλίο μας είναι μόνον ένα δεμάτι σταριών από το ανθρώπινο χωράφι της ζωής. Κάποιες από αυτές τις ακούσαμε εξ ιδίων και άλλες τις πληροφορηθήκαμε μέσω τρίτων ατόμων. Δημοσιεύουμε όμως μόνον εκείνες που είναι χαρακτηριστικές και αξιόπιστες.
Μερικές είναι σχεδόν ίδιες με τα θαύματα της Αγίας Γραφής, ενώ άλλες παρουσιάζουν ομοιότητα με θαύματα που έχουν καταγραφεί σε παλαιότερες εποχές στην εκκλησιαστική μας παράδοση. Η Αγία Γραφή και η εκκλησιαστική μας παράδοση αποτελούν τα πλέον καταλληλότερα μέσα για την ερμηνεία αυτών των θαυμάσιων γεγονότων, που συνέβησαν στον κόσμο και επηρέασαν τις ανθρώπινες ζωές. Αποτελούν οδηγό για όποιον προσπαθήσει να τα εκτιμήσει, οδηγό που μειώνει την πιθανότητα της πνευματικής πλάνης.
Συμβάλλουν στη διάκριση της αλήθειας από την πλάνη, του φωτός από το σκοτάδι και της πραγματικότητας από τα σύμβολα. Ποιό όμως είναι το συμπέρασμα το οποίο συνάγεται από τέτοιου είδους βιώματα; Πιθανόν είναι μόνον ένα και μοναδικό: Ο Θεός είναι Αυτός που οδηγεί τον κόσμο και κυβερνά την κάθε ανθρώπινη ζωή. Ο Θεός ενεργεί με άπειρους τρόπους για να φέρει τους ανθρώπους κοντά Του, κοντά στην Αλήθεια, κοντά στην σωτηρία τους.
Ο Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς με το βιβλίο του «Εμμανουήλ» αποδεικνύει την αγάπη του για ολόκληρη την ανθρωπότητα. Το κοινό στοιχείο όλων αυτών των ιστοριών είναι ένα: πως ο Θεός είναι δίπλα μας και αόρατα κινεί τα νήματα της ζωής όλων μας. Υπάρχει το πνευματικό βασίλειο, το βασίλειο του Θεού, το οποίο είναι γεμάτο από τις ψυχές των Δικαίων. Υπάρχει μόνον ένας νόμος, ο νόμος της Δικαιοσύνης του Θεού, ο νόμος της ηθικής. Οτιδήποτε άλλο ονομάζεται νόμος, είναι σκιά και σύμβολο αυτού του μεγάλου και αιώνιου νόμου του Θεού. Με λίγα λόγια, εμείς οι ταξιδιώτες αυτού του κόσμου δεν είμαστε μόνοι στον δρόμο μας. Μαζί μας είναι ο Θεός και όλος ο ουράνιος στρατός. Εμμανουήλ: «Μεθ' ημών ο Θεός»: Μαζί μας είναι ο Κύριος».
(Από τον πρόλογο του βιβλίου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.









ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΒΕΛΙΜΙΡΟΒΙΤΣ: «ΜΕΘ' ΗΜΩΝ Ο ΘΕΟΣ» ΜΕΡΟΣ 8ον




5. Η φωνή της νεκρής μάνας



Μας διηγείται ο αντισυνταγματάρχης ο Παύλος Φ. το εξής περιστατικό: <<Ήμουνα τραυματισμένος στο Παρασνίτσκομ Κλιούτσουμ, στην συμβολή του ποταμού Ντρίνα και Σάμοα, την ημέρα της Αγίας Παρασκευής της Επιβατεινής, στις 14 Οκτωβρίου 1914.


Οι Αυστριακοί με αιχμαλώτισαν και με οδήγησαν κάπου μακριά στην πόλη Γκρέντιγκ, δίπλα στο Σάλσμπουργκ της Αυστρίας. Εκεί είμασταν αιχμάλωτοι πολλοί Σέρβοι. Την επόμενη χρονιά, το 1915, στις 6 Νοεμβρίου, διάβαζα κάτι στο κρεβάτι και στις 11:30 μ.μ. έσβησα το φως.


Ξαφνικά άκουσα τη φωνή της μάνας μου: <<Παύλο, Παύλο>>. Εγώ αμέσως αναγνώρισα τη φωνή της μητέρας μου. Ρώτησα τον φίλο μου, ο οποίος έμενε στο ίδιο δωμάτιο, αν και αυτός άκουσε κάποια φωνή, και αυτός μου απάντησε αρνητικά.


Την επόμενη ημέα διηγήθηκα αυτή την εμπειρία στον φίλο μου Σρέτα Τέρζιτς (τώρα είναι στρατηγός) και στον Λάζαρ Μίτροβιτς (τώρα είναι προιστάμενος της οικονομικής Διελύθυνσης).


Και οι δυο τους έμειναν έκπληκτοι και μου είπαν: <<Πράγματι, υπάρχει κάτι που είναι ανώτερο από εμάς>>! Πέρασαν μερικοί μήνες από τότε. Μία ημέρα με ρώτησε ο λοχαγός ο Ιορδάνης Νίκιτς: <<Παύλο πώς ονομάζεται η μητέρα σου>>;


Αυτή η ερώτηση με συγκίνησε έντονα και σαν μαχαιριά διαπέρασε την καρδιά μου. Εγώ του είπα: <<Για ποιό λόγο με ρωτάς>>; <<Τίποτα>>, μου λέει <<Έτσι σε ρωτάω>> και απέφυγε εκείνο το βράδυ να μου πει την αλήθεια.


Την επόμενη ημέρα μου έδωσε ένα δέμα μέσα στο οποίο υπήρχε η εφημερίδα <<Πράβντα>>. Στην εφημερίδα διάβασα την θλιβερή είδηση ότι η μάνα μου πέθανε στις 6 Νοεμβρίου του 1915. Δηλαδή εκείνη την νύχτα, που εγώ ξεκάθαρα άκουσα την φωνή της.



6. Η αναπάντεχη φωνή που άγγιξε την ανθρώπινη καρδιά


Ανάμεσα στην πόλη Στρούγκε και την πόλη Ντέμπρα της Νότιας Σερβίας βρίσκεται το χωριό Γκνουμποτίτσα, στη δεξιά πλευρά του ποταμού Ντρίμ. Σε ένα ύψωμα του χωριού, είναι κτισμένη η παλιά εκκλησία του Προφήτη Ηλία.


Από το χωριό αυτό, καταγόταν ένας νεαρός, ο Ιάκωβος ο οποίος μας διηγήθηκε τί τον παρακίνησε να στραφεί προς την πνευματική ζωή. <<Κάτι συνέβη>>, μας είπε, <<την παραμονή της εορτής του προφήτη Ηλία στο χωριό.


Ξάπλωσα μπροστά από το σπίτι μου και, ενώ ήμουν ξαπλωμένος και είχα πλήρη επίγνωση του τί συμβαίνει γύρω μου, άκουσα ξαφνικά μια φωνή: <<Μέλι και γάλα! Μέλι και γάλα! Μέλι και γάλα!>>.


Η φωνή αυτή ήταν ξεκάθαρη και τα λόγια σαφή. Επιπλέον η φωνή αυτή ήταν λεπτή και κατά κάποιο τρόπο τρυφερή, αλλά συγχρόνως απόκοσμη και δεν έμοιαζε με οποιαδήποτε άλλη φωνή, που είχα ακούσει στη ζωή μου.


Η μάνα μου βρισκόταν σε κοντινή απόσταση, αλλά δεν άκουσε τίποτα. Ακούγοντας αυτήν την ασυνήθιστη φωνή, τινάχτηκα αμέσως και άρχισα να σκέφτομαι τα λόγια που είχα ακούσει: <<Μέλι και γάλα>>!


Προσπαθώντας να ερμηνεύσω το νόημά της αισθάνθηκα ότι αυτή η φωνή ήταν του Θεού, που με καλούσε να αρχίσω πνευματική ζωή. Κάθε ημέρα σκεφτόμουν αυτή τη φωνή και κάθε φορά έδινα σε αυτό το γεγονός την ίδια ερμηνεία.


Από τότε ήμουν βέβαιος ότι ο Θεός φροντίζει σαν Πατέρας την ζωή μου και γι' αυτό το λόγο επέστρεψα στην ορθόδοξη πίστη με όλη την καρδιά μου>>. Ο Ιάκωβος μέχρι τώρα ενεργεί ως ιεραπόστολος της Εκκλησίας και μοιράζει παντού την Αγία Γραφή.


7. Η φωνή της παρακίνησης για προσευχή


Ο πάτερ Αλέξιος από τον Άγιο Έρασμο ζει ως ασκητής. Λέει πως ζει ήσυχα και ότι τίποτα δεν τον ενοχλεί. Μόνο καμμιά φορά μετά τα μεσάνυχτα ακούει μία φωνή να τον φωνάζει με το όνομά του: <<Αλέξιε, σήκω και πήγαινε στην εκκλησία>>!


Τότε αυτός σηκώνεται πηγαίνει στην εκκλησία και πάντα εκεί βλέπει ότι τελειώνει το λάδι από το καντήλι... Και από πολλούς άλλους ακούσαμε ανάλογες αξιόπιστες μαρτυρίες για φωνές που τους ξυπνάνε και τους προτρέπουν να προσευχηθούν.


Υπάρχουν επίσης περιπτώσεις που μια φωνή ξυπνάει εκείνους τους ανθρώπους, οι οποίοι πρέπει να ξυπνήσουν νωρίς για να ταξιδέψουν. Αυτή είναι η φωνή του Αγγέλου φύλακα, που τους φροντίζει.


8. Η αξιόπιστη μαρτυρία για την άνωθεν φωνή


Αυτό που θα εξιστορήσουμε έχει συμβεί, πριν από περίπου σαράντα χρόνια. Έτυχε στο γυναικείο μοναστήρι, στην περιοχή Σάμορντιν κοντά στην Όπτινα, στην Πούστινια της Ρωσίας, να κοιμηθεί η ηγουμένη.


Οι μοναχές επέλεξαν μία άλλη αδελφή για ηγουμένη. Λίγο αργότερα, μία από τις μοναχές επισκέφτηκε τον πατέρα Ιωσήφ, τον φημισμένο πνευματικό του μοναστηριού της Όπτινα. Μεταξύ των άλλων η μοναχή του ανακοίνωσε πως επέλεξαν νέα ηγουμένη, μία γυναίκα ξεχωριστή για την μόρφωση και την ευστροφία της.


Ο γέροντας της είπε πως δεν ήταν σωστό να αποφασίσουν γρήγορα από μόνες τους, αλλά έπρεπε να αφήσουν τον Θεό να του φανερώσει ποιά πρέπει να γίνει ηγουμένη του μοναστηριού.


Την ώρα της προσευχής του, άκουσε μία φωνή να του λέει: Βαλεντίνα! Το όνομα αυτό του ήταν τελείως άγνωστο. Ούτε κάποια μοναχή του είχε να αναφέρει αυτό το όνομα αλλά ούτε ο ίδιος είχε ακούσει κάτι γι' αυτήν.


Παρ' όλα αυτά έστειλε μήνυμα στο μοναστήρι Σάμορντιν να επιλέξουν την Βαλεντίνα για ηγουμένη. Ακόμη και οι ίδιες οι αδελφές δεν γνώριζαν μοναχή με αυτό το όνομα και άρχισαν με επιμονή να την ψάχνουν και να ρωτάνε γι' αυτήν.


Τελικά, την βρήκαν να υπηρετεί με ταπεινοφροσύνη στο νοσοκομείο του μοναστηριού. Την βρήκαν και την όρισαν ηγουμένη. Η Βαλεντίνα τρεις φορές ήρθε στον γέροντα Ιωσήφ να τον παρακαλέσει, να επιλέξει άλλη αδελφή ως ηγουμένη, λόγω του ότι αυτή ήταν αγράμματη.


Ο γέροντας Ιωσήφ, φοβούμενος τον Θεό δεν ήθελε να ακούσει τίποτε. Όταν η Βαλεντίνα πήγε για τελευταία φορά στον γέροντα, αυτός την απείλησε πως θα της ρίξει ανάθεμα, αν δεν δεχθεί να γίνει ηγουμένη. Η Βαλεντίνα κλαίγοντας γύρισε στο μοναστήρι και δέχθηκε να γίνει ηγουμένη. Και έτσι μέχρι το τέλος της ζωής της, υπηρέτησε άριστα το μοναστήρι ως ηγουμένη.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Νικολάου Βελιμίριβιτς:
<<Μεθ' ημών ο Θεός>>, εκδόσεις <<Ορθόδοξη Κυψέλη>>,
Θεσσαλονίκη 2017, σελ. 81-85.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF