ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 19 Ιουλίου 2023

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ Ο ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ ΤΟΥ

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Ιωάννου Πρωθιερέως της Κροστάνδης:
<<Η ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΖΩΗ>>, εκδόσεις <<Το Περιβόλι της Παναγίας>>,
Α' ΈκδοσηΘεσσαλονίκη 2003, σελ. 51-53.
Ιδού πως περιγράφει ο ίδιος (ο Άγιος Ιωάννης) την εν Κροστάνδη ιερατικήν ζωήν και διακονίαν του:
<<Από των πρώτων ημερών του υπουργήματός μου εν τη υψηλή υπηρεσία της Εκκλησίας του Θεού, εθεώρησα ως κανόνα της ζωής μου να είμαι πιστός
και ζηλωτής εν τω ιερατικώ μου έργω και αυστηρώς επαγρυπνώ επί του εαυτού μου και της πνευματικής ζωής μου.
Προς τον σκοπόν τούτον ήρχισα να μελετώ και να σπουδάζω την Γραφήν, αποκομίζων εξ αυτής οικοδομήν ως άνθρωπος, ως ιερεύς και ως μέλος του κοινωνικού συνόλου.
Ήρχισα τότε να συντάσσω και το ημερολόγιόν μου, εν τω οποίω επακριβώς εσημείουν τους αγώνας μου κατά των κακών σκέψεων και πειρασμών, τας μετανοίας μου, τας μυστικάς μου προσευχάς και τας μετά του Θεού πνευματικάς εντεύξεις μου.
Καθ' εκάστην Κυριακήν και εορτήν συνήθιζον να κηρύττω είτε ιδικόν μου κήρυγμα, είτε εκ της συλλογής του επισκόπου Γρηγορίου.
Εκτός των ειθισμένων εκκλησιαστικών μου καθηκόντων, ευθύς εξ αρχής, επειδή και εγώ ήμην ποτέ πτωχός, εφρόντιζον περί των πτωχών.
Προ είκοσιν ετών είχον την έμπνευσιν της ιδρύσεως εν Κροστάνδη <<οίκου βιομηχανίας>> τον οποίον διά της Θείας βοηθείας κατώρθωσα να αποπερατώσω το 1873>>.
Ο πατήρ Ιωάννης καθ' όλον το ιερατικόν του στάδιον, όπερ διήρκησε 53 έτη, ουδέποτε ελησμόνει ότι ήτο ιερεύς.
Ελειτούργει καθ' εκάστην, εκήρυττε συχνότατα, τουθ' όπερ ήτο ασύνηθες κατά την εποχήν εκείνην εν Ρωσσία, επεσκέπτετο τας κατοικίας των πτωχών ενοριτών του και εβοήθει αυτούς,
έπειθε τους αλκοολικούς να εγκαταλείψωσι το πάθος της μέθης, εγίνετο τα πάντα τοις πάσι, ενίοτε δε και ανυπόδητος επέστρεφεν εις την οικίαν του, διότι έδιδε τα υποδήματά του εις πτωχούς χριστιανούς!
Τη 20ή Δεκεμβρίου του 1908 εκοιμήθη εν Κυρίω καταλιπών οπίσω αυτού φήμην ανδρός αγίου.
(Εκ του προλόγου του βιβλίου).
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».










5. Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ Ο ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ ΤΟΥ


Ο Θεός είναι αλήθεια, και η προσευχή μου πρέπει να είναι αλήθεια και ζωή' ο Θεός είναι φως, και η προσευχή μου πρέπει να γίνεται εν τω φωτί του νου και της καρδίας' ο Θεός είναι πυρ, και η προσευχή και η ζωή μου πρέπει να είναι δημιουργός' ο Θεός είναι τελείως ελεύθερος, και η προσευχή μου πρέπει να είναι η ελευθέρα εκδήλωσις της καρδίας. Οποίος πλούτος υπάρχει εις το πνεύμα του ανθρώπου! Αρκεί μόνον να σκεφθώ περί του Θεού, να επιθυμήσω εγκάρδιον ένωσιν μετά του Θεού και Ούτος είναι αμέσως μετ' εμού. Την ένωσιν αυτήν τίποτε δεν ημπορεί να εμποδίση: ούτε οι τοίχοι της οικίας μου, ούτε τα κιγκλιδώματα της φυλακής, ούτε τα όρη, ούτε αι χαράδραι. Όπως ο Θεός, τοιουτοτρόπως και οι άγγελοι και οι άγιοι είναι αμέσως μετ' εμού, χάρις εις Αυτόν -πλησίον των οφθαλμών μου, της καρδίας μου, ως οι εγγύτατοι φίλοι και συγγενείς. Οποίος, πράγματι είναι ο πλούτος του ανθρωπίνου πνεύματος! Ο Κύριος είναι το παν δι' εμέ' είναι η δύναμις της καρδίας μου και το φως της διανοίας μου. Εκείνος ωθεί την καρδίαν μου εις κάθε αγαθόν. Εκείνος με ενισχύει' μου δίδει σκέψεις αγαθάς' είναι η ανάπαυσις και η χαρά μου' είναι η πίστις, η ελπίς και η αγάπη μου' είναι η τροφή μου και το ποτόν, το ένδυμα και η κατοικία μου. Και καθώς η μήτηρ είναι το παν εις το τέκνον της -ο νους του, η θέλησις, η όρασις, η ακοή, η γεύσις, η όσφρησις και η αφή, και η τροφή και το ποτόν του, το ένδυμα, αι χείρες και οι πόδες-, τοιουτοτρόπως ο Κύριος είναι δι' εμέ το παν όταν παραδώσω όλον τον εαυτόν μου εις Αυτόν. Αλλά φευ! όταν απομακρυνθώ από τον Κύριον, ο Διάβολος εισέρχεται εντός μου' και αν δεν στρέψω το βλέμμα της καρδίας μου προς τον Κύριον, δεν επικαλεσθώ την βοήθειάν Του, εν τω μέσω των καταπιέσεων του εχθρού, τότε ο Διάβολος θα γίνη, καθώς και είναι ενίοτε, πολύ κακός προς εμέ: κακία, απογοήτευσις, τελεία αδυναμία προς ό,τι καλόν, απελπισία, μίσος, φθόνος φιλαργυρία, βλάσφημοι, πονηραί και ακάθαρται σκέψεις, περιφρόνησις προς όλα- εν γένει δε ούτος γίνεται δι' εμέ, καθώς και είναι ενίοτε, ο νους μου, η θέλησίς μου, η όρασις, η ακοή, η γεύσις, η όσφρησις, η αφή, αι χείρες και οι πόδες μου. Θέτε λοιπόν την πεποίθησίν σου εις τον Κύριον. Αυτός είναι η άπειρος αγιότης, παντοδυναμία, χάρις, ευσπλαχνία, μακροθυμία και σοφία. Δεν υπάρχει ευτυχία δι' εμέ επί της γης, ειμή μόνον εις τον Ιησούν Χριστόν, τον Πατέρα Του Θεόν και το Πανάγιον Πνεύμα. Ο Ιησούς Χριστός είναι η μόνη μου μακαριότης επί της γης. Μετά τον Θεόν δεν υπάρχει δι' εμέ (όπως και δεν πρέπει να υπάρχη) τίποτε προσφιλέστερον, από την ανθρωπίνην ψυχήν -αυτή είναι δι' εμέ προσφιλεστέρα από κάθε άλλο πράγμα. Ο άνθρωπος είναι ον πολύτιμον. Αυτός ο Θεός ήλθεν εις την γην διά την σωτηρίαν μου. Εις τον άνθρωπον δίδει διά τροφήν και πόσιν το πανάχραντόν Του Σώμα και Αίμα (όλον τον Εαυτόν Του), διά να γίνη μακάριος και να μη απολεσθή. Όλους τους καρπούς της γης, τους θησαυρούς και των τριών βασιλείων της γης, παρεχώρησεν εις την κυριαρχίαν του ανθρώπου διά να χρησιμοποιή και ευφραίνεται εις αυτά. Με όλας αυτάς τας αμέτρους ευεργεσίας ο Κύριος έδειξε και δεικνύει ότι απείρως αγαπά το ανθρώπινον γένος και έκαστον άνθρωπον ιδιαιτέρως. Ας μιμηθώμεν και ημείς του Θεού την αγάπην και την ευσπλαχνίαν' ας είμεθα όσον ημπορούμεν οικτίρμονες και ευεργετικοί, καθώς είναι οικτίρμων ο Πατήρ ημών ο εν τοις ουρανοίς. Ο άνθρωπος είναι θαυμάσιον και μέγα δημιούργημα του Θεού, ιδιαιτέρως ο άγιος άνθρωπος' αυτός είναι άστρον του ουρανού' άνθος λαμπρόν, ωραιότατον και αγνόν, ευώδης κέρδος, πολύτιμος μαργαρίτης, πολύτιμος λίθος, ωραίον, καρποφόρον δένδρον του παραδείσου του Θεού. Ο άνθρωπος είναι, πράγματι, θαυμάσιον Θείον δημιούργημα! Δόξα εις τον Δημιουργόν και Προνοητήν Του! Δόξα εις τον Σωτήρα των ανθρώπων, ο Οποίος μας ανασύρει από το τέλμα των παθών, από την φθοράν και τον θάνατον και μας οδηγεί εις την αιώνιον ζωήν!



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Ιωάννου Πρωθιερέως της Κροστάνδης:
<<Η ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΖΩΗ>>, εκδόσεις <<Το Περιβόλι της Παναγίας>>,
Α' Έκδοση, Θεσσαλονίκη 2003, σελ. 51-53.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF