ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 5 Σεπτεμβρίου 2023

ΠΟΣΟ ΒΑΡΑΙΝΕΙ ΤΗΝ ΑΜΑΡΤΙΑ Η ΣΥΝΕΙΔΗΤΗ ΠΤΩΣΗ!

 



Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «καθ' ΟΔΟΝ»,
Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου και Αγίου Ιννοκεντίου, αρχιεπισκόπου Χερσώνας: «Συσταυρωθείτε με τον ΧΡΙΣΤΟ»,
Α' έκδοσηΑθήνα 2023, σελ. 79-83.
<<Να μια σύντομη γενική εξήγηση για τη σημασία του Σταυρού:
Ο Κύριος πραγματοποίησε τη σωτηρία μας με τον σταυρικό Του θάνατο.
Στον Σταυρό έσκισε το χειρόγραφο των αμαρτιών μας. Με τον Σταυρό μας συμφιλίωσε με τον Θεό και Πατέρα.
Μέσω του Σταυρού μας έφερε τα δώρα της Χάριτος και όλες τις ουράνιες ευλογίες.
Αλλά τέτοιος είναι ο σταυρός του Κυρίου.
Ο καθένας όμως από μας γίνεται κοινωνός της σωτήριας δύναμής του όχι διαφορετικά, αλλά μέσω του δικού του προσωπικού σταυρού.
Ο προσωπικός σταυρός του καθενός, όταν ενώνεται με τον Σταυρό του Χριστού, μεταφέρει τη δύναμη και τη δράση του τελευταίου σε μας...
Οι σταυροί είναι πολλοί, αλλά τα είδη τους είναι τρία:
Το πρώτο είδος είναι οι εξωτερικοί σταυροί που αποτελούνται από τις θλίψεις και τις δυστυχίες και γενικά από την πικρή τύχη της επίγειας ζωής.
Το δεύτερο, είναι οι εσωτερικοί σταυροί που γεννιούνται από την πάλη με τα πάθη και τις επιθυμίες για χάρη της αρετής.
Το τρίτο, είναι οι σταυροί του πνεύματος και της Χάριτος, της απόλυτης αφοσίωσης στο θέλημα του Θεού...
Η Αγία Εκκλησία θέλει να μας προδιαθέσει για την άρση του σταυρού, αν εμείς δεν έχουμε καταπιαστεί με το άγιο έργο αυτό, και να μας στερεώσει στο να σηκώνουμε τον σταυρό, αν εμείς το έχουμε ήδη ξεκινήσει.
Κατά ένα τρόπο λέει σε μας:
<<Βλέπετε τον Σταυρό επάνω στον οποίο ο Κύριος με τη θέλησή Του άπλωσε τα χέρια για χάρη μας;
Ελάτε λοιπόν να συσταυρωθείτε μαζί Του.
Σήμερα ο Κύριος προσκαλεί από τον Σταυρό τον καθένα σας να σηκώσει το σταυρό του και να Τον ακολουθήσει.
Σηκώστε τον λοιπόν, σηκώστε τον και μη φοβάστε, γιατί ο Κύριος παρέδωσε από τον Σταυρό το πνεύμα Του στον Θεό και Πατέρα, έτσι και για σας υπάρχει από τον Σταυρό ένας δρόμος, στις κατοικίες του παραδείσου ακολουθώντας τον Κύριο...>>.
Όσιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος
(Εκ του προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ






Όσιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος




ΑΝΕΒΗΚΑΤΕ ΣΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΔΙΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΥΠΟΣΧΕΣΗ ΝΑ ΑΝΤΙΤΑΧΘΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΑΜΑΡΤΙΑ



Αναφέρεται στα Πατερικά ότι στην Αίγυπτο υπήρχε ένας αμαρτωλός, ο οποίος μετά την Εξομολόγηση και την Αγία Μετάληψη δεν πρόσεχε καθόλου τον εαυτό του, και μόλις παρουσιαζόταν η ευκαιρία, έπεφτε πάλι στις προηγούμενες αμαρτίες, μετά από κάθε νηστεία. Επειδή όμως δεν ήταν κακός, αλλά τον νικούσε η αδυναμία του, ο Κύριος τον λυπήθηκε και, για τη συνέτισή του, έστειλε σ' αυτόν ένα όραμα: Περπατούσε κάπου μόνος και βλέπει να τον πλησιάζει κάποιο τέρας, που έμοιαζε με υπερβολικά ψηλό άνθρωπο, μαλλιαρό, άσχημο, ακάθαρτο, με μάτια που άστραφταν. Πλησίασε, τον χτύπησε στον ώμο και είπε: <<Τί φοβάσαι; Εμείς οι δύο είμαστε φίλοι, στο ίδιο μέρος θα βρεθούμε>>. Ο αμαρτωλός, αν και φοβήθηκε πολύ όμως τον ρώτησε: <<Ποιος είσαι>>; <<Εγώ>>, λέει, <<είμαι αυτός που ράπισε τον Ιησού Χριστό, αλλά και όλοι όσοι μετά την Εξομολόγηση και την Αγία Μετάληψη αμαρτάνουν ξανά, είναι όμοιοι με τον Ιούδα και τους άλλους βασανιστές και τους σταυρωτές του Κυρίου>>. Μίλησε έτσι και έφυγε προς άλλη κατεύθυνση. Αυτό το όραμα τόσο κατέπληξε τον αμαρτωλό, ώστε ευθύς τότε, αφήνοντας τα πάντα, απομακρύνθηκε στην έρημο κι εκεί ως το τέλος της ζωής του με αυστηρούς άθλους θρηνούσε για τις αμαρτίες του. Από αυτή την περίπτωση, βεβαιώσου πως αυτοί που αμαρτάνουν πάλι μετά την Μετάνοια και την Αγία Μετάληψη ακριβώς θέτουν οι ίδιοι τον εαυτό τους στη σειρά των σταυρωτών του Κυρίου, και με αυτή τη βεβαιότητα φόβιζε την ψυχή σου και διώχνε από αυτή κάθε ροπή προς την αμαρτία που εμφανίζεται στις επιθυμίες της καρδιάς και θολώνει την αγαθή σου πρόθεση να τηρείς στο εξής τον εαυτό σου καθαρό και χωρίς πτώσεις. Τα αναφέρω αυτά όχι για να βυθιστεί κάποιος στην απελπισία, αλλά για να απομακρυνθεί από τις πτώσεις στις αμαρτίες. Δεν πρέπει να απελπίζεται κανείς, όσο κι αν αμάρτησε. Αλλά ποια είναι η χαρά στο να εξισώνεται με τον Ιούδα και τους σταυρωτές, γνωρίζοντας μάλιστα ότι η επιστροφή από μια τέτοια κοινωνία είναι αδύνατη; Ίσως και από τους σταυρωτές πολλοί να συνετίστηκαν, όπως ο εκατόνταρχος. Και ο Ιούδας θα είχε ασφαλώς συγχωρεθεί αν είχε μετανοήσει. Όμως ο καθένας θα πει ότι θα ήταν πολύ καλύτερο να μην βρίσκεται στην ομάδα των σταυρωτών και να γυρίζει πίσω στο σπίτι χτυπώντας το στήθος του. Ακόμη, αυτοί οι μετανοημένοι δεν ήξεραν ποιον σταύρωναν. Αλλά για μας μπορεί να ειπωθεί ότι δεν ξέρουμε; Πόσο βαραίνει την αμαρτία η συνειδητή πτώση! Φυσικά, τη στιγμή της αμαρτωλής έλξης, η τύφλωση επιτίθεται και την ψυχή κυριεύει η επιπολαιότητα, με την οποία όλα θεωρούνται ότι δεν είναι τίποτε. Αλλά αυτό δεν είναι δικαιολογία. Αυτός που για πρώτη φορά συσκοτίζεται από την αμαρτία, ακόμη μπορεί να ζητήσει συγχώρηση, αλλά αυτός που υπέστη αρκετές φορές αυτή τη δυστυχία και ξέρει καλά σε τι συνίσταται, πως πλησιάζει, τι προκαλεί αυτή η συσκότιση, πως να ζητήσει συγχώρηση; Η απουσία του αισθήματος για συγχώρηση προκαλεί την σκλήρυνση της καρδιάς, και η σκλήρυνση της καρδιάς οδηγεί στην αμετανοησία. Για τον Ιούδα λένε ότι τάχα αυτός, προδίδοντας τον Κύριο, δεν σκεφτόταν ότι Αυτός θα σταυρωθεί, αλλά περίμενε ότι με τη θαυματουργή Του δύναμη θα εξαφανίσει όλα τα δεινά. Μετά όμως, όταν είδε πως πήγαν τα πράγματα, έπεσε σε θλίψη, η καρδιά του σκλήρυνε και απελπίστηκε. Αν γνώριζε ότι θα είχε τέτοια έκβαση η προδοσία του, είναι αμφίβολο αν θα την είχε αποφασίσει. Για μας όμως, και χωρίς δοκιμή, κάθε ανάλογη έκβαση είναι ορατή. Γι' αυτό, δεν είναι καλύτερο να μην ακολουθήσουμε αυτό τον δρόμο του Ιούδα, παρ' ότι δεν μπορούμε να πούμε πως ο Κύριος δεν θα εμφανίσει πάλι σε μας τα θαύματα του ελέους Του: Μήπως η καρδιά μας κάνει μια μεταστροφή προς τη σκλήρυνση και από τη σκλήρυνση προς την οριστική αμετανοησία μετά την αμαρτία, στην οποία μας τραβά τώρα το πάθος. Δεν είναι καλύτερο να μην κάνουμε καθόλου το βήμα που μπορεί να μας υποβάλει σε έναν τέτοιο εξαιρετικό κίνδυνο και να μη δοκιμάζουμε το έλεος του Θεού; Με τέτοιες σκέψεις να προφυλάσσετε τον εαυτό σας και να τηρείτε νηφάλια την ψυχή σας όταν θά' ρθει η παράλογη απαίτηση της αμαρτίας και αρχίσει να μας πειράζει. Τώρα βρίσκεστε σε καλό δρόμο. Βάλτε τα δυνατά σας να αντισταθείτε. Και ότι πρέπει να τα βάλετε, αυτό το βλέπετε από εκείνη τη δυστυχία, στην οποία πέφτετε, αν δεν αντισταθείτε. Είθε ο Κύριος να σας δώσει σοφία για τη σωτηρία και να σας χαρίσει τις δυνάμεις και το θάρρος της καρδιάς να αντιταχθείτε στα πάθη και στις επιθυμίες ώστε να αποτελέσετε μέρος αυτών που σώζονται, και όχι εκείνων, για τους οποίους έχει γραφεί: <<Όψονται εις ον εξεκέντησαν>> (Ιω. 19,37). Αμήν.


37 Φεβρουαρίου 1866

Στην Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
του Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου και του Αγίου Ιννοκεντίου, αρχιεπισκόπου Χερσώνας:
<<Συσταυρωθείτε με τον ΧΡΙΣΤΟ>>, εκδόσεις <<καθ' ΟΔΟΝ>>,
Α' έκδοση, Αθήνα 2023, σελ. 79-83.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF