ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 8 Σεπτεμβρίου 2023

ΠΩΣ Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΕΔΕΙΞΕ ΟΤΙ Η ΥΠΑΚΟΗ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΡΩΤΕΥΟΝ




Αυτή η ιστορία συνέβη τη Σαρακοστή, περίπου στα χρόνια του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου. Μου διηγήθηκε γι αυτή, ο πρωθιερέας Γκεόργκι Λάριν, που σήμερα είναι ένας από τους παλαιότερους ιερείς της Ρωσικής Εκκλησίας στο εξωτερικό, στις ΗΠΑ, ο οποίος ήταν μικρό αγόρι εκείνη την εποχή, ζούσε στην κινέζικη πόλη της Σαγκάης και είχε την ευτυχία να επικοινωνήσει με τον αρχιερέα Ιωάννη (Μαξιμόβιτς), τον μελλοντικό ιεράρχη της Σαγκάης και του Σαν Φρανσίσκο. Ο νεαρός Ζόρα έμαθε πολλά από τον αγαπημένο του αρχιερέα και με πολλούς τρόπους και χάρη σε αυτόν, ακολούθησε το μονοπάτι της προσφοράς υπηρεσίας στην Εκκλησία.


Αυτή η ιστορία συνέβη στη Σαγκάη, όταν ήμουν 12 ετών εκείνη την εποχή, όχι παραπάνω. Μου άρεσε να έρχομαι στο κελλί του ιεράρχη Ιωάννη μετά τη λειτουργία στον καθεδρικό ναό. Του έκανα πολλές ερωτήσεις και απαντούσε πολύ πρόθυμα.


Ο ιεράρχης ακολουθούσε έναν ασκητικό τρόπο ζωής, κοιμόταν μόνο καθισμένος και δεν έτρωγε κρέας. Για εμάς, τα παιδιά, οι γονείς, φυσικά, μας έδιναν αρτύσιμο φαγητό ακόμη και σε ημέρες νηστείας. Αλλά εγώ ήμουν πολύ δεμένος με τον ιεράρχη, τον αγάπησα και αποφάσισα να τον μιμηθώ κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Σαρακοστής.


Άρχισα να τρώω λίγο, δεν ήθελα να φάω αυτό που μαγειρεύει η μητέρα μου. Ένα βράδυ, όταν όλοι είχαν ήδη κοιμηθεί, σηκώθηκα από το κρεβάτι, έβαλα ένα σεντόνι στο πάτωμα και ξάπλωσα εκεί. Η μαμά μου το είδε και την επόμενη μέρα με πήγαν μαζί με τον μπαμπά στον ιεράρχη, του το διηγήθηκαν και του είπαν, ότι δεν τους άκουγα.


Δε θα ξεχάσω ποτέ, πώς ο ιεράρχης συνοφρυώθηκε, με κοίταξε πολύ θυμωμένα και είπε: – Τι κάνεις; Δεν ακούς τους γονείς σου; Δεν τιμάς τον πατέρα και τη μητέρα σου; Πού πας; Πιστεύεις, ότι αυτό ευχαριστεί το Θεό; Πρέπει να ακούς τον μπαμπά και τη μαμά σου, αυτό είναι το πιο σημαντικό πράγμα.


Έκλαψα ακόμη λίγο. Ο ιεράρχης φώναξε έναν φύλακα ονόματι Μιχαήλ, του έδωσε χρήματα και τον έστειλε σε ένα εμπορικό κατάστημα. Περίπου 15 λεπτά αργότερα, επέστρεψε με ένα πακέτο, όπου υπήρχε ζαμπόν. Ο ιεράρχης μου το έδωσε και μου είπε: – Να, φάγε ό,τι σου δίνουν. Πρέπει να ακούς τους γονείς σου, αυτό είναι το πρωτεύον. Έκλαψα και του απαντώ:


Τώρα είναι νηστεία, πώς μπορώ; – Όχι, η υπακοή είναι πάνω απ' όλα. Φάγε τώρα και να ακούς τη μαμά και τον μπαμπά. Έτσι, με δάκρυα, έφαγα αυτό το ζαμπόν – φυσικά, όχι όλο, αλλά χόρτασα. Και από τότε, έτρωγα αυτό που μου έδιναν.


Ιδιαίτερα σήμερα καταλαβαίνω πολύ καλά, ποιο μάθημα μου έδωσε τότε ο ιεράρχης: η υπακοή είναι πολύ υψηλότερα από τη νηστεία και την προσευχή. Έτσι και ζω. Φυσικά, ο ιεράρχης δεν δίδαξε ότι δεν είναι σημαντικό πράγμα να νηστεύει κάποιος – ποτέ δεν το είπε αυτό. Αλλά με αυτόν τον τρόπο, μου έδειξε πόσο σημαντική είναι η υπακοή προς τους γονείς. Και μόνο αργότερα, με την ηλικία, βέβαια, συνειδητοποίησα, ότι η νηστεία είναι πολύ σημαντική και πώς πρέπει κανείς να την προσεγγίζει.


Ο ίδιος ο ιεράρχης νήστευε πολύ αυστηρά, και όχι μόνο κατά τη διάρκεια της νηστείας. Κάποτε έγινα μάρτυρας μιας τέτοιας κατάστασης: μετά τη λειτουργία στον καθεδρικό ναό, ήρθε στο κελλί του και ο βοηθός του, ονόματι Καντόβ, του έφερε κάτι να φάει — λίγη σούπα και κάτι γλυκό. Ήμουν στο διπλανό δωμάτιο, αλλά είδα τα πάντα από την ανοιχτή πόρτα.


Ο πρωθιερέας Γκεόργκι Λάριν με την οικογένειά του και τους ενορίτες του Ο ιεράρχης προσευχόταν: πάντα προσευχόταν, ακόμα κι αν επέστρεφε από τη θεία λειτουργία. Μετά πήγα στο τραπέζι και ξαφνικά τον βλέπω να βάζει αυτό το γλυκό στο ζωμό και να το ανακατεύει με ένα κουτάλι. Έφαγε λίγο και έφυγε. Αυτό ήταν ένα ακόμα μάθημα για μένα: συνειδητοποίησα ότι μιμείται το Χριστό, που προσευχόταν και νήστευε στην έρημο για 40 ημέρες.


Ξέρετε, ο απόστολος Παύλος γράφει: «Γίνεσθε μιμητές μου, όπως κι εγώ έγινα και είμαι μιμητής του Χριστού» (Α, Προς Κορινθίους, 11:1). Κι έτσι, ο ιεράρχης μιμήθηκε αυτόν τον τρόπο, γιατί γι' αυτόν, το πιο σημαντικό ήταν να αγαπάς το Θεό, να αγαπάς τους γείτονές σου και η γεύση του φαγητού δεν έχει σημασία. Αυτή ήταν όλη του η ζωή, δεν σκεφτόταν καθόλου για τον εαυτό του, δεν έδινε καμία προσοχή.


Σε σχέση με τα προηγούμενα, ενθυμούμαι, πώς κάποτε τον έβαλαν στο νοσοκομείο. Τα μάζεψε κι έφυγε από εκεί! Ήταν μια ολόκληρη ιστορία, τον έψαχναν, αλλά αυτός γύρισε πίσω με τα πόδια.


Κάποτε τον έβαλαν στο νοσοκομείο. Τα μάζεψε κι έφυγε από εκεί! Τον έψαχναν, αλλά αυτός γύρισε πίσω με τα πόδια. Φυσικά, τώρα δεν μπορώ να φανταστώ, ότι θα ήταν δυνατό να φάω κάτι αρτύσιμο εν καιρώ νηστείας. Φυσικά, αυτό γίνεται λόγω ασθένειας, επειδή τα νοσοκομεία δεν ακολουθούν τους κανόνες της εκκλησίας, αλλά δίνουν σε όλους τους ασθενείς, αυτό που χρειάζονται για την υγεία τους.


Ο ιεράρχης Ιωάννης προσωπικά δεν μου είπε τίποτα γι αυτό, αλλά συνειδητοποίησα ότι αυτό ακριβώς πρέπει να γίνει, κι αυτό είναι επίσης υπακοή. Στα γηρατειά μου, άρχισα να νοσηλεύομαι συχνά στα νοσοκομεία κι ο εξομολογητής μου, επίσκοπος, με επισκέφτηκε και είπε: «Να τρως ό, τι σου δίνεται. Όταν γίνεις καλά, θα σου πουν οι γιατροί, ότι τότε μόνο μπορείς να πάρεις νηστήσιμο φαγητό. Αλλά τώρα πρέπει να τονώσεις τον εαυτό σου και να φας κρέας.» Αυτό και κάνω.


Ο ίδιος ο Χριστός στο Ευαγγέλιο, όταν οι Φαρισαίοι Τον κατηγόρησαν, ότι οι μαθητές Του έτρωγαν κατά τη διάρκεια της νηστείας, τους είπε: «Δε διαβάσατε τι έκανε ο Δαβίδ, όταν αυτός κι οι σύντροφοί του πεινούσαν; Πώς μπήκε στον οίκο του Θεού κι έφαγε τους άρτους της προθέσεως, που δεν έπρεπε να φαγωθούν από αυτόν ή από εκείνους που ήταν μαζί του, αλλά μόνο από τους ιερείς;» (Κατά Ματθαίον, κεφ. 12: 3) και πρόσθεσε: «Το Σάββατον δια τον άνθρωπον εγένετο κι όχι ο άνθρωπος δια το Σάββατον» (Κατά Μάρκον, κεφ. 2:27). Πολύ απλά πράγματα, αλλά πολύ σημαντικά.


*Πρωθιερέας Γεώργιος Λάριν
Γράφτηκε από τον Ντμίτρι Ζλόντορεβ
Μετάφραση για την πύλη gr.pravoslavie.ru: Κωνσταντίνος Θώδης
Pravoslavie.ru
4/10/2023


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF