ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Δευτέρα 23 Οκτωβρίου 2023

ΛΕΛΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: «Η ΘΡΥΛΙΚΗ ΓΙΑΓΙΑ ΜΟΥ» (ΜΕΡΟΣ ΕΝΑΤΟΝ)



Σ
τα χρόνια μας, η σύλληψη και πραγμάτωση της ιδέας της παγκοσμιοποίησης μεταβάλλει άρδην σε πολλούς το εθνικό τους συναίσθημα, την καλώς εννοούμενη πατριωτική ιδέα και έγερση, σκοπούμενη (η παγκοσμιοποίηση) στην πολιτιστική πολτοποίηση των λαών διά του χωνευτηρίου της πολυσυλλεκτικότητας και της πολυπολιτισμικότητας. Ο εθνισμός (και ουχί ο εθνικισμός) -ως ιδέα- σέβεται και εκτιμά τις ιδιαιτερότητες κάθε έθνους, ταυτόχρονα όμως φροντίζει να διατηρήσει τη δική του προγονική ταυτότητα, το δικό του πατροπαράδοτο πολιτισμό και την ημετέρα λατρευτική Πίστη. Μπροστά στο αποτροπιαστικό και επικίνδυνο φάσμα του Ολοκληρωτισμού που προωθείται, προσφέρουμε στο αναγνωστικό μας κοινό -χάριν της εθνικής μας υπόστασης και του δικού μας ελληνικού πατριωτισμού- το βιβλίο «Λέλα Καραγιάννη - Η θρυλική γιαγιά μου» που έγραψε η εγγονή της Εθνικής μας Αγωνίστριας, Λέλα Βύρ. Καραγιάννη, προς τόνωση και ενίσχυση των κληροδοτημάτων του γένους μας. Το έργο θα ολοκληρωθεί με αποσπασματικές αναρτήσεις, δίχως να απωλέσει το πνεύμα και το ύφος με τα οποία γράφτηκε. Σήμερα, που οι περισσότεροι αποφεύγουν να μιλήσουν για έθνος, γένος, ιστορία, αρχαίο και ρωμέϊκο πολιτισμό, υπό τον κίνδυνο να μην τους αποκαλέσουν εθνικιστές ή φασίστες, το βιβλίο της Λέλας Καραγιάννη έρχεται να θυμίσει, πως ή ίδια βασανίστηκε και τουφεκίστηκε από Έλληνες και ξένους φασίστες! Η ίδια και η εθνική οργάνωση «Μπουμπουλίνα» που δημιούργησε, διώχθηκε ανηλεώς και παντοιοτρόπως από την «Διεύθυνση Ειδικής Ασφάλειας του Κράτους», (απαρτισμένη κατά το πλείστον από Έλληνες δοσίλογους) που ήταν ένα ειδικό τμήμα της «Ελληνικής Χωροφυλακής» δημιουργημένο από τον Ε. Βενιζέλο! Ενταγμένη αργότερα στο κατασκοπευτικό δίκτυο Απόλλων, αποκρυπτογράφησε απόρρητα σχέδια των Γερμανών κατακτητών προκαλώντας τους δολιοφθορές, διοχέτευσε πληροφορίες για Έλληνες συνεργάτες των Αρχών Κατοχής, ενώ παράλληλα συνέβαλε στη βοήθεια των Άγγλων συμμάχων που είχαν εγκλωβιστεί στην Αθήνα. Για όλα αυτά τουφεκίστηκε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Χαϊδαρίου στις 8 Σεπτεμβρίου του 1944, ένα μήνα πριν από την απελευθέρωση και δυο μήνες πριν από τα Δεκεμβριανά. Ευχόμαστε καλή δημιουργική ανάγνωση και εθνική αφύπνιση, όλα ιδωμένα υπό το άσβεστο φως της Ορθοδοξίας, ως πνευματικού φάρου για την πνευματική και ψυχική μας σωτηρία εδώ και στην Άνω Ιερουσαλήμ. Εύχεσθε!



Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος







ΚΕΦΑΛΑΙΟ 10




Μυστικός Πόλεμος



Μέσω αυτών των διασυνδέσεων η Λέλα Καραγιάννη φυγάδευσε στα βουνά τον γιο της Γιώργο, ο οποίος είχε συλληφθεί με το γνωστό επεισόδιο John Wilson και αφού κρατήθηκε τότε δύο νύχτες στις φυλακές Αβέρωφ μεταφέρθηκε για ανάκριση στο κτίριο του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, απ' όπου κατάφερε να διαφύγει σώος, ανοίγοντας μία αφύλαχτη πόρτα και με μόνη απώλεια δύο ισχυρά χαστούκια που δέχτηκε στο πρόσωπο. Ευτυχώς γι' αυτόν, στάθηκε τυχερός, γιατί ποτέ δεν βασανίστηκε όπως ο αδελφός του Βύρων και τα άλλα αδέλφια του.
Κατά τον ίδιο τρόπο η Λέλα Καραγιάννη φυγάδευσε στα βουνά πολλούς Εβραίους και πολλούς Έλληνες που ήθελαν να συνεχίσουν τον αγώνα και να ενωθούν είτε με τους Άγγλους είτε με τις άλλες Ελληνικές Αντιστασιακές Οργανώσεις του βουνού. Από την αρχή της Γερμανικής Κατοχής έγινε αισθητό το λυπηρό γεγονός πως η Αθήνα ήταν γεμάτη από δοσίλογους και προδότες που καραδοκούσαν.
Η Λέλα Καραγιάννη, αν και επαγρυπνούσε, δέχτηκε το πρώτο χτύπημα όταν ένα από τα τα κρησφύγετά της προδόθηκε και οι καλοί φίλοι και συνεργάτες της συνελήφθησαν. Σπεύδει αμέσως και αδειάζει όλα τα σπίτια που έκρυβε συμμάχους και τους μεταφέρει σε άλλες διευθύνσεις. Ήταν ένα ριψοκίνδυνο παιχνίδι που αναγκάστηκε να παίξει πολλές φορές. Το δεύτερο χτύπημα ήρθε ισχυρότερο για την ίδια και τον σύζυγό της όταν οι καραμπινιέροι εισέβαλλαν στο σπίτι τους και άρχισαν εξονυχιστική έρευνα. Δυστυχώς σε μία προσπάθειά της να βοηθήσει δύο Αυστραλούς έπεσε θύμα προδοσίας απ' αυτούς που τους φύλαγαν και άρχισαν και άρχισαν να την εκβιάζουν για χρήματα.
Δύο φρικτά υποκείμενα εκ των οποίων ο ένας δικάστηκε μεταπολεμικά ως προδότης, αλλά για τη Λέλα Καραγιάννη ήταν πλέον αργά. Η οικογένειά της δεν επεδίωξε την καταδίκη του από μεγαλοψυχία για τα παιδιά του.
Ο επικεφαλής αξιωματικός των καραμπινιέρων ονόματι Τζίμυ Καλλάρα ήταν ελληνικής καταγωγής από τους παππούδες του και εμφανώς αντιφασίστας. Στην έρευνα που πραγματοποιεί ο Καλλάρα στο σπίτι της Λέλας, ενώ βρίσκει ενοχοποιητικά στοιχεία και ταυτότητες σε ένα συρτάρι, τις βάζει κρυφά από τους δικούς του στην τσέπη του. Αναγκαστικά βέβαια συλλαμβάνει τη Λέλα, αφού είχε αυτή την εντολή, φεύγοντας όμως, ψιθυρίζει με τρόπο στην κόρη της, Ηλέκτρα, να είναι στο μέλλον όλοι τους προσεκτικοί.
Οι γυναίκες του σπιτιού, τρέμοντας από ανακούφιση πλέον, ευχαριστούν τον Θεό που οι Ιταλοί δεν έψαξαν καλά στο υπόγειο. Σε μία κρύπτη πίσω από ένα παλιό έπιπλο κρυβόταν τυλιγμένος σε ένα χαλί ο νεαρός Εβραίος Λέων Γαβριηλίδης, φίλος των παιδιών της. Στη συνέχεια η Λέλα, αφού του εξασφάλισε ταυτότητα, τον φυγάδευσε στο βουνό.
Με επιστολή του προς την YAD VASHEM, ο Λέων Γαβριηλίδης συνέβαλε στην αναγνώριση της Λέλας Καραγιάννη ως ευεργέτιδας των καταδιωκομένων Εβραίων. Όταν το ζεύγος Καραγιάννη συνελήφθη, η Λέλα και ο Νίκος οδηγήθηκαν χωριστά στις φυλακές Αβέρωφ, όπου κρατήθηκαν για πολλούς μήνες. Η Λέλα για να απαλλάξει τον σύζυγό της από τις ευθύνες δηλώνει το πατρικό της όνομα <<Μινοπούλου>> και ισχυρίζεται πως είναι σε διάσταση με τον σύζυγό της τα δύο τελευταία χρόνια.
Κατά τη διάρκεια της φυλάκισής τους η κόρη τους Ιωάννα και ο γιος τους Βύρων φρόντισαν την οικογενειακή επιχείρηση. Μαζί με τα αδέλφια τους Ηλέκτρα και Νέλσονα, καθώς και μερικά μέλη της Οργάνωσης συνέχισαν τα συσσίτια και την φροντίδα όσων συμμάχων είχαν ακόμα υπό την επίβλεψή τους. Η Λέλα Καραγιάννη, τους έξι μήνες της φυλάκισής της όχι μόνο δεν πτοήθηκε, αλλά καλλιέργησε νέες διασυνδέσεις που την βοήθησαν να διοικήσει την Οργάνωσή της και να κρατήσει άμεση επαφή με τα παιδιά της και τους συνεργάτες της. Κατάφερε να επιστρατεύσει και να χρησιμοποιήσει τους ίδιους τους φύλακες, οι οποίοι αποδείχτηκαν καλοί πατριώτες και πρόθυμοι να μεταφέρουν τα μηνύματά της. Παράλληλα της έδιναν πληροφορίες για όσα άκουγαν από άλλους φυλακισμένους και την ενημέρωναν για όλα τα γεγονότα και τις εξελίξεις τους που συνέβαιναν μέσα στις φυλακές.

Ενώ ο Νίκος Καραγιάννης αφέθηκε ελεύθερος δύο περίπου μήνες μετά τη σύλληψή του, η Λέλα Καραγιάννη περνάει από Ιταλικό Στρατοδικείο και απαλλάσσεται λόγω ελείψεως επαρκών στοιχείων, τον Μάρτιο του 1942. Ο στρατοδίκης ονόματι Λουϊτζι Μαρτορέλι (Louigi Mertoreli) και ο δημόσιος κατήγορος ταγματάρχης Περικόνε (Pericone), πιθανώς αντιφασίστες, υπήρξαν μαζί της επιεικείς. Ίσως να τους επηρέασε ευμενώς και η μαρτυρία του Τζίμυ Καλλάρα. Οι πληροφορίες που έχει συγκεντρώσει από τους άλλους φυλακισμένους αντιστασιακούς της φαίνονται τώρα χρήσιμες και της δίνουν την πλήρη εικόνα των όσων συμβαίνουν παρασκηνιακά.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
της Λέλας Βύρ. Καραγιάννη, εγγονής της Εθνικής Αγωνίστριας Λέλας Καραγιάννη:
<<Λέλα Καραγιάννη - Η θρυλική γιαγιά μου>>, εκδόσεις <<ΠΕΛΑΣΓΟΣ>>,
Α' έκδοση Οκτώβριος 2023, Αθήνα, σελ. 71-74.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF