ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 18 Νοεμβρίου 2023

ΑΓΙΟΥ ΦΙΛΑΡΕΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΜΟΣΧΑΣ: ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΣΤΑΣΗ 3ο ΜΕΡΟΣ

 


Τοιχογραφία Ι. Ν. Κοιμήσεως της Θεοτόκου «Ανιάδας» Ευρυτανίας

Αύγουστος 2023



Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου του
Πέτρου Μπότση:
«Αγίου Φιλαρέτου Μητροπολίτη Μόσχας (+1867): Σταυρός και ανάσταση»,
Αθήνα 2020, σελ. 30-35.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»


Ο άγιος μητροπολίτης Μόσχας Φιλάρετος Ντροζντώφ ήταν σύγχρονος του οσίου Ιγνατίου Μπριαντσανίνωφ και συνέπεσε ν' αναπαυτεί την ίδια με κείνον χρονιά. Υπηρέτησε ως προκαθήμενος τη Ρωσική Εκκλησία για μισόν αιώνα σχεδόν, από το 1821 ως τις 1867 Νοεμβρίου του 1867, σε μια περίοδο πνευματικής αναγέννησης στη Ρωσία. Χρημάτισε Διευθυντής της Εκκλησιαστικής Ακαδημίας και έγραψε σπουδαία θεολογικά έργα για την εποχή του. Το σημαντικότερο από τα έργα του ήταν η Κατήχηση της Ορθόδοξης Ανατολικής Εκκλησίας, που κυκλοφόρησε σε σύντομη και σε εκτενή μορφή και επηρέασε βαθύτατα την ορθόδοξη δογματική θεολογία. Ήταν γόνιμος και χαρισματικός συγγραφέας. Οι κατηχήσεις του είναι ακόμα κλασσικές στη Ρωσία κι οι ομιλίες του έχουν μεταφραστεί σε διάφορες γλώσσες. Συμμετέσχε επίσης ως μέλος της Βιβλικής Εταιρίας στη μετάφραση της Αγίας Γραφής στη Ρωσική και κατά τη διάρκεια της πατριαρχείας του στη Μόσχα αντιμετωπίστηκαν σοβαρά εκκλησιαστικά ζητήματα, οι δε αποφάσεις για τα ζητήματα αυτά εκδόθηκαν σε τρεις τόμους (1903-1906).


Εκ του προλόγου





ΜΕΡΟΣ Α'




ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α'




Η ΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ


Με συντομία, από τη στιγμή που οι υιοί του Αδάμ δεν έχουν καθαριστεί απ' όλα όσα υπάρχουν μέσα τους, ή μάλλον δεν έχουν ανακαινιστεί «εν Χριστώ», είναι υποκείμενοι σε εμπαθείς ενοχλήσεις. Εκείνος που θέλει να γίνει αληθινός και πιστός ακόλουθος του Χριστού, πρέπει να εγκαταλείψει όλα εκείνα που αγαπά κι έχει συνηθίσει, όχι επειδή η χρήση τους είναι κακή, αλλά λόγω της προσκόλλησής του σ' αυτά. Όλ' αυτά ο Κύριος τα συμπύκνωσε με τη φράση, απαρνησάσθω εαυτόν.
Το άλλο που απαιτεί ο Κύριος από τους πιστούς Του είναι ν' αναλάβουν το σταυρό Του. Τί είναι ο σταυρός του; Έχω αναφέρει ήδη ότι η μνεία του σταυρού του Χριστού από τους ακολούθους Του, προϋποθέτει το Σταυρό του ίδιου του Χριστού. Ο σταυρός μας έτσι είναι κατά κάποιο τρόπο ίδιος μ' αυτό που αποκαλείται Σταυρός του Χριστού. Και με τ' όνομα του Σταυρού του Χριστού αντιλαμβανόμαστε πρώτ' απ' όλα, το μέσον του πάθους και του θανάτου Του.
Δεύτερο, το πραγματικό πάθος και το σταυρικό θάνατο. Και τρίτο, με μια ευρύτερη έννοια, όλα τα περιστατικά και τις διάφορες όψεις των παθών Του, δηλαδή τον εμπαιγμό και το θάνατό Του, τον εσωτερικό σταυρό των θλίψεών Του και, νωρίτερα, την αίσθηση της θέας του ορατού Σταυρού και των παθών. Έπειτα, στο όνομα του δικού μας σταυρού πρέπει να κατανοήσουμε κάθε θλίψη, στέρηση, εμπαιγμό, βάσανα και στενοχώριες από επώδυνους θανάτους.
Μερικοί θα πουν: είναι απαραίτητο ο χριστιανός να τ' αναλάβει όλ' αυτά; Η εντολή του Χριστού δεν εκφράζεται με τόση αυστηρότητα. Δεν είναι δική μας δουλειά να προβλέψουμε ή να ορίσουμε το μέλλον μας. Είναι δικό μας καθήκον όμως να δεχτούμε αυτό που ο Κύριος επέτρεψε για μας. Ακόμα και ο Χριστός δε διάλεξε και δεν αύξησε τα πάθη Του, αλλά τα δέχτηκε στην πληρότητά τους, όσο και όπως όρισε με τη σοφία, τη δικαιοσύνη και την κρίση του Πατέρα Του και τηρήθηκαν από τους υιούς των ανθρώπων, χωρίς να γνωρίζουν αυτό που έκαναν.
Πόσο ασύνετο και αβέβαιο θα ήταν το θράσος ν' αναλάβουμε κάτι που είναι δύσκολο στη φύση μας, που είναι αδύναμη να υποφέρει έστω και το παραμικρό κι ελαφρύ πειρασμό, χωρίς την «άνωθεν» βοήθεια! Γι' αυτό κι ο Κύριος με την εντολή Του δεν είπε στον ακόλουθό Του, «ας αυξήσει τα βάσανά του, ας σταυρωθεί», αλλά πιο συγκαταβατικά: «αράτω τον σταυρόν αυτού».
Τί σημαίνει ν' αναλάβει κανείς το σταυρό του: Όχι ν' αποφύγει την επίσκεψη της θλίψης, όχι να της αντισταθεί με πείσμα, αλλά να είναι έτοιμος να τη δεχτεί όταν αυτή κάνει την εμφάνισή της' να τη δεχτεί αγόγγυστα και με υπακοή όταν έρθει πραγματικά' ν' αφήσει να οδηγηθεί «ως πρόβατον επί σφαγήν», ακολουθώντας το παράδειγμα του Αμνού και Ποιμένα Χριστού'
αν είναι απαραίτητο, να υποφέρει «υπέρ δικαιοσύνης»' να κουβαλήσει πρόθυμα και χωρίς αντίρρηση τα καυσόξυλα για τη δική του θυσία όπως ο Ισαάκ, αν αυτό είναι το θέλημα του Ουράνιου Πατέρα για την κάθαρσή του και για να οδηγηθεί στην πνευματική του αναγέννηση. Αυτές είναι οι προϋποθέσεις, που αν τις τηρήσει κανείς θα μπορέσει ν' ακολουθήσει το Χριστό χωρίς να παρεκκλίνει: θα προσκολληθεί κοντά Του όχι εξωτερικά, αλλά εσωτερικά, όχι σωματικά αλλά πνευματικά, για να γίνει με πίστη και αγάπη μέτοχος των σωτήριων παθών και του θανάτου Του, με την ελπίδα πως θα γίνει μέτοχος και της Ανάστασης και της δόξης Του.

Χριστιανοί μου! Ας εξετάσουμε τον εαυτό μας κι ας απαρνηθούμε οτιδήποτε μας κρατάει δεσμευμένους στα πάθη, στη σάρκα και στον κόσμο. Ας ελευθερωθούμε, για να μπορέσουμε ν' ακολουθήσουμε το Χριστό. Ας δεχτούμε υπάκουα κι αγόγγυστα το σταυρό μας, δηλαδή το μέτρο των θλίψεων και των βασάνων, που χωρίς αμφιβολία μας αναλογεί και παραχωρεί σε όλους μας η θεία πρόνοια, την κάθαρση και την τελείωσή μας. Ας ακολουθήσουμε πιστά το Χριστό στο δρόμο της αυταπάρνησης και του Σταυρού' κι ας εισέλθουμε πιστά στη χαρά του Κυρίου μας. Αμήν.


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»
Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του Πέτρου Μπότση:
«Αγίου Φιλαρέτου Μητροπολίτη Μόσχας (+1867): Σταυρός και ανάσταση»,
Αθήνα 2020, σελ. 30-35.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF