ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 1 Μαρτίου 2024

ΑΓΙΟΥ ΦΙΛΑΡΕΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΜΟΣΧΑΣ: ΣΤΑΥΡΟΣ & ΑΝΑΣΤΑΣΗ 11ο ΜΕΡΟΣ

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου του
Πέτρου Μπότση:
«Αγίου Φιλαρέτου Μητροπολίτη Μόσχας (+1867): Σταυρός και ανάσταση»,
Αθήνα 2020, σελ. 82-85.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»



Ο άγιος μητροπολίτης Μόσχας Φιλάρετος Ντροζντώφ ήταν σύγχρονος του οσίου Ιγνατίου Μπριαντσανίνωφ και συνέπεσε ν' αναπαυτεί την ίδια με κείνον χρονιά. Υπηρέτησε ως προκαθήμενος τη Ρωσική Εκκλησία για μισόν αιώνα σχεδόν, από το 1821 ως τις 1867 Νοεμβρίου του 1867, σε μια περίοδο πνευματικής αναγέννησης στη Ρωσία. Χρημάτισε Διευθυντής της Εκκλησιαστικής Ακαδημίας και έγραψε σπουδαία θεολογικά έργα για την εποχή του. Το σημαντικότερο από τα έργα του ήταν η Κατήχηση της Ορθόδοξης Ανατολικής Εκκλησίας, που κυκλοφόρησε σε σύντομη και σε εκτενή μορφή και επηρέασε βαθύτατα την ορθόδοξη δογματική θεολογία. Ήταν γόνιμος και χαρισματικός συγγραφέας. Οι κατηχήσεις του είναι ακόμα κλασσικές στη Ρωσία κι οι ομιλίες του έχουν μεταφραστεί σε διάφορες γλώσσες. Συμμετέσχε επίσης ως μέλος της Βιβλικής Εταιρίας στη μετάφραση της Αγίας Γραφής στη Ρωσική και κατά τη διάρκεια της πατριαρχείας του στη Μόσχα αντιμετωπίστηκαν σοβαρά εκκλησιαστικά ζητήματα, οι δε αποφάσεις για τα ζητήματα αυτά εκδόθηκαν σε τρεις τόμους (1903-1906).


Εκ του προλόγου





ΜΕΡΟΣ Β'




ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α




Ή ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ



του Νικολάι Γκόγκολ



Αλίμονο! Ο φτωχός άνθρωπος του αιώνα μας έχει ξεχάσει πως την ημέρα αυτή δεν υπάρχουν «ποταποί» και «αξιοκαταφρόνητοι» άνθρωποι, αλλ' όλοι είναι αδέλφια της ίδιας οικογένειας' αδερφός είναι το όνομα κάθε ανθρώπου. Όλα τα 'χει ξεχάσει αυτός. Ίσως τα 'χει ξεχάσει, ώστε όταν κοιτάξει τους αξιοκαταφρόνητους και ποταπούς ανθρώπους που τον περιβάλουν, να μη ρίξει και μια ματιά στον εαυτό του, να μην ερευνήσει μέσα του για εκείνο που τόσο τον τρομοκράτησε όταν το είδε στους άλλους. Έχει ξεχάσει πως μπορεί σε κάθε βήμα, ακόμα και κάποιος που δεν τον έχει παρατηρήσει, να κάνει κάποια ποταπή πράξη, αν και με άλλον τρόπο. Να το κάνει μ' έναν τρόπο που δεν αποδοκιμάζει το κοινό αίσθημα ντροπής. Όπως λέει η παροιμία όμως, «είναι η ίδια τηγανίτα, αλλά σε άλλο πιάτο». Έχει ξεχάσει πως ίσως αυτός είναι η αιτία που τόσο πολλοί άνθρωποι έγιναν ποταποί και αξιοκαταφρόνητοι, πως καλλίτεροι και πιο λεπτοί άνθρωποι τους ώθησαν άγρια και σκληρά μακριά τους κι έτσι τους ανάγκασαν να γίνουν κι αυτοί πιο σκληροί. Ποτέ δεν είναι εύκολο ν' αντέξεις τους ευτελείς ανθρώπους. Ο Θεός γνωρίζει, πως ίσως έτσι γεννήθηκε ο ταπεινός αυτός άνθρωπος. Ίσως η αδύναμη ψυχή του συνδέει τη μάχη με τους πειρασμούς, προσευχήθηκε για βοήθεια κι ήταν έτοιμος να φιλήσει τα χέρια και τα πόδια εκείνου που, συγκινημένος από πνευματική ευσπλαχνία, θα τον στήριζε στα πρόθυρα του κινδύνου. Ίσως μια σταγόνα αγάπης θα ήταν αρκετή σ' αυτόν για να τον κάνει να γυρίσει στο σωστό δρόμο. Ίσως όμως θα ήταν δύσκολο να φτάσει στην καρδιά του η γλυκιά αγάπη. Έχει πετρώσει πραγματικά τόσο πολύ η φύση του ώστε να μην μπορεί να τον συγκινήσει, όταν ακόμα κι ο εγκληματίας είναι ευγνώμονας στην αγάπη και όταν ακόμα και το άγριο θηρίο θυμάται το χέρι που το χάιδεψε; Ο άνθρωπος του αιώνα μας έχει ξεχάσει τα πάντα. Απωθεί τον αδερφό του μακριά, όπως ο πλούσιος διώχνει τον ζητιάνο με τα έλκη από την πόρτα του. Τα έλκη του δεν σημαίνουν τίποτα γι' αυτόν. Το κύριο θέμα εδώ δεν είναι ότι δεν έβλεπε το πύον που έτρεχε. Δεν ήθελε ούτε ν' ακούσει την έκκλησή του. Φοβόταν ότι η δυσοσμία που προερχόταν από την ανάσα του, από τα πληγωμένα χείλη του, θα χαλούσε τη διάθεση εκείνου, που ήταν τόσο υπερήφανος για το άρωμα της αγνότητάς του. Γιορτάζει ο άνθρωπος αυτός την ουράνια γιορτή της αγάπης; Υπάρχει μια άλλη όψη της υπερηφάνειας, ισχυρότερη από την πρώτη. Αυτή είναι η διανοητική υπερηφάνεια. Η υπερηφάνεια αυτή δεν είχε ποτέ αναπτυχθεί τόσο πολύ, όσο στο δέκατο ένατο αιώνα. Σ' αυτήν διακρίνουμε τον τρόμο που διακατέχει κάποιον που τον λογαριάζουν ανόητο, τρελό. Ο άνθρωπος του αιώνα αυτού θα τα ανεχτεί όλα. Θ' ανεχτεί τον τίτλο του απατεώνα, του κακούργου. Δώσε του όποιον τίτλο θέλεις -θα τον ανεχτεί. Τον μόνο τίτλο που δε θ' ανεχτεί, είναι του ανόητου, του βλάκα. Θα επιτρέψει να τον περιγελάσουν για οτιδήποτε. Το μόνο πράγμα για το οποίο δε θ' ανεχτεί να τον περιγελάσουν, είναι το μυαλό του. Γι' αυτόν το μυαλό του είναι ιερό. Η παραμικρή προσβολή του μυαλού του είναι ικανή να τον κάνει να ζητήσει τον αδερφό του σε μονομαχία και χωρίς δισταγμό ή δειλία, να του τρυπήσει με μια σφαίρα το κρανίο. Κανέναν άλλο και τίποτα δεν εμπιστεύεται, έξω από το δικό του μυαλό. Όποιος δεν αναγνωρίζει το μυαλό του, γι' αυτόν είναι σα να μην υπάρχει. Έχει ξεχάσει ακόμα και το γεγονός ότι το μυαλό ωριμάζει όταν ωριμάζουν κι όλες οι ηθικές δυνάμεις του ανθρώπου και μένει στάσιμο ή και πισωγυρίζει, όταν οι ηθικές δυνάμεις δεν αναπτύσσονται. Έχει ξεχάσει πως όλες οι ιδιότητες και ικανότητες του μυαλού δεν συνυπάρχουν στον ίδιο άνθρωπο. Έχει ξεχάσει πως ένας άλλος άνθρωπος μπορεί να δει όψεις των πραγμάτων που ο ίδιος αδυνατεί να δει, να γνωρίζει αυτό που ο ίδιος δεν γνωρίζει. Δεν το πιστεύει αυτό κι οτιδήποτε δεν βλέπει ο ίδιος, γι' αυτόν είναι σα να μην υπάρχει, ένα ψέμα. Η διανοητική υπερηφάνεια του είναι τόσο μεγάλη, ώστε δεν μπορεί να τον αγγίξει ούτε μια μικρή σκιά της χριστιανικής ταπείνωσης. Δυσπιστεί για πολλά πράγματα: την καρδιά κάποιου ανθρώπου που είχε γνωρίσει για πολλά χρόνια στο παρελθόν, την αλήθεια, το Θεό. Δεν έχει καμιά αμφιβολία όμως στο δικό του μυαλό. Έριδες και μάχες ξεκινούν όχι για κάποια βασικά δικαιώματα, όχι για προσωπικά μίση, αλλά μόνο για τις επιθυμίες του νου, που έχουν καταλάβει την πρώτη θέση. 



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»
Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του Πέτρου Μπότση:
«Αγίου Φιλαρέτου Μητροπολίτη Μόσχας (+1867): Σταυρός και ανάσταση»,
Αθήνα 2020, σελ. 82-85.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF