ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 1 Μαρτίου 2024

«ΘΕΜΑΤΑ ΖΩΗΣ Α'»: ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΜΙΛΙΕΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ (ΜΕΡΟΣ ΠΕΜΠΤΟ)

 



Ο ΚΑΡΠΟΣ ΤΩΝ ΘΛΙΨΕΩΝ




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
της Ι. Μ. Παρακλήτου: «Θέματα Ζωής Α': Από τις Ομιλίες του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου»,
θέμα: «Οι Βουλές του Θεού»,
4η έκδοση, Ωρωπός Αττικής 2013, σελ. 32-35.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


Οι αθλητές της πάλης εξουθενώνονται στη διάρκεια του αγωνίσματος. Μόνο στο τέλος δοκιμάζουν ικανοποίηση, όταν παίρνουν -αν πάρουν- το στεφάνι της νίκης. Με τους χριστιανούς δεν συμβαίνει το ίδιο. Οι αθλητές του Χριστού νιώθουν χαρά και καύχηση ακόμα και στη διάρκεια της πάλης. Μας το αποδεικνύουν οι βίοι των αγίων.


Ο αδελφόθεος Ιάκωβος λέει: «Αδελφοί μου, πάρτε για παράδειγμα κακοπάθειας και υπομονής τους προφήτες, που μίλησαν στο όνομα του Κυρίου» (Ιακ. 5:10). Και ο απόστολος Παύλος, αφού πρώτα αναφέρθηκε στις αναρίθμητες ταλαιπωρίες όλων των αγίων, πρόσθεσε: «Έζησαν μέσα στη στέρηση, υπέφεραν καταπιέσεις, θλίψεις και κακουχίες -ο κόσμος δεν ήταν άξιος να έχει τέτοιους ανθρώπους» (Εβρ. 11: 37-38).


Και μ' όλα αυτά χαίρονταν! Μας το βεβαιώνουν και οι Πράξεις των Αποστόλων, όπου αναφέρεται ότι οι άγιοι απόστολοι, αφού ξυλοκοπήθηκαν με απόφαση των μελών του ιουδαϊκού συνεδρίου, «έφυγαν χαρούμενοι, γιατί αξιώθηκαν να κακοποιηθούν για χάρη του Χριστού» (Πραξ. 5:40-41). Το ίδιο βλέπουμε να γίνεται και στα κατοπινά χρόνια. Τί έκαναν οι αιμοβόροι τύραννοι στην περίοδο των διωγμών;


Έπιαναν μια νεαρή κόρη, παρθένα κι απαλόσαρκη, με σώμα μαλακότερο κι από το κερί. Την κάρφωναν πάνω στο ξύλο. Της ξέσχιζαν τα πλευρά με σιδερένια νύχια. Το αίμα έτρεχε ποτάμι από τις φρικτές πληγές της. Η πάναγνη νύμφη του Χριστού, όμως, υπέμενε τα βασανιστήρια καρτερικά για τη βασιλεία των ουρανών. Έτσι, όσο ακόμα διαρκούσε το μαρτύριο, πριν λήξει η άθλησή της, έπαιρνε το στεφάνι της νίκης.


Σκέψου πόσο ντροπιαζόταν ο τύραννος. Ένα κοριτσόπουλο νικούσε και ρεζίλευε τον άνθρωπο που κύκλωναν ρωμαλέοι στρατιώτες με κοφτερά σπαθιά. Βλέπεις που η δοκιμασία και η θλίψη γίνονται πολλές φορές αφορμή για καύχηση; Αυτό, άλλωστε, το επιβεβαιώνουμε όλοι μας, με τις τιμές που απονέμουμε στους μάρτυρες. Ενώ ακόμα δεν έχουν πάρει ολόκληρη την αμοιβή των αγώνων τους, ενώ τα σώματά τους έχουν διαλυθεί σε σκόνη, με πολλή προθυμία συγκεντρωνόμαστε στους ναούς τις ημέρες της μνήμης τους και τους στεφανώνουμε με ύμνους και εγκώμια για τις θλίψεις και τις ταλαιπωρίες τους, για τις πληγές και αίματά τους, για την άθληση και τη νίκη τους.


Πόσο μεγάλος και θαυμαστός ήταν ο Παύλος μέσα στις δοκιμασίες του! Όταν τον έσερναν στα δικαστήρια και στις φυλακές, τότε παρουσιαζόταν πιο λαμπρός, πιο ένδοξος. Όταν τον αλυσόδεναν και τον βασάνιζαν, τότε γίνονταν τρομερός ακόμα και στους δαίμονες. Όταν ναυαγούσε, τότε έκανε τα πιο μεγάλα θαύματα. Γνωρίζοντας, λοιπόν, εμπειρικά το κέρδος της ψυχής από την κακοπάθεια, έλεγε: «Χαίρομαι για τα παθήματά μου, για τις προσβολές, τις θλίψεις, τους διωγμούς και τις στενοχώριες που πέρασα για χάρη του Χριστού. Γιατί όταν φαίνεται πως έχω χάσει κάθε δύναμη, τότε είμαι πραγματικά δυνατός» (Β' Κορ. 12:10).


Στην Κόρινθο ήταν μερικοί που ένιωθαν υπερηφάνεια για τα κατορθώματά τους και περιφρονούσαν τους υπόλοιπους χριστιανούς. Τότε, λοιπόν, ο Παύλος αναγκάστηκε να παρουσιάσει τα δικά του κατορθώματα. Ποιά δηλαδή; Μήπως τα θαύματα ή τις επιτυχίες ή τις τιμές που του έκαναν; Κάθε άλλο. Σαν έργα άξια για καύχηση απαρίθμησε όλα του τα παθήματα, τους διωγμούς και τους κατατρεγμούς, τους κόπους και τους κινδύνους, τις φυλακίσεις και τις κακουχίες, τις μαστιγώσεις και τους ραβδισμούς, τους λιθοβολισμούς και τα ναυάγια, την πείνα και την παγωνιά.


Λοιπόν, καταλήγει, «αν πρέπει να καυχηθώ, θα καυχηθώ για τα παθήματά μου» (Β' Κορ. 11:30). Βλέπεις πως όχι μόνο δεν λυπάται και δεν βαρυγγωμάει για τις θλίψεις του, αλλά τις θεωρεί αιτίες καυχήσεως και επαίνων, δόξας και τιμής. Πέρα απ' αυτό, όμως, έχουν άλλο ένα σημαντικό όσο και παράδοξο αποτέλεσμα: Καλλιεργούν την υπομονή. Και με την υπομονή αποκτά μεγάλη δύναμη ο άνθρωπος που δοκιμάζει θλίψεις. Τα δέντρα που βρίσκονται σε μέρη ανήλια και υπήνεμα, ίσως να φαίνονται θαλερά, είναι όμως αδύνατα και ευπρόσβλητα, ανίκανα ν' αντισταθούν στη μανία των ανέμων.


Αντίθετα, τα δέντρα που φυτρώνουν στις βουνοκορφές, μολονότι ζουν μέσα σε φοβερές κακοκαιρίες και ανέμους και χιόνια, γίνονται πιο γερά κι από το σίδερο. Έτσι και τα σώματα που κυλιούνται μέσα σε διάφορες ηδονές, που απολαμβάνουν κάθε λογής φαγητά, που ντύνονται με απαλά ρούχα, που δέχονται συνεχείς φροντίδες και λουτρά και αρώματα, γίνονται μαλθακά, ακατάλληλα για υψηλούς πνευματικούς αγώνες.


Το ίδιο συμβαίνει και με τις ψυχές που ζουν μέσα στην άνεση, που δεν δοκιμάζουν θλίψεις και στενοχώριες, που ευχαριστιούνται με τις γήινες απολαύσεις, που ακολουθούν το δρόμο της κοσμικής ευτυχίας. Οι ψυχές αυτές γίνονται ασθενικές, ευαίσθητες, μαλακές σαν το κερί. Απεναντίας, όσες ψυχές θλίβονται και ταλαιπωρούνται για χάρη του Θεού και της αιώνιας βασιλείας Του, γίνονται ισχυρές σαν το ατσάλι. Με τη συνεχή κακοπάθεια, αποκτούν ανθεκτικότητα και ανδρεία, υπομονή και καρτερία.


Όπως όσοι ανεβαίνουν για πρώτη φορά σε πλοίο, κυριεύονται από φόβο, ταραχή και ναυτία, ενώ όσοι έχουν ταξιδέψει πολλές φορές κι έχουν αντιμετωπίσει φουρτούνες κι κινδύνους, είναι ήρεμοι και θαρραλέοι, έτσι και οι ψυχές που δεν έχουν ψηθεί από τις δοκιμασίες, τρέμουν και δειλιάζουν μπροστά σε κάθε θλίψη, ενώ όσες γνώρισαν πολλούς πειρασμούς και ασκήθηκαν στην κακοπάθεια και εξοικειώθηκαν με τον πόνο, αντιμετωπίζουν με πολλή ευκολία και γενναιότητα όλες τις συμφορές, που πέφτουν επάνω τους. 



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
της Ι. Μ. Παρακλήτου: «Θέματα Ζωής Α': Από τις Ομιλίες του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου»,
θέμα: «Οι Βουλές του Θεού»,
4η έκδοση, Ωρωπός Αττικής 2013, σελ. 32-35.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF