ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 9 Μαρτίου 2024

ΑΓΙΟΥ ΦΙΛΑΡΕΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΜΟΣΧΑΣ: ΣΤΑΥΡΟΣ & ΑΝΑΣΤΑΣΗ 13ο ΜΕΡΟΣ

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου του
Πέτρου Μπότση:
«Αγίου Φιλαρέτου Μητροπολίτη Μόσχας (+1867): Σταυρός και ανάσταση»,
Αθήνα 2020, σελ. 101-105.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»



Ο άγιος μητροπολίτης Μόσχας Φιλάρετος Ντροζντώφ ήταν σύγχρονος του οσίου Ιγνατίου Μπριαντσανίνωφ και συνέπεσε ν' αναπαυτεί την ίδια με κείνον χρονιά. Υπηρέτησε ως προκαθήμενος τη Ρωσική Εκκλησία για μισόν αιώνα σχεδόν, από το 1821 ως τις 1867 Νοεμβρίου του 1867, σε μια περίοδο πνευματικής αναγέννησης στη Ρωσία. Χρημάτισε Διευθυντής της Εκκλησιαστικής Ακαδημίας και έγραψε σπουδαία θεολογικά έργα για την εποχή του. Το σημαντικότερο από τα έργα του ήταν η Κατήχηση της Ορθόδοξης Ανατολικής Εκκλησίας, που κυκλοφόρησε σε σύντομη και σε εκτενή μορφή και επηρέασε βαθύτατα την ορθόδοξη δογματική θεολογία. Ήταν γόνιμος και χαρισματικός συγγραφέας. Οι κατηχήσεις του είναι ακόμα κλασσικές στη Ρωσία κι οι ομιλίες του έχουν μεταφραστεί σε διάφορες γλώσσες. Συμμετέσχε επίσης ως μέλος της Βιβλικής Εταιρίας στη μετάφραση της Αγίας Γραφής στη Ρωσική και κατά τη διάρκεια της πατριαρχείας του στη Μόσχα αντιμετωπίστηκαν σοβαρά εκκλησιαστικά ζητήματα, οι δε αποφάσεις για τα ζητήματα αυτά εκδόθηκαν σε τρεις τόμους (1903-1906).


Εκ του προλόγου







ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α'




ΠΑΡΑΙΝΕΣΕΙΣ



Αγίου Φιλαρέτου, μητροπολίτου Μόσχας (+19 Νοεμβρίου 1867)




α. Πώς να ζήσουμε σύμφωνα με την πίστη μας; Η πίστη στο Χριστό υπάρχει στη γη εδώ και δυο χιλιάδες χρόνια σχεδόν χωρίς να έχει ξεθωριάσει ούτε στο ελάχιστο. Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι έχουν υποστεί φοβερά βασανιστήρια για την αγάπη του Χριστού, για την πίστη τους σ' Εκείνον. Κι αν στους τωρινούς καιρούς εμφανίστηκαν άνθρωποι «κατεφθαρμένοι τον νουν, αδόκιμοι περί την πίστιν» (Β' Τιμ. γ' 8) και αντιστέκονται στην πίστη της Εκκλησίας του Χριστού, κάθε προσπάθειά τους είναι μάταιη. Ο Κύριος είπε πως «πύλαι άδου ου κατισχύσουσιν αυτής» (Μτθ. ιστ' 18).


Ας κοιτάξουμε μέσα μας. Έχουμε σταθερή πίστη στο Χριστό, έχουμε αληθινή αγάπη γι' Αυτόν; Μήπως την πίστη μας την καταπνίγουν τα πάθη, η οκνηρία κι η αμφιβολία μας; Αχ, φίλοι μου! Χωρίς πίστη στον Κύριο Ιησού Χριστό δεν υπάρχει σωτηρία. Πρέπει με κάθε τρόπο να θερμάνουμε μέσα μας το πνεύμα της πίστης, να την ενισχύσουμε, να την τροφοδοτήσουμε με προσευχή, με το Λόγο του Θεού, με υπομονή, με ειλικρινή μνήμη του Σωτήρα μας που έπαθε για μας. Κι όλ' αυτά πρέπει και μπορούν να γίνονται καθημερινά.


β'. Πρωινές υποχρεώσεις Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις μόλις ξυπνήσεις το πρωί, είναι να πεις μ' όλη την ψυχή και την καρδιά σου: «Δόξα σε Σένα, Κύριε, που μας διαφύλαξες τη νύχτα αυτή! Δόξα Σοι «τω δείξαντι το φως, Κύριε! Κύριε, ευλόγησέ μας τη σημερινή μέρα!».


Και λέγοντας αυτά να σκεφθείς πως ο Θεός σου χαρίζει τη μέρα αυτή, που εσύ μόνος σου δεν θα μπορούσες να την έχεις και ν' αφιερώσεις την πρώτη ώρα ή έστω το πρώτο τέταρτο της ώρας της μέρας αυτής που σου δόθηκε, σε προσευχή ευγνωμοσύνης και παρακλήσεως. Όσο πιο ζεστά και φλογερά το κάνεις αυτό, τόσο περισσότερο θ' αγιάσεις τη μέρα σου, θα προστατευτείς από τους πειρασμούς που αντιμετωπίζουμε καθημερινά.


γ. Διαμονή και αμφίεση του χριστιανού  Από το πρωί, καθώς σ' όλη τη διάρκεια της ημέρας, στρέψε τη σκέψη σου στο Χριστό, που είναι η ψυχή της ζωής σου, η κινητήρια δύναμη των πράξεών σου. Γι' αυτό, όταν για παράδειγμα ρίξεις μια ματιά στο σπιτικό σου, να θυμηθείς το Χριστό στη φάτνη Του, στα σπάργανά Του, να κείτεται πάνω στ' άχυρα, που όλη Του τη ζωή δεν είχε «που την κεφαλήν κλίνη», και τελικά φυλακίστηκε, καρφώθηκε στο σταυρό.


Και σαν τα θυμηθείς όλ' αυτά να δοξάσεις το Θεό για το σπίτι σου, το καταφύγιό σου, όσο ταπεινό και φτωχό κι αν είναι. Μη φθονείς τα μεγαλόπρεπα μέγαρα. Κατοικητήριο του Χριστού είναι η αγνή καρδιά. Την ώρα που ντύνεσαι τ' απλά σου ρούχα, να σκεφτείς πως το Χριστό τον γύμνωσαν κι έπειτα του φόρεσαν ιμάτια εμπαιγμού. Μην ντύνεσαι επιδεικτικά, μην ακολουθείς δουλικά τις επιταγές της μόδας. Προσπάθησε μάλλον να περιβληθείς με καλοσύνη και ταπείνωση, με πραότητα κι υπομονή, ατενίζοντας νοερά την ταπεινή και ιλαρή καρδιά του Ιησού.


Την ώρα που γευματίζεις, να θυμάσαι πως τον Χριστό τον πότισαν με όξος και χολή και να μην απαιτείς πλούσια και νόστιμα φαγητά και ποτά. Ο ουράνιος επισκέπτης δεν επιθυμεί να εισέρχεται σε σπίτια συμποσιαζόντων, αλλά σ' εκείνον που του ανοίγει την πόρτα της καρδιάς του. Στην καρδιά σου να βάλεις το Χριστό που πάσχει και πεθαίνει στο Σταυρό, και νιώθοντας την αόρατη παρουσία Του, να νεκρώσεις τα πάθη και τις επιθυμίες σου.


δ. Η επαφή μας με τους ανθρώπους Όταν αργότερα έρθεις σ' επαφή με τους ανθρώπους, είτε συγγενείς είτε γνωστούς, προτού μιλήσεις, σκέψου τι αποτελέσματα θα έχει ο λόγος σου. Ακόμα σοβαρότερα να σκεφτείς όταν πρόκειται να κάνεις κάτι μπροστά τους, γιατί τα έργα είναι πολύ πιο ηχηρά από τα λόγια.


ε. Εγκόσμιες υποθέσεις Όταν πρόκειται ν' αναλάβεις για να κάνεις κάτι, προτού ζητήσεις τη συμβουλή κάποιου, ζήτησε τη συμβουλή της πίστης. Να επικαλεστείς τα λόγια του αποστόλου: Κύριε, τι θέλεις από μένα να κάνω (πρβλ. Πράξ. θ' 6). Είναι ευάρεστο σε Σένα αυτό που σκέφτομαι να κάνω;


Μετά προσπάθησε ν' ακούσεις αυτό που λέει ο Κύριος στη συνείδηση και στη λογική σου, στις συμβουλές ευλαβών και συνετών ανθρώπων. Κι αφού ξεκινήσεις να κάνεις αυτό που διάλεξες, λέγε μέσα σου την προσευχή του Δαβίδ: «Ο Θεός εις την βοήθειάν μου πρόσχες, Κύριε, εις το βοηθησαί με σπεύσον» (Ψαλμ. ξθ' 1).



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»
Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του Πέτρου Μπότση:
«Αγίου Φιλαρέτου Μητροπολίτη Μόσχας (+1867): Σταυρός και ανάσταση»,
Αθήνα 2020, σελ. 101-105.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF