ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Πέμπτη 18 Οκτωβρίου 2018

ΡΩΣΙΚΗ ΕΝΤΟΛΗ: ΑΚΟΙΝΩΝΗΣΙΑ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ




Μιλώντας στην ρωσική υπηρεσία του BBC ο επικεφαλής του τμήματος εξωτερικών εκκλησιαστικών σχέσεων του Ρωσικού Πατριαρχείου, Μητροπολίτης Βολοκολάσμκ Ιλαρίων απάντησε μεταξύ άλλων και στο θέμα που αφορά στο Άγιο Όρος.


''Όποιος έχει ελληνική βίζα και άδεια εισόδου στον Άθω μπορεί να πάει στον Άθω. Μπορούμε να προσευχόμαστε στον Θεό σε οποιοδήποτε σημείο της Γης. Αλλά υπάρχει ένα τέτοιο πράγμα όπως η ευχαριστιακή κοινωνία. Αυτή είναι μια ευκαιρία για έναν πιστό μιας εκκλησίας να λάβει κοινωνία στις εκκλησίες μιας άλλης εκκλησίας και να ομολογήσει. Διακόψαμε τη σχέση Ευχαριστίας με τον Πατριάρχη της Κωνσταντινούπολης. Το Άγιο Όρος είναι στη δικαιοδοσία του. Για εμάς, μια διακοπή της κοινωνίας σημαίνει ότι δεν μπορούμε τώρα να λειτουργούμε στα μοναστήρια του Αγίου Όρους, δεν μπορούμε να λάβουμε κοινωνία, αλλά μπορούμε να επισκεφθούμε αυτά τα μοναστήρια ως πιστοί, όπως οι τουρίστες. Δηλαδή, δεν υπάρχει ρήξη των ανθρώπινων συνδέσεων.


Και οι ιερείς μπορούν να τα επισκεφθούν. Εάν όμως συμμετέχουν σε υπηρεσίες λατρείας, τότε αυτό το ζήτημα θα αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης με τον αρμόδιο επίσκοπο. Υπάρχουν διαφορετικές μορφές κανονικών απαγορεύσεων σε τέτοιες περιπτώσεις'' είπε. Ερωτώμενος για το γεγονός πως Ρώσοι δωρητές δώρισαν πάνω από 200 εκατομμύρια δολάρια στο Άγιο Όρος απάντησε: “Έχουμε τα θερμότερα και πιο σεβαστά συναισθήματα για τον Άθω. Δεν θέλουμε να πούμε στους πρεσβύτερους του Αγίου Όρους πώς να ενεργήσουν. Η ιστορία δείχνει ότι όταν ο Άθως ενδιαφέρεται για κάτι, βρίσκουν τρόπους να το φέρουν στον Πατριάρχη της Κωνσταντινούπολης. Όταν, για παράδειγμα, ο Πατριάρχης της Κωνσταντινούπολης Αθηναγόρας συναντήθηκε με τον Πάπα της Ρώμης, διαμαρτυρήθηκαν τα μοναστήρια του Αγίου Όρους, μερικοί μάλιστα σταμάτησαν να μνημονεύουν τον Πατριάρχη της Κωνσταντινούπολης. Αλλά αυτή είναι μια εσωτερική υπόθεση του Αγίου Όρους.


Όσο για τους επιχειρηματίες μας, που δωρίζουν στον Άθω, θα τους συμβούλευα να στρέψουν την προσοχή τους στα ρωσικά μοναστήρια και να επενδύσουν εκεί. Έχουμε τα δικά μας ιερά: Μονή Σολοβέτσκι, Μονή Βαλαάμ, Πσκόβο-Πεσερσέκι, Κίεβο-Πέχερσκ Λαύρα, Τριάδα-Σεργίου Λάβρα. Δηλαδή, εάν υπάρχει η επιθυμία να δώσουμε τα χρήματά μας σε ένα θεϊκό σκοπό, τότε δεν έχουμε λιγότερα ιερά, αλλά στην πραγματικότητα πολύ περισσότερο από ό, τι στο Άγιο Όρος.


Πολλοί Ρώσοι επιχειρηματίες και πολιτικοί ήθελαν να ταξιδέψουν στο Άθω. Για παράδειγμα, τα μέλη της Ενωμένης Ρωσίας Αντρέι Τούρκακ και Γεβγένι Ρεβενκό πήγαν στο Άγιο Όρος την παραμονή της Συνόδου της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας” ανέφερε. Τέλος στο ερώτημα τι θα συμβεί με τους Ρώσους μοναχούς στο Άγιο Όρος διευκρίνισε πως πρέπει να συνεχίσουν την ύπαρξή τους και τις δραστηριότητές τους κανονικά.



Εκ του ιστολογίου ''ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ''.
Τίτλος, επιμέλεια, παρουσίαση ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF