ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου 2019

ΑΓΙΟΥ ΦΙΛΑΡΕΤΟΥ ΤΟΥ ΟΜΟΛΟΓΗΤΗ: ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΤΑΞΕΩΣ ΥΨΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ





Ὁ Ἅγιος Φιλάρετος ὁ Ὁμολογητὴς μᾶς διδάσκει 



Ἐξήγησις τῆς Τάξεως Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου καὶ Ζωοποιοῦ Σταυροῦ 


Στὴν μεγάλη αὐτὴ Ἑορτὴ γίνεται ἡ ἐπίσημος Τάξις τῆς Ὑψώσεως, κατὰ τὴν ὁποίαν ὁ Σταυρὸς ἀνυψώνεται στὰ χέρια τοῦ λειτουργοῦ καὶ ἐν συνεχείᾳ κατέρχεται σταδιακὰ μέχρι σχεδὸν αὐτὸ τὸ ἔδαφος καὶ κατόπιν πάλι, μὲ τὸν ἴδιο τρόπο, ἀνυψώνεται. Στὴν Τάξι αὐτὴ ἡ Ἐκκλησία δείχνει τὴν μεγάλη πρᾶξι ποὺ ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς ἐπετέλεσε γιὰ μᾶς, κατερχόμενος ἀπὸ τὸν Οὐρανὸ στὴν γῆ καὶ ἀπὸ τὴν γῆ ἀκόμη καὶ στὶς περιοχὲς ὑπὸ τὴν γῆν, ὥστε –ὅπως οἱ Ἅγιοι Πατέρες τόσο ἀγαποῦν νὰ τονίζουν– νὰ ἀναζητήση, νὰ εὕρη καὶ νὰ σώση τὸν ἄνθρωπο. 


μως, παρατηρήσατε τὴν διαφορά: ἀπὸ τὸν Θρόνο τοῦ Θεοῦ κατῆλθε ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ, τὸ δεύτερο Πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδος, Θεὸς Παντοδύναμος καὶ Ἀπεριόριστος, ἡ μόνη Θεότης. Καὶ ὅταν ἐξεπλήρωσε τὸ μέγα Ἔργο Του –τὴν σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου, Αὐτὸς καὶ πάλιν ἀνῆλθε στοὺς Οὐρανούς, ἀλλὰ δὲν ἦταν πλέον ἁπλῶς ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ καὶ Θεὸς ποὺ ἀνερχόταν, ἀλλὰ μᾶλλον ὁ Θεάνθρωπος. 


να Πρόσωπο, Μία Ταυτότης ἤ, ὅπως λέγουν οἱ Ἕλληνες, Ὑπόστασις, ἀλλὰ σὲ 2 δύο οὐσίες, δύο φύσεις: Θεοῦ-Ἀνθρώπου. Διότι στὸ Πρόσωπο τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ ἡ Θεότης καὶ ἡ ἀνθρωπότης ἑνώθηκαν πλήρως γιὰ πάντα, σὲ ὅλη τὴν αἰωνιότητα καὶ ποτὲ δὲν θὰ ὑπάρξη κάποια ἀλλαγὴ ὡς πρὸς τοῦτο. 


Καὶ ἡ Θεία Φύσις καὶ ἡ ἀνθρωπίνη φύσις διατηροῦν ὅλες τὶς ἰδιότητές τους· καὶ εἶναι μόνον διὰ θαύματος ποὺ αὐτὲς ἑνώθησαν σὲ ἕνα Πρόσωπο. Οἱ Ἅγιοι Πατέρες ἀρέσκονται νὰ λέγουν, ὅτι ὁ Κύριος ἀνερχόμενος ἀπὸ τὴν γῆ στὸν Οὐρανό, ἐφώτισε τὴν ὁδὸ γιὰ μᾶς. Ἡ ψυχὴ ποὺ εἶναι πιστὴ σὲ Αὐτὸν βλέπει ἐδῶ τὴν ἐκπλήρωσι τῆς λαμπρᾶς Του ὑποσχέσεως, ὅταν ἕλεγε: «ὅπου εἰμὶ ἐγώ, ἐκεῖ καὶ ὁ διάκονος ὁ ἐμὸς ἔσται» (Ἰωάν. ιβ´ 26). Διότι ὁ Κύριος ἔχει διανοίξει αὐτὴν τὴν ὁδὸ ἀπὸ τὴν γῆ στὸν Οὐρανὸ γιὰ μᾶς, τὰ τέκνα τῆς Ἐκκλησίας Του. 


Μόνον πρόσεχε, χριστιανὴ ψυχή, ὥστε νὰ μὴ λάβης μαζί σου ἐπίγειες ματαιότητες στὸν Οὐρανό. Εἶναι ἀπαραίτητο νὰ ζήσουμε στὴν γῆ μὲ τέτοιο τρόπο, ὥστε ὅταν ἐγγίση τὸ τέλος αὐτῆς τῆς προσκαίρου ζωῆς νὰ θεωρηθοῦμε ἄξιοι τῆς εὐλογημένης ζωῆς τοῦ Παραδείσου· νὰ εἴμεθα δηλ. ἀπασχολημένοι, νὰ ζοῦμε καὶ νὰ γευώμεθα, ἐνῶ εἴμεθα ἀκόμη ἐδῶ στὴν γῆ, αὐτὸ ποὺ ὑπάρχει στὰ σκηνώματα τοῦ Παραδείσου καὶ στὴν αἰώνια εὐλογημένη ζωή. 


Εἶναι ἀναγκαῖο νὰ γνωρίζουμε, ὅτι τρίτη ὁδὸς δὲν ὑπάρχει· ἂν ἡ ψυχὴ δὲν σωθῆ, ἂν δὲν κληρονομήση τὰ σκηνώματα τοῦ Παραδείσου, ἂν δὲν κατασκηνώση σὲ αὐτά, τότε βεβαίως θὰ πέση στὴν θανατηφόρο ἄβυσσο τοῦ ἅδου –δὲν ὑπάρχει τρίτος δρόμος! 


Γι᾿ αὐτὸ πρόσεχε, χριστιανὴ ψυχή, νὰ προετοιμασθῆς, ὥστε νὰ γίνης δεκτὴ στὶς μονὲς τοῦ Παραδείσου καὶ ὄχι στὴν φρικτὴ ἄβυσσο τοῦ ἅδου, στὴν ὁποίαν ὑπάρχει μόνον πίεσις καὶ βασανισμὸς καὶ οὐδεμία, ἀπολύτως εὐχαρίστησις ἢ ἐλπίδα. Καὶ θὰ εἶναι εὐλογημένη αὐτὴ ἡ ψυχὴ ποὺ θὰ κληρονομήση τὴν Αἰώνιο Ζωή, ὅπως ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστὸς ὑπεσχέθη στοὺς Μαθητάς Του και δι᾿ αὐτῶν σὲ μᾶς, τοὺς πιστοὺς Ὀρθοδόξους Χριστιανούς. Ἀμήν! 




Εκ του περιοδικού ''Άγιος Κυπριανός'', αριθμ. τεύχους 286, Σεπτέμβριος - Οκτώβριος 1998, σελ. 125. 
Από κήρυγμα του Αγίου Μητροπολίτου Φιλαρέτου
στο περιοδικό ''The Shepherd'', Vol. XIX, No 1, September 1998, σελ. 3-4. Επιμέλ. ημετ.
Επιμέλεια, παρουσίαση ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.



Άγιος Φιλάρετος της Ρωσικής Διασποράς


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF