ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2019

ΟΛΟΙ ΚΟΜΠΑΡΣΟΙ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΟΓΟΥ



Την ώρα που τα πανεπιστήμιά μας κάνουν τις πρώτες δειλές προσπάθειες να σπάσουν το τείχος των μεταπολιτευτικών αγκυλώσεών τους. Η Σύνοδος των Πρυτάνεων τόλμησε, μετά από μια τετραετία δειλών φοβικών ψιθύρων, να απαιτήσει τη διασφάλιση της πραγματικής λειτουργίας του Πανεπιστημίου ως φορέα γνώσης, ιδεών, νεωτερικότητας και καινοτομίας.


Την ώρα που ο εκσυγχρονισμός του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας είναι αίτημα πιεστικά καθολικό. Η είδηση ότι η ΑΣΟΕΕ έχει μεταβληθεί σε Πρατήριο ανεφοδιασμού εκρηκτικών υλών των πάσης φύσης μπαχαλάκηδων, όπως ήταν επόμενο, δεν μπορούσε να περάσει στα ψιλά γράμματα της ειδησεογραφίας που ταΐζει ένα εθισμένο στην παρακμή κοινό. Ειδικά ενόψει όσων αναμένονται ως φολκλορική παράδοση κατά τις ημέρες εορτασμού της επετείου του Πολυτεχνείου.


Αυτή την ώρα, που χρειάζεται η ετοιμότητα όχι μόνο της ελληνικής αστυνομίας, αλλά του συνόλου του δημοκρατικού κόσμου της χώρας, ώστε οι εκδηλώσεις μνήμης του Πολυτεχνείου να γίνουν έτσι για αλλαγή, με σεβασμό στη μνήμη αυτών των νέων παιδιών που έδωσαν τη ζωή τους για μια ιδέα. Την ιδέα της ελευθερίας και της σύγχρονης Δημοκρατίας.


Αυτή την ώρα διάλεξε η αντιπολίτευση να στήσει την παράσταση και η κυβέρνηση να κλείσει ρόλο συμπρωταγωνιστή - μην τυχόν και τον χάσει. Αμφότεροι με τη στολή φτηνών Μονομάχων ενός ανέξοδου εντυπωσιασμού κονταροχτυπιούνται για το ποιος είναι ο προστάτης των απανταχού φοιτητών και ποιος ο «Πολιούχος» των ελληνικών πανεπιστημίων. Αυτή που μοιάζει ανέξοδη μάχη της φιγούρας, όμως, έχει σοβαρές παράπλευρες απώλειες.


Πρώτα θύματα οι πολίτες. Είναι αυτοί που θα πληρώσουν άλλη μια εκατοστή φορά τα σπασμένα μάρμαρα, το κατεστραμμένο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, τις καταστροφές αιθουσών διδασκαλίας και ερευνητικού εξοπλισμού. Όσοι δουλεύουν ή μένουν στα Πατήσια, στα Εξάρχεια, στη Νεάπολη, στου Γκύζη θα πληρώσουν με τον φόβο και την ανασφάλεια για τη σωματική τους ακεραιότητα και την περιουσία τους.


Μακροπρόθεσμα σίγουρα θύματα το σύνολο των φοιτητών και μελλοντικών φοιτητών, το ίδιο το Πανεπιστήμιο και όλα όσα το απαρτίζουν, η εικόνα και το μέλλον του. Τελικά θύματα και ταυτόχρονα συνένοχοι είμαστε όλοι. Αυτή η μάχη των εντυπώσεων είναι ανέξοδη μόνο για τους ανεύθυνους Μονομάχους. Το λογαριασμό τον στέλνουν, όπως πάντα, με το επόμενο εκκαθαριστικό της εφορίας.


Στη χώρα που ξόδεψε 8 δισ. δολάρια για να εκπαιδεύσει μυαλά που δεν ξέρει τι να τα κάνει, νέα παιδιά πήραν των ομματιών τους κι έφυγαν σ’ άλλη γη κι άλλα μέρη όπου τους δίνεται η ευκαιρία να παράξουν προς όφελος άλλων κοινωνιών αξίες 13 δισ. δολαρίων. Σ’ αυτή τη χώρα ασχολούμαστε με αλυσοπρίονα λουκέτα και αλυσίδες σε χώρους μάθησης, εκπαίδευσης, ιδεών, καινοτομίας.


Σ’ αυτή τη χώρα κάθε μέρα αποδεικνύουμε πόσο πολύ, από τις τέχνες, αγαπάμε το Θέατρο. Όχι να το παρακολουθούμε ως θεατές μιας παράστασης ταλαντούχων ηθοποιών που αρχίζει, εξελίσσεται και κορυφώνεται με ένα φινάλε. Το αποζητούμε ως στοιχείο της καθημερινότητάς μας μεταβάλλοντας τον δημόσιο βίο μας σε θέατρο του παραλόγου χωρίς θεατές, με πρωταγωνιστές επαγγελματίες της πολιτικής κι όλους εμάς κομπάρσους κι επίδοξους αστέρες, σ’ ένα έργο δίχως αρχή μέση και τέλος.





Πηνελόπη Βλαχογιάννη


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF