ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 1 Μαρτίου 2022

ΜΟΡΦΕΣ ΠΟΛΕΜΟΥ






<<(Ο Πούτιν) Είναι εκλεγμένος, αλλά μέσα από ανελεύθερες εκλογές,
επικεφαλής ενός καθεστώτος που συνδυάζει τον αυταρχισμό ως μέθοδο διακυβέρνησης,
τον καπιταλισμό ως εργαλείο υπονόμευσης του αντιπάλου και συγχρόνως ως μέσο προσωπικού πλουτισμού και
τον εθνικισμό ως συγκολλητική ουσία.
Στοιχεία που του «επιτρέπουν» να κινείται μονομερώς, να καταπατά την έννομη τάξη, να βδελύσσεται όσες χώρες είναι, ή πασχίζουν να γίνουν, (πιο) ελεύθερες,
να θεωρεί τη βία όχι ως «μαμή» της Ιστορίας αλλά ως τροφό των σχεδίων του>>.




Ο πόλεμος του Πούτιν περνά μέσα από τη διαστροφή της Ιστορίας



Οποια πορεία και έκταση και να πάρει η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία -και κανείς δεν δικαιούται πλέον να ελπίζει ότι μπορεί να πάρει τη μορφή που θα ήθελε η «Δύση» -, τα χαρακτηριστικά της είναι μπροστά στα μάτια μας.


του Κώστα Μποτόπουλου, Συνταγματολόγου


Ο πόλεμος του Πούτιν είναι ένας πόλεμος στο όνομα και με τα όπλα του αυταρχισμού. Ο ρώσος πρόεδρος προχώρησε στην κλιμάκωση, που απέχει ακόμη πολύ από την ολοκλήρωσή της, γιατί αισθανόταν ότι δεν είχε να δώσει λογαριασμό σε κανέναν – ούτε στον λαό του, ούτε στη διεθνή κοινότητα, ούτε στο διεθνές δίκαιο, ούτε στη χώρα που διεκδικεί να καταλάβει.


Είναι εκλεγμένος, αλλά μέσα από ανελεύθερες εκλογές, επικεφαλής ενός καθεστώτος που συνδυάζει τον αυταρχισμό ως μέθοδο διακυβέρνησης, τον καπιταλισμό ως εργαλείο υπονόμευσης του αντιπάλου και συγχρόνως ως μέσο προσωπικού πλουτισμού και τον εθνικισμό ως συγκολλητική ουσία. Στοιχεία που του «επιτρέπουν» να κινείται μονομερώς, να καταπατά την έννομη τάξη, να βδελύσσεται όσες χώρες είναι, ή πασχίζουν να γίνουν, (πιο) ελεύθερες, να θεωρεί τη βία όχι ως «μαμή» της Ιστορίας αλλά ως τροφό των σχεδίων του.


Ο πόλεμος του Πούτιν, δίπλα στην ωμή βία, στηρίζεται στην προπαγάνδα. Εδώ και χρόνια, μεθοδικά, παράλληλα με τα σχέδιά του για ανατροπή της διεθνούς ισορροπίας, δημιουργία ζώνης επιρροής στην περίμετρο και με τα χαρακτηριστικά της Σοβιετικής Ενωσης, το ρωσικό καθεστώς έχει εξαπολύσει έναν άλλο πόλεμο:


ανάμειξη σε εκλογές άλλων κρατών (με αποδεδειγμένη συμβολή στη νίκη του Τραμπ το 2016), χρηματοδότηση «συγγενών», δηλαδή ακροδεξιών, εθνικιστικών, «αντιδυτικών» κομμάτων σε πολλές χώρες, εκτεταμένη χρήση του Διαδικτύου και γενικά της τεχνολογίας για δημιουργία εικονικής πραγματικότητας και διασπορά ψευδών ειδήσεων.


Η ειδική μονάδα της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την παρακολούθηση της «παραπληροφόρησης» (disinformation) καταγράφει μια «κρατικά υποκινούμενη χειραγώγηση της πληροφόρησης», που βαίνει κλιμακούμενη από το 2015 και έχει πάρει πρωτοφανείς διαστάσεις το τελευταίο δίμηνο, από τότε δηλαδή που αποφασίστηκε η εισβολή στην Ουκρανία.


Αυτή η προπαγανδιστική μηχανή επιτρέπει στον Πούτιν να μιλά για «ειρήνη» και για «διπλωματία», να εμφανίζει τη χώρα του ως «αμυνόμενη», ακόμα και να βαφτίζει «δημοκρατική» και «αυθόρμητη» τη διαδικασία μέσω της οποίας υποχρέωσε τους σμπίρους του να υποταχθούν στα σχέδιά του (με τα ρολόγια τους να καταγράφουν άλλη ώρα από εκείνην της υποτιθέμενης «απευθείας» τηλεοπτικής μετάδοσης).


Ο πόλεμος του Πούτιν περνά μέσα από τη διαστροφή της Ιστορίας. Ο παραληρηματικός, γεμάτος χολή για τη Δύση και για τη δημοκρατία, λόγος του το βράδυ της Δευτέρας κατάφερε να «ξαναγράψει» τη σχέση Ρωσίας-Ουκρανίας, αλλά και κομουνιστικής-μετακομουνιστικής Ρωσίας (το ημέτερο ΚΚΕ εξανέστη για τη μείωση της συμβολής του Λένιν και προσπέρασε την κήρυξη πολέμου στο όνομά του), να αμφισβητήσει το δικαίωμα αυτοπροσδιορισμού μιας διεθνώς αναγνωρισμένης χώρας, να μετατρέψει το ΝΑΤΟ από αμυντικό σε επιθετικό όργανο.


Ο πόλεμος του Πούτιν είναι «υβριδικός», όπως υβριδική είναι η εποχή μας. Στηρίζεται στην τεχνολογία, στο «αφήγημα» και στην «εικόνα» (τοποθέτηση ξένων ηγετών και υπουργών χιλιόμετρα μακριά από τον ηγέτη), στα «χειρουργικά» χτυπήματα, στους εκβιασμούς (με την πυρηνική ισχύ, το φυσικό αέριο), στη συντήρηση της αβεβαιότητας και στο σπάσιμο των νεύρων.


Υβριδικός δεν θα πει απροετοίμαστος: χρόνια τώρα, στο εσωτερικό της Ρωσίας και διεθνώς, στρατιωτικά, οικονομικά και γεωπολιτικά, ετοιμάζεται η αντεπίθεση του αυταρχισμού κατά της δημοκρατίας.



in news


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF