ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 19 Μαρτίου 2022

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΩΡΩΠΟΥ ΚΑΙ ΦΥΛΗΣ κ. ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ Β': ΤΗΝ ''ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΝ'' ΠΟΛΥΜΟΡΦΙΑΝ ΠΡΟΒΑΛΕΙ Ο ΣΥΓΚΡΗΤΙΣΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ





Τὴν «θεολογικὴν» πολυμορφίαν προβάλλει ὁ συγκρητιστικὸς Οἰκουμενισμὸς 1



«Μία ζωτικὴ θεολογία θὰ ἐνσωματώνει τὴν πλούσια ποικιλομορφία τῶν θεολογικῶν προσεγγίσεων ποὺ ἀναδύονται ἀπὸ τὶς διάφορες ἐμπειρίες τῶν ἐκκλησιῶν σὲ ὅλο τὸν κόσμο. Μία συνεπὴς θεολογικὴ προσέγγιση θὰ ἐνσωματώνει τὴν παράδοση καὶ τὶς μεθόδους στοχασμοῦ ποὺ ἀντιπροσωπεύουν τὶς συγκεκριμένες ἀνάγκες καὶ κλήσεις τοῦ καθενὸς καὶ ὅλων τῶν μελῶν τῆς οἰκουμενικῆς κίνησης πρὸς τὴν ἑνότητα ζωῆς καὶ πίστης» (Vancouver Report, σελ. 251)2.


Αὐτὰ ἀναφέρονται, μεταξὺ ἄλλων, στὴν Ἔκθεση τῆς Γενικῆς Συνέλευσης τοῦ καλούμενου Π.Σ.Ε., στὸ Βανκοῦβερ τὸ ἔτος 1983. Αὐτὸ κατὰ βάσιν καταγράφει ἡ λαίλαπα τοῦ Οἰκουμενισμοῦ. Ὁ Οἰκουμενισμός, ὡς ὅρος, γεννήθηκε στὴ Δύση καὶ σαφῶς δὲν ἔχει ὀρθόδοξο ἐννοιολογικὸ περιεχόμενο. Ἐξ ὑπαρχῆς προσδόθηκε στὸν ὅρο αὐτὸ ἡ ἔννοια τοῦ διαχριστιανικοῦ συγκρητισμοῦ.


ρκετοὶ Ὀρθόδοξοι προσπάθησαν καὶ προσπαθοῦν νὰ τοῦ προσδώσουν ὀρθόδοξο περιεχόμενο, ἐνῷ στὸν ὅρο «Οἰκουμενισμὸς» καταγράφεται σαφῶς ἡ ἔννοια τοῦ διαχριστιανικοῦ συγκρητισμοῦ. Ὀρθόδοξος Ἐνημέρωσις «Ἐντολὴ γὰρ Κυρίου μὴ σιωπᾷν ἐν καιρῷ κινδυνευούσης Πίστεως. Λάλει γάρ, φησί, καὶ μὴ σιώπα... Διὰ τοῦτο κἀγὼ ὁ τάλας, δεδοικὼς τὸ Κριτήριον, λαλῶ». (Ὁσ. Θεοδώρου Στουδίτου, PG 99, 1321) 2.


χει γίνει προσπάθεια νὰ προσδοθεῖ στὸν Οἰκουμενισμὸ ἡ ἔννοια τοῦ «ἀνοίγματος» ἢ ἀκόμα καὶ τοῦ «καλέσματος» πρὸς τὶς ἑτερόδοξες κοινότητες, τὶς ὁποῖες ἐπιμένουν νὰ καλοῦν «ἐκκλησίες». Ὁ «Οἰκουμενισμὸς» εἶναι ἕνας ὅρος, ὁ ὁποῖος γεννήθηκε στὴ Δύση καὶ σαφῶς ἔχει τὴν ἐννοιολογικὴ σημασία τοῦ περιβάλλοντος χώρου ποὺ γεννήθηκε.


κεῖ ὅμως ποὺ κυριαρχεῖ ὁ Οἰκουμενισμὸς εἶναι τὸ καλούμενο Π.Σ.Ε., ὅπου κατ᾿ ἐξοχὴν πρυτανεύει ὁ διαχριστιανικὸς συγκρητισμός. Αὐτὸ διαφαίνεται τόσο ἀπὸ Ἐκθέσεις τοῦ Π.Σ.Ε., ὅσο καὶ ἀπὸ τὴ φύση τοῦ συνονθυλεύματος αὐτοῦ. Αὐτὸ καταγράφει καὶ ἡ «θεολογικὴ ποικιλομορφία», στὴν ὁποία προστίθεται καὶ ὁ ἐπιθετικὸς προσδιορισμὸς «πλούσια», ὅπως τῆς Ἔκθεσης τῆς Γενικῆς Συνέλευσης τοῦ καλούμενου Π.Σ.Ε., στὸ Βανκοῦβερ τὸ ἔτος 1983.


τόσο ἔντονη προβολὴ τοῦ Οἰκουμενισμοῦ ἀπὸ Ὀρθόδοξους, προκαλεῖ τὸ ὀρθόδοξο αἴσθημα πάμπολλων Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν. Θὰ τολμήσουν ποτέ, ἔστω καὶ ἀκροθιγῶς, οἱ Ὀρθόδοξοι ποὺ ὑπεραμύνονται τοῦ Οἰκουμενισμοῦ, νὰ ἀναφερθοῦν στὴ θεία πληροφορία τοῦ Γέροντος Ἐφραὶμ τοῦ Κατουνακιώτη μετὰ ἀπὸ προσευχή, ὅτι ὁ «Οἰκουμενισμὸς ἔχει δαιμόνια», γεγονὸς ποὺ ἐπιβεβαιώθηκε στὸν ἁγιασμένο αὐτὸν ἀσκητὴ μὲ τὴν δυσωδία ποὺ ἐπλήρωσε τὸ κελλί του;


πως ἀποφεύγουν νὰ ἀναφερθοῦν στὸ γεγονὸς τῆς ἐνυπόγραφης ἐπιστολῆς τοῦ Γέροντος Παϊσίου πρὸς τὸν μ. Ἀρχιμανδρίτη Χαράλαμπο Βασιλόπουλο στὸν «Ὀρθόδοξο Τύπο», γιὰ τὴν τότε συνάντηση τοῦ Πατριάρχη Ἀθηναγόρα μὲ τὸν Πάπα Παῦλο Στ’ στὴ Ρώμη, αὐτὸ θὰ πράξουν καὶ τώρα. Ἀφοῦ τοὺς τρομάζει ὁ ἐννοιολογικὸς καθορισμὸς τοῦ συγκρητιστικοῦ Οἰκουμενισμοῦ ὡς παναίρεσης, ἀπὸ τὸν Ὁμολογητὴ Γέροντα Ἰουστῖνο Πόποβιτς, τοῦ ὁποίου τὸ ὄνομα οὔτε νὰ ψελλίσουν δὲν μποροῦν, ἂς ξαναδιαβάσουν τὴν Ἔκθεση τῆς Γενικῆς Συνέλευσης τοῦ καλούμενου Π.Σ.Ε., στὸ Βανκοῦβερ τὸ ἔτος 1983 καὶ εἰδικότερα τὸ ἀκόλουθο σημεῖο τῆς Ἔκθεσης:


«Μία ζωτικὴ θεολογία θὰ ἐνσωματώνει τὴν πλούσια ποικιλομορφία τῶν θεολογικῶν προσεγγίσεων ποὺ ἀναδύονται ἀπὸ τὶς διάφορες ἐμπειρίες τῶν ἐκκλησιῶν σὲ ὅλο τὸν κόσμο. Μία συνεπὴς θεολογικὴ προσέγγιση θὰ ἐνσωματώνει τὴν παράδοση καὶ τὶς μεθόδους στοχασμοῦ ποὺ ἀντιπροσωπεύουν τὶς συγκεκριμένες ἀνάγκες καὶ κλήσεις τοῦ καθενὸς καὶ ὅλων τῶν μελῶν τῆς οἰκουμενικῆς κίνησης πρὸς τὴν ἑνότητα ζωῆς καὶ πίστης».  ὁποιοσδήποτε ἐπιπρόσθετος στοχασμὸς εἶναι περιττός.


Ἐπισημαίνοντες 3


Τὴν ἀλήθεια, ὅτι ἐντὸς τοῦ «Παγκοσμίου Συμβουλίου Ἐκκλησιῶν», ὡς καὶ εὐρύτερα διὰ μέσου τῆς Οἰκουμενικῆς Κινήσεως, καλλιεργεῖται ὁ «Διαχριστιανικὸς Συγκρητισμός», ἔχουμε πολλάκις κατὰ καιροὺς ἐπισημάνει μὲ ἀπόλυτη μάλιστα τεκμηρίωσι. Αὐτὸ ἄλλωστε ἀναγνωρίζεται καὶ ἀπὸ τοὺς ἐξ ὀρθοδόξων Οἰκουμενιστάς, παρὰ τὶς ἐνίοτε διαμαρτυρίες τῶν πλέον παραδοσιακῶν ἐξ αὐτῶν, λαμβανομένου μάλιστα ὑπ᾿ ὄψιν, ὅτι καὶ τότε (περίοδος 1975-1983, Ναϊρόμπι-Βανκοῦβερ, Ε´ πρὸς Ϛ´ Γ.Σ. τοῦ «Π.Σ.Ε.»), τὸ Συμβούλιον «συχνότατα παρεγκώνισε τὴν θεολογικὴν αὐτοῦ διάστασιν», «ἐξαρκεσθὲν εἰς «καλλιέργειαν συγκρητιστικῶν αἰσθημάτων ἑνότητος»4.


Παρὰ ταῦτα, στὴν Κρήτη τὸ 2016, ἡ αὐτο-αποκληθεῖσα «Ἁγία καὶ Μεγάλη Σύνοδος» τῶν καινοτόμων Οἰκουμενιστῶν, στὸ Κείμενό της: «Σχέσεις τῆς Ὀρθοδοξίας πρὸς τὸν λοιπὸν χριστιανικὸν κόσμον», ἀναφέρεται ἐκτενῶς στὸ «Π.Σ.Ε.» καὶ ἀποτιμᾶ θετικὰ τὴν ἐν γένει «θεολογικὴ προφορά» του καὶ εἰδικὰ τὴν ἀντορθόδοξη «Δήλωσιν τοῦ Τορόντο» (1950) 5


υἱοθέτησις καὶ διακήρυξις τῆς αἱρέσεως τοῦ Οἰκουμενισμοῦ, μάλιστα σὲ ἐπίπεδο συνοδικό, διακρίνει πλέον μὲ τρόπο σαφέστατο καὶ ἀναμφισβήτητο τὴν Γνησία Ὀρθοδοξία τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, Πατέρων καὶ Συνόδων ἀπὸ τὴν συγκρητιστικὴ ψευδο-ορθοδοξία τῶν πεπτωκότων Οἰκουμενιστῶν 6.



† ὁ Ὠ.  ϰ' Φ. Κ.

25η Φεβρουαρίου 2022 ἐκ. ἡμ.


† Μνήμη Ἁγίου Ταρασίου Κωνσταντινουπόλεως




1. Ἐφημερ. «Ὀρθόδοξος Τύπος», ἀριθμ. 2.374/ 29.10.2021, σελ. 3. Τοῦ κ. Β. Χαραλάμπους, Θεολόγου. Ἐπιμέλ. ἡμετ.


2. Konrad Raiser, «Τὸ μέλλον τοῦ Οἰκουμενισμοῦ», Μετάφραση Ἀναστασίας Μπιτσάνη - Πέτρου καὶ ἐπιμέλεια Πέτρου Βασιλειάδη. Ἐκδόσεις «Παρατηρητής», 1995.


3. Μητροπολίτου Ὠρωποῦ καὶ Φυλῆς Κυπριανοῦ.


4. Βασιλείου Θ. Σταυρίδου-Εὐαγγελίας Ἀ. Βαρέλλα, Ἱστορία τῆς Οἰκουμενικῆς Κινήσως, σελ. 441 καὶ 445, ἔκδ. «Π.Ι.Π.Μ.», Ἀνάλεκτα Βλατάδων-47, Θεσσαλονίκη 1996.


5. Βλ. «Σχέσεις τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας πρὸς τὸν λοιπὸν χριστιανικὸν κόσμον», Official Documents of the Holy and Great Council of the Orthodox Church, https://www.holycouncil.org/rest-of-christian-world_el.


6. Μητροπολίτου Ὠρωποῦ καὶ Φυλῆς Κυπριανοῦ, «1919-2019 - Ἑκατὸ ἔτη μιᾶς ἀντορθοδόξου πορείας....», στὸ περιοδικὸ «Ὀρθόδοξος Παρέμβασις», ἀριθμ. 17-18/Δεκ. 2018 - Μάϊος 2019, σελ. 15 ἑ. Βλ. ἰδίως ὑποσημ. 40, σελ. 21.




Μητρόπολη Ωρωπού και Φυλής

της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF