ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 8 Ιουλίου 2022

ΟΣΙΟΥ ΙΓΝΑΤΙΟΥ ΜΠΡΙΑΝΤΣΑΝΙΝΩΦ: ΕΡΓΑ Δ', «ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΑ» ΜΕΡΟΝ 2ον

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Οσίου Ιγνατίου Μπριαντσανίνωφ «Τα Πνεύματα»,
σε μετάφραση και επιμέλεια του συγγραφέα Πέτρου Μπότση, «Έργα Δ'»,
Αθήνα 2010, σελ. 35-40.
Από τα κείμενα έχουν αφαιρεθεί κάποιες εκτενείς παραπομπές, προκειμένου τα γεγραμμένα να καταστούν περισσότερο ευανάγνωστα.
«Οι προσπάθειες του διαβόλου, οι μεθοδείες του, οι πανουργίες του και οι παγίδες του στήνει καθημερινά στους χριστιανούς, είναι αναρίθμητες και άγνωστες στον απλό αγωνιστή του Χριστού, δηλαδή σε όλους μας.
Μόνο οι άγιοι μπορούσαν να δουν πίσω από κάθε δαιμονική παγίδα τί κρύβεται, να ερμηνεύσουν τις μεθοδεύσεις του, να τις αποκαλύψουν και να προειδοποιήσουν κι εμάς τους απλοϊκούς χριστιανούς γι' αυτές.
Έτσι, για να προφυλάξουμε τον εαυτό μας στον απηνή αυτόν πόλεμο που διεξάγουν εναντίον μας, δεν έχουμε άλλη λύση παρά να καταφύγουμε στα κείμενά τους, να δανειστούμε από την εμπειρία τους μα κι από τις ψυχωφελείς διδαχές τους.
Ένας από τους σημαντικούς αγίους που ασχολήθηκαν εμπεριστατωμένα με το θέμα των πνευμάτων και μας αποκαλύπτει όλες τις πλάνες, τις μεθοδείες και τις απατηλές μεταμορφώσεις τους, είναι ό όσιος Ιγνάτιος Μπριαντσανίνωφ, το λαμπρό αυτό αστέρι του νοητού στερεώματος της Εκκλησίας που έλαμψε στην Ορθόδοξη Εκκλησία κατά το δέκατο αιώνα.
Ο όσιος Ιγνάντιος είχε επισημάνει την άγνοια αυτή των πνευμάτων στους χριστιανούς της εποχής του και γι' αυτό προσχώρησε στη συγγραφή του έργου αυτού.
Όπως κι όλα τα έργα του οσίου Ιγναντίου, χαρακτηρίζεται κι αυτό από την πληρότητά του.
Καλύπτει το θέμα απ' όλες τις πλευρές και δεν αφήνει πτυχή της δράσης των δαιμόνων που να μη την εξηγεί, να μη την ερμηνεύει.
Εκτός από τις προσωπικές του εμπειρίες, ο όσιος Ιγνάτιος έχει μελετήσει και λάβει υπόψη όλους τους πατέρες που έζησαν πριν απ' αυτόν και μας μεταφέρει τα παραδείγματα και τη συμπυκνωμένη γνώμη τους.
Έτσι το βιβλίο αυτό έχει τόσο τη δική του εγκυρότητα της σύνολης Εκκλησίας πάνω στο πολύ σοβαρό αυτό θέμα που απασχολεί όλους τους χριστιανούς αφού, όπως μας βεβαιώνει ο επιστήθιος μαθητής του Χριστού, <<εις τούτο εφανερώθη ο υιός του Θεού, ίνα λύση τα έργα του διαβόλου>>.
Κι ο άλλος απόστολος, ο πρωτοκορυφαίος, μας βεβαιώνει πως <<ο αντίδικος υμών διάβολος ως λέων ωρυόμενος περιπατεί ζητών τίνα καταπίη>>.
Το πόσο απαραίτητη επομένως είναι η γνώση για την ύπαρξη του διαβόλου, καθώς και για τις μεθοδεύσεις και τις πανουργίες που χρησιμοποιεί για να παγιδεύσει τους χριστιανούς είναι αυταπόδεικτη».
Πέτρος ΜπότσηςΟκτώβριος 2010.
(Εκ του προλόγου).
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».





Οι δαίμονες δε γνωρίζουν το μέλλον. Το μέλλον το γνωρίζει μόνο ο Θεός και εκείνοι στους οποίους ο Θεός θέλει να το αποκαλύψει. Όπως όμως οι έξυπνοι και έμπειροι άνθρωποι μπορούν ν’ αναλύσουν τα γεγονότα που έγιναν στο παρελθόν ή γίνονται τώρα και να προβλέψουν ή να μαντέψουν τα μελλοντικά γεγονότα, τα πονηρά πνεύματα μπορούν κι αυτά μερικές φορές φορές μα μαντέψουν σωστά, κάνουν λάθη και συχνότερα λένε ψέματα, δημιουργούν σύγχυση κι αμφιβολία με τις ασαφείς προβλέψεις τους.


Μερικές φορές μπορούν να προβλέψουν ένα γεγονός που έχει προκαθοριστεί στον κόσμο των πνευμάτων, αλλά δεν έχει πραγματοποιηθεί στον κόσμο των ανθρώπων. Έτσι, προτού ο Ιώβ δοκιμάσει τις θλίψεις, οι δαίμονες, που τους δόθηκε άδεια να παραστούν μπροστά στο Θεό μαζί με τους αγγέλους (βλ. Ιώβ. Α’), γνώριζαν τί θα γίνει.


Επίσης προτού ο Αχαάβ ο βασιλιάς του Ισραήλ ξεκινήσει την εκστρατεία του, η απώλεια στη μάχη είχε προαποφασιστεί από την κρίση του Θεού κι έγινε γνωστή στις ουράνιες δυνάμεις, ακόμα και στους εκπεσμένους αγγέλους που τους δόθηκε εντολή να την εκτελέσουν (βλ. Γ’ Βας. Κβ’ 19-23).


Με τον ίδιο τρόπο ο διάβολος προέβλεψε τον πειρασμό του αγίου Ιωάννη, αρχιεπισκόπου του Νόβγκοροντ, που ο ίδιος του προξένησε. Υπάρχουν περιπτώσεις που οι άγιοι άγγελοι φανερώθηκαν σε αμαρτωλούς ανθρώπους, αλλ’ αυτό γινόταν πολύ σπάνια και πάντα με ειδική άδεια του Θεού.


Οι εξαιρετικές αυτές περιπτώσεις που γίνονται με την πρόνοια του Θεού όμως δεν πρέπει ν’ ανατρέψουν το γενικό κανόνα που ισχύει για μας τους υπόλοιπους. Ο κοινός κανόνας για όλους τους ανθρώπους είναι να μην εμπιστευόμαστε τα πνεύματα όταν φανερώνονται σωματικά, να μην μπλέξουμε σε συνομιλία μαζί τους, να μην τους δώσουμε προσοχή.


Ν’ αντιληφθούμε πως η εμφάνισή τους είναι ένας πολύ μεγάλος κι επικίνδυνος πειρασμός. Την ώρα αυτή του πειρασμού ο άνθρωπος πρέπει να στρέψει το νου και την καρδιά του στο Θεό με προσευχή, για να τον ελεήσει ο Θεός και να τον προστατεύσει.


Η επιθυμία να δει κανείς πνεύματα κι η περιέργεια να μάθει κάτι γι’ αυτά ή απ’ αυτά, είναι σημάδι μέγιστης ανοησίας και τέλειας άγνοιας της παράδοσης της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Η γνώση των πνευμάτων αποκτάται με τελείως διαφορετικό τρόπο απ’ αυτόν που υποθέτει ένας άπειρος κι απρόσεχτος πειραματιστής.


Η ελεύθερη επικοινωνία με τα πνεύματα για τον άπειρο άνθρωπο είναι ο μεγαλύτερος όλεθρος, ή μάλλον πηγή πολλών καταστροφών. Ο θεόπνευστος συγγραφέας της Γένεσης λέει πως, μετά την πτώση των πρώτων ανθρώπων (του Αδάμ και της Εύας), ο Θεός που είχε προαναγγείλει την κρίση Του, τους έφτιαξε δερμάτινους χιτώνες και τους έντυσε (Γέν. Γ’ 21) προτού ακόμα εξοριστούν από τον παράδεισο.


Οι πατέρες εξηγούν (βλ. Ι. Δαμασκηνού <<Έκθεσις Ορθοδόξου Πίστεως, Γ’ 1) πως οι δερμάτινοι αυτοί χιτώνες εικονίζουν την τραχιά σάρκα, όπως εξελίχτηκε το σώμα μετά την πτώση, οπότε έχασε την λεπτή φύση και την πνευματικότητά του.


Αν κι η αρχική αιτία για την αλλαγή αυτή ήταν η πτώση, όμως η αλλαγή έγινε με την πρωτοβουλία του παντοκράτορα Δημιουργού, από τη μεγάλη Του ευσπλαχνία για μας και για το μέγιστο καλό μας.


Ανάμεσα στις άλλες ευεργετικές συνέπειες που προκύπτουν από τη σημερινή σωματική μας κατάσταση, πρέπει να επισημάνουμε μία.


Με το να επιτρέψει ο Θεός την αλλαγή του σώματός μας σε τραχύ και σαρκικό, δεν μπορούμε να δούμε τα πνεύματα, στην κυριαρχία των οποίων πέσαμε. Ας το εξηγήσουμε αυτό: Αποκτήσαμε μια φυσική ροπή προς το πονηρό.


Η ροπή είναι εγγενής στην εκπεσμένη φύση. Είναι ίδια περίπου με την κλίση των δαιμόνων προς το κακό, αφού <<έγκειται η διάνοια του ανθρώπου επιμελώς επί τα πονηρά εκ νεότητος αυτού>> (Γέν. Γ’ 21).


Αν και μέσα μας είναι ανάμικτα το καλό με το κακό, μας τραβάει, μας έλκει το κακό. Από κει ξεκινάμε ν’ αλλάξουμε κατεύθυνση και να οδεύουμε προς το αγαθό. Οι δαίμονες από την άλλη πλευρά, είναι ολοκληρωτικά στραμμένοι προς το πονηρό.


Αν βρισκόμασταν σε διαρκή αισθητή επικοινωνία με τους δαίμονες, τότε αυτοί θα διέφθειραν τους ανθρώπους ολοκληρωτικά. Θα πρότειναν συνέχεια το πονηρό, θα υποστήριζαν ανοιχτά κι αδιάκοπα το κακό και θα μας δηλητηρίαζαν με τα παραδείγματα των εγκληματικών και εχθρικών ενέργειών τους προς το Θεό.


Θα ήταν πολύ πιο εύκολο γι’ αυτούς να το επιτύχουν αυτό, αφού ο εκπεσμένος άνθρωπος ρέπει προς το πονηρό, μιας και βρίσκεται σε κατάσταση υποταγής στους δαίμονες, τους έχει παραδοθεί θεληματικά.


Καθώς οι άνθρωποι τελειοποιήθηκαν στο κακό, πολύ σύντομα έμοιασαν στους δαίμονες. Η μετάνοια και η άρση από την πτώση γίνονται αδύνατες. Η σοφία κι η χάρη του Θεού έβαλαν ένα όριο –τη σαρκική ταχύτητα του ανθρώπινου σώματος- ανάμεσα στους ανθρώπους που εξορίστηκαν από τον παράδεισο και στα πνεύματα, που εξορίστηκαν από τον ουρανό στη γη.


Οι εγκόσμιες κυβερνήσεις χωρίζουν τους κακοποιούς από την κοινωνία με τις φυλακές, όπου τους εγκλωβίζουν για να μη φθείρουν την κοινωνία και βλάψουν τους άλλους ανθρώπους.


Τα εκπεσμένα πνεύματα επηρεάζουν τους ανθρώπους βάζοντας σ’ αυτούς εφάμαρτες σκέψεις και λογισμούς. Πολλοί λίγοι άνθρωποι κατορθώνουν να βλέπουν αισθητά τα πνεύματα. Στην παρούσα κατάσταση της εκπεσμένης φύσης, το σώμα λειτουργεί για την ψυχή, όπως οι φασκιές στο νεογέννητο.


Το φασκιωμένο σώμα του νεογέννητου σχηματίζεται σωστά, χωρίς τις φασκιές όμως τα όργανα και τα μέλη του που είναι μαλακά και εύπλαστα, μπορεί να παραμορφωθούν. Το ίδιο γίνεται με την ψυχή που είναι ντυμένη, με σώμα.


Καλύπτεται απ’ αυτό και χωρίζεται από τον κόσμο των πνευμάτων, διαμορφώνεται με τη μελέτη του νόμου του Θεού ή του χριστιανισμού (που είναι το ίδιο), και μπορεί να ξεχωρίζει το καλό από το κακό (βλ. Εβρ. Ε’ 14).


Τότε αποκτά το χάρισμα ν’ αντιλαμβάνεται νοερά τα πνεύματα. Αν υποτάσσεται στην πρόνοια του Θεού που οδηγεί την ψυχή, τότε μπορεί να βλέπει κι αισθητά τα πνεύματα, αφού τώρα η πλάνη κι η διαφθορά της ψυχής είναι λιγότερο επικίνδυνη, ενώ η εμπειρία και η γνώση είναι ευεργετικές.


Όταν οι ψυχές μας αποχωρίζονται από το σώμα με το φυσικό θάνατο, ξαναμπαίνουμε στην κατάσταση και στον κόσμο των πνευμάτων. Τότε γίνεται σαφές πως για την ασφαλή είσοδο στον κόσμο αυτόν, είναι απαραίτητη η έγκαιρη διδασκαλία του νόμου του Θεού.


Για τη μελέτη αυτή μας δίδεται κάποιος χρόνος, που τον ορίζει ο Θεός για κάθε άνθρωπο, για να περιπλανηθεί στη γη. Το ταξίδι αυτό ονομάζεται ανθρώπινη ζωή.

 

 


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ» .
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Οσίου Ιγνατίου Μπριαντσανίνωφ «Τα Πνεύματα»,
σε μετάφραση και επιμέλεια του συγγραφέα Πέτρου Μπότση, «Έργα Δ'»,
Αθήνα 2010, σελ. 35-40.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF