ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 12 Οκτωβρίου 2022

ΟΣΙΟΣ ΣΤΑΡΕΤΣ ΜΑΚΑΡΙΟΣ ΤΗΣ ΟΠΤΙΝΑ

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Πέτρου Μπότση
«Πατερικό της Όπτινα»,
β' έκδοση, Αθήνα 2006, σελ. 92-96.
<<Στο βιβλίο αυτό, το <<Πατερικό της Όπτινα>>, καταχωρήσαμε όσα στοιχεία διασώθηκαν, εκείνα που εμείς μπορέσαμε να βρούμε από τους βίους και τα κατορθώματα των οσίων εκείνων πατέρων. Η ύλη κατανεμήθηκε σε τέσσερα κεφάλαια ως εξής:
Στο Α' κεφάλαιο αναφερόμαστε στην ιστορία της Όπτινα και το θεσμό των γερόντων, όπως εγκαθιδρύθηκε στο μοναστήρι και τη σκήτη. Στο Β' κεφάλαιο παραθέτουμε τις βιογραφίες των δεκατεσσάρων στάρετς που έχουν ήδη ανακηρυχτεί άγιοι. Μολονότι, όπως προαναφέραμε, οι βιογραφίες των έξι από τους οσίους αυτούς έχουν κυκλοφορήσει ήδη στην ελληνική, τους συμπεριλάβαμε κι εκείνους με σύντομες περιλήψεις των βίων τους, γιατί φρονούμε πως χωρίς αυτούς δε θά' ταν ολοκληρωμένο το <<Πατερικό>>.
Η σειρά με την οποία κατατάσσονται στο βιβλίο όλοι οι όσιοι, είναι χρονολογική κι όχι αξιολογική, αναφέρονται δηλαδή με τη σειρά προσέλευσης και διαμονής τους στο μοναστήρι. Θα πρέπει επίσης να σημειώσουμε πως, εκτός από τα βιβλία των έξι στάρετς που ήδη κυκλοφορούν στην ελληνική, για τους περισσότερους υπάρχουν πλήρεις και λεπτομερείς βιογραφίες (στη ρωσική ή στην αγγλική γλώσσα). Οι ανάγκες όμως κι ο σκοπός του βιβλίου αυτού μας περιορίζει στη σύντομη παρουσίασή τους. Στο ίδιο κεφάλαιο, σε παράρτημα, έχουμε παραθέσει τις σύντομες βιογραφίες πέντε άλλων οσίων στάρετς, των οποίων η αγιότητα δεν έχει ακόμα αναγνωριστεί από την Εκκλησία. Στο Γ' κεφάλαιο υπάρχουν οι βιογραφίες 19 οσίων και γερόντων που σχετίζονταν άμεσα με το μοναστήρι και τους γέροντες της Όπτινα.
Οι γέροντες αυτοί είτε προέρχονταν άμεσα από την Όπτινα κι αναγκάστηκαν για διάφορους λόγους ν' απομακρυνθούν απ' αυτήν, είτε ζούσαν σε κοντινά μοναστήρια κάτω από την απόλυτη καθοδήγηση των γερόντων. Αν και μερικές από τις βιογραφίες αυτές είναι πολύ σύντομες, θα συναντήσει κανείς περιστατικά θαυμαστά, γεμάτα δύναμη σημαντική. Στο Δ' Κεφάλαιο τέλος θεωρήσαμε σκόπιμο να παρουσιάσουμε έξι από τους σπουδαιότερους συγγραφείς που επηρεάστηκαν άμεσα από τους γέροντες της Όπτινα (Γκόγκολ, Ντοστογιέφσκυ, Τολστόϊ κλπ.). Αναφερόμαστε με συντομία στα βιογραφικά τους στοιχεία και δώσαμε περισσότερο χώρο και έμφαση στην παρουσίαση των περιστατικών εκείνων που φανερώνουν την καταλυτική σε πολλές περιπτώσεις επίδραση που είχε πάνω τους η συνάντηση κι η συναναστροφή τους με τους γέροντες.
Σε πολλούς από τους βίους των στάρετς ίσως να μη συναντήσει κανείς τη σοφία του κόσμου τούτου. Θα συναντήσει όμως, ακόμα και στην πιο σύντομη βιογραφία, την αύρα του Αγίου Πνεύματος, μια σοφία θεϊκή. Η χάρη του Θεού είναι ολοφάνερη και στους απλοϊκότερους των μοναχών, σ' αυτούς ίσως περισσότερο, γιατί <<τα μωρά του κόσμου εξελέξατο ο Θεός ίνα τους σοφούς καταισχύνη>>. Το μοναστήρι της Όπτινα για έναν αιώνα, από το 1821 που επανιδρύθηκε ως το 1923 που το έκλεισαν οι μπολσεβίκοι, αναδείχτηκε σε ορμητήριο αναβάσεων πνευματικών. Με την επιρροή των μεγάλων μορφών των στάρετς, αυτών των ανυπέρβλητων καθοδηγητών των ψυχών, η Όπτινα έγινε φυτώριο αγίων, τόπος παραμυθίας, προσευχής και αγιότητας. Και όπως λέει ο Γκόγκολ, επίδρασή της δεν περιορίστηκε μόνο στους μοναχούς κι όσους εργάζονταν στο μοναστήρι και τη σκήτη.
Όλη η γύρω περιοχή είχε υποστεί την αγαθή επιρροή του σπουδαίου αυτού μοναστηριού. Είναι ευχάριστο και πολύ παρήγορο το γεγονός ότι στις μέρες μας, μετά από μερικές δεκαετίες σκληρής δοκιμασίας και ερήμωσης, στην Όπτινα άρχισαν πάλι να καλλιεργούνται τα θαυμαστά άνθη της ερήμου. Οι μοναχοί που ζουν σήμερα εκεί και που αγγίζουν ήδη τους εκατό, επιθυμούν κι ελπίζουν, όπως και όλοι μας, ν' αποκτήσει ξανά το άγιο αυτό μοναστήρι την παλιά της πνευματική δόξα και λαμπρότητα. Ν' αναστηθούν ξανά αναστήματα του μεγέθους των οσίων αυτών πατέρων, για να οικοδομήσουν τώρα την πίστη και την ευλάβεια στο δοκιμασμένο και βασανισμένο λαό>>.
Πέτρος Μπότσης - Ιανουάριος 2002.
(Απόσπασμα εκ του προλόγου).
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».





ΠΕΤΡΟΥ ΜΠΟΤΣΗ: ΠΑΤΕΡΙΚΟ ΤΗΣ ΟΠΤΙΝΑ



(Μέρος 4ον)



ΟΙ ΟΣΙΟΙ ΓΕΡΟΝΤΕΣ ΤΗΣ ΟΠΤΙΝΑ




4. Όσιος Στάρετς Μακάριος



Οι γέροντες της Όπτινα είχαν όλοι τους σχεδόν κάποια έμμεση επαφή με το μεγάλο όσιο Παϊσιο Βελιτσκόφσκυ. Οι αυτάδελφοι Μωυσής και Αντώνιος μέσω του γέροντα Αθανασίου, στον οποίο είχαν υποταχτεί κι έζησαν μαζί του πολλά χρόνια στα δάση του Ροσλάβλ.


Ο στάρετς Λεωνίδας μέσω του γέροντα Θεοδώρου, άμεσου μαθητού κι αυτού του μεγάλου Μολδαβού αγίου. Κι ο στάρετς Μακάριος μέσω του άλλου γέροντα Αθανασίου, τον οποίο υπηρέτησε ως το τέλος της ζωής του στο μοναστήρι του Πλοστσάνκ.


Και οι τρεις αυτοί άμεσοι μαθητές του οσίου Παϊσίου, όταν έφυγαν από το Νιαμέτς κουβάλησαν μαζί τους αντίγραφα από τις μεταφράσεις των πατερικών έργων που είχε κάνει ο Όσιος, ανάμεσά τους μάλιστα βρέθηκαν και κάποια χειρόγραφα του ίδιου ή άλλα που είχαν γράψει μαθητές του κι ο ίδιος τα είχε διορθώσει και τα είχε υπογράψει.


Αυτός ήταν ο πνευματικός πλούτος του μοναστηριού. Μ' αυτόν τρέφονταν κι οι ίδιοι οι γέροντες μα κι όλοι οι μαθητές τους. Ο π. Μακάριος σκεφτόταν πως ο ανεκτίμητος αυτός θησαυρός δεν έπρεπε να μείνει κρυμμένος,


αλλά να βγει στη δημοσιότητα, να ωφεληθούν από τον πλούτο της σοφίας των πατέρων αν είναι δυνατό όλοι οι μοναχοί μα κι οι πιστοί χριστιανοί.


Έτσι όταν ο εκδότης του περιοδικού <<Ο ΜΟΣΧΟΒΙΤΗΣ>> Ιβάν Βασίλιεβιτς Κιρεγέφσκυ του πρότεινε να δημοσιεύσει στο περιοδικό του ένα πνευματικό άρθρο, ο στάρετς άρπαξε την ευκαιρία κι έγραψε ένα άρθρο για τον άγιο Παϊσιο.


Στη συνέχεια ο Κιρεγέφσκυ, του οποίου η σύζυγός του ήταν πνευματική θυγατέρα του στάρετς, δέχτηκε πρόταση του π. Μακαρίου να ξεκινήσει μια προσπάθεια έκδοσης των πατερικών κειμένων που είχε μεταφράσει ο όσιος Παϊσιος.


Ο ηγούμενος Μωϋσής υποστήριξε πολύ αυτό το έργο κι ο αγιώτατος Μητροπολίτης Μόσχας Φιλάρετος όχι μόνο βοήθησε κι αυτός αλλά το έθεσε στην προστασία του. Το έργο αυτό απασχόλησε σημαντικό χρόνο της τελευταίας δεκαπενταετίας της ζωής του στάρετς Μακαρίου.


Το αγαπούσε πολύ, το ονόμαζε <<έργο Θεού>>. Δε λογάριασε κόπους ούτε ξενύχτια ούτε την υγεία του για να προχωρήσει η έκδοση των βιβλίων. Και παρά το γεγονός ότι τα χρήματα που απαιτούνταν για το έργο αυτό ήταν πολλά και δεν υπήρχαν στο μοναστήρι, ο Κύριος φώτισε καλοπροαίρετους ανθρώπους να τα προσφέρουν για τον καλό αυτό σκοπό. 


Την προετοιμασία για την έκδοση των σλαβονικών μεταφράσεων την καθοδηγούσε ο ίδιος. Πρόσθετε σχόλια, υποσημειώσεις κι επεξηγήσεις σε δυσνόητες λέξεις κι εκφράσεις και βοηθούσε στη μετάφραση κάποιων απ' αυτές στη ρωσική.


Στο έργο αυτό τον βοηθούσαν κι άλλοι αδελφοί της σκήτης, ανάμεσα στους οποίους ήταν κι ο όσιος στάρετς Αμβρόσιος, κι όπου έβρισκαν δυσκολίες, κατέφευγαν στο μητροπολίτη Μόσχας για βοήθεια.


Οι γέροντες της Όπτινα προχώρησαν στις εκδόσεις των θησαυρών αυτών της πνευματικής σοφίας για κοινή ωφέλεια όλων των πιστών. Γι' αυτό κι έστελναν πάντα από ένα αντίτυπο στις βιβλιοθήκες και σ' όλες τις ακαδημίες και τα σεμινάρια,


σ' όλους σχεδόν τους επισκόπους, τους πρυτάνεις και τους καθηγητές των ακαδημιών και των σεμιναρίων, στις λαύρες και σ' όλα τα ρωσικά κοινόβια, καθώς και σε μερικά μοναστήρια στο Άγιο Όρος. 


Ήταν μια προσφορά του μοναστηριού της Όπτινα στους σύγχρονους χριστιανούς που σίγουρα καταγράφτηκε στη συνείδηση των πιστών. Τον Αύγουστο του 1860 ο στάρετς προσβλήθηκε από κάποια αρρώστια που ήταν κι η τελευταία της ζωής του.


Οι συνεχείς κόποι κι η αγωνία του για την πνευματική προκοπή των πιστών, τις εκδόσεις κ.λπ. φαίνεται πως εξάντλησαν το ταλαιπωρημένο κι από την άσκηση σώμα του. Οι προσπάθειες των γιατρών δεν είχαν τ' αναμενόμενα αποτελέσματα.


Όλα έδειχναν πως η ζωή του όδευε προς το τέρμα της, πως πλησίαζε η στιγμή που όλοι οι συνειδητοί πιστοί περιμένουν με τη μεγαλύτερη αγωνία κι όλοι οι άγιοι προσμένουν με χαρά.


Οι αδελφοί όλοι περνούσαν να τον χαιρετίσουν και να πάρουν την ευχή του.


Πέρασε κι ο ηγούμενος π. Μωϋσής με τον αυτάδελφό του στάρετς Αντώνιο. Συζήτησαν αρκετή ώρα και ζήτησαν συγγνώμη ο ένας από τον άλλο. -Φαίνεται πως ο Κύριος με τιμωρεί για τις αμαρτίες μου, ακούστηκε να λέει περίλυπος για τη μεγάλη απώλεια ο ηγούμενος.


Γι' αυτό παίρνει από το μοναστήρι έναν έμπειρο γέροντα και μου στερεί τον πνευματικό μου φίλο και σοφό σύμβουλο. Στις 6 το πρωί της 7ης Σεπτεμβρίου ο στάρετς κοινώνησε για τελευταία φορά.


Ήταν εξαντλημένος κι έλαβε τα τίμια δώρα στο κρεβάτι, είχε όμως πλήρη συνείδηση κι ήταν πολύ συγκινημένος. Μόλις κοινώνησε, σήκωσε τα χέρια του ψηλά κι αναφώνησε τρεις φορές: -Δόξα Σοι, ο Θεός! -Δόξα Σοι, ο Θεός! -Δόξα Σοι, ο Θεός!


Ήταν τα τελευταία λόγια που βγήκαν από τα ευλογημένα χείλη του. Μια ώρα αργότερα κι ενώ του διάβαζαν την <<Ακολουθία εις ψυχορραγούντα>> παρέδωσε ήρεμα κι ειρηνικά την αγία ψυχή του στο Θεό.


Ο θάνατός του ήταν ειρηνικός, ήσυχος, είχε όμως μια μεγαλοπρέπεια, όπως κι ολόκληρη η ζωή του. Έμοιαζε με τη δύση μιας λαμπράς μέρας κι άφηνε στις καρδιές των αφοσιωμένων μαθητών του το αίσθημα μιας επικείμενης ατέλειωτης νύχτας θλίψεων.


Στην κηδεία του μαζεύτηκε κόσμος πολύς, πάνω από 1500 άτομα. Στα πρόσωπα όλων ήταν ζωγραφισμένη η θλίψη μα κι η παρηγοριά που δίνει η πεποίθηση της σωτηρίας.


Όταν το 1922 κοιμήθηκε ο γέροντας Ανατόλιος ο νεότερος (Ποτάπωφ), τον έθαψαν δίπλα στον τάφο του στάρετς Μακαρίου. Έτσι συμπτωματικά άνοιξε κι ο τάφος του τελευταίου, απ' όπου αναδύθηκε μια δυνατή ευωδία που γέμισε την ατμόσφαιρα.


Το σώμα του βρέθηκε άφθαρτο. Τότε όμως ο άνεμος της αθεϊας κατέστρεφε τα πάντα στη Ρωσία κι οι υπάρχοντες πατέρες στην Όπτινα βιάστηκαν να τον ξεθάψουν ωσότου έρθουν καλλίτερες μέρες, οπότε τα λείψανά του θα μπορούν ν' αποκαλυφτούν επίσημα και να δοθούν σε κοινή προσκύνηση.


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Πέτρου Μπότση:
<<Πατερικό της Όπτινα>>, β' έκδοση
Αθήνα 2006, σελ. 92-96.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF