ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου 2022

Η ΧΑΡΑ ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ




Μέρες προ των Χριστουγέννων και πλην της ευχής «Καλά Χριστούγεννα» πολλοί εύχονται γενικότερα «Χρόνια πολλά κι ευτυχισμένα». Προ ημερών εφημερίδα έθεσε το ερώτημα «τι είναι ευτυχία;» σε εννέα γνωστά πρόσωπα.


του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου


Οι απαντήσεις τους ήσαν ενδιαφέρουσες. Σε μία από αυτές σημειώνεται ότι «φίλοι και οικογένεια είναι πολύ σημαντικοί παράγοντες ευτυχίας, όπως και η αίσθηση ότι η ζωή μας έχει σκοπό και νόημα». Σε άλλη λέγεται πως η ευτυχία «είναι μια στιγμή εναρμόνισης με το σύμπαν...».


Κατά τον ορισμό που δίνει το χρηστικό λεξικό της Ακαδημίας Αθηνών «ευτυχία είναι η ζωή που χαρακτηρίζεται από ευχάριστα γεγονότα ή καταστάσεις». Η εμπειρία διδάσκει πως δεν είναι διαρκής, ούτε απτή, γι’ αυτό και η ευχή.


Η ευτυχία και η επιτυχία έχουν συνθετικό την τύχη, που στην προχριστιανική αρχαιότητα ήταν θεά και όταν ελέγετο ότι ο άνθρωπος έχει τύχη, σήμαινε ότι έχει την εύνοιά της...


Η ευτυχία και η επιτυχία αφορούν την κοινωνική υπόσταση του ανθρώπου και είναι σε συνάρτηση της προσπάθειάς του και παραγόντων, που δεν ελέγχονται από αυτόν. Εκτός όμως της ευτυχίας, που συνήθως εναλλάσσεται με τη θλίψη, υπάρχει και η χαρά που μπορεί να είναι ισόβια, ανεξάρτητα από τους εσωτερικούς και εξωτερικούς παράγοντες, από αποτυχίες και επιτυχίες, από ασθένειες και θάνατο.


Είναι η χαρά που ένιωσαν οι Πέρσες σοφοί αστρονόμοι όταν με το αστέρι βρήκαν τον Χριστό στη φάτνη: «Ιδόντες τον αστέρα εχάρησαν χαράν μεγάλην σφόδρα» (Ματθ. β΄ 10). 


Είναι η χαρά που ένιωσαν οι βοσκοί της Βηθλεέμ τη νύχτα της Γέννησης του Χριστού, όταν ο άγγελος τους είπε το γεγονός: «Ιδού ευαγγελίζομαι υμίν χαράν μεγάλην, ήτις έσται παντί τω λαώ, ότι ετέχθη σήμερον σωτήρ...βρέφος εσπαργανωμένον» (Λουκ. β΄10-13). 


Εκείνοι τότε έσπευσαν να το προσκυνήσουν και ήσαν οι πρώτοι ιεραπόστολοι του χαρμοσύνου γεγονότος. Οι Πέρσες επιστήμονες και οι απλοϊκοί βοσκοί της Βηθλεέμ έζησαν τη χαρά στη ζωή τους, δια της συνάντησής τους με τον Χριστό.


Ίδια χαρά ένιωσαν ασκητές της ερήμου και σπουδαίοι ζωγράφοι, ποιητές και μουσικοί. Παράδειγμα: Ο Φρίντριχ Σίλερ έγραψε την «Ωδή στη χαρά» και ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν τη μελοποίησε στο καταληκτικό μέρος της αριστουργηματικής ενάτης συμφωνίας του.


Ο Γερμανός ποιητής γράφει μεταξύ άλλων: «Μεσ’ από το φλεγόμενο καθρέφτη της αλήθειας σ’ αυτόν που ερευνά χαμογελά η χαρά. Του υπομονετικού οδηγεί τα βήματα προς τις απόκρημνες πλαγιές της αρετής.


Πάνω στης πίστης τα ηλιόφωτα βουνά τη σημαία της θα δεις να κυματίζει και μεσ’ απ’ τα κομματιασμένα μνήματα αυτή’ ναι που θα στέκει μες στων αγγέλων το χορό».


Είναι λυπηρό που η Ευρωπαϊκή Ένωση παραποιεί το νόημα της ωδής στη χαρά, που είναι το σύμβολό της. Διότι ο Σίλερ εκφράζει τα ιδανικά της ελευθερίας, της ειρήνης, της αλληλεγγύης και της συναδέλφωσης των λαών, ως στηριζόμενα στον Χριστό, που έχει εξοβελιστεί από τις Βρυξέλες... Καλά Χριστούγεννα. *Εκ του ιστολογίου <<Ακτίνες>>. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF