ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Κυριακή 19 Μαρτίου 2023

ΠΟΙΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΗΓΕΤΕΣ

 



Δὲν εἶναι ἔργον τῶν ποιμένων νὰ φροντίζουν τὰ πρόβατά τους;

Ένα επίκαιρο ερώτημα



Ιωάννης Πετρόπουλος, Αρθρογράφος
Καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας, ΔΠΘ, Επίτιμος Δ/ντης Κέντρου Ελληνικών Σπουδών Ελλάδος (CHS GR), Παν/μιο Harvard


Παρόλο που η λέξη leadership (κατά την έννοια των ξένων Σχολών Διοίκησης Επιχειρήσεων) δύσκολα αποδίδεται στη νεοελληνική ή σε άλλες γλώσσες, εξ ου και παραμένει αμετάφραστη ακόμη και σε μη αγγλόφωνες χώρες, η έννοια εμπεριέχεται ήδη στον ομηρικό όρο, για παράδειγμα, «ηγήτωρ», που σημαίνει «αρχηγός» ή εν γένει «επί κεφαλής», αλλά και στην τυποποιημένη φράση, η οποία είναι επίσης ομηρική, «ποιμένα λαών», «ποιμένι λαών», που αναφέρεται σε ήρωες όπως ο Αγαμέμνονας, Νέστορας, Αχιλλέας, Οδυσσέας, Έκτορας και Αινείας.


Η φράση αυτή είναι μεταφορά, όπως λένε οι φιλόλογοι, μέσα από την οποία ο βοσκός εξισώνεται με τον πολέμαρχο ή ηγεμόνα ή βασιλιά (στον Όμηρο οι τρεις ιδιότητες συνήθως συμπίπτουν). Ο συμβολικός βοσκός του έπους είναι ένα ενεργούν πρόσωπο το οποίο συνδέεται, μέσα από ένα πλέγμα ευθυνών και υποχρεώσεων, με μια κοινωνική ομάδα, τον «λαόν» ή ακριβέστερα, τον στρατό του. Η μεταφορά αυτή δεν είναι αποκλειστικότητα ελληνική, αλλά αποτελεί τιμητικό τίτλο βασιλέων όπως ήταν ο Χαμουραμπί της Βαβυλωνίας (ο οποίος εβασίλευσε από το 1792 έως το 1750 π.Χ.).


Επίσης στην Παλαιά Διαθήκη ο Θεός μπορούσε να είναι ένας μεταφορικός βοσκός, ένας (καλός) ποιμήν: «ΚΥΡΙΟΣ ποιμαίνει με καὶ οὐδέν με ὑστερήσει” (Ψαλμός 22.1). Ο Ησαΐας (44:28) αποκαλεί τον πέρση μονάρχη Κύρο “ποιμένα” γιατί προβλέπει ότι θα αποκαταστήσει τον λαόν του Ισραήλ.


Το να είναι κανείς «ποιμένας του λαού» (ή όπως λέει ο Όμηρος «ποιμήν λαών»), σημαίνει ότι αναλαμβάνει αρχηγία και συνάμα ευθύνη και μέριμνα για το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Νιώθει ακόμη και στοργή για το αθώα πρόβατα (και τις κατσίκες) που του έχει εμπιστευθεί ο ιδιοκτήτης τους.


Η εικόνα του ποιμένος, παρά τις πανάρχαιες, κτηνοτροφικές καταβολές του, είναι χρήσιμη και καίριας σημασίας όχι μόνο για τους σημερινούς μαθητευόμενους CEOs των Business Schools, αλλά και για κάθε επίδοξο ή εν ενεργεία «ηγέτη»(leader) ιδίως στη δημόσια σφαίρα. Στη Δύση ζούμε, ομολογουμένως, σε μια μετα-Χριστιανική εποχή.


Ας ακούσουμε όμως, όσο ανοίκειο και αν είναι, έναν προφήτη της Παλαιάς Διαθήκης ο οποίος έζησε στις αρχές του 6ου αι. π.Χ., τον Ιεζεκιήλ. Εξόριστος στη Βαβυλωνία από το 597 π.Χ., κατήγγειλε την εγκληματικά αδιάφορη και φίλαυτη διαχείριση του κράτους της Ιουδαίας από τους «ποιμένες» της—τους άρχοντες, δικαστές, ιερείς, εν γένει την ελίτ. Είναι ποιητικότατος, ζωηρός, υπερκινητικός ο προφητικός λόγος του (κεφ. λδ, 1-10):


«...Αὐτὰ λέγει ὁ μόνος Κύριος καὶ ἐξουσιαστὴς τοῦ παντός: Σεῖς, ποιμένες τοῦ Ἰσραήλ, ἄραγε τοὺς ἑαυτούς τους βόσκουν καὶ φροντίζουν συνήθως οἱ ποιμένες; Δὲν εἶναι ἔργον τῶν ποιμένων νὰ βόσκουν καὶ νὰ φροντίζουν τὰ πρόβατά των;


3δοὺ ὅμως σεῖς, οἱ ποιμένες τοῦ λαοῦ τοῦ Ἰσραήλ, τρώγετε τὸ γάλα τῶν ποιμνίων σας, παίρνετε τὰ μαλλιά των καὶ κάμνετε ἐνδύματα μὲ αὐτὰ καὶ τὰ φορεῖτε· κάθε δὲ παχὺ πρόβατον τὸ σφάζετε διὰ λογαριασμόν σας καὶ δὲν φροντίζετε νὰ θρέψετε τὰ πρόβατά μου αὐτά, τὸν λαὸν τοῦ Ἰσραήλ.


4 Δὲν ἐφροντίσατε νὰ ἐνδυναμωθῇ κάποιο ἄρρωστον πρόβατον, καὶ ἄλλο ποὺ εἶχε κάποιαν πληγὴν δὲν ἐνδιεφέρθητε νὰ θεραπευθῇ καὶ νὰ εἶναι τελείως ὑγιές· δι′ ἐκεῖνο ἐπίσης ποὺ εἶχε κτυπηθῆ καὶ τσακισθῆ δὲν ἐκάματε κάτι, ὥστε νὰ δέσετε καὶ θεραπεύσετε τὰ τραύματά του·


5 Διεσκορπίσθησαν δὲ τὰ πρόβατά μου, ἐπειδὴ δὲν ὑπῆρχαν ἄξιοι ποιμένες, καὶ τὰ κατέφαγαν ὅλα τὰ ἄγρια θηρία τῆς ὑπαίθρου.


Επειδὴ ἐπίσης οἱ ποιμένες ἀδιαφόρησαν καὶ δὲν ἀνεζήτησαν τὰ πρόβατά μου, ποὺ εἶχαν πλανηθῇ, καὶ ἐπειδὴ ἐφρόντισαν αὐτοὶ οἱ ποιμένες μόνον διὰ τοὺς ἑαυτούς των καὶ δὲν ἐφρόντισαν νὰ θρέψουν τὰ πρόβατά μου, 9 διὰ τοῦτο, ποιμένες,


10 αὐτὰ λέγει ὁ μόνος Κύριος καὶ ἐξουσιαστής του παντός: Ἰδοὺ στρέφομαι Ἐγὼ ἐναντίον τῶν ἀναξίων ποιμένων καὶ θὰ ζητήσω τὰ πρόβατά μου ἕνα πρὸς ἕνα ἀπὸ τὰ χέρια των, θὰ τοὺς ἀπομακρύνω δὲ ἀπὸ τὴν ποίμνην, ὥστε νὰ μὴ ποιμαίνουν πλέον τὰ πρόβατά μου εἰς τὸ ἑξῆς, δὲν θὰ βοσκήσουν ἄλλην φορὰν οἱ ἀνάξιοι αὐτοὶ ποιμένες αὐτὰ τὰ πρόβατα, θὰ βγάλω τὰ πρόβατά μου ἀπὸ τὸ στόμα των, καὶ δὲν πρόκειται πλέον νὰ τὰ κατατρώγουν αὐτοί.” (μτφ. Π. Ν. Τρεμπέλα)


Οι ανάξιοι ποιμένες—η κρατική και ιερατική ελίτ― δεν φρόντισαν τα πρόβατά τους, δεν θεράπευσαν τα τραυματισμένα ανάμεσά τους― τουναντίον άφησαν άλλα να διασκορπισθούν, άλλα να γίνουν βορά των λύκων, άλλα τα κατέφαγαν οι ίδιοι. Ήσαν άπληστοι και αμελείς. Μερίμνησαν μόνο για τον εαυτόν τους, με αποτέλεσμα την αιχμαλωσία στη Βαβυλωνία και τη συνεχιζόμενη εξαθλίωση των φτωχών στην Ιουδαία.


Ο Θεός, ο πραγματικός, εν τέλει, βοσκός του λαού, θα απομακρύνει τους άπρακτους ποιμένες από την ποίμνη τους, και μια μέρα θα επαναφέρει θαυματουρικά τους εξόριστους στην πατρίδα τους (βλ. το όραμα της κοιλάδος των ξηρών οστών, 37: 1-14). O προφήτης Ιεζεκιήλ δείχνει ότι η κακή “ηγεσία” (leadership) γεννά την εσχατολογία της ελπίδος. (Εκ του ιστολογίου <<Huffpost>> της 19.3.2023. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF