ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Πέμπτη 9 Μαρτίου 2023

ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ Α. ΚΑΝΤΙΩΤΗ: ΚΥΡΙΑΚΗ Β' ΝΗΣΤΕΙΩΝ: ΠΡΩΤΑ Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ

 



(Λέγει (ο Ιησούς) τω παραλυτικώ· Τέκνον,
αφέωνταί σοι αι αμαρτίαι σου»
(Μαρκ. 2,5)


Ήταν, αγαπητοί μου, ένας άρρωστος. Δεν ήταν εξ αρχής άρρωστος. Υγιής ήταν άλλοτε. Γερό παλληκάρι. Πήγαινε όπου ήθελε. Έτρεχε σαν ζαρκάδι. Ανέβαινε και κατέβαινε τα βουνά. Έπιανε την αξίνα και τ’ αλέτρι και δούλευε τη γη. Έκανε τις πιό βαρειές δουλειές. Σήκωνε βάρη. Αλλά κάποτε κάτι ένιωσε στο κορμί του.


Ένας πόνος τον έπιασε. Μούδιασε το ένα χέρι. Σε λίγο το άλλο χέρι. Μούδιασαν και τα πόδια, και όλο το κορμί. Έπεσε στο κρεβάτι. Στην αρχή δεν έδωσε και τόση σημασία. Θα περάσει είπε. Αλλά δεν πέρασαν πολλές μέρες και όλο το κορμί του έγινε παράλυτο. Ούτε χέρια ούτε πόδια μπορούσε νά κουνήση.


Φώναξε γιατρούς, πήρε φάρμακα, έκανε λουτρά καί ό,τι άλλο τού είπαν οι γιατροί, αλλά τίποτε δεν μπόρεσε να τον θεραπεύση. Το κορμί του έγινε μολύβι. Ακίνητος πάνω στο κρεββάτι. Ζωντανός ήταν, αλλά νεκρός φαινόταν. Νεκρός άταφος. Καμμιά ελπίδα δεν είχε ότι θα θεραπευθή. Από τον ένα τάφο, πού ήταν το κρεβάτι του, θα τον πήγαιναν στον άλλο τάφο, στη γη. Τί δυστυχισμένος άνθρωπος ήταν αυτός ο παράλυτος τού σημερινού Ευαγγελίου!


Αλλά ξαφνικά ο απελπισμένος αυτός άνθρωπος ακούει μιά ευχάριστη είδησι. Ποιά είδησι; Ότι στην πόλι πού έμενε έθφασε ένας, πού τα λόγια του κάνουν και τον πιό απελπισμένο να θέλη να ζη. Έφθασε ένας, που το άγιό του χέρι, όπου αγγίζει, άρρωστοι, οσοδήποτε βαρειά και να είνε, γίνονται καλά. Ιησούς Χριστός είνε το όνομά του. Κόσμος πολύς τρέχει πίσω του, για ν’ ακούση τα λόγια του και να δη τα θαύματά του. Ο Χριστός, είπε μέσα του ο παράλυτος, θα με κάνη καλά!….


Θα ήθελε να πάη να τον συναντήση. Μα πώς; Ο παράλυτος πόδια είχε και πόδια δεν είχε. Αν περπατά μιά πέτρα, άλλο τόσο μπορούσε να περπατήση κι αυτός. Ζητάει βοήθεια για να πάη στο Χριστό. Τέσσερις σπλαχνικοί άνθρωποι αναλαμβάνουν να τον βοηθήσουν. Όπως ήταν στο ξυλοκρέβατό του, τον σηκώνουν, περνούν δρόμους, και τέλος φθάνουν εκεί που ήταν ο Χριστός και δίδασκε. Αλλά ήταν αδύνατο να προχωρήσουν.


Ο κόσμος είχε γεμίσει το σπίτι, άνθρωποι στέκονταν έξω απ’ την πόρτα, και όλοι, σα να ήταν καρφωμένοι στη γή, δεν κουνούσαν καθόλου απ’ τη θέσι τους. Με ανοιχτό το στόμα άκουγαν τα θεϊκά λόγια τού Χριστού. Ν’ ανοίξουν δίοδο για να περάση ο παράλυτος ήταν αδύνατο.


Τότε οι τέσσερις σπλαχνικοί άνθρωποι ανέβηκαν πάνω στη στέγη, αφαίρεσαν μερικές πλάκες από ’κείνες που σκέπαζαν την εποχή εκείνη τα φτωχικά σπίτια, άνοιξαν τρύπα, και με σχοινιά κατέβασαν τον παράλυτο. Και να τώρα ο παράλυτος μπροστά στο Χριστό! Και ο Χριστός τι κάνει; Θα περίμενε κανείς να κάνη το θαύμα και να θεραπεύση αμέσως τον παράλυτο.


Αλλ’ ο Χριστός δεν κάνει αυτό που όλοι περιμένουν. Κάνει πρώτα κάτι άλλο, που είνε πιό μεγάλο και πιό σπουδαίο. Λέει στον παραλυτικό· «Τέκνον, αφέωνταί σοι αι αμαρτίαι σου». Παιδί μου, αι αμαρτίες σου συγχωρούνται (Μαρκ. 2,5). Και ύστερα από την συγχώρησι των αμαρτιών, του δίνει και τη σωματική του υγεία. Του λέει· «Σήκω πάνω, πάρε το κρεβάτι σου και περπάτα». Όπως είπε, έτσι κι έγινε. Ο παράλυτος έγινε αμέσως καλά, τινάχτηκε όρθιος, πήρε το κρεβάτι του στον ώμο και μπροστά σε όλους βγήκε από το σπίτι. Όλοι θαύμασαν και δόξασαν το Θεό για το θαύμα.


Αγαπητοί μου! Εντύπωσι έκανε στους ανθρώπους ότι ένας παράλυτος τινάχτηκε όρθιος και περπατούσε.


Όπως τότε, έτσι και σήμερα, στους πολλούς κάνουν εντύπωσι τα θαύματα εκείνα που θεραπεύουν τα κορμιά των αρρώστων.


Αν ακούση ο κόσμος, ότι ένας παράλυτος έγινε καλά ή ένας τυφλός είδε το φως ή ένας πού έπασχε από μιά αγιάτρευτη ασθένεια θεραπεύτηκε, θαυμάζει και δοξάζει το Θεό και τους αγίους. Αλλά αυτά είνε τα μεγαλύτερα θαύματα;


Όχι. Γιατί όλοι αυτοί, που πάσχουν από διάφορες αρρώστιες και γίνονται καλά, πόσα χρόνια θα ζήσουν; Δέκα, είκοσι, τριάντα; Οπωσδήποτε θα έρθει ώρα που θα πεθάνουν. Και μεσ’ στον τάφο όχι μόνο τα δικά τους κορμιά, αλλά και τα κορμιά εκείνων που είχαν σιδερένια υγεία και ποτέ τους δεν αρρώστησαν, κι αυτά θα σαπίσουν και θα διαλυθούν. Προσωρινή λοιπόν ευεργεσία είνε η θεραπεία των αρρώστων σωματικώς.


Εκτός όμως από τις σωματικές αρρώστιες, υπάρχει και μιά άλλη αρρώστια, που είνε πιό φοβερή απ’ όλες και έχει φρικτές συνέπειες και εδώ στη παρούσα ζωή αλλά και στην άλλη. Και η αρρώστια αυτή, που τα μικρόβιά της φωλιάζουν μέσα στην ψυχή τού ανθρώπου, καί από ’κει ξαπλώνεται και μολύνει και τη σκέψι και το αίσθημα και τη θέλησι, και στάζει το φαρμάκι της και σ’ αυτό το κορμί τού ανθρώπου και το γεμίζει με διάφορες αρρώστιες, η αρρώστια πού κάνει αφάνταστη καταστροφή στα κορμιά και στις ψυχές των ανθρώπων, είνε η αμαρτία. Αυτή είνε η ακάθαρτη πηγή, από την οποία προέρχονται όλα τα κακά. Στέρεψε αυτή η πηγή; Θα στερέψη το κακό και η δυστυχία πάνω στο κόσμο.


Γι’ αυτό και ο Χριστός πρώτα θεράπευσε την ψυχή τού παραλυτικού από τη φοβερή ασθένεια της αμαρτίας, πρώτα έδωσε την άφεσι των αμαρτιών του παραλυτικού, και έπειτα έδωσε τη σωματική υγεία. Η παραλυσία του ασθενούς ήταν αποτέλεσμα των αμαρτιών του. Αμάρτησε ο παράλυτος, και γι’ αυτό τιμωρήθηκε από το Θεό με την παραλυσία. Παράλυτος στην ψυχή πρώτα, έγινε ύστερα παράλυτος και στο σώμα.


Άνθρωπε! Αμαρτάνεις; Βάζεις μέσα στο αίμα σου, σ’ όλη σου την ύπαρξι, το πιό φοβερό μικρόβιο, το μικρόβιο που λέγεται αμαρτία. Αυτό το μικρόβιο, αν προχωρήση και πολλαπλασθιασθή και, αόρατο όπως είνε, φωλιάση σε κάθε κύτταρό μας, σε κάθε σημείο της ζωής μας, θα φέρη τη μεγάλη καταστροφή. Γιατί από την αμαρτία προέρχονται όλα τα κακά.


Αχ να μπορούσε ο κόσμος ν’ απαλλαγή από την αμαρτία! Παράδεισος θα γινόταν ο κόσμος. Υγεία θα βασίλευε παντού. Ειρήνη και αγάπη και ομόνοια θα επικρατούσε. Αλλ’ υπάρχει τρόπος σωτηρίας; Υπάρχει γιατρός; Υπάρχει φάρμακο, που να σκοτώνει το μικρόβιο της αμαρτίας; Δόξα τω Θεώ, υπάρχει! Υπάρχει Γιατρός, υπάρχει Φάρμακο. Είνε ο Χριστός, είνε το Αίμα του, που έχυσε πάνω στο σταυρό για να θεραπεύση το μεγάλο τραύμα που άνοιξε η αμαρτία. Δυστυχώς δεν το συναισθανόμαστε, και όλοι ζούμε αδιάφοροι και αμέριμνοι, ενώ η αμαρτία, καρκίνος πραγματικός, τρώει τα σπλάχνα μας.


Αν συναισθανθούμε την αμαρτωλότητά μας, αν ενδιαφερθούμε για την υγεία της ψυχής, όπως ενδιαφερόμαστε για την υγεία τού σώματος, τότε θα τρέξουμε να πάμε στο Χριστό, στους πνευματικούς μας πατέρες, θα πούμε τα κρίματά μας με δάκρυα στα μάτια, θα ζητήσουμε συγχώρεσι από τον ουράνιο Πατέρα μας, κ’ εκείνος, οικτίρμων και ελεήμων, μακρόθυμος και πολυέλεος, θα μας συγχωρέση. Θ’ ακούσουμε κ’ εμείς τη φωνή του· «Τέκνον, αφέωνταί σοι αι αμαρτίαι σου» (Μαρκ. 2,5). Τότε παράδεισος θα γίνη η καρδιά μας.



*Από το βιβλίο: Επισκόπου Αυγουστίνου Ν. Καντιώτου, Μητροπολίτου Πρ. Φλωρίνης: <<Κυριακή. Σύντομα κηρύγματα επί των Ευαγγελικών περικοπών>>. Έκδοσις Ορθοδόξου Ιεραποστολικής Αδελφότητος «Ο Σταυρός». Η/Υ επιμέλεια Αικατερίνας Κατσούρη. *Αναδημοσίευση εκ του ιστολογίου <<Ορθόδοξη Πορεία>>. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF