ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 9 Μαΐου 2023

ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ, ΜΟΝΑΧΟΣ ΘΕΡΑΠΩΝ, ΜΟΝΑΧΟΣ ΤΡΟΦΙΜΟΣ: «ΟΤΑΝ ΣΗΜΑΝΟΥΝ ΟΙ ΚΑΜΠΑΝΕΣ...» ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΑΣΧΑΛΙΟΙ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΗΣ ΟΠΤΙΝΑ 3ον

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «ΑΘΩΣ»,
Ιερομόναχος Βασίλειος, Μοναχός Θεράπων, Μοναχός Τρόφιμος: «Όταν σημάνουν οι καμπάνες...»,
Οι Τρεις Πασχάλιοι Μάρτυρες της Όπτινα, Α' έκδοση, Ιούλιος 2020, σελ.31-35.
Το ξημέρωμα του Πάσχα του 1993 τρεις μοναχοί του ερημητήριου της Όπτινα στη Ρωσία, ο πατήρ Βασίλειος, ο πατέρας Θεράπων και ο πατήρ Τρόφιμος έπεσαν θύματα άγριας δολοφονίας από έναν σατανιστή.
Το συμβάν συγκλόνισε τους ορθόδοξους Ρώσους και τα νέα διαδόθηκαν σύντομα σε όλο τον κόσμο. Ο πρόωρος θάνατος των τριών χαρισματικών, νεαρών μοναχών μοιάζει ίσως με τραγωδία.
Αλλά ο μαρτυρικός θάνατος, με τον οποίο σφραγίστηκαν οι μοναχικοί τους αγώνες, είναι αφορμή όχι για να θρηνεί κανείς, αλλά για να ευφραίνεται.
Όπως είπε ένας από τους ιερείς του μοναστηριού στον επικήδειο λόγο του:
<<Δεν είμαστε τόσο θλιμμένοι όσο χαρούμενοι, επειδή αυτοί οι τρεις αδελφοί ξεκίνησαν και ολοκλήρωσαν με επιτυχία το μοναστικό μονοπάτι της ζωής τους>>.
Και πράγματι ο θεάρεστος τρόπος ζωής και ο θρίαμβός τους επί του θανάτου μαρτυρούνται από τα θαύματα, που άρχισαν να λαμβάνουν χώρα στους τάφους τους, αμέσως μετά τον θάνατό τους.
Οι πατέρες Βασίλειος, Θεράπων και ο Τρόφιμος μαρτύρησαν στις μέρες μας. Έζησαν στον κόσμο μας, φοίτησαν σε δημόσια σχολεία και πανεπιστήμια.
Ήλθαν αντιμέτωποι με πειρασμούς και δυσκολίες, που συναντούν και σήμερα οι νέοι. Η διαφορά μας είναι ότι εκείνοι ξεπέρασαν αυτούς τους πειρασμούς του κόσμου και υπάκουσαν το ευαγγέλιο:
<<ει θέλεις τέλειος είναι, ύπαγε πώλησόν σου τα υπάρχοντα και δεύρο ακολούθει μοι>> ακόμα και πάνω στο σταυρό.
Οι ζωές αυτών των τριών πατέρων της Όπτινα αποδεικνύουν ότι ακόμη και τον 21ο αιώνα μπορεί κανείς να αφιερώσει ολόκληρη τη ζωή του στον Θεό και να καθαγιαστεί.
Ας αποτελέσουν οι πατέρες Βασίλειος, Θεράπων και Τρόφιμος πηγή έμπνευσης και παράδειγμα για εμάς. (...)
(Εκ του προλόγου).
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ













-Μπάτουσκα, έχετε κάποια επιθυμία, πιο έντονη;


-Ναι, θα ήθελα να πεθάνω το Πάσχα,
όταν σημάνουν οι καμπάνες.




Ιερομόναχος Βασίλειος


Σύντομα ο Ιγκόρ συνάντησε τον ιερομόναχο Ραφαήλ, που τότε διακονούσε σε μια ενορία της πόλης Πόρχοφ, στην περιφέρεια Πσκωφ. Ο Ιγκόρ αγάπησε πολύ αυτόν τον ιερέα και, αργότερα στο μοναστήρι, τον θυμόταν με ευγνωμοσύνη. Μέσω του πατρός Ραφαήλ ο Θεός φύτεψε τον σπόρο της αγάπης στην ψυχή του μελλοντικού μάρτυρα. Αυτός ξεπήδησε και έγινε όπως <<το ξύλον το πεφυτευμένον παρά τας διεξόδους των υδάτων>> (Ψαλμ. 1:3), των ζωογόνων υδάτων της Σοφίας του Θεού, και εν καιρώ καρποφόρησε με τον στέφανο του μαρτυρίου. Στις 18 Νοεμβρίου 1988 ο πατήρ Ραφαήλ σκοτώθηκε σε τροχαίο ατύχημα. Η κηδεία έγινε τη μέρα της ονομαστικής του εορτής, της Συνάξεως του Αρχαγγέλου Μιχαήλ και όλων των Ασωμάτων Επουρανίων Δυνάμεων. <<Από τη στιγμή που έμαθα τα νέα του θανάτου του μέχρι τη Μετάληψη, η ψυχή μου ένιωθε αβάσταχτη θλίψη>> έγραψε ο Ιγκόρ στο ημερολόγιό του. <<Αλλά μετά τη μετάληψη ηρέμησα. Ένιωθα ειρήνη στην καρδιά μου. Ο Κύριός μας αποκαλύπτει τη μοίρα του πατρός Ραφαήλ. Βρίσκεται στην ουράνια ιεραρχία και προσεύχεται για εμάς αδιάλειπτα. Την επομένη του θανάτου του πατέρα Ραφαήλ ο Ιγκόρ έγραψε ένα ποίημα: Θα έβρισκα λόγια σκληρά / για τη ζωή, την παγωνιά του τάφου, / και ο λόγος μου θα ήταν τόσο πικρός, / που δεν θα έλεγα ούτε τα μισά. / Αλλά θέλω να θρηνήσω ήσυχα / και να επιστρέψω στον κόσμο με λαμπερά μάτια. / Αυτός, που διάβηκε τη γη σαν αστραπή, / είναι λουσμένος στο φως κάτω από τους ουρανούς. Ο Ιγκόρ φλεγόταν από όλο και πιο δυνατή πίστη στον Θεό και μερικοί από τους φίλους του εξεπλάγησαν από τις αλλαγές, που άρχισαν να βλέπουν πάνω του. Αλλά δεν μπορούσαν να δουν και την εσωτερική του ζωή, έτσι τους ήταν αδύνατον να καταλάβουν πραγματικά και να αξιολογήσουν τη συμπεριφορά του. Μερικοί θα χαμογελούσαν και με κάποια χειρονομία θα έδειχναν ότι τρελάθηκε. Άλλοι, γεμάτοι περιέργεια, θα του έκαναν ερωτήσεις. Και κάποιο θα προσπαθούσαν να τον πείσουν για τη μη χρησιμότητα της πίστης και της θρησκείας. Εν καιρώ ο Ιγκόρ οδήγησε πολλούς από τους συμπαίχτες του στον Θεό. Ο Ο. Ζ. αφηγείται: <<Μετά τον θάνατο του πατρός Βασιλείου, εγώ με την οικογένειά μου και κάποιους συμπαίχτες μου βαφτιστήκαμε στο ερημητήριο της Όπτινα και ξεκινήσαμε να τηρούμε νηστείες. Τότε κατάλαβα για πρώτη φορά πόσο δύσκολο είναι να νηστεύεις κατά τη διάρκεια σημαντικών αγώνων, μακριά από το σπίτι, όπου οι αθλητές τρέφονται κυρίως με κρέας, αφού η άθληση απαιτεί πολλή ενέργεια. Ο Ιγκόρ δεν έτρωγε ούτε ψάρι κατά τη Μεγάλη Σαρακοστή. Φοβόμαστε ότι θα χάναμε τα ματς αν γινόταν πιο αδύναμος από τη νηστεία. Θυμάμαι να καθόμαστε στην άκρη μιας πισίνας στο Σοχούμι κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και να λέει: <<Αυτό, που έχει σημασία, είναι να έχουμε πνευματική δύναμη και η σωματική θα ακολουθήσει. Η δύναμη προέρχεται από το πνεύμα, όχι από τη σάρκα>>. Αμέσως μετά ακολουθούσε ένα κρίσιμο, τελευταίο παιχνίδι. Η εμφάνιση του Ιγκόρ ήταν μεγαλειώδης. Σκόραρε ακατάπαυστα. Κερδίσαμε τον αγώνα και έτσι η νηστεία απέκτησε κύρος στα μάτια μας. Κάποια στιγμή αγόρασε μια Βίβλο στο εξωτερικό και όλοι τον μιμηθήκαμε. Θέλαμε να ακολουθήσουμε το παράδειγμά του και να κάνουμε ότι κι αυτός. Η χρησιμότητα όλων αυτών βέβαια, για εμάς αποδείχτηκε μόνο αργότερα, αλλά τον ακολουθούσαμε κατά πόδας. Θυμάμαι πως ένα μέλος της ομάδας ζήτησε από τον Ιγκόρ να του γράψει μια προσευχή. Ο Ιγκόρ την έγραψε στην Εκκλησιαστική Σλαβονική λέγοντας: <<Μόνο οι μοναχοί έχουν κρατήσει τη γλώσσα>>. Ο Ιγκόρ ήταν ο <<διαιτητής>> της ομάδας: όταν βρισκόμαστε σε σύγχυση πως να λύσουμε ένα πρόβλημα, ο Ιγκόρ έλεγε μια κουβέντα και όλοι γνωρίζαμε ότι η απόφαση είχε ληφθεί. Όταν η περεστρόικα και όλη αυτή η συζήτηση περί δημοκρατίας ξεκίνησε, κάποια στιγμή σε μια συγκέντρωση της ομάδας συζητούσαμε και εμείς για τη δημοκρατία στα σπορ και πως να τη διαδώσουμε. Ακούγονταν πολλές σκέψεις, ώσπου ο Ιγκόρ έβαλε τα πράγματα στη θέση τους με μια κουβέντα: <<Μια ομάδα είναι μοναρχία. Αν ένα παιχνίδι δεν υπόκειται σε μία βούληση, πώς θα είναι καλό το αποτέλεσμα; Τιμούσε τη μνήμη του μάρτυρα ηγεμόνα μας τσάρου Νικολάου Β' και σύντομα τον ακολουθήσαμε και σ' αυτό>>. Άλλος συμπαίχτης, ο Α. Γ., θυμάται: <<Νομίζω ότι στην Ουγγαρία ήταν, που μέναμε στο ίδιο δωμάτιο. <<Ιγκόρ>>, είπα, <<πως μπορούμε να διαβάσουμε αυτούς τους <<εχθρούς του λαού>>; Αμέσως πήρε ένα βιβλίο, που βρισκόταν κάτω από το μαξιλάρι του, και μου το έδωσε. Δεν θυμάμαι ποιο βιβλίο ήταν. <<Πως μπορούμε να το περάσουμε στα κρυφά και να το δώσουμε στους δικούς μας; ρώτησα. Αμέσως έβαλε το κάλυμμα του βιβλίου, το έκαψε στο μπάνιο και έβαλε το κείμενο μέσα στο κάλυμμα ενός άλλου βιβλίου, που δεν κινούσε υποψίες, όπως το Εγχειρίδιο ενός Προπονητή. Γενικά συνηθίζαμε να κρύβουμε πράγματα και τα φέρνουμε πίσω στη Ρωσία με οποιονδήποτε τρόπο>>. 




Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «ΑΘΩΣ»,
Ιερομόναχος Βασίλειος, Μοναχός Θεράπων, Μοναχός Τρόφιμος: «Όταν σημάνουν οι καμπάνες...»,
Οι Τρεις Πασχάλιοι Μάρτυρες της Όπτινα, Α' έκδοση, Ιούλιος 2020, σελ.31-35.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF