ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Δευτέρα 15 Μαΐου 2023

ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ, ΜΟΝΑΧΟΣ ΘΕΡΑΠΩΝ, ΜΟΝΑΧΟΣ ΤΡΟΦΙΜΟΣ: «ΟΤΑΝ ΣΗΜΑΝΟΥΝ ΟΙ ΚΑΜΠΑΝΕΣ...» ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΑΣΧΑΛΙΟΙ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΗΣ ΟΠΤΙΝΑ 4ον

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «ΑΘΩΣ»,
Ιερομόναχος Βασίλειος, Μοναχός Θεράπων, Μοναχός Τρόφιμος: «Όταν σημάνουν οι καμπάνες...»,
Οι Τρεις Πασχάλιοι Μάρτυρες της Όπτινα, Α' έκδοση, Ιούλιος 2020, σελ.45-49.
Το ξημέρωμα του Πάσχα του 1993 τρεις μοναχοί του ερημητήριου της Όπτινα στη Ρωσία, ο πατήρ Βασίλειος, ο πατέρας Θεράπων και ο πατήρ Τρόφιμος έπεσαν θύματα άγριας δολοφονίας από έναν σατανιστή.
Το συμβάν συγκλόνισε τους ορθόδοξους Ρώσους και τα νέα διαδόθηκαν σύντομα σε όλο τον κόσμο. Ο πρόωρος θάνατος των τριών χαρισματικών, νεαρών μοναχών μοιάζει ίσως με τραγωδία.
Αλλά ο μαρτυρικός θάνατος, με τον οποίο σφραγίστηκαν οι μοναχικοί τους αγώνες, είναι αφορμή όχι για να θρηνεί κανείς, αλλά για να ευφραίνεται.
Όπως είπε ένας από τους ιερείς του μοναστηριού στον επικήδειο λόγο του:
<<Δεν είμαστε τόσο θλιμμένοι όσο χαρούμενοι, επειδή αυτοί οι τρεις αδελφοί ξεκίνησαν και ολοκλήρωσαν με επιτυχία το μοναστικό μονοπάτι της ζωής τους>>.
Και πράγματι ο θεάρεστος τρόπος ζωής και ο θρίαμβός τους επί του θανάτου μαρτυρούνται από τα θαύματα, που άρχισαν να λαμβάνουν χώρα στους τάφους τους, αμέσως μετά τον θάνατό τους.
Οι πατέρες Βασίλειος, Θεράπων και ο Τρόφιμος μαρτύρησαν στις μέρες μας. Έζησαν στον κόσμο μας, φοίτησαν σε δημόσια σχολεία και πανεπιστήμια.
Ήλθαν αντιμέτωποι με πειρασμούς και δυσκολίες, που συναντούν και σήμερα οι νέοι. Η διαφορά μας είναι ότι εκείνοι ξεπέρασαν αυτούς τους πειρασμούς του κόσμου και υπάκουσαν το ευαγγέλιο:
<<ει θέλεις τέλειος είναι, ύπαγε πώλησόν σου τα υπάρχοντα και δεύρο ακολούθει μοι>> ακόμα και πάνω στο σταυρό.
Οι ζωές αυτών των τριών πατέρων της Όπτινα αποδεικνύουν ότι ακόμη και τον 21ο αιώνα μπορεί κανείς να αφιερώσει ολόκληρη τη ζωή του στον Θεό και να καθαγιαστεί.
Ας αποτελέσουν οι πατέρες Βασίλειος, Θεράπων και Τρόφιμος πηγή έμπνευσης και παράδειγμα για εμάς. (...)
(Εκ του προλόγου).
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ










-Μπάτουσκα, έχετε κάποια επιθυμία, πιο έντονη;

-Ναι, θα ήθελα να πεθάνω το Πάσχα,
όταν σημάνουν οι καμπάνες.





Ιερομόναχος Βασίλειος


Ο Ιγκόρ έφτασε να αγαπά τόσο πολύ την Όπτινα, ώστε να μη θέλει ούτε να επιστρέψει στο σπίτι του. Όμως, μη θέλοντας να υποκύψει στη δική του βούληση, στράφηκε σε έναν από τους ιερείς, ο οποίος τον συμβούλευσε να πάει στη Μόσχα, για να ηρεμήσει τη μητέρα του και να τακτοποιήσει τους λογαριασμούς του με τον κόσμο. <<Γνώριζα, βέβαια, ότι ο γιος μου προετοιμαζόταν να πάει στο μοναστήρι>> θυμάται η Άννα Μιχαήλνοβα, <<αλλά δεν σκέφτηκα ούτε στιγμή ότι μιλούσε σοβαρά>>. Στις 17 Οκτωβρίου του 1988, λίγο μετά την αγιοκατάταξη του στάρετς Αμβροσίου, του πρώτου από τη σύναξη των δεκατεσσάρων στάρετς της Όπτινα που αγιοποιήθηκε, και κατά τη διάρκεια του εορτασμού της χιλιετηρίδας της βάπτισης των Ρως, ο Ιγκόρ επέστρεψε στο ερημητήριο της Όπτινα. Εκείνη την ημέρα έγραψε: <<Έφτασα στο μοναστήρι. Όσιε Στάρετς Αμβρόσιε, πρέσβευε στον Θεό για μένα>>. Του παραχωρήθηκε ένα κοινό κελί στο μοναστήρι μαζί με άλλους εργάτες και δόκιμους. Αργότερα μεταφέρθηκε στη σκήτη, στην καλύβα του στάρετς Αμβροσίου, στο κελί του στάρετς Ιωσήφ, ο οποίος ήταν συγκάτοικος του στάρετς Αμβροσίου. Δεν είχε περάσει χρόνος από τότε που το μοναστήρι είχε καταστραφεί από το κράτος και στην Εκκλησία γίνονταν μεγάλες προσπάθειες να αποκατασταθούν οι ναοί και τα κελλιά. Όσο αφορά στη σκήτη, δεν είχε επιστραφεί ολόκληρη, μόνο κάποια από τα ερειπωμένα κομμάτια της. Ένα τμήμα του Μουσείου Ιστορίας της Καλούγκα, σπίτια και αυλές λαϊκών κατελάμβαναν το υπόλοιπο της γης της σκήτης. Το κελί των στάρετς συγκινούσε πολύ την ευαίσθητη, πιστή ψυχή του Ιγκόρ. Ο στάρετς Νεκτάριος συνήθιζε να αφήνει εκεί τους προσκυνητές μόνους, στο δωμάτιο όπου το χαριτόβρυτο πνεύμα των μεγάλων, διορατικών διδασκάλων ζει και δεν θα εξαφανιστεί ποτέ. Από την καλύβα των στάρετς ο Ιγκόρ πήγαινε στα διακονήματά του υπηρετώντας ως νυχτοφύλακας, ξεφορτώνοντας τούβλα, διαλέγοντας πατάτες, εργαζόμενος στο εργαστήριο αγιογραφίας, εργαζόμενος στον ξενώνα και ούτω καθεξής. Έχοντας μεγάλη φυσική δύναμη, κατέβαλλε όλες τις δυνάμεις του. Το μοναστήρι ανεγειρόταν από τα ερείπια μπροστά στα μάτια του και ο ίδιος έβαζε το λιθαράκι του. Ο ιερομόναχος Δ. θυμάται: <<Ήμουν αρκετά τυχερός να ζήσω κοντά στον πατέρα Βασίλειο πέντε χρόνια. Ήταν φωτεινή προσωπικότητα. Θυμάμαι πως τον χειμώνα του 1988-1989 ζούσαμε μαζί στην καλύβα του στάρετς Αμβροσίου. Εγώ ήμουν δόκιμος και αργότερα έγινα μοναχός και κείνος απλός προσκυνητής, όμως ένιωθα την πνευματική υπεροχή και ομορφιά του. Ο χαρακτήρας του ήταν αυστηρά μοναστικός. Αυτός, όπως και οι πατέρες Θεράπων και Τρόφιμος, θα έπρεπε να είναι στην Όπτινα μια εκατονταετία πριν, επειδή κατά το πνεύμα τους έμοιαζαν να έρχονται από εκείνη την εποχή>>. Στις 17 Νοεμβρίου του 1988 ο Ιγκόρ έγραψε: <<Η εικόνα της Παναγίας του Καζάν και η εικόνα του οσίου Αμβροσίου ανέβλυσαν μύρο. Παναγία, δώσε μας δύναμη. Άγιε στάρετς, προστάτευσέ μας>>. Ο αρχιμανδρίτης του μοναστηριού, ο ίδιος ο πατριάρχης Μόσχας και Πάσης Ρωσίας Αλέξιος Β', είχε ευλογήσει την αδελφότητα με την εικόνα της Παναγίας του Καζάν, την οποία είχαν αρπάξει από την Όπτινα οι μπολσεβίκοι. Στη σκήτη, στην καλύβα των μεγάλων στάρετς, ο μελλοντικός μάρτυρας του Χριστού συνέχιζε να γράφει σλαβονικά ποιητικά κείμενα, κυρίως στιχηρά. Είναι σαφές ότι ακόμη και οι πρώτες απόπειρες, στις οποίες η σλαβονική γλώσσα δεν ήταν πάντοτε αψεγάδιαστη, ξεπηδούσαν από μια καρδιά, που εμπνέεται από πίστη στον Θεό. Το ταλέντο του εκκλησιαστικού υμνογράφου είναι σπάνιο, αλλά ο Ιγκόρ αναμφισβήτητα το διέθετε. Το πιθανότερο είναι ότι είχε και επίγνωση του ταλέντου του, καθώς τα στιχηρά έγιναν περισσότερο εκλεπτυσμένα, περίτεχνα και αυξήθηκαν, σε αριθμό. Στις 3 Ιανουαρίου 1989, ο Ιγκόρ έγραψε: Ω, μοναστήρι των Αγίων Εισοδίων/ω, άξια ευλογημένο ερημητήριο της Όπτινα,/πάντα ελπίζον στο έλεος της θεομήτορος,/στις όχθες του ποταμού, ρέον προς την αιώνια ζωή,/εσύ έθρεψες το δέντρο των στάρετς/ και μοιάζεις με πόλη, που έχει κατέβει από τον ουρανό,/όπου ο Θεός ενοικεί με τον άνθρωπο/ ξεπλένοντας τα δάκρυα από τα μάτια του./Αδελφοί μου, αγαλλιασόμεθα/υμνώντας τον Χριστό, τον Θεό μας,/και την Κυρά του κόσμου, την Πάναγνη Παρθένο,/διότι αυτή μας έδωσε ένα Λιμάνι για τη σωτηρία,/ και διδασκάλους τους σεβάσμιους πατέρες.




Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «ΑΘΩΣ»,
Ιερομόναχος Βασίλειος, Μοναχός Θεράπων, Μοναχός Τρόφιμος: «Όταν σημάνουν οι καμπάνες...»,
Οι Τρεις Πασχάλιοι Μάρτυρες της Όπτινα, Α' έκδοση, Ιούλιος 2020, σελ.45-49.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF