ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 20 Μαΐου 2023

ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ, ΜΟΝΑΧΟΣ ΘΕΡΑΠΩΝ, ΜΟΝΑΧΟΣ ΤΡΟΦΙΜΟΣ: «ΟΤΑΝ ΣΗΜΑΝΟΥΝ ΟΙ ΚΑΜΠΑΝΕΣ...» ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΑΣΧΑΛΙΟΙ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΗΣ ΟΠΤΙΝΑ 5ον

 



Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «ΑΘΩΣ»,
Ιερομόναχος Βασίλειος, Μοναχός Θεράπων, Μοναχός Τρόφιμος: «Όταν σημάνουν οι καμπάνες...»,
Οι Τρεις Πασχάλιοι Μάρτυρες της Όπτινα, Α' έκδοση, Ιούλιος 2020, σελ. 69-73.
Το ξημέρωμα του Πάσχα του 1993 τρεις μοναχοί του ερημητήριου της Όπτινα στη Ρωσία, ο πατήρ Βασίλειος, ο πατέρας Θεράπων και ο πατήρ Τρόφιμος έπεσαν θύματα άγριας δολοφονίας από έναν σατανιστή.
Το συμβάν συγκλόνισε τους ορθόδοξους Ρώσους και τα νέα διαδόθηκαν σύντομα σε όλο τον κόσμο. Ο πρόωρος θάνατος των τριών χαρισματικών, νεαρών μοναχών μοιάζει ίσως με τραγωδία.
Αλλά ο μαρτυρικός θάνατος, με τον οποίο σφραγίστηκαν οι μοναχικοί τους αγώνες, είναι αφορμή όχι για να θρηνεί κανείς, αλλά για να ευφραίνεται.
Όπως είπε ένας από τους ιερείς του μοναστηριού στον επικήδειο λόγο του:
<<Δεν είμαστε τόσο θλιμμένοι όσο χαρούμενοι, επειδή αυτοί οι τρεις αδελφοί ξεκίνησαν και ολοκλήρωσαν με επιτυχία το μοναστικό μονοπάτι της ζωής τους>>.
Και πράγματι ο θεάρεστος τρόπος ζωής και ο θρίαμβός τους επί του θανάτου μαρτυρούνται από τα θαύματα, που άρχισαν να λαμβάνουν χώρα στους τάφους τους, αμέσως μετά τον θάνατό τους.
Οι πατέρες Βασίλειος, Θεράπων και ο Τρόφιμος μαρτύρησαν στις μέρες μας. Έζησαν στον κόσμο μας, φοίτησαν σε δημόσια σχολεία και πανεπιστήμια.
Ήλθαν αντιμέτωποι με πειρασμούς και δυσκολίες, που συναντούν και σήμερα οι νέοι. Η διαφορά μας είναι ότι εκείνοι ξεπέρασαν αυτούς τους πειρασμούς του κόσμου και υπάκουσαν το ευαγγέλιο:
<<ει θέλεις τέλειος είναι, ύπαγε πώλησόν σου τα υπάρχοντα και δεύρο ακολούθει μοι>> ακόμα και πάνω στο σταυρό.
Οι ζωές αυτών των τριών πατέρων της Όπτινα αποδεικνύουν ότι ακόμη και τον 21ο αιώνα μπορεί κανείς να αφιερώσει ολόκληρη τη ζωή του στον Θεό και να καθαγιαστεί.
Ας αποτελέσουν οι πατέρες Βασίλειος, Θεράπων και Τρόφιμος πηγή έμπνευσης και παράδειγμα για εμάς. (...)
(Εκ του προλόγου).
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ










-Μπάτουσκα, έχετε κάποια επιθυμία, πιο έντονη;

-Ναι, θα ήθελα να πεθάνω το Πάσχα,
όταν σημάνουν οι καμπάνες.





Ιερομόναχος Βασίλειος


Στις 23 Αυγούστου ο πατέρας Βασίλειος εκάρη σταυροφόρος61 μοναχός <<προς τομή και στη μνήμη του αγίου Βασιλείου του ευλογημένου και θαυματουργού Μόσχας, όπως έγραψε. Στη γιορτή της συνάξεως των Αρχαγγέλων έγινε ιερομόναχος. Δεν μπορούσε να κρύβεται πλέον. Ο Βασίλειος, ο λύχνος του Κυρίου τοποθετείτο <<επί την λυχνίαν>> και θα φώτιζε πλέον <<πάντες τους εν τη οικία>>... (Ματθ. 5:15). Έχει καταγραφεί για τον άγιο: <<Είδα τον πατέρα Βασίλειο για πρώτη φορά, όταν ήταν γραμματέας του πατρός Ευλογίου. Ήταν ευθαλής, γεροδεμένος και με χαρακτηριστικά συνηθισμένα. Φορούσε ένα απλό πουκάμισο με μικρά καρό. Είχε όμως κάτι το ασυνήθιστο. Ήθελα να τον εξετάσω περισσότερο και να καταλάβω τι ήταν αυτό, που του έδινε αυτή την όψη. Η εμφάνισή του με εξέπληξε. Ήθελα να <<αισθανθώ>> αυτό το είδος ανθρώπου. Αλλά ένιωθα άβολα να τον πολιορκήσω με μάταιες ερωτήσεις, αν και μπορούσα να πάνω εύκολα κουβέντα. Φαινόταν ότι έλεγε την ευχή. Όταν ο πατέρας Βασίλειος έγινε μοναχός και έπειτα ιερομόναχος, μου κίνησε ακόμη περισσότερο το ενδιαφέρον. Ξεχώριζε ανάμεσα στους αδελφούς, συγκεντρωμένος, συγκροτημένος, με τα μάτια στο πάτωμα. Αναρωτιόμουν: Αυτά τα εξωτερικά μοναστικά σημάδια δείχνουν την εσωτερική του κατάσταση; Καταλάβαινα ότι αυτό δεν ήταν υποκριτική στάση, αλλά πραγματική. Συνήθως έμενε στο κελί του, έβγαινε μόνο για να πάει στην εκκλησία, στα διακονήματά του και στην τράπεζα, όπου τρώνε οι μοναχοί. Αν τον πλησίαζε κάποιος για να κάνει ερωτήσεις, απαντούσε σύντομα. Δεν τον είδα ποτέ ούτε να κάνει βόλτα>>. Ο πατήρ Ι. θυμάται: <<Ήταν άνθρωπος με εντυπωσιακή αφοσίωση και πολύ χαρισματικός. Φαινόταν άνθρωπος συγκροτημένος και συμπαγής. Ποτέ δεν προσπαθούσε να γίνει αρεστός στους άλλους. Βρισκόταν πάντοτε ενώπιον του Θεού. Ήταν απαιτητικός με τον εαυτό του στον μέγιστο βαθμό. Δεν συμβιβαζόταν ποτέ, ούτε έψαχνε για δικαιολογίες. Ήταν πολύ ευαίσθητος στη φωνή της συνείδησής του. Ήταν από αυτούς, που δεν μπορούν να φανταστούν τη ζωή τους χωρίς την Όπτινα. Συχνά επισκεπτόταν τους τάφους των στάρετς. Η εσωτερική του ζωή ήταν, βέβαια, κρυμμένη, πράγμα φυσιολογικό. Σαν αληθινός μοναχός κρατούσε πολλά πράγματα κρυμμένα. Γνώριζε πως να κρατά το στόμα του κλειστό. Κανείς ποτέ δεν τον είδε να μιλά περί ανέμων και υδάτων, να μιλά οργισμένος ή να επικρίνει. Εξομολογούνταν σύντομα, ενδελεχώς, ουσιαστικά, χωρίς επιφυλάξεις ή εξηγήσεις των συνθηκών, που θα μπορούσαν να συγχωρήσουν κάτι, δηλαδή δίχως έλεος για τον παλαιό άνθρωπο. Ο λόγος του ήταν λόγος σκεπτόμενος με αληθινή μετάνοια και βαθιά μειωμένη ομολογία της αμαρτωλότητας. Προσπαθούσε να ξεφορτωθεί όλα όσα εμπόδιζαν την πνευματική ζωή. Το χάρισμά του να βλέπει τις αμαρτίες του, το πιο πολύτιμο χάρισμα που πρέπει να έχουμε, το είχε σε τέτοια πληρότητα, που δεν έχω ξαναδεί σε κάποιον τόσο νέο. Πίστευε ακλόνητα στη Θεία πρόνοια. Προσευχόταν στους στάρετς μας. Ο άγιος μπάτουσκα Αμβρόσιος πρέπει να ήταν πολύ κοντά του και προφανώς ο πατήρ Βασίλειος λάμβανε βοήθεια γεμάτη χάρη και φωτισμό. Αν ήταν δυνατόν γι' αυτόν να απομονωθεί, για παράδειγμα, τις Κυριακές, θα το έκανε. Η ησυχία και η απομόνωση του ήταν αναγκαίες. Βάδιζε στο ένα και μοναδικό μονοπάτι, για το οποίο έκαναν λόγο οι άγιοι Πατέρες: προσοχή, γεμάτη προσευχή, μετάνοια και θρήνο. Διάβαζε πολύ και όσο διάβαζε τόσο έβρισκε απαντήσεις στις ερωτήσεις του. Δεν διάβαζε, βέβαια, μόνο τον άγιο Ιγνάτιο, αλλά ο άγιος Ιγνάτιος και οι στάρετς προείχαν. Ο πατέρας Βασίλειος διάλεξε σταθερή πορεία εξ αρχής και γι' αυτό προχωρούσε γρήγορα, σαν ένα πλοίο της γραμμής. Δεν υπήρχαν διακοπές, όλα ήταν σταθερά. Στο μετόχι υπέμενε όλες τις δυσκολίες των διακονημάτων χωρίς παράπονα, ανεξάρτητα από το πόσο δύσκολα ήταν>>. Εξ αρχής του ήταν αγαπητοί οι μεγάλοι στάρετς της Όπτινα, ιδίως ο στάρετς Αμβρόσιος, τον οποίον τιμούσε ιδιαιτέρως, ενώ ήταν ακόμη κοσμικός. Ζητούσε τη βοήθεια των αγίων Γερόντων σε ό,τι ετοιμαζόταν να κάνει. Συχνά προσευχόταν στους τάφους τους. Ο εργάτης Κ., που τους φρόντιζε και φύτευε λουλούδια εκεί, θυμάται: <<Παραδέχομαι ότι θύμωνα με τους πατέρες Βασίλειο και Θεράποντα. Ήταν Άνοιξη, Απρίλιος, έπρεπε να προετοιμάσω το χώμα και να φυτέψω λουλούδια και κείνοι στέκονταν στους τάφους των στάρετς προσευχόμενοι. Ο πατέρας Θεράπων προσευχόταν κάποτε επί σαράντα λεπτά. Ο πατήρ Βασίλειος, όταν έβλεπε ότι με ενοχλούσε, παραμέριζε και καθόταν στο παγκάκι. Αλλά μόλις έφευγα και πήγαινα στα παρτέρια με τα λουλούδια, κοίταζα και, να τος πάλι, στεκόταν στους τάφους>>.


61: Ο σταυροφόρος είναι ο επόμενος βαθμός μετά τον ρασοφόρο και είναι επίσης γνωστός ως μικρόσχημος. Στο στάδιο αυτό ο μοναχός προχωρά σε υπόσχεση αγαμίας, υπακοής και ακτημοσύνης.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «ΑΘΩΣ»,
Ιερομόναχος Βασίλειος, Μοναχός Θεράπων, Μοναχός Τρόφιμος: «Όταν σημάνουν οι καμπάνες...»,
Οι Τρεις Πασχάλιοι Μάρτυρες της Όπτινα, Α' έκδοση, Ιούλιος 2020, σελ. 69-73.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF