ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 27 Μαΐου 2023

ΤΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Σαράντου Καργάκου: Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Τόμος Β',
<<Μεγάλες μορφές και Μεγάλες Στιγμές του ΄21>>.
Δεύτερη έκδοση: <<Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ>>, Απρίλιος 2021, σελ. 165-167.
<<Και το βιβλίο αυτό είναι καρπός ευγνωμοσύνης προς τους πολυπληθείς ακροατές/μαθητές μου του <<Λαϊκού Πανεπιστημίου>>, που κατακλύζουν κάθε Τρίτη την αίθουσα τελετών της γεραράς <<Εταιρείας Φίλων του Λαού>>, για να ακούσουν πέμπτη χρονιά φέτος τα μαθήματά μου, παρά το νυκτερινό της ώρας (7-9 μ.μ.).
Στα μαθήματα αυτά προσέρχονται παιδιά όλων των ηλικιών, από 20 έως 85 ετών. Άλλα κρατούν σημειώσεις, άλλα κρατούν μαγνητόφωνα.
Αυτά μου έδωσαν το έναυσμα, το ερέθισμα και την ώθηση να δώσω στις παραδόσεις μου μορφή βιβλίου.
Την πρώτη χρονιά εδίδαξα έναν κύκλο μαθημάτων υπό τον τίτλο Το βυζαντινό ναυτικό, που πήρε μορφή καλαίσθητου βιβλίου από τις εκδόσεις Ιω. Σιδέρη (2007), τη δεύτερη χρονιά εδίδαξα τους πολιτικούς θεσμούς και τα πολιτικά σώματα της σπαρτιατικής πολιτείας, την τρίτη την εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου,
που το 2008/09 σε πολύ διευρυμένη μορφή και με σπάνια βιβλιογραφία εκδόθηκε από τις Εκδόσεις ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΩΝ - ΚΑΡΤΕΡΗΣ, την τέταρτη χρονιά παρέδωσα <<Το λυκόφως της Σπάρτης>>,
που μαζί με τις προηγούμενες παραδόσεις μου αποτέλεσαν την πρωταρχική μαγιά για να συγγραφεί και να εκδοθεί το δίτομο έργο μου Ιστορία της Αρχαίας Σπάρτης (Gutenberg, 2006).
Πέρσι είχα την ευκαιρία να διδάξω τρεις κύκλους μαθημάτων: α) Οι Τούρκοι και το Βυζάντιο, β) Το τουρκικό imperium και γ) Τουρκοκρατία, που πήραν μορφή βιβλίου και εκδόθηκαν σε καλαίσθητη μορφή από τις εκδόσεις Λεωνίδα Γεωργιάδη.
Τα φετινά μαθήματα θα είναι αφιερωμένα στην Ελληνική Επανάσταση. Αλλά το βιβλίο αυτό δεν εξετάζει καταλεπτώς το μεγάλο εκείνο γεγονός.
Περιορίζεται αυστηρώς σε όσα προτίθεμαι να παραδώσω και αυτά είναι ό,τι λέγει ο τίτλος: Μεγάλες μορφές και μεγάλες στιγμές του '21.
Όχι όλος ο Αγώνας στην πολυμορφία και την πολύπτυχη διάστασή του.
Οι βασικοί λόγοι είναι δύο: Εκ των πραγμάτων είναι αδύνατον να συμπεριληφθεί όλος ο Αγώνας σε σειρά δίωρων -ανά δεκαπενθήμερο- μαθημάτων ενός εξαμήνου και, δεύτερον -πέρα από άλλες εκδοτικές μου δραστηριότητες- μία τρίτομη ή τετράτομη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως,
που θα εξετάζει εξονυχιστικά, με πνεύμα κριτικό και -στο μέτρο του ανθρώπινα δυνατού- αντικειμενικά κάθε γεγονός, είτε αυτό είναι στρατιωτικό, είτε πολιτικό, είτε διπλωματικό.
Και για τον λόγο αυτό υπάρχει ένας διαχωρισμός:
Στους δύο πρώτους τόμους εξετάζονται τα στρατιωτικά γεγονότα και στον τρίτο τα πολιτικά, διπλωματικά, οικονομικά γεγονότα, καθώς και ό,τι μπορεί να έχει σχέση με την οργάνωση της παιδείας στη διάρκεια της πολυχρονίου πολεμικής δοκιμασίας.
Το βιβλίο αυτό, λόγω όγκου και τεράστιου κόστους, μόνο αν βρεθεί χορηγός θα καταστεί εφικτό να εκδοθεί.
Ευελπιστούμε ότι κάποιος θα συνδράμει.
Όχι πάντως η ελληνική πολιτεία.
Αυτή με τίμησε και με τιμά με το υπέρτατο βραβείον: το κώνειον>>!
(Απόσπασμα εκ του προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ








Το στρατηγικό σχέδιο του Κολοκοτρώνη



Ο Κολοκοτρώνης ήταν γεννημένος στρατιωτικός. Ως επιτελικός και εκτελεστικός νους, μπόρεσε να συνδυάσει την κλέφτικη πολεμική παράδοση με την ευρωπαϊκή τακτική. Γενναίος στα έργα και συνετός στα λόγια, διακρινόταν για την ακράδαντη πίστη του στην υπόθεση της ελευθερίας. Την πίστη του αυτή μπορούσε να μεταδίδει και στους άνδρες του. Δεν είδε τον Αγώνα σε τοπική, αλλά σε πανελλήνια διάσταση. Η πολιτική του όραση εκάλυπτε τη Θεσσαλία, Μακεδονία και Θράκη μέχρι Κωνσταντινούπολη... Έτσι έχουμε σκιαγραφήσει τον Κολοκοτρώνη στο δίτομο έργο μας Ιστορία του ελληνικού κόσμου... (τ. Β', σ. 272, υποσ.). Το στρατηγικό σχέδιο του Κολοκοτρώνη υποβοηθήθηκε και από τις σπασμωδικές ενέργειες των Τούρκων. Ενώ οσμίζονταν την Επανάσταση, δεν είχαν καταστρώσει κανένα σχέδιο για την αντιμετώπισή της. Εμπρός στην εξάπλωση του κινήματος εξαναγκάστηκαν να κλειστούν στα διάφορα φρούρια (Πάτρα, Ναύπλιο, Μονεμβασία) ή να κλειστούν στην οχυρωμένη Τριπολιτσά. Έτσι, όμως, δημιούργησαν συγκεκριμένους κατά τόπους στόχους και προς τα εκεί κατηύθυναν τις δυνάμεις των επαναστατών, που έτσι άρχισαν να συγκροτούν στρατό, έστω και ανοργάνωτο. Αλλ' οι παραπέρα επιχειρήσεις χρειάζονταν κι ένα σχέδιο συντονισμού, ένα γενικό σχέδιο δράσης. Τέτοιο είχε μόνο ο Κολοκοτρώνης. Το σχέδιό του ήταν συγκεντρωτικό. Των άλλων οπλαρχηγών, χωρίς καμία νοητική επεξεργασία, ήταν απλώς αποκεντρωτικό. Συγκεκριμένα, ο γέρος του Μωριά ήθελε όλες οι επαναστατικές δυνάμεις να συγκεντρωθούν γύρω από την Τριπολιτσά, που ήταν η καρδιά του Μοριά. Οπότε, αν έπεφτε στα χέρια των Ελλήνων τούτο το κέντρο, αυτομάτως θα παρέλυαν και θα έπεφταν και τα άκρα. Αντίθετα, οι άλλοι οπλαρχηγοί ήθελαν να προηγηθεί η πτώση των περιφερειακών φρουρίων και μετά όλοι μαζί να συγκεντρωθούν γύρω από την Τριπολιτσά. Αν γινόταν αυτό, θα είχαμε διάσπαση των επαναστατικών δυνάμεων, πολυαρχία, απώλεια χρόνου (οπότε ο Χουρσίτ θα πρόφθαινε -όπως και το έκανε, αλλά όχι με δυνάμεις επαρκείς- να ενισχύσει την Τριπολιτσά). Κυρίως, δε θα υπήρχε δυνατότητα εκγυμνάσεως των απειροπόλεμων αγροτών και κτηνοτρόφων, που είχαν παντελή άγνοια οι περισσότεροι στο να χρησιμοποιούν όπλο' μερικοί πρώτα έβαζαν στο τουφέκι το βόλι και μετά το μπαρούτι! Ευτυχώς, η επιμονή του Κολοκοτρώνη υπερίσχυσε κι έτσι γύρω από την Τριπολιτσά άρχισε να δημιουργείται ένας κλοιός στρατοπέδων στα γύρω χωριά, που, όσο περνούσε ο καιρός, στένευε περισσότερο. Η συνεννόηση ανάμεσα στα στρατόπεδα γινόταν με φωτιές (κατά το αρχαίο σύστημα των φρυκτωριών), τις οποίες άναβαν τσοπάνηδες που παρακολουθούσαν από τις βουνοκορφές τις κινήσεις των Τούρκων. Η δημιουργία μόνιμων στρατοπέδων στις οδικές προσβάσεις προς την Τριπολιτσά είχε ως αποτέλεσμα να τονωθούν οι δεσμοί του αγροτικού στοιχείου με τους στρατιωτικούς. Βέβαια, στην αρχή η δράση των επαναστατών στην Αρκαδία δεν ήταν επιτυχής. Οι Τούρκοι από ορισμένα κεφαλοχώρια (για παράδειγμα, Φανάρι=περιοχή της σημερινής Ολυμπίας, Καρύταινα κ.τ.λ.) έντρομοι έσπευσαν να κλειστούν στην Τριπολιτσά, αλλ' η αναμέτρηση με τον κανονικό τουρκικό στρατό που έβγαινε συνήθως έφιππος από την Τριπολιτσά δεν είχε αποτέλεσμα καλό. Η Τριπολιτσά ήταν σκληρό καρύδι για να <<σπάσει>> απλώς με την εμφάνιση των Ελλήνων επαναστατών. Άλλωστε, εκεί είχε συγκεντρωθεί ο ανθός της μοραϊτικης <<τουρκιάς>>, όπως οι φημισμένοι Μπαρδουνιώτες (βλ. παρακάτω). Ο Κολοκοτρώνης άρχισε να εγκαταλείπεται από τους άλλους οπλαρχηγούς. Αυτός αρνήθηκε να τους ακολουθήσει. Θυμήθηκε τα λόγια του αδελφού του, Γιάννη (Ζορμπά), που του είχε δηλώσει κατηγορηματικά πως θα μείνει στα βουνά της Αρκαδίας να τον φάνε τα όρνεα και τ' αγρίμια του τόπου του, και σχεδόν αυτολεξεί τα επανέλαβε στους φεύγοντες οπλαρχηγούς: ...Δεν έρχομαι, κάθομαι εις τούτα τα βουνά που με γνωρίζουν τα πουλιά και με τρων καλλίτερα, γειτονικά... (ο. π., σ. 104). Έμεινε μόνος του με το άλογό του. Ο Παπαφλέσσας στράφηκε τότε σ' ένα παιδί και είπε περιπαικτικά: <<Μείνε μαζί του, μην τον φάνε τίποτε λύκοι>>. Ο Κολοκοτρώνης, παρόλο που απέναντι στο Πατριαρχείο ήταν αυστηρός και έναντι ορισμένων κληρικών σκληρός, ήταν βαθύτατα θρησκευόμενος άνθρωπος. Όπως αφηγείται ο ίδιος, κατέβηκε στην Παναγία του Χρυσοβιτσιού <<και το καθησιό μου ήταν όπου έκλαιγα την Ελλάς>>! Μετά μπήκε στο εκκλησάκι και προσευχήθηκε: ...<<Παναγία μου, βοήθησε και τούτη την φορά τους Έλληνας διά να εμψυχωθούν!>> και επήρα ένα δρόμο κατά την Πιάνα. Εις το δρόμο απάντησα τον ξάδελφό μου, Αντώνιον του Αναστάση Κολοκοτρώνη, με εφτά ανιψίδιά μου, εγινήκαμε εννιά και το άλογό μου δέκα' εγώ ήμουν και χωρίς τουφέκι... (ο. π., σσ. 108-109). Το χιούμορ πάντοτε συνόδευε τον Κολοκοτρώνη και στη ζωή και στην αφήγησή του.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίου του Σαράντου Καργάκου:
Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Τόμος Β',
<<Μεγάλες μορφές και Μεγάλες Στιγμές του ΄21>>.
Δεύτερη έκδοση: <<Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ>>, Απρίλιος 2021, σελ. 165-167.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF