ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 7 Ιουνίου 2023

ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ, ΜΟΝΑΧΟΣ ΘΕΡΑΠΩΝ, ΜΟΝΑΧΟΣ ΤΡΟΦΙΜΟΣ: «ΟΤΑΝ ΣΗΜΑΝΟΥΝ ΟΙ ΚΑΜΠΑΝΕΣ...» ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΑΣΧΑΛΙΟΙ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΗΣ ΟΠΤΙΝΑ 8ον

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «ΑΘΩΣ»,
Ιερομόναχος Βασίλειος, Μοναχός Θεράπων, Μοναχός Τρόφιμος: «Όταν σημάνουν οι καμπάνες...»,
Οι Τρεις Πασχάλιοι Μάρτυρες της Όπτινα, Α' έκδοση, Ιούλιος 2020, σελ. 127-129.
Το ξημέρωμα του Πάσχα του 1993 τρεις μοναχοί του ερημητήριου της Όπτινα στη Ρωσία, ο πατήρ Βασίλειος, ο πατέρας Θεράπων και ο πατήρ Τρόφιμος έπεσαν θύματα άγριας δολοφονίας από έναν σατανιστή.
Το συμβάν συγκλόνισε τους ορθόδοξους Ρώσους και τα νέα διαδόθηκαν σύντομα σε όλο τον κόσμο. Ο πρόωρος θάνατος των τριών χαρισματικών, νεαρών μοναχών μοιάζει ίσως με τραγωδία.
Αλλά ο μαρτυρικός θάνατος, με τον οποίο σφραγίστηκαν οι μοναχικοί τους αγώνες, είναι αφορμή όχι για να θρηνεί κανείς, αλλά για να ευφραίνεται.
Όπως είπε ένας από τους ιερείς του μοναστηριού στον επικήδειο λόγο του:
<<Δεν είμαστε τόσο θλιμμένοι όσο χαρούμενοι, επειδή αυτοί οι τρεις αδελφοί ξεκίνησαν και ολοκλήρωσαν με επιτυχία το μοναστικό μονοπάτι της ζωής τους>>.
Και πράγματι ο θεάρεστος τρόπος ζωής και ο θρίαμβός τους επί του θανάτου μαρτυρούνται από τα θαύματα, που άρχισαν να λαμβάνουν χώρα στους τάφους τους, αμέσως μετά τον θάνατό τους.
Οι πατέρες Βασίλειος, Θεράπων και ο Τρόφιμος μαρτύρησαν στις μέρες μας. Έζησαν στον κόσμο μας, φοίτησαν σε δημόσια σχολεία και πανεπιστήμια.
Ήλθαν αντιμέτωποι με πειρασμούς και δυσκολίες, που συναντούν και σήμερα οι νέοι. Η διαφορά μας είναι ότι εκείνοι ξεπέρασαν αυτούς τους πειρασμούς του κόσμου και υπάκουσαν το ευαγγέλιο:
<<ει θέλεις τέλειος είναι, ύπαγε πώλησόν σου τα υπάρχοντα και δεύρο ακολούθει μοι>> ακόμα και πάνω στο σταυρό.
Οι ζωές αυτών των τριών πατέρων της Όπτινα αποδεικνύουν ότι ακόμη και τον 21ο αιώνα μπορεί κανείς να αφιερώσει ολόκληρη τη ζωή του στον Θεό και να καθαγιαστεί.
Ας αποτελέσουν οι πατέρες Βασίλειος, Θεράπων και Τρόφιμος πηγή έμπνευσης και παράδειγμα για εμάς. (...)
(Εκ του προλόγου).
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ






Μοναχός Θεράπων



Τα νεανικά χρόνια του Βλαντιμίρ Πουσκάριοφ



Ο μοναχός Θεράπων, κατά κόσμον Βλαντιμίρ Λεονίντοβιτς Πουσκάριοφ, γεννήθηκε στις 4 Σεπτεμβρίου 1955 στην κωμόπολη του Καντάουροβο, στο διαμέρισμα Κολιβάνοβσκ της περιφέρειας Νοβοσιμπίρσκ. Ο παππούς του, Σεργκέι Αλεξέγιεβιτς, ήταν άθεος. Προσπάθησε να μεγαλώσει τα τέσσερα παιδιά του στην αθεϊα απαγορεύοντας στη γυναίκα του, Μαρία Ιβάνοβνα, να τους πει οτιδήποτε περί πίστεως. Παρ' όλα αυτά η γιαγιά του μελλοντικού μάρτυρα δίδαξε στα παιδιά της προσευχές και τους μίλησε για τους βίους των αγίων. Όταν τύχαινε να το μάθει ο σύζυγός της, φώναζε θυμωμένος: <<Γιατί κοροϊδεύεις τα παιδιά; Δεν υπάρχει κανένας Θεός>>. Εκείνη δεν απαντούσε, αλλά έπειτα έκανε τον σταυρό της και ξεκινούσε να προσεύχεται: <<Κύριε, συγχώρησέ τον, δεν ξέρει τι κάνει>>. Συνήθιζε να εξηγεί κρυφά στα παιδιά ότι ο καθένας μας αποτελεί ένα θαύμα του Θεού και ότι δεν είναι δυνατόν να μην μας εκπλήσσει η σοφία, με την οποία έχουμε δημιουργηθεί. Ο πατέρας του Βλαντιμίρ, Λεονίντ Σεργκέγιεβιτς, έφυγε για να υπηρετήσει στον Β' Παγκόσμιο πόλεμο στα δεκαεπτά του και έφτασε ως το Βερολίνο. Όταν επέστρεψε, έκανε αίτηση για δουλειά στην ατμοπλοϊκή γραμμή του Γενισέισκ. Αγαπούσε την πατρίδα του πάρα πολύ, χαρακτηριστικό, που πέρασε και στον γιο του, Βλαντίμιρ. Η σύζυγός του, Βαλεντίνα Νικολάγιεβνα, ήταν ένα άτομο ασυνήθιστα ευγενικό και δεκτικό, που ποτέ δεν δίστασε να προσφέρει βοήθεια. Πάντοτε με μεγαλοψυχία και ελεημοσύνη ήταν πρόθυμη να μοιραστεί οτιδήποτε είχε με αγνώστους. Εργαζόταν σε εργοστάσιο ως χειρίστρια τόρνου, αλλά μετά τη γέννηση του γιου της αναγκάστηκε να αφήσει τη δουλειά της λόγω των συχνών ασθένειών της. Γέννησε επίσης δύο κόρες, τη Νατάλια και την Τατιάνα. Την εποχή εκείνη το να βαπτίσεις ένα παιδί θα μπορούσε να οδηγήσει σε διαγραφή από το κόμμα και απόλυση από τη δουλειά. Παρ' όλα αυτά η οικογένεια του Βαλόντια αποφάσισε να βαπτίσει κρυφά το βρέφος των σαράντα ημερών. Στην τριπλή κατάδυση στην κολυμπήθρα ο Βαλόντια ούρλιαξε, αλλά, μόλις άρχισε η χρίση με το μύρο, η χάρη του Θεού, που απλώνεται στο μυστήριο, τον ηρέμησε και ησύχασε. Ο Βαλόντια έγινε ένα ήρεμο, πράο αγόρι. <<Δεν είναι παιδί, είναι άγγελος>> έλεγαν οι γείτονες. Κάποτε ρώτησε τη μητέρα του: <<Μαμά, ποιοι είναι οι άγγελοι>>; <<Είναι, γιε μου, αόρατα πνεύματα>> απάντησε εκείνη, <<που υπηρετούν τον Θεό και βοηθούν τους ανθρώπους να κάνουν καλές πράξεις>>. Ο Βαλόντια άκουγε προσεκτικά, καθώς η μητέρα του εξηγούσε για τους αόρατους αγγελιοφόρους του Θεού. Ξαφνικά, ρώτησε: <<Μαμά, μαμά! Πως μπορώ να γίνω άγγελος;>> <<Μπορείς, γιε μου, αν είσαι υπάκουος>> χαμογέλασε εκείνη και αγκάλιασε τρυφερά τον μικρό. Αυτή η επιθυμία της παιδικής ψυχής ξεχείλιζε με ειλικρινή αγνότητα και καλοσύνη Θεού. Ήδη είχε παρουσιάσει από τότε την επιθυμία να υπηρετήσει τον Θεό. Και η επιθυμία του νεαρού χριστιανού εκπληρώθηκε από τον Κύριο, <<τον εμπιμπλώντα εν αγαθοίς την επιθυμίαν σου>> (<<Πληροί με αγαθά την επιθυμία σου>>. Ψαλμ. 102:5). Ο Βαλόντια πήγε στο σχολείο στην ηλικία των εφτά. Τα μαθήματα του ήταν εύκολα. Ασχολείτο, ωστόσο, με αυτά πολύ. Επιδείκνυε σοβαρότητα στις σπουδές του και έκανε τις εργασίες για το σπίτι με μεγάλη προσοχή. Δεν του άρεσαν τα θορυβώδη παιχνίδια των συνομηλίκων του. Αντιθέτως συνήθιζε να βρίσκει κάποιο βιβλίο με περιπέτειες θαλασσοπόρων. Ανυπομονούσε να μεγαλώσει και να γίνει ναυτικός, ώστε να ταξιδέψει σε όλον τον κόσμο. Προς το παρόν, ωστόσο, αυτό που έκανε ήταν να ζωγραφίζει τις περιπέτειές του στο χαρτί. Ένα στοιχείο, που είχε κληρονομήσει από τον πατέρα του, ήταν το ταλέντο στη ζωγραφική. Επειδή όμως στην πόλη δεν υπήρχε σχολείο καλών τεχνών, πήγαινε στο δάσος με τους φίλους του, έβρισκε κάποια περιοχή με ιδιαίτερη ομορφιά, την παρατηρούσε θαυμάζοντας τα δημιουργήματα του Θεού και ζωγράφιζε.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «ΑΘΩΣ»,
Ιερομόναχος Βασίλειος, Μοναχός Θεράπων, Μοναχός Τρόφιμος: «Όταν σημάνουν οι καμπάνες...»,
Οι Τρεις Πασχάλιοι Μάρτυρες της Όπτινα, Α' έκδοση, Ιούλιος 2020, σελ. 127-129.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF