ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 30 Ιουνίου 2023

Η ΕΚΛΟΓΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΒ ΩΣ ΗΓΟΥΜΕΝΟΥ ΤΟΥ ΠΟΤΣΑΕΦ

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «ΑΓΙΟΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΤΟΥ ΣΑΡΩΦ» και «ΑΘΩΣ»:
«Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩΒ ΤΟΥ ΠΟΤΣΑΕΦ»,
Α' έκδοση, Ιούλιος 2009, σελ. 35-37.
<<Το βιβλίο εξιστορεί με γλαφυρό τρόπο το βίο του Αγίου Ιώβ που έζησε τον 16ο αιώνα στη Ρωσία, καθώς και θαυμαστά σημεία που φανερώθηκαν μετά την κοίμησή του.
Ο Όσιος Ιώβ του Ποτσάεφ, κατά κόσμον Ιωάννης Ζέλεζο, γεννήθηκε περί το 1550 στη Γαλικία της Ρωσίας.
Εκάρη μοναχός σε ηλικία μόλις δώδεκα ετών.
Η φήμη των ασκητικών του αγώνων απλώθηκε σύντομα σε όλες τις γειτονικές περιοχές της Πολωνίας και της Μικρής Ρωσίας και πλήθος λαού, ανάμεσά τους και ο Πρίγκηπας του Οστρόγκ, στράφηκαν προς αυτόν.
Εξελέγη ηγούμενος μετά από παρακλήσεις των συνασκητών του.
Διακρίθηκε για τους αγώνες του υπέρ της Ορθοδπξίας, την οποία απειλούσαν οι αιρέσεις της Ουνίας και των Προτεσταντών.
Την ημέρα ασκούσε τον εαυτό του με συνεχές εργόχειρο, κυρίως αγροτικές εργασίες και κτίσιμο ιχθυοφραγμάτων.
Τη νύχτα αποσυρόταν σ' ένα σπήλαιο στο οποίο προσευχόταν.
Εκεί αξιώθηκε να αντικρίσει το άκτιστο φως. Υπήρξε, παράλληλα, σημαντικός συγγραφέας και απολογητής της Ορθοδοξίας.
Ο Όσιος Ιώβ κοιμήθηκε εν ειρήνη το 1651 μετά τη Θεία Λειτουργία.
Τόσο η κατάσταση των λειψάνων του, που μυρόβλυσαν, όσο και τα θαύματά του οδήγησαν την Εκκλησία στην ανακήρυξή του ως Αγίου>>.
(Εκ του οπισθόφυλλου του βιβλίου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ







Η ΕΚΛΟΓΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΒ ΩΣ ΗΓΟΥΜΕΝΟΥ ΤΟΥ ΠΟΤΣΑΕΦ



Στο μεταξύ, αφού αποσύρθηκε από το Ντουμπνό, ο Όσιος Ιώβ σκέφθηκε να κρύψει από όλους τον βαθμό του στο Ποτσάεφ. Αλλά οι ασκητές της Κοινότητας εκείνης σύντομα διαισθάνθηκαν μία νέα δύναμη στον παρεπίδημο επισκέπτη και αφού τον εξέλεξαν ομόφωνα, χύνοντας δάκρυα τον έκαναν Ηγούμενό τους, τον πρώτο του Κοινοβίου τους που τότε οργανωνόταν επάνω σε νέες αρχές. Είναι αξιοσημείωτο ότι δεν έχει διασωθεί κάποια πληροφορία, όσον αφορά τους προκατόχους του Αγίου Ιώβ από την περίοδο προ της εκλογής του ως Ηγουμένου του όρους Ποτσάεφ, ούτε στα έγγραφα ούτε στις παραδόσεις της Λαύρας. Κάποιοι δίνουν ως εξήγηση τις δολοπλοκίες των Βασιλειανών του Ποτσάεφ οι οποίοι, λένε, σκόπιμα κατέστρεψαν τα παλαιά αρχεία της Λαύρας, προκειμένου να κρύψουν κάθε ίχνος ορθόδοξης προέλευσής της. Αλλά, όμως, εάν όντως έτσι είχαν τα πράγματα, οι Βασιλειανοί θα είχαν καταστρέψει συντομότερα όλα τα έγγραφα που αναφέρονταν στον Όσιο Ιώβ, ο οποίος ήταν όχι μόνον Ορθόδοξος αλλά και πρόμαχος της Ορθοδοξίας εναντίον της Ουνίας. Επιπλέον, διατηρούνται μέχρι σήμερα στα αρχεία της Λαύρας όχι μόνον τα πρακτικά των νομικών υποθέσεων, οι οποίες άρχισαν από τον Άγιο Ιώβ αλλά και αφηγήσεις του βίου του και θαύματα' πράγματι υπάρχουν ακόμη και περιγραφές πολλών θαυμάτων που έκανε αργότερα, την εποχή της Ουνίας. Η καλύτερη διασάφηση αυτού του ζητήματος μας φαίνεται ότι προτείνεται στο βιβλίο <<Όρος Ποτσάεφ>>, το οποίο, όπως και οι ίδιοι οι Ουνίτες αναγνωρίζουν, δημοσιεύθηκε αρχικά από Ορθοδόξους και μόνον αργότερα απαναστοιχειοθετήθηκε από τους Βασιλειανούς το 1793. Στο βιβλίο αυτό αναφέρεται ότι, αφού η χήρα Άννα Γκοϊσκαϊα δώρησε την θαυματουργό εικόνα στο όρος Ποτσάεφ <<στους μοναχούς που κατοικούσαν εκεί στα Σπήλαια>>, ώστε να αποδοθεί μεγαλύτερος αίνος και δόξα στην Πάναγνο Παρθένο Μαρία, την Μητέρα του Θεού με αυτήν την θαυματουργό εικόνα αύξησε στην Μονή τον μεγάλο αριθμό των μοναχών, με μία δωρεά που χρονολογείται από το έτος 1597' <<και στον Ναό της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου, ο οποίος βρισκόταν δίπλα στον βράχο και είχε κτισθεί με δωρεές ευεργετών, εκχώρησε δουλοπαροίκους, απόμακρες και δασώδεις εκτάσεις των πατρογονικών της κτημάτων του Ποτσάεφ, κόσμησε τον Ναό και του εξασφάλισε κάθε αναγκαίο>>. Από αυτό γίνεται φανερό ότι, πριν την μεταφορά της θαυματουργού εικόνος στο όρος Ποτσάεφ, οι μοναχοί που ζούσαν εκεί κατοικούσαν αποκλειστικά σε Σπήλαια και μάλιστα σε όσο το δυνατόν ολιγάριθμες ομάδες έτσι ώστε, για παράδειγμα, το έτος 1240 υπήρχαν μόνον δύο μοναχοί εκεί. Αυτός είναι, μεταξύ άλλων, και ο λόγος που η Άννα Γκοϊσκαϊα αναφέρεται ως η ιδρύτρια και δωρήτρια της Μονής του Ποτσάεφ, εφόσον οι μοναχοί του Ποτσάεφ αντάλλαξαν την ερημική τους ζωή στα Σπήλαια με την ζωή του Κοινοβίου, μόνον αφού έλαβαν τις δωρεές τους και έτσι άρχισε η Κοινότητα να ζει μαζί ως Μονή με την αληθινή έννοια της λέξης. Αυτό επιβεβαιώνεται περαιτέρω από την διαθήκη της Γκοϊσκαϊα, η οποία χρονολογείται από το 1597, στην οποία μεταξύ άλλων διαβάζουμε: <<Εφόσον υπάρχει από το παρελθόν ένας Ναός αφιερωμένος στην Κοίμηση της Παναγίας Μητέρας του Θεού στο πατρικό μου κληροδότημα στο χωριό Ποτσάεφ, έχω αποφασίσει να ιδρύσω και να χτίσω μία Μονή που να λειτουργεί ως κατοικία για οκτώ μοναχούς, ανθρώπους καλής και θεοσεβούς ζωής που να μην έχουν άλλη θρησκεία από την Ελληνική Πίστη, υπηκόους της Ανατολικής Εκκλησίας, έτσι ώστε η δοξολογία του Θεού να είναι συνεχής σε αυτόν τον Ναό' και δύο νεωνόρους [δηλ. δόκιμους]...>>.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων
«ΑΓΙΟΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΤΟΥ ΣΑΡΩΦ» και «ΑΘΩΣ»:
<<Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩΒ ΤΟΥ ΠΟΤΣΑΕΦ>>,
Α' έκδοσηΑθήνα 2023, σελ. 35-37.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF