ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 30 Ιουνίου 2023

Η ΣΥΛΛΗΨΗ ΚΑΙ Η ΘΑΝΑΤΩΣΗ ΤΟΥ ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΥ

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Σαράντου Καργάκου: Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Τόμος Β',
<<Μεγάλες μορφές και Μεγάλες Στιγμές του ΄21>>.
Δεύτερη έκδοση: <<Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ>>, Απρίλιος 2021, σελ. 297-300.
<<Και το βιβλίο αυτό είναι καρπός ευγνωμοσύνης προς τους πολυπληθείς ακροατές/μαθητές μου του <<Λαϊκού Πανεπιστημίου>>, που κατακλύζουν κάθε Τρίτη την αίθουσα τελετών της γεραράς <<Εταιρείας Φίλων του Λαού>>, για να ακούσουν πέμπτη χρονιά φέτος τα μαθήματά μου, παρά το νυκτερινό της ώρας (7-9 μ.μ.).
Στα μαθήματα αυτά προσέρχονται παιδιά όλων των ηλικιών, από 20 έως 85 ετών. Άλλα κρατούν σημειώσεις, άλλα κρατούν μαγνητόφωνα.
Αυτά μου έδωσαν το έναυσμα, το ερέθισμα και την ώθηση να δώσω στις παραδόσεις μου μορφή βιβλίου.
Την πρώτη χρονιά εδίδαξα έναν κύκλο μαθημάτων υπό τον τίτλο Το βυζαντινό ναυτικό, που πήρε μορφή καλαίσθητου βιβλίου από τις εκδόσεις Ιω. Σιδέρη (2007), τη δεύτερη χρονιά εδίδαξα τους πολιτικούς θεσμούς και τα πολιτικά σώματα της σπαρτιατικής πολιτείας, την τρίτη την εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου,
που το 2008/09 σε πολύ διευρυμένη μορφή και με σπάνια βιβλιογραφία εκδόθηκε από τις Εκδόσεις ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΩΝ - ΚΑΡΤΕΡΗΣ, την τέταρτη χρονιά παρέδωσα <<Το λυκόφως της Σπάρτης>>,
που μαζί με τις προηγούμενες παραδόσεις μου αποτέλεσαν την πρωταρχική μαγιά για να συγγραφεί και να εκδοθεί το δίτομο έργο μου Ιστορία της Αρχαίας Σπάρτης (Gutenberg, 2006).
Πέρσι είχα την ευκαιρία να διδάξω τρεις κύκλους μαθημάτων: α) Οι Τούρκοι και το Βυζάντιο, β) Το τουρκικό imperium και γ) Τουρκοκρατία, που πήραν μορφή βιβλίου και εκδόθηκαν σε καλαίσθητη μορφή από τις εκδόσεις Λεωνίδα Γεωργιάδη.
Τα φετινά μαθήματα θα είναι αφιερωμένα στην Ελληνική Επανάσταση. Αλλά το βιβλίο αυτό δεν εξετάζει καταλεπτώς το μεγάλο εκείνο γεγονός.
Περιορίζεται αυστηρώς σε όσα προτίθεμαι να παραδώσω και αυτά είναι ό,τι λέγει ο τίτλος: Μεγάλες μορφές και μεγάλες στιγμές του '21.
Όχι όλος ο Αγώνας στην πολυμορφία και την πολύπτυχη διάστασή του.
Οι βασικοί λόγοι είναι δύο: Εκ των πραγμάτων είναι αδύνατον να συμπεριληφθεί όλος ο Αγώνας σε σειρά δίωρων -ανά δεκαπενθήμερο- μαθημάτων ενός εξαμήνου και, δεύτερον -πέρα από άλλες εκδοτικές μου δραστηριότητες- μία τρίτομη ή τετράτομη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως,
που θα εξετάζει εξονυχιστικά, με πνεύμα κριτικό και -στο μέτρο του ανθρώπινα δυνατού- αντικειμενικά κάθε γεγονός, είτε αυτό είναι στρατιωτικό, είτε πολιτικό, είτε διπλωματικό.
Και για τον λόγο αυτό υπάρχει ένας διαχωρισμός:
Στους δύο πρώτους τόμους εξετάζονται τα στρατιωτικά γεγονότα και στον τρίτο τα πολιτικά, διπλωματικά, οικονομικά γεγονότα, καθώς και ό,τι μπορεί να έχει σχέση με την οργάνωση της παιδείας στη διάρκεια της πολυχρονίου πολεμικής δοκιμασίας.
Το βιβλίο αυτό, λόγω όγκου και τεράστιου κόστους, μόνο αν βρεθεί χορηγός θα καταστεί εφικτό να εκδοθεί.
Ευελπιστούμε ότι κάποιος θα συνδράμει.
Όχι πάντως η ελληνική πολιτεία.
Αυτή με τίμησε και με τιμά με το υπέρτατο βραβείον: το κώνειον>>!
(Απόσπασμα εκ του προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ








Η σύλληψη και η θανάτωση του Ανδρούτσου


Ο Ανδρούτσος επανήλθε στη Στερεά και συνέχισε την παλαιά του τακτική, <<πόλεμος κι επαφή>> με τους Τούρκους, για να κερδίζει καιρό, ώστε να βρει την κατάλληλη ευκαιρία να καταφέρει, όπως στη Γραβιά, κάποιο πλήγμα. Αλλ' η τακτική αυτή έμοιαζε με σχοινοβασία. Κάποιες πολεμικές μικροατυχίες (στη Μονή Ιερουσαλήμ κοντά στην Αράχοβα) και κυρίως η αποτυχία της εκστρατείας στην Εύβοια κατέστησαν δυσχερή τη θέση του. Ήδη ο Κωλέττης με παροχές του είχε αποσπάσει τον Γκούρα. Στην Πελοπόννησο ξεκινούσε ο Εμφύλιος πόλεμος και ο Κολοκοτρώνης είχε απομονωθεί. Πριν τα τέλη του 1824 ο Ανδρούτσος αισθάνθηκε ότι ερχόταν και η δική του σειρά. Όποιος δεν ήταν <<κυβερμητικός>> αντιμετωπιζόταν σαν εχθρός. Ο Κωλέττης που είχε στα χέρια του την διεύθυνση των στρατιωτικών πραγμάτων έστειλε στη Λειβαδιά τον Κίτσο Τζαβέλα να αντικαταστήσει τον Ανδρούτσο στην ηγεσία της Στερεάς. Ο τελευταίος, φοβούμενος μήπως συλληφθεί, άρχισε να έχει μυστικές επαφές με τον Ομέρ πασά της Εύβοιας, που είχε από την αρχή του Αγώνα, ως μπέης της Καρύστου, διακριθεί για τη στρατιωτική του αξία. Για τη σύμπραξη αυτή υπάρχουν αποδείξεις. Δεν ήταν όπως τα λεγόμενα <<καπάκια>>. Αυτό το αισθανόταν και ο ίδιος ο Οδυσσέας, που μέχρι τώρα αγωνιζόταν εναντίον εκείνων των αρχών υπέρ των οποίων μέχρι τότε είχε αγωνιστεί. Ένιωθε πως δεν πολεμούσε κατά των εχθρών του, αλλά κατά της Ελλάδος. Η τωρινή στάση του ήταν αντίθετη προς όσα έγραψε στους Γαλαξιδιώτες. Αυτό του έφερε ένα ψυχικό μούδιασμα. Γι' αυτό αποσπάστηκε από τον Ομέρ πασά και με 600 παλληκάρια επανήλθε στη Στερεά και απαίτησε με επιστολή του (13 Φεβρουαρίου 1825) από τους Αθηναίους προκρίτους να του αποδώσουν τα οφειλόμενα' αλλιώς, απειλούσε, θα τους έκαιγε τους ελαιώνες. Οι Αθηναίοι του αποκρίθηκαν με ένα θαυμάσιο γράμμα τονίζοντας μεταξύ άλλων και το εξής: ... Τους ελαιώνας δε και τα σπαρτά μας δεν περιμένομεν να τα ίδωμεν καιόμενα και φθειρόμενα από τον στρατηγόν Οδυσσέα, αφού δεν έπαθον τούτον από τους τοσάκις εισβαλόντας εις την γην μας Τούρκους, τους οποίους έως τώρα επολέμησες διά την φύλαξιν τούτων και πάσης ιδιοκτησίας Ελλήνων... Ο Κωλέττης, φοβούμενος από την επανεμφάνιση του Ανδρούτσου, έστειλε εναντίον του τον Γκούρα, που είχε γίνει το <<δεξί χέρι>> του. Ο Γκούρας, όπως γράφει ο Γούδας, <<φοβούμενος μη απωλέση το αξίωμα του φρουράρχου της Ακροπόλεως, έσπευσε δρομαίος και απειλητικός>>. Κατευθύνθηκε προς τη Λειβαδιά και έπειτα από συμπλοκή διέλυσε τις δυνάμεις του Ανδρούτσου, ο οποίος με λίγους πιστούς κατόρθωσε να ξεφύγει. Για την παράδοσή του χρησιμοποιήθηκε ο αδελφός του, Γιαννάκης Καμμένος, που είχε αιχμαλωτιστεί και είχε χρησιμοποιηθεί από τον Γκούρα ως απεσταλμένος. Ο Ανδρούτσος, ψυχικά εξουθενωμένος και στρατιωτικά απομονωμένος, έδωσε πίστη στις υποσχέσεις του άλλοτε υπαρχηγού του, στον οποίο τόσες ευεργεσίες είχε προσφέρει, και παραδόθηκε. Ο Γκούρας τον έκλεισε προσωρινά στη Μονή Δομπού. Λίγο μετά μεταφέρθηκε στην Ακρόπολη των Αθηνών και κλείστηκε αλυσοδεμένος σ' ένα κελί στον Φράγκικο Πύργο, που υψωνόταν στη θέση του του ναού της Απτέρου Νίκης. Ο Γκούρας ακολούθως επέστρεψε στην Πελοπόννησο, όπου συνεχιζόταν ο Εμφύλιος. Επειδή όμως τόσο αυτός όσο και ο Κωλέττης είχαν τον φόβο του Οδυσσέα (υπήρχε κίνδυνος να δελεάσει τους φρουρούς), αποφάσισαν να τον ξεκάνουν. Ο Γκούρας έγραψε συνθηματική επιστολή προς τον Μαμούρη, φρούραρχο της Ακροπόλεως, με την οποία του έλεγε ότι πρέπει να σπεύσει να πουλήσει το λάδι, γιατί η τιμή του θα πέσει. Τούτο εσήμαινε ότι το λάδι στο καντήλι της ζωής του Οδυσσέα τελείωσε. Το στυγερό έγκλημα διαπράχθηκε τη νύκτα της 5ης προς 6η Ιουνίου 1825. Περιγραφή της εκτελέσεως έχουμε από τον ποιητή Αλέξανδρο Σούτσο στην Τουρκομάχον Ελλάδα (σ. 10), απ' όπου την αντέγραψε ο Γούδας: ...Μιαν αποφράδα νύκτα ο Ιωάννης Μαμούρης, ο Παπακώστας και ο Μήτσος Τριανταφυλλίνας, όστις ραπισθείς προ χρόνων υπό του Οδυσσέως εμνησικάκει κατ' αυτού, εισέβησαν [=εισήλθαν] εις την φυλακήν, όπου ο δέσμιος έκειτο άγρυπνος και ασθενής, και πρώτον ζητούντες την αποκάλυψιν κατωρυγμένων [=ενταφιασμένων] του θησαυρών απέσπασαν δύω οδόντας' έπειτα ο Τριανταφυλλίνας (άλλοι λέγουσιν ιερεύς ανόσιος) συσφίξας αυτόν από των κρυφίων μερών [=γεννητικά όργανα] τον εθανάτωσαν' εις δύω δε κόψαντες σαθρόν καλώδιον [=σχοινί], ετύλιξαν το έν τεμάχιον εις τας παλάμας του νεκρού, το οποίον έριψαν εξ ενός φεγγίτου εις την βάσιν του Πύργου, και απήρτησαν [=κρέμασαν] το άλλο εις τον τοίχον εκ της ωπής, ως αν εξερράγη [=έσπασε] τούτο εις απόπειραν δήθεν δραπετεύσεως και εφονεύθη πεσών... (Αναστ. Γούδας, ο.π.., σ. 159).


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίου του Σαράντου Καργάκου:
Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Τόμος Β',
<<Μεγάλες μορφές και Μεγάλες Στιγμές του ΄21>>.
Δεύτερη έκδοση: <<Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ>>, Απρίλιος 2021, σελ. 297-300.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF