ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Κυριακή 25 Ιουνίου 2023

Η ΕΙΡΗΝΗ ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΟ ΚΑΙ ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΟ

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίου του Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς: «Μέσα από το παράθυρο της φυλακής», εκδόσεις «Ορθόδοξη Κυψέλη», Θεσσαλονίκη 2012, σελ. 207-211.
Αυτό το βιβλίο γράφηκε από τον Άγιο Νικόλαο Βελιμίροβιτς, Επίσκοπο Αχρίδας, κατά την διάρκεια της φυλάκισής του, σε ένα από τα πιο φρικτά στρατόπεδα συγκέντρωσης αιχμαλώτων, στο Νταχάου, κατά τη διάρκεια του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου, στη Γερμανία (15 - 9 - 1944 έως 8 - 5 - 1945).
Ο Άγιος Νικόλαος γενννήθηκε στις 23.12.1881 στο μικρό ορεινό χωριό Λέλιτς κοντά στο Βάλιεβο της Σερβίας. Οι γονείς του, Ντράγκομιρ και Κατερίνα, απλοί χωρικοί είχαν εννέα παιδιά από τα οποία το πρώτο ήταν ο Νικόλαος. Βαπτίσθηκε στο μοναστήρι του Τσέλιε που τότε αποτελούσε τον ενοριακό ναό του χωριού. Η ξακουστή οικογένεια των Βελμίροβιτς κατάγεται από τη Σρεμπρένιτσα της Βοσνίας. Ο πατέρας του είχε σπάνια μόρφωση για χωρικό της εποχής του και ήταν ο γραμματικός της περιφερείας. Το Δημοτικό τελείωσε στο Σχολείο της μονής Τσέλιε και το Γυμνάσιο στο Βάλιεβο. Μετά την αποφοίτησή του από την Θεολογική Σχολή του Βελιγκραδίου, έλαβε υποτροφία για το Πανεπιστήμιο της Βέρνης στην Ελβετία.
Το διδακτορικό του θέμα ήταν: <<Η πίστη στην Ανάσταση του Χριστού ως θεμελιώδες δόγμα της Αποστολικής Εκκλησίας>>. Στην συνέχεια με νέα υποτροφία σπούδασε φιλοσοφία στην Οξφόρδη της Αγγλίας. Μετά από την σωτηρία του από σοβαρή ασθένεια έταξε να ενδυθή το μοναχικό σχήμα και να θέση τον εαυτό του στην διακονία της Εκκλησίας και του λαού.
Στις 20 Δεκεμβρίου 1909 έγινε μοναχός με το όνομα Νικόλαος. Κατόπιν επήγε για σπουδές στην φημισμένη Ακαδημία της Πετρούπολης στην Ρωσία... Στις 25 Μαρτίου του 1919 εξελέγη επίσκοπος Ζίτσης, κατόπιν μετατίθεται στην επισκοπή Αχρίδος και το 1934 επέστρεψε και πάλι στην επισκοπή Ζίτσης. Το 1941 συνελήφθη και φυλακίστηκε από τους Γερμανούς.
Στις 15 Σεπτεμβρίου του 1944 τον μετέφεραν στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Νταχάου στη Γερμανία, από όπου απελευθερώθηκε στις 8 Μαϊου του 1945 από τον αμερικανικό στρατό... Εκοιμήθη ειρηνικά στις 18 Μαρτίου του 1956 ενώ προσευχόταν στην ρωσική μονή του Αγίου Τύχωνος στην Πενσυλβάνια των Η.Π.Α.
Στις 12 Μαΐου του 1991 τα οστά του μεταφέρθηκαν στη Σερβία, στο μοναστήρι Λέλιτς. Στις 24 Μαΐου 2003 η Σύνοδος των Αρχιερέων της Σερβικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, ακολουθώντας τη συνείδηση του πληρώματός της, προέβη στην επίσημη ανακήρυξη της αγιότητος του επισκόπου Νικολάο και την αναγραφή του στο σερβικό αγιολόγιο. Η μνήμη του τιμάται στις 12 Μαΐου.
Ευχόμαστε την «Καλή Ανάγνωση» και «πνευματική εντρύφηση» σε έναν σύγχρονο άγιο της εποχής μας, που τα κείμενά του παραστατικά, αισθαντικά και προπαντός δημιουργικά μας εισαγάγουν στον άρρητο, θαυμαστό και εύοσμο κόσμο της Θεολογίας του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος!
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένων
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».







Η ειρήνη εξαρτάται από το Θεό και προέρχεται από το Θεό





<<Λίγο πριν ξεσπάσει ο πόλεμος η Ευρώπη μέσα στο σκοτάδι του παραλογισμού φώναζε:
Ειρήνη, ειρήνη! Θα φέρω την ειρήνη στον κόσμο!
Και προσπάθησε να φέρει την ειρήνη στον κόσμο χρησιμοποιώντας τις εφημερίδες, τα ντοκιμαντέρ στο σινεμά, τις διεθνείς συσκέψεις.
Θα φέρω την ειρήνη στον κόσμο, έλεγε, χωρίς το Θεό και χωρίς τον Χριστό.
Και παρ' όλο που έτσι μιλούσε, ξεκίνησε ο πόλεμος στην Ευρώπη. Πώς συνέβη αυτό;
Για ποιο λόγο αυτή η ασυνέπεια;
Επειδή ο Θεός είπε: -Δεν υπάρχει ειρήνη για τους άθεους.
Ας φωνάζουν ειρήνη, ειρήνη.
Θα πέσει πάνω τους το σπαθί και θα ξεσπάσει η φωτιά.
Επειδή η ειρήνη, όπως η βροχή, εξαρτάται από το Θεό και προέρχεται από το Θεό.
Οι άνθρωποι όπως προσεύχονται για τη βροχή έτσι πρέπει να προσεύχονται και για την ειρήνη>>.



Περιμένετε από εμένα να σας κάνω κήρυγμα; Ας προσέχουμε, για να μην εξαπατηθούμε και εγώ και εσείς. Εγώ εξαπατώμαι στην περίπτωση που σας διδάξω το λόγο μου και όχι το λόγο του Θεού. Εσείς θα εξαπατηθείτε αν περιμένετε από εμένα να ακούσετε τα λόγια μου και όχι το λόγο του Θεού. Τί είναι ο άνθρωπος για να αξίζει ο λόγος του;


Σαν το λουλούδι που ανθίζει και μετά κόβεται. Φεύγει ο λόγος σαν σκιά και δεν μένει (Ιώβ 14,1). Αφού είναι ο άνθρωπος από μόνος του τόσο ασήμαντος, τότε και ο λόγος του είναι ασήμαντος. Αφού είναι ευτελές καλάμι, πως να μην είναι ευτελής ο ήχος του. Αν εγώ είμαι ο δούλος του Κυρίου, τότε αυτό που εγώ θα προτείνω δεν θα το προτείνω από μόνος μου αλλά με τη βοήθεια του Κυρίου. Αν λέω κάτι, δεν το λέω από μόνος μου, αφού είμαι ο δούλος του Κυρίου, το λέω με τη βοήθεια του Κυρίου.


Παράλογο θα ήταν να περιμένετε από εμένα να ακούσετε τα λόγια μου, και θα ήταν παράλογο εκ μέρους μου και σας διδάσκω τα δικά μου λόγια. Ο Κύριος με τον εξής τρόπο ανανέωσε τη δύναμη των λόγων Του, διά μέσου των προφητών: Είναι ο λόγος σαν τη φωτιά, λέει ο Κύριος, σαν σφυρί που σπάει την πέτρα σε κομμάτια (Ιερεμ. 23, 29). 


Πράγματι τέτοια είναι τα λόγια του Θεού. Ο ανθρώπινος λόγος είναι σαν καπνός και σαν τον ιστό της αράχνης, ενώ ο λόγος του Θεού είναι σαν τη φλόγα και το σφυρί. Η δύναμη των λόγων αποδείχτηκε πολλές φορές. Με την προσευχή του Προφήτη Ηλία έπεσε φλόγα από τον ουρανό και κάηκε θυσία που ήταν μέσα στο νερό. Με τα λόγια του Μωυσή σκίστηκε ο βράχος και ξεπήδησε νερό από το βράχο.


Επιπόλαια πήρε η γενιά μας, το λόγο του Θεού και γι' αυτό το λόγο καταστράφηκε, κάηκε και χτυπήθηκε με σφυρί. Αν η γενιά μας δεν μετανοήσει, θα την κάψει πιο μεγάλη φλόγα και θα την χτυπήσει πιο μεγάλο σφυρί. Επειδή δεν είναι καλό τα δημιουργήματα να αστειεύονται με τον Δημιουργό, ούτε τα παιδιά με τον γονέα, ούτε οι δούλοι με τον βασιλιά. Ούτε είναι σωστό, οι ταξιδιώτες, να αστειεύονται με τον ξενοδόχο. Στην σύγχρονη εποχή, οι άνθρωποι θεώρησαν τον Θεό σαν κάτι αστείο και τα λόγια του Χριστού σαν παιχνίδι παιδικό. Έτσι παλιά έπραττε ο Ισραήλ, έτσι στα σημερινά χρόνια πράττει η Ευρώπη. 


Αρνήθηκε παλιά ο Ισραήλ τα λόγια του Θεού, και δέχτηκε τα λόγια των αυτοαποκαλούμενων σοφών. Περιφρόνησε τα λόγια του Κυρίου, τα οποία είπε ο Κύριος διά μέσου των δίκαιων Πατέρων και των δοξασμένων προφητών της Παλαιάς Διαθήκης. Αρνήθηκε την Παλαιά Διαθήκη του Θεού και στη θέση της τοποθέτησε τον Ταλμούθ, την Καμπάλα που είναι συλλογές παραμυθιών, αποκυήματα της ανθρώπινης φαντασίας.


Βήμα με βήμα ξεκίνησε και η σύγχρονη Ευρώπη να παίρνει το δρόμο του παλιού Ισραήλ. Αρνήθηκε την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη και δέχτηκε τα παραμύθια και τα δημιουργήματα της φαντασίας των ποιητών, των φιλοσόφων της. Αρνήθηκε τα λόγια τα οποία είναι σαν τη φωτιά και το σφυρί και δέχτηκε τα λόγια, που χάνονται σαν το καπνό και σαν το ιστό της αράχνης. [...]


Λίγο πριν ξεσπάσει ο πόλεμος η Ευρώπη μέσα στο σκοτάδι του παραλογισμού φώναζε: Ειρήνη, ειρήνη! Θα φέρω την ειρήνη στον κόσμο! Και προσπάθησε να φέρει την ειρήνη στον κόσμο χρησιμοποιώντας τις εφημερίδες, τα ντοκιμαντέρ στο σινεμά, τις διεθνείς συσκέψεις. Θα φέρω την ειρήνη στον κόσμο, έλεγε, χωρίς το Θεό και χωρίς τον Χριστό. Και παρ' όλο που έτσι μιλούσε, ξεκίνησε ο πόλεμος στην Ευρώπη.


Πώς συνέβη αυτό; Για ποιο λόγο αυτή η ασυνέπεια; Επειδή ο Θεός είπε: -Δεν υπάρχει ειρήνη για τους άθεους. Ας φωνάζουν ειρήνη, ειρήνη. Θα πέσει πάνω τους το σπαθί και θα ξεσπάσει η φωτιά. Επειδή η ειρήνη, όπως η βροχή, εξαρτάται από το Θεό και προέρχεται από το Θεό. Οι άνθρωποι όπως προσεύχονται για τη βροχή έτσι πρέπει να προσεύχονται και για την ειρήνη.


Αντίθετα, όμως η Ευρώπη δημιούργησε εχθρικά συναισθήματα εναντίον του Χριστού, νομίζοντας πως μπορεί να φέρει την ειρήνη στον κόσμο διά μέσου της προπαγάνδας. Η Ευρώπη πλούτισε με τη βοήθεια του Χριστού και στην συνέχεια Τον αποστράφηκε. Πλούτισε αλλά η όρασή της μειώθηκε και η καρδιά της σκλήρυνε. Έπραξε τα ίδια που έπραξε και ο παλιός Ισραήλ.


Ορίστε η μαρτυρία του Μωυσή για τον Ισραήλ: Ο Ισραήλ πάχυνε και ξεκίνησε να κλωτσάει, χόντρυνε και πρόσθεσε λίπος, αρνήθηκε το Θεό που το δημιούργησε και περιφρόνησε το βράχο της σωτηρίας του... έφερε θυσίες στους διαβόλους και όχι στον Θεό (Μωυσής, 32, 15). Και συ Σερβία πως έμπλεξες και μπερδεύτηκες; Φύγε από το πλοίο που βυθύζεται.


Φύγε από την εβραική Ευρώπη και στρέψου προς την Εκκλησία και την ιστορία σου. Αρνήσου τα λόγια των ανθρώπων, ψάξε για τα λόγια του Θεού, τα οποία είναι σαν ζωντανή φλόγα και σαν σφυρί που σπάει τον βράχο σε κομμάτια. Δόξαζε τον Χριστό για να σε σώσει ο Χριστός και να σε δοξάσει όπως δόξασε τους προγόνους σου. Εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Νικολάου Βελιμίριβιτς:
<<Μέσα από το παράθυρο της φυλακής>>, εκδόσεις <<Ορθόδοξη Κυψελη>>,
Θεσσαλονίκη 2012, σελ. 207-211.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF