ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 8 Σεπτεμβρίου 2023

ΛΕΛΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: «Η ΘΡΥΛΙΚΗ ΓΙΑΓΙΑ ΜΟΥ» (ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟΝ)

 



Στα χρόνια μας, η σύλληψη και πραγμάτωση της ιδέας της παγκοσμιοποίησης μεταβάλλει άρδην σε πολλούς το εθνικό τους συναίσθημα, την καλώς εννοούμενη πατριωτική ιδέα και έγερση, σκοπούμενη (η παγκοσμιοποίηση) στην πολιτιστική πολτοποίηση των λαών διά του χωνευτηρίου της πολυσυλλεκτικότητας και της πολυπολιτισμικότητας. Ο εθνισμός (και ουχί ο εθνικισμός) -ως ιδέα- σέβεται και εκτιμά τις ιδιαιτερότητες κάθε έθνους, ταυτόχρονα όμως φροντίζει να διατηρήσει τη δική του προγονική ταυτότητα, το δικό του πατροπαράδοτο πολιτισμό και την ημετέρα λατρευτική Πίστη. Μπροστά στο αποτροπιαστικό και επικίνδυνο φάσμα του Ολοκληρωτισμού που προωθείται, προσφέρουμε στο αναγνωστικό μας κοινό -χάριν της εθνικής μας υπόστασης και του δικού μας ελληνικού πατριωτισμού- το βιβλίο «Λέλα Καραγιάννη - Η θρυλική γιαγιά μου» που έγραψε η εγγονή της Εθνικής μας Αγωνίστριας, Λέλα Βύρ. Καραγιάννη, προς τόνωση και ενίσχυση των κληροδοτημάτων του γένους μας. Το έργο θα ολοκληρωθεί με αποσπασματικές αναρτήσεις, δίχως να απωλέσει το πνεύμα και το ύφος με τα οποία γράφτηκε. Σήμερα, που οι περισσότεροι αποφεύγουν να μιλήσουν για έθνος, γένος, ιστορία, αρχαίο και ρωμέϊκο πολιτισμό, υπό τον κίνδυνο να μην τους αποκαλέσουν εθνικιστές ή φασίστες, το βιβλίο της Λέλας Καραγιάννη έρχεται να θυμίσει, πως ή ίδια βασανίστηκε και τουφεκίστηκε από Έλληνες και ξένους φασίστες! Η ίδια και η εθνική οργάνωση «Μπουμπουλίνα» που δημιούργησε, διώχθηκε ανηλεώς και παντοιοτρόπως από την «Διεύθυνση Ειδικής Ασφάλειας του Κράτους», (απαρτισμένη κατά το πλείστον από Έλληνες δοσίλογους) που ήταν ένα ειδικό τμήμα της «Ελληνικής Χωροφυλακής» δημιουργημένο από τον Ε. Βενιζέλο! Ενταγμένη αργότερα στο κατασκοπευτικό δίκτυο Απόλλων, αποκρυπτογράφησε απόρρητα σχέδια των Γερμανών κατακτητών προκαλώντας τους δολιοφθορές, διοχέτευσε πληροφορίες για Έλληνες συνεργάτες των Αρχών Κατοχής, ενώ παράλληλα συνέβαλε στη βοήθεια των Άγγλων συμμάχων που είχαν εγκλωβιστεί στην Αθήνα. Για όλα αυτά τουφεκίστηκε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Χαϊδαρίου στις 8 Σεπτεμβρίου του 1944, ένα μήνα πριν από την απελευθέρωση και δυο μήνες πριν από τα Δεκεμβριανά. Ευχόμαστε καλή δημιουργική ανάγνωση και εθνική αφύπνιση, όλα ιδωμένα υπό το άσβεστο φως της Ορθοδοξίας, ως πνευματικού φάρου για την πνευματική και ψυχική μας σωτηρία εδώ και στην Άνω Ιερουσαλήμ. Εύχεσθε!



Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος






ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5



Μητέρα και σύζυγος



Σαν μητέρα και σύζυγος η Λέλα Καραγιάννη υπήρξε σπάνιο υπόδειγμα αφοσίωσης και στοργής προς την οικογένειά της. Αν και ήταν αυστηρή με τα παιδιά της, κυρίως για να μη χάσει τον έλεγχο, τα λάτρευε υπερβολικά και τους έδινε όλη τη σιγουριά και τη ζεστασιά που μπορεί να δώσει μια μητέρα.


Γνώριζε καλά την ψυχοσύνθεση και το χαρακτήρα τους και διαπίστωνε με έκπληξη το πόσο διαφορετικά ήταν το ένα με το άλλο. Επτά παιδιά, επτά λεβέντικες ψυχές, επτά διαφορετικές προσωπικότητες, αλλά με ένα κοινό χαρακτηριστικό, που τα ένωνε μεταξύ τους αδιάσπαστα, αγάπη και αλληλεγγύη! Ζούσαν ο ένας για τον άλλο μέχρι θανάτου. Υψηλή προτεραιότητα στη ζωή της, παράλληλα με το φιλανθρωπικό της έργο, υπήρξε η αναστροφή και η μόρφωση των παιδιών της.


Ξένες γλώσσες, μουσική κατάρτιση και όλων των ειδών τα σπορ είναι υποχρεωτικά μέρος της εκπαίδευσής τους. Θέλει να τους παράσχει κάθε δυνατότητα να καλλιεργήσουν ελεύθερα και να αναπτύξουν τις πολυποίκιλες κλίσεις τους και εξασφαλίζει για το σκοπό αυτό τους καλύτερους δασκάλους και καθηγητές. Η ίδια επιβλέπει αυστηρά και ασχολείται με τη διάπλαση και τη διαμόρφωση του χαρακτήρα τους, σύμφωνα με τα δικά της πρότυπα και πιστεύω. Τους διδάσκει βασικές ηθικές αρχές, να αγαπούν τον πλησίον τους, να είναι τίμιοι, αξιοπρεπείς και δίκαιοι.


Με κάθε δυνατό τρόπο τους εμφυτεύει το αίσθημα του εθελοντισμού, του αλτρουισμού και του πατριωτισμού. <<Είστε Έλληνες>>!, τους υπενθύμιζε συχνά. <<Μη διστάσετε να θυσιάσετε ακόμα και τη ζωή σας για την πατρίδα σας, για το πολύτιμο αγαθό της ελευθερίας. Να αγαπάτε και να αγωνίζεσθε για τα ιερά και τα όσια αυτής της ευλογημένης γης, που οι θεοί διάλεξαν να κατοικήσουν και οι ημίθεοι να γεννηθούν>>!, συνήθιζε να τους λέει για να τους εμπνέει θάρρος και υπερηφάνεια για τις ρίζες τους.


Από τα σοφά αυτά διδάγματα προς τα παιδιά της, αλλά και τα ονόματα που επέλεξε να τους δώσει, διαπιστώνεται η πνευματική της καλλιέργεια, η ευρεία εγκυκλοπαιδική της μόρφωση, καθώς και οι πτυχές του ρομαντισμού που έκρυβε στη ψυχή της... <<Βύρων, Νέλσων, Ηλέκτρα, Νεφέλη, Ιωάννα από την (Zan d' Arck)>>, το πρότυπο των παιδικών της οραματισμών. Καθώς τα χρόνια περνούν, καμαρώνει τα παιδιά της και αισθάνεται ικανοποιημένη και υπερήφανη για τα αποτελέσματα και τις προσπάθειές της να τα διαπλάσει σωστούς και αξιόλογους ανθρώπους, χρήσιμους στην πατρίδα και στην κοινωνία. 


Οι πρωτοκόρες της Ιωάννα και Ηλέκτρα, πανέμορφες νεαρές κοπέλες, μιλούν ήδη τρεις ξένες γλώσσες η κάθε μία, παίζουν πιάνο και την βοηθούν στο φιλανθρωπικό της έργο. Συγχρόνως με τις σπουδές τους, υπηρετούν εθελοντικά στον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό, ως εκπαιδευμένες αδελφές νοσοκόμες, ενώ οι τρεις γιοι της Βύρων, Νέλσων και Γεώργιος, προσφέρουν και εθελοντικά τις υπηρεσίες τους, ως εκπαιδευμένοι τραυματοφορείς, οι γνωστοί <<Σαμαρείτες>> του σταθμού Πρώτων Βοηθειών στην οδό 3ης Σεπτεμβρίου. 


Ολόκληρη η οικογένεια Καραγιάννη, γονείς και παιδιά υπήρξαν αιμοδότες και καλούνταν συχνά για έκτακτες ανάγκες. Κάνοντας κατά καιρούς τον απολογισμό της σαν μητέρα, η Λέλα Κραγιάννη, δεν πέρασε ούτε στιγμή από την σκέψη της ότι σύντομα αυτά τα παιδιά θα γινόνταν ήρωες της Εθνικής Αντίστασης και πρώτοι συνεργάτες στον αγώνα της για την ελευθερία της πατρίδος. (σελ. 35-36).




ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7




Το έπος του '40




Η νύχτα των Λεόντων



Λίγο πριν τα μεσάνυχτα της 26ης προς την 27η Οκτωβρίου, χτυπά το τηλέφωνο στο σπίτι της οικογένειας Καραγιάννη. Η Λέλα αρπάζει το ακουστικό ανήσυχη. Η φωνή της Σωσώς Κανδύλη, σπράνο της Λυρικής σκηνής και στενή φίλη της, ακούγεται αναστατωμένη. <<Λέλα, έχω συνταρακτικά νέα και θέλω να είσαι η πρώτη που θα τα μάθεις. Μόλις γύρισα από δεξίωση που παρέθεσε στην Ιταλική Πρεσβεία ο Πρέσβης Εμανουέλε Γκράτσι (Emanuele Grazzi) προς τιμήν του νεότερου Πουτσίνι -εγγονού του διάσημου μουσουργού. 


Όπως σου είπα ανεβάσαμε απόψε <<Madame Butterfly>> του Τζιάκομο Πουτσίνι. Ξαφνικά ο Πρέσβης αποσύρθηκε και όπως λένε οι φήμες, δέχτηκε ένα πολύ σοβαρό μήνυμα από τον Μουσολίνι, διότι επέστρεψε αναστατωμένος και απολογούμενος στους καλεσμένους, τους αποχαιρέτησε και εξαφανίστηκε. Υπάρχουν φήμες πως είμαστε στα πρόθυρα να δεχτούμε από στιγμή σε στιγμή επίθεση από τους Ιταλούς. Σκέφτηκα τα παιδιά σου. Πες  στο Νίκο να μην κατέβει στο μαγαζί, όπως συνηθίζει τις Κυριακές.


Φοβάμαι ότι θα έχουμε πόλεμο>>. Η Λέλα ψύχραιμη της κάνει ερωτήσεις. Θέλει να ξέρει περισσότερα. Η Σωσώ είναι γειτόνισσα. Κατοικεί μόλις τρία τετράγωνα από το σπίτι της οικογένειας Καραγιάννη. -<<Έρχομαι αμέσως εκεί>>, της απαντά η Λέλα και κλείνει το ακουστικό.



5η πρωινή ώρα της 28ης Οκτωβρίου του 1940



Το τηλέφωνο χτυπά και πάλι στο σπίτι της οικογενείας Καραγιάννη. Το σηκώνει η Ιωάννα. Γνωστό πολιτικό πρόσωπο και στενός φίλος ζητά να μιλήσει στον πατέρα της. -<<Νίκο, βρισκόμαστε σε πόλεμο. Πριν δυο ώρες ο Γκράτσι συναντήθηκε με το Μεταξά και πήρε την απάντησή του: -ΟΧΙ! Η Ελλάδα δεν παραδίδεται. Είμεθα σε ετοιμότητα. Οι σειρήνες θα ηχήσουν από στιγμή σε στιγμή. Ο Θεός μαζί μας>>.


Ο Νίκος και η Λέλα Καραγιάννη υπήρξαν άνθρωποι καλλιεργημένοι και με πλατιά ενδιαφέροντα. Διάβαζαν πολύ, άκουγαν τον ραδιοφωνικό σταθμό BBC και παρακολουθούσαν όλες τις εξελίξεις των διεθνών γεγονότων. Είχαν επίσης τις διασυνδέσεις τους και ήταν πάντοτε πλήρως ενημερωμένοι για ό,τι συνέβαινε τόσο στο εσωτερικό της χώρας τους, όσο και στο εξωτερικό. Δεν είχαν ψευδαισθήσεις.


Άκουγαν το θηρίο του φασισμού να βρυχάται στα κατεχόμενα αλβανικά εδάφη, μόλις ένα μέτρο από τα σύνορα της πατρίδας. Η εισβολή των γερμανικών στρατευμάτων στην Πολωνία, η πτώση της Γαλλίας, η καταδίωξη του Εβραίικού Πληθυσμού ήταν γεγονότα που τους έκαναν να νιώσουν τη φρίκη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου σχεδόν έξω από την πόρτα τους. Σαν οικογένεια ήταν όλοι τους προετοιμασμένοι ψυχολογικά να δώσουν τη δική τους μάχη μόλις θα τους καλούσε η πατρίδα.


Η ώρα αυτή δεν άργησε. Ο πρωθυπουργός Ιωάννης Μεταξάς, στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων σαν Έλληνας πατριώτης. <<Alors c' est la guerre>>, ήταν η απάντησή του στο τελεσίγραφο (Ultimatum) του Μουσολίνι που του παρέδωσε εκείνο το πρωί ο Ιταλός πρέσβης Εμανουέλε Γκράτσι, που τόλμησε να του ζητήσει να ανοίξει τα σύνορα και να παραδώσει την Ελλάδα αμαχητί. Το θρυλικό μας <<ΟΧΙ>> ακούστηκε στα πέρατα του κόσμου και έδωσε κουράγιο στους σκλαβωμένους λαούς. (σελ. 45-47).



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
της Λέλας Βύρ. Καραγιάννη, εγγονής της Εθνικής Αγωνίστριας Λέλας Καραγιάννη:
<<Λέλα Καραγιάννη - Η θρυλική γιαγιά μου>>, εκδόσεις <<ΠΕΛΑΣΓΟΣ>>,
Α' έκδοση Οκτώβριος 2023, Αθήνα, σελ. (35-36) και (45-47).


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF