ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 13 Οκτωβρίου 2023

ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΟ: ΜΟΝΟ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ

 



Προ ολίγων ημερών η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) δημοσίευσε τα πολύ δυσάρεστα στοιχεία του 2022, για την εξέλιξη του ελληνικού πληθυσμού στη χώρα μας. Σε ένα μόνο χρόνο (2022/2021) οι γεννήσεις μειώθηκαν άλλες 10.000 και κατέβηκαν στις 76.541! Ήσαν λιγότερες από τους θανάτους κατά 64.260, δηλαδή το 2022 οι γεννήσεις ήσαν μισές από τους επισυμβάντες θανάτους!


του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου


Είναι ο χαμηλότερος αριθμός γεννήσεων από το 1922! Για σύγκριση, στην Ελλάδα του 1932 οι γεννήσεις ήσαν 185.523, στη μεταπολεμική Ελλάδα του 1960 ήσαν 157.239 και στην αρχή της κρίσης, το 2010, ήσαν 114.766, δηλαδή 50% περισσότερες από τις σημερινές.


Σε μελέτη τους, το 2022, οι καθηγητές Δημογραφίας Βύρωνας Κοτζαμάνης και Αναστασία Κωστάκη επισήμαναν ότι στη δεκαετία 1956-1965 καταγράφηκαν 1,545 εκατομμύρια γεννήσεις, ενώ στη δεκαετία 2016-2025 αναμένονται 835.000. Με τα σημερινά δεδομένα η πρόβλεψη φαίνεται μάλλον αισιόδοξη...


Οι επισημάνσεις για την τραγική εξέλιξη του πληθυσμού δεν είναι φετινές. Ενδεικτικά αναφέρω ότι το 1993, επί κυβερνήσεως Κων. Μητσοτάκη, το δημογραφικό συζητήθηκε στην Βουλή, επισημάνθηκε η δραματική μείωση των γεννήσεων (τότε 103.000...) και εξαγγέλθηκαν μέτρα.


Ο πρ. Υπουργός Εμμ. Δρεττάκης, ειδικός και στα θέματα της εξέλιξης του πληθυσμού, το 2004, σε άρθρο του, επισήμανε τον κίνδυνο και ζήτησε άμεσα μέτρα... Το 2022 μελέτη του ΙΟΒΕ σήμανε συναγερμό για τις επιπτώσεις που έχει η επιδείνωση του δημογραφικού προβλήματος στο ασφαλιστικό, στις συντάξεις και στην ανάπτυξη της χώρας. Σύμφωνα με την εν λόγω μελέτη το 2040 οι μαθητές θα είναι συνολικά λιγότεροι κατά 320.000 και οι διδάσκοντες κατά 50.000 (ΕΤ/9.6.2022/ σελ. 6).


Πολλές και δραματικές οι επισημάνσεις, περισσότερες οι υποσχέσεις και οι αποφάσεις. Όμως το αποτέλεσμα είναι απογοητευτικό, όχι μόνο λόγω της διαχρονικής κυβερνητικής πολιτικής. Είναι και της νοοτροπίας που μας κατακλύζει. Τα επιμέρους στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ (αριθμός γάμων και διαζυγίων, δείκτης γονιμότητας, μέση ηλικία τεκνοποίησης) δείχνουν ότι η κοινωνία μας νοσεί σχεδόν πανδημικά, από φιλαυτία, αδιαφορία για τα κοινά και ηδονική, χωρίς κανόνες και αρχές, ζωή. Πώς να μιλήσουν τα φονευόμενα και τα κατεψυγμένα έμβρυα;


Πώς να διαμαρτυρηθούν τα παιδιά που μεγαλώνουν υπό φιλάρεσκους πολίτες, που τα θεωρούν όπως τα σκυλάκια τους; Πώς να αποκτήσουν αγάπη στην οικογένεια οι νέοι και οι νέες, όταν ζουν την ενδοοικογενειακή βία και βλέπουν γνωστές ηθοποιούς να υποστηρίζουν την ελεύθερη σχέση και να καταφέρονται εναντίον της τεκνοποιίας;


Πώς να συμπεριφερθεί η νεολαία όταν οι γονείς υποτιμάνε τη χώρα μας, τη συμβουλεύουν ότι το παν είναι η ατομική καλοπέραση και τη σπρώχνουν να πάει στα ξένα να ζήσει και να μην προσφέρει τις ικανότητες και τις υπηρεσίες της στην Πατρίδα; Με τη νοοτροπία αυτή η Ελλάδα είναι καταδικασμένη, και σε αυτή την κατηφόρα ευθύνονται η οικογένεια, η Πολιτεία, καθώς και η διοικούσα Εκκλησία, που ο κόσμος καίγεται και Εκείνη, με φανφάρες, διοργανώνει Συνέδριο «για την άυλη πραγματικότητα της ύστερης νεωτερικότητας»...


Μπορεί να υπάρχουν μελέτες για την εξέλιξη των παιδιών, που η μητέρα κυρίως και ο πατέρας δεν είναι κοντά τους, ψυχικά και σωματικά. Προσωπικά δεν τις γνωρίζω. Όμως μέσα από τα όσα διαβάζω και τα όσα προκύπτουν από μικρή προσωπική έρευνά μου, αυτά τα παιδιά έχουν κενό στην ψυχή τους και πολλές φορές αφήνονται έρμαια στην κυριαρχούσα ατομικιστική, υλιστική και ηδονιστική αντίληψη περί ζωής. Με έχει συγκλονίσει η βιογραφία της Λιν Ούλμαν, που κυκλοφορεί και στα ελληνικά με τίτλο «Ανησυχία» (Έκδοση Μεταίχμιο).


Πρόκειται για την θυγατέρα του σπουδαίου Σουηδού σκηνοθέτη Ινγκμαρ Μπέρκμαν και της γνωστής Νορβηγίδας ηθοποιού, σκηνοθέτου και συγγραφέως Λιβ Ούλμαν. (Σημειώστε ότι κράτησε το επώνυμο της μητέρας της, γιατί ο Μπέργκμαν δεν παντρεύτηκε την μητέρα της, αναγνώρισε ως παιδί του τη Λιν, αλλά εκείνη δεν τον ένιωσε ποτέ ως πατέρα...).


Ο Μπέργκμαν τέλεσε πέντε γάμους και απέκτησε από αυτούς επτά παιδιά. Η Λιν. γράφει για τα ετεροθαλή αδέλφια της: «Ετεροθαλής αδελφή και ετεροθαλής αδελφός – σα να μην ήταν πραγματικοί. Γεννημένοι από έτερη μητέρα, ζώντας σε έτερο τόπο, που δεν θυμόνταν ο ένας τον άλλο- παιδιά φαντάσματα που εξαφανίζονταν στον φράκτη από πασχαλιές...».


Μεγαλώνοντας οι γονείς, της είπαν ότι γεννήθηκε από ατυχία... Η μητέρα της είχε αντισυλληπτικά χάπια στην τσάντα της, αλλά είτε τα ξέχασε, είτε αμέλησε να τα πάρει... Όταν συνελήφθη η Λιν, ο πατέρας της μίλησε στη μητέρα της για έκτρωση, αλλά αρνήθηκε η Λιβ και εκείνος υποχώρησε... Όταν ήταν έφηβη η Λιν της έλειπε η μητέρα της, που πήγαινε για τις δουλειές της επί μακρό διάστημα κυρίως στις ΗΠΑ. Ζούσε με οικονομική άνεση, με υπηρέτριες, αλλά η γιαγιά της τη φρόντιζε. Γράφει η Λιν Ούλμαν:


«Η μαμά θα λείψει αρκετούς μήνες. Φοβάμαι ότι θα τη χάσω, φοβάμαι ότι δεν θα ξαναγυρίσει, φοβάμαι ότι θα εξαφανιστεί... Με τη μαμά μιλάμε στο τηλέφωνο και, πριν κλείσουμε, συμφωνούμε πάντοτε την ώρα της επόμενης συνομιλίας μας. Πού είναι σήμερα....Μισή ώρα πριν από τη συμφωνημένη νιώθω χάλια, στέκομαι σε επιφυλακή δίπλα στο τηλέφωνο.


Χτυπάει, είναι τρία λεπτά πριν από τη συμφωνημένη ώρα – αλλά δεν είναι η μαμά. Είναι μια πρόσχαρη κυρία που θέλει να μιλήσει με τη γιαγιά. Γιατί δεν είναι η μαμά; Γιατί η μαμά δεν τηλεφωνεί τρία λεπτά πριν από τη συμφωνημένη ώρα για να με σώσει από τον φόβο; Διαρκής λαχτάρα....Τώρα έχει περάσει μία ώρα από τη συμφωνημένη κι εγώ βαδίζω από δωμάτιο σε δωμάτιο στο μεγάλο διαμέρισμα της μαμάς. Δεν θέλω να σταματήσω να περπατάω, δεν θέλω να σταματήσω το κλάμα...». Η αφήγηση συνεχίζεται έτσι τραγικά....


Οικογένεια και κυρίως παιδιά σημαίνει πνεύμα αυτοθυσίας για το μεγάλωμα τους, ώστε να συνεχίσουν να ζουν με τις αξίες που μας κράτησαν ζωντανούς επί αιώνες, μας ελευθέρωσαν και μας κάνουν να προοδεύουμε. Στην εποχή μας το πνεύμα αυτό της αυτοθυσίας όλο και μειώνεται, με συνέπεια τη σημερινή κατάσταση στο δημογραφικό. 


Είναι πολύ πιο δύσκολο οι γονείς να αναδείξουν άξιους πολίτες στην κοινωνία, από το να γίνουν οι ίδιοι πλούσιοι επιχειρηματίες ή επαγγελματίες, καθηγητές πανεπιστημίου, ή να αποκτήσουν υψηλές θέσεις στην ιεραρχία του ιδιωτικού ή του κρατικού τομέα. Αυτό μου είπε σοφός γέροντας και το κρατώ ως μέτρο ζωής και επιτυχίας των γονέων.- *Εκ του ιστολογίου <<Ακτίνες>> της 11.10.2023 πολ. ημ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF