ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Κυριακή 26 Νοεμβρίου 2023

ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΗΣΤΕΙΑΣ ΤΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΑΓΙΑΣ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ (15 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ)

 



«ΟΙ ΒΙΟΙ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ»



ΜΙΧΑΗΛ Ι. ΓΑΛΑΝΟΥ (1868-1948)



Τί είναι οι βίοι των αγίων, ή καλύτερα, τί μας προσφέρουν; Κατά τον άγιο Ιουστίνο Πόποβιτς αποτελούν «το εφαρμοσμένο Ευαγγέλιο», την ορθροπρακτική θεώρηση της αγάπης προς τον γλυκύτατον Ιησού μας, το βιωματικό απαύγασμα του Ορθόδοξου λόγου και της Χριστολογικής, βιωματικής πρακτικής. Στα χρόνια που διανύουμε, -για τους πολλούς- αποτελεί σημείο αναφοράς θρησκοληψίας, μεσαιωνισμού και γραφικότητας. Για τους ολίγους εμάς σηματοδοτούν αληθινά μαρτυρολόγια επίγειων αγγέλων, βιογραφήματα χριστιανικής ζωής ανυπόκριτης και πνεύματος ομολογίας και μαρτυρίας του πανσέπτου Ευαγγελίου του Τριαδικού Θεού μας! Δεν αποτελούν ευφάνταστες, παραμυθικές ιστορίες ή βερμπαλιστικά αναγνώσματα για αγράμματους, προβληματικούς ή λαϊκούς ανοήτους, όπως μας προσάπτουν. Το κυρίαρχο κοσμικό πνεύμα του εγωκεντρισμού, του αυτοπροσδιορισμού και της εκφυλιστικής εγωπάθειας που λειτουργούν, ως τοξικές εξαρτήσεις και διαχρονική αναπαραγωγή των ειδεχθών ιδιοτήτων του έκπτωτου ανθρώπου αδυνατούν, να συλλάβουν την ευαγγελική ζωή, την οδό του επίγειου, εκούσιου μαρτυρίου και της βιοτικής μετάθεσης προς την αληθινή ζωή, την μετακοσμική και μεταγήϊνη ζωή του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος! Αντιθέτως, είναι οι ίδιοι έκπτωτοι άνθρωποι όμως, που πιστεύουν στη μεταφυσική, την ουφολογία, τις μαντικές δαιμονοληψίες, την αστρολογία, τη γιόγκα και άλλες όντως μικρόψυχες, αρχαίες δοξασίες και πρακτικές. Τα συναξάρια έρχονται για να λειτουργήσουν πραγματικά ως σωτηριολογικά επιθέματα, ως έξαψη και σεισμός της συνείδησης, ως το Φως, που χρόνια αγωνιζόμασταν να βρούμε μέσα στο Σκοτάδι! Κάθε συναξάρι μάρτυρος έχει να προσδώσει στον καλοπροαίρετο αναγνώστη, τον έχοντα ''γην αγαθήν'', το κάτοπτρο του αναγεννημένου ανθρώπου, την εικόνα του ολοκληρωμένου -πνευματικά και ψυχικά- αγωνιστή, την προσδοκία, την ελπίδα και το όνειρο του κουρασμένου -από την κολασμένη κοσμικοποίηση- ασώτου. Με την μερική ηλεκτρονική μεταφορά των βίων των αγίων προσδοκούμε κι εμείς, ως άλλοτε έτεροι, πεπλανημένοι άσωτοι να συμπράξουμε μαζί με τους αναγνώστες μας στην ψηλάφιση, την επιδαψίλευση και την πνευματική τέρψη, που προσφέρουν τα μαρτυρολόγια των αληθινών αγωνιστών της Ζωής και του Φωτός. Η καθαρεύουσα δε που χρησιμοποιείται, βοηθά έτι περισσότερο στην ευχάριστη ανάγνωση και στη διαμόρφωση ενός κατανυκτικού, όσο και ανατρεπτικού κλίματος ευφροσύνης και ψυχικής ανάτασης! «Οι Βίοι των Αγίων» του Μιχαήλ Γαλανού (1868-1948) εκδόθηκαν για πρώτη φορά το 1906 στην προπολεμική Αθήνα και εμείς μεταφέρουμε αυτούσια τα κείμενα (ορθογραφικά και συντακτικά) από την γ' έκδοση του 1988. Ευχόμαστε στο αναγνωστικό μας κοινό, στους ορθοδόξους πατέρες και μητέρες, στους αδελφούς και τις αδελφές την «Καλή Ανάγνωση» του μαρτυρολόγιου και της ομολογίας, από πνευματικούς αθλητές που θεώρησαν τη ζωή αυτή ως μια πνευματική παλαίστρα έναντι του αντιδίκου, προκειμένου να νικήσει και να θριαμβεύσει το Καλό, στο πρόσωπο του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Εύχεσθε!




Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος






ΑΡΧΗ ΝΗΣΤΕΙΑΣ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ



(15 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ)



ΜΝΗΜΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΜΑΡΤΥΡΩΝ ΚΑΙ ΟΜΟΛΟΓΗΤΩΝ

ΓΟΡΙΑ, ΣΑΜΩΝΑ ΚΑΙ ΑΒΙΒΟΥ


Οι δύο πρώτοι, ζώντες μετά πάσης ευσεβείας εις Έδεσαν, συνελήφθησαν κατά τον επί του Διοκλητιανού διωγμόν υπό του εκεί ηγεμόνος Αντωνίου, απεκεφαλίσθησαν δε μετά βασάνους πολλούς, τας οποίας υπέστησαν με καρτερίαν θαυμαστήν.
Ο δε Άβιβος ζήσας εις μεταγενεστέρους χρόνους, κατήγετο από χωρίον της Εδέσης, ονομαζόμενον Αποθελσαία, και έζησε τον τέταρτον μετά Χριστόν αιώνα επί του βασιλέως Λικινίου, του γνωστού αντιπάλου του Μεγάλου Κωνσταντίνου. Προχειρισθής εις ιεροδιάκονον, διεκρίνετο διά την ευσέβειαν, τον ζήλον, την χρηστότητα και την ένθερμον αγάπην του προς το ιερόν κήρυγμα.
Ο ηγεμών Λυσανίας τον συνέλαβε και προσπάθησε να τον αποσπάση από την χριστιανικήν πίστιν. Ο Άβιβος είχε και μητέρα, την οποίαν ηγάπα με την τρυφερωτέραν υικήν στοργήν, υπάρχων ούτω η χαρά και το καύχημά της. Αλλά το προς τον Χριστόν καθήκον προείχεν εις την συνείδησίν του και από την ζωήν και από όλα τα λοιπά.
Εβάδισε λοιπόν προθύμως προς τας βασάνους. Κρεμασθείς εις στύλον, δισχίσθη με σιδηρούς όνυχας, έπειτα δε, οδηγηθείς έξω της πόλεως, παρέδωκε το πνεύμα του ριφθείς εντός πυράς.


ΤΗ ΑΥΤΗ ΗΜΕΡΑ ΜΝΗΜΗ ΤΩΝ ΕΥΣΕΒΩΝ ΒΑΣΙΛΕΩΝ

ΙΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΙ ΕΥΦΗΜΙΑΣ


Ιουστίνος ο Α', κατήγετο από τας πέριξ της εκ Δαρδανία πόλεως των Σκούπων, της παρά τον Αξιόν ποταμόν. Η οικογένειά του λίαν άσημος ήτο ποιμενική' αλλ' ο Ιουστίνος μετονομασθείς διά του λατινικού τούτου ονόματος, ότε εισήλθεν ως στρατιώτης εις την βασιλικήν υπηρεσίαν, ήτο ανδρείος και ανήκεν εις τας φύσεις εκείνας, αι οποίαι γνωρίζουν ν' ανεβαίνουν.
Κατακτήσας την ιεραρχικήν σειράν των αξιωμάτων, αναδειχθής συγκλητικός και αρχηγός των βασιλικών σωματοφυλάκων, διεδέχθη εις τον θρόνον του Βυζαντίου τον Αναστάσιον, όστις είχεν αποθάνει άτεκνος. Ήτο δε τότε ετών 68.
Ιουστίνος ο Ά λέγεται ότι ήτο εντελώς απαίδευτος' υπέδειξεν όμως, ότι, άν ναυαγούν πολλοί παρ' όλην την παιδείαν των διά φαυλότητα χαρακτήρος ή διοικητικήν ανικανότητα, ή απαιδευσία δύναται να αναπηρωθή διά της ευφυίας και της καλής προαιρέσεως' ο βασιλεύς ούτος εξησφάλισεν εν πρώτοις το Κράτος από τας επιδρομάς των προς βορράν βαρβάρων' έχων δε την αρετήν της ταπεινοφροσύνης και της συναισθήσεως των ιδίων ελλείψεων, κατείχεν άμα το δώρον του να διακρίνη τους προικισμένους με ό,τι αυτός εστερείτο και να χρησιμοποιή ειλικρινώς και ανεπιφθόνως.
Ούτως εις αυτόν πρωτίστως οφείλεται η ανάδειξις του ανεψιού και διαδόχου του, του περιφήμου εν τη Βυζαντινή και τη καθόλου ιστορία, Ιουστινιανού του Α΄. Εκπαιδεύσας αυτόν, τον έλαβε πολύτιμον σύμβουλον και συνεργόν εις τας υποθέσεις του Κράτους, ολίγον δε προ του θανάτου του τον ανηγόρευσε και επισήμως συνάρχοντα.
Προ του Ιουστίνου είχεν επέλθει διάστασις μεταξύ των Εκκλησιών Ρώμης και Κωνσταντινουπόλεως. Αρχίσασα επί του βασιλέως Ζήνωνος, του εκδόσαντος το περίφημον Ενωτικόν τω 482, έσχε την συνέχειάν της επί του αυτοκράτορος Αναστασίου, του προκατόχου Ιουστίνου του Α'.

Ο Ιουστίνος, θέλων να τεθή τέρμα εις την διάστασιν ταύτην, την επιζημίαν και υπό θρησκευτικήν και υπό πολιτικήν άποψιν, ανήγγειλε την εις τον θρόνον ανάβασίν του προς τον τότε Πάπαν Ιωάννην τον Α΄, του οποίου υπεδέχθησαν πανηγυρικώς εξελθόντες εις προυπάντησίν του λαός, κλήρος, η σύγκλητος και ο βασιλεύς αυτός.

Ο Ιουστίνος ο Α' ζηλωτής της Ορθοδοξίας, έλαβε μέτρα κατά της εξαπλώσεως της αιρέσεως των Μονοφυσιτών εν Συρία, μεταξύ δε των εξωτερικών επιχειρήσεών του υπήρξεν η της προσαρτήσεως των Λαζών και των Ιβήρων. Αλλ' οι Πέρσαι αντεπεξήλθαν' το 527 απέθνησκεν ο Ιουστίνος αφήνων την αυτοκρατορίαν εις τον ανεψιόν και συνάρχοντά του, τον μέγαν Ιουστινιανόν.
Ο Ιουστίνος εκ πρώτου γάμου είχε σύζυγον ονομαζομένην Λουπικίαν, και την οποίαν, ότε εστέφετο Αυγούστα, ο δήμος της πρωτευούσης μετωνόμασεν Ελληνιστί Ευφημίαν. Η Ορθόδοξος Εκκλησία διά την ευσέβειαν και την προς την Ορθοδοξίαν υποστήριξίν των τους έταξεν εν τη χορεία των αγίων.


ΤΗ ΑΥΤΗ ΗΜΕΡΑ ΜΝΗΜΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΜΑΡΤΥΡΩΝ
ΕΛΠΙΔΙΟΥ, ΜΑΡΚΕΛΛΟΥ ΚΑΙ ΕΥΣΤΟΧΙΟΥ


Ο
Ελπίδιος, μέλος της Συγκλήτου, έζησεν επί του αυτοκράτορος Ιουλιανού του παραβάτου. Πιεσθείς υπό τούτου, διά να αρνηθή τον Χριστόν, επροτίμησε τας βασάνους και τον θάνατον.
Μετ' αυτού συνεβάδισαν προς το μαρτύριον και δύο ισάδελφοι φίλοι του, ο Μάρκελλος και ο Ευστόχιος. Αφού εις τας σάρκας των κατεχύθη ζέον ύδωρ, κατέθραυσαν τα μέλη των με ράβδους βαρείας. Και η μανία δεν εστάθη έως εδώ' αλλά καις τοιαύτην κατάστασίν των τους έρριψαν εις το πυρ ένθα και παρέδοσαν το πνεύμα αρτυρικά ολοκαυτώματα υπέρ της αγίας πίστεως.



ΤΗ ΑΥΤΗ ΗΜΕΡΑ Ο ΑΓΙΟΣ ΜΑΡΤΥΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

ΞΙΦΕΙ ΤΕΛΕΙΟΥΤΑΙ


Ο μαρτυρικός στέφανος κατεκόσμησε την αποκοπείσαν κεφαλήν του επί του αυτοκράτορος Μαξιμινιανού, του διώκτου της πίστεως.



Εκ του Τετρατόμου του νομικού, πολιτικού και ιεροκήρυκα
Μιχαήλ. Ι. Γαλανού (1868-1948)
«Οι Βίοι των Αγίων»,
εκδόσεις «Αποστολικής Διακονίας», έκδοση γ' 1988, τόμος 4ος, σελ. 104-106.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF