ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2023

ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ (1797 - 1864)

 



Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Σαράντου ΚαργάκουΝεότερη Ελληνική Ιστορία, Τόμος Β',
<<Μεγάλες μορφές και Μεγάλες Στιγμές του ΄21>>.
Δεύτερη έκδοση: <<Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ>>, Απρίλιος 2021, σελ. 490-493.
<<Και το βιβλίο αυτό είναι καρπός ευγνωμοσύνης προς τους πολυπληθείς ακροατές/μαθητές μου του <<Λαϊκού Πανεπιστημίου>>, που κατακλύζουν κάθε Τρίτη την αίθουσα τελετών της γεραράς <<Εταιρείας Φίλων του Λαού>>, για να ακούσουν πέμπτη χρονιά φέτος τα μαθήματά μου, παρά το νυκτερινό της ώρας (7-9 μ.μ.).
Στα μαθήματα αυτά προσέρχονται παιδιά όλων των ηλικιών, από 20 έως 85 ετών. Άλλα κρατούν σημειώσεις, άλλα κρατούν μαγνητόφωνα.
Αυτά μου έδωσαν το έναυσμα, το ερέθισμα και την ώθηση να δώσω στις παραδόσεις μου μορφή βιβλίου.
Την πρώτη χρονιά εδίδαξα έναν κύκλο μαθημάτων υπό τον τίτλο Το βυζαντινό ναυτικό, που πήρε μορφή καλαίσθητου βιβλίου από τις εκδόσεις Ιω. Σιδέρη (2007), τη δεύτερη χρονιά εδίδαξα τους πολιτικούς θεσμούς και τα πολιτικά σώματα της σπαρτιατικής πολιτείας, την τρίτη την εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου,
που το 2008/09 σε πολύ διευρυμένη μορφή και με σπάνια βιβλιογραφία εκδόθηκε από τις Εκδόσεις ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΩΝ - ΚΑΡΤΕΡΗΣ, την τέταρτη χρονιά παρέδωσα <<Το λυκόφως της Σπάρτης>>,
που μαζί με τις προηγούμενες παραδόσεις μου αποτέλεσαν την πρωταρχική μαγιά για να συγγραφεί και να εκδοθεί το δίτομο έργο μου Ιστορία της Αρχαίας Σπάρτης (Gutenberg, 2006).
Πέρσι είχα την ευκαιρία να διδάξω τρεις κύκλους μαθημάτων: α) Οι Τούρκοι και το Βυζάντιο, β) Το τουρκικό imperium και γ) Τουρκοκρατία, που πήραν μορφή βιβλίου και εκδόθηκαν σε καλαίσθητη μορφή από τις εκδόσεις Λεωνίδα Γεωργιάδη.
Τα φετινά μαθήματα θα είναι αφιερωμένα στην Ελληνική Επανάσταση. Αλλά το βιβλίο αυτό δεν εξετάζει καταλεπτώς το μεγάλο εκείνο γεγονός.
Περιορίζεται αυστηρώς σε όσα προτίθεμαι να παραδώσω και αυτά είναι ό,τι λέγει ο τίτλος: Μεγάλες μορφές και μεγάλες στιγμές του '21.
Όχι όλος ο Αγώνας στην πολυμορφία και την πολύπτυχη διάστασή του.
Οι βασικοί λόγοι είναι δύο: Εκ των πραγμάτων είναι αδύνατον να συμπεριληφθεί όλος ο Αγώνας σε σειρά δίωρων -ανά δεκαπενθήμερο- μαθημάτων ενός εξαμήνου και, δεύτερον -πέρα από άλλες εκδοτικές μου δραστηριότητες- μία τρίτομη ή τετράτομη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως,
που θα εξετάζει εξονυχιστικά, με πνεύμα κριτικό και -στο μέτρο του ανθρώπινα δυνατού- αντικειμενικά κάθε γεγονός, είτε αυτό είναι στρατιωτικό, είτε πολιτικό, είτε διπλωματικό.
Και για τον λόγο αυτό υπάρχει ένας διαχωρισμός:
Στους δύο πρώτους τόμους εξετάζονται τα στρατιωτικά γεγονότα και στον τρίτο τα πολιτικά, διπλωματικά, οικονομικά γεγονότα, καθώς και ό,τι μπορεί να έχει σχέση με την οργάνωση της παιδείας στη διάρκεια της πολυχρονίου πολεμικής δοκιμασίας.
Το βιβλίο αυτό, λόγω όγκου και τεράστιου κόστους, μόνο αν βρεθεί χορηγός θα καταστεί εφικτό να εκδοθεί.
Ευελπιστούμε ότι κάποιος θα συνδράμει.
Όχι πάντως η ελληνική πολιτεία.
Αυτή με τίμησε και με τιμά με το υπέρτατο βραβείον: το κώνειον>>!
(Απόσπασμα εκ του προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ






ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ (1797 - 1864)



Εισαγωγή


Κι άξιο ξαντίμημα του μόχτου μας ας είναι
που απ' τις εφτά πληγές Σου, στρατηγέ μας,
που σιωπηλά ξανάνοιξαν και τρέχουν
σαν από εφτά πηγές
και ωσάν εφτά ν' ανάβρυζαν μπροστά μας άγια κεφαλάρια,
σε τούτα σκύβοντας,
πλατειά τη δίψα μας
βαθειά την πίκρα μας
να ξελαφρώσουμε μπορούμε!


ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ

«Μακρυγιάννης»




Ο Γιώργος Βλαχογιάννης, που βρήκε τα γραπτά του Μακρυγιάννη και τα αναστήλωσε έπειτα από πολύμηνη αναγνωστική περιπέτεια, παρέδωσε το 1907 («εκ του τυπογραφείου Σ. Κ. Βλαστού») την τρίτομη μνημειώδη έκδοση των Απάντων του στρατηγού, ένα κείμενο που γαλούχησε τρεις γενιές Ελληνοπαίδων και που κάποτε υψώθηκε σε επαναστατικό Ευαγγέλιο.


Σήμερα, δυστυχώς -και όταν λέω «σήμερα» εννοώ το εντεύθεν του 1976 θλιβερό από πνευματική άποψη χρονικό διάστημα-, ο Μακρυγιάννης έπαψε πια να είναι νεανικό ανάγνωσμα. Μπορεί να μπήκε σε τραγούδι («Μπάρμπα-Γιάννη Μακρυγιάννη...» κατά το «Μπάρμπα-Γιάννη Κανατά...»), αλλ' έμεινε «εκτός παιδιάς». Η ελληνική παιδεία και τα σημερινά βρίσκονται, για να ξαναγυρίσω στον Σικελιανό, μακριά «από το δίστομο σπαθί του λόγου του».


Βέβαια, μετά τη Δικτατορία ένας άκρατος πατριωτικοθρησκευτικός ενθουσιασμός ώθησε πολλούς να προτείνουν την αγιοκατάταξη του λαϊκού αγωνιστή. Όταν το 1983 ο Άγγελος Παπακώστας δημοσίευσε το άλλο χειρόγραφο του στρατηγού (που το είχε κι αυτό περισώσει ο Βλαχογιάννης), με τον τίτλο Οράματα και Θάματα, ο παλαιός ενθουσιασμός για τον στρατηγό ξεθύμανε. Μπαίναμε σε μια φάση α-εθνικής και α-θρησκευτικής αγωγής και παιδείας, οπότε ο βαθύς πατριωτισμός και θρησκευτισμός, που έφθανε μέχρι θρησκοληψίας, του Μακρυγιάννη ήταν ενοχλητικός για τους νέους πνευματικούς μας ταγούς.


Στο παρελθόν ο στρατιωτικός ρόλος του Μακρυγιάννη είχε υπερτιμηθεί, λόγω της ενθουσιαστικής αποδοχής των όσων αυτός πρωτίστως γράφει και λόγω της ομολογουμένως εκπληκτικής συγγραφικής ιδιομορφίας του. Σήμερα, όμως, μπορούμε πιο νηφάλια να σταθούμε απέναντι στον στρατηγό ως άνθρωπο (ψυχογραφία του Μακρυγιάννη έχω κάνει στο Τετράδιο Ευθύνης), ως ιστορικό, ως στρατιωτικό και πολιτικό.


Είναι αναμφισβήτητη η συγγραφική αξία του Μακρυγιάννη. Είναι τεράστιο κεφάλαιο των γραμμάτων μας. Αλλ' η ιστορική βαρύτητα των όσων λέγει είναι αμφισβητήσιμη, διότι με την πικρία του αγνοημένου -που δεν ήταν- υπερβάλλει σε ό,τι αφορά τη δράση του (συχνά παρουσιάζει τον εαυτό του σαν πρωταγωνιστή, χωρίς να είναι) και είναι αμείλικτα μειωτικός και επικριτικός έναντι αγωνιστών που τον ξεπερνούσαν σε στρατιωτική αξία και πολεμική δράση.


Έντονη επίσης είναι και η τοπικιστική του διάθεση' κι ενώ με τα λόγια μάχεται τη διαίρεση, έπαιξε ρόλο πρωταγωνιστικό στον Εμφύλιο, τον οποίο ακολούθως καταγγέλλει. Γενικά, η γραφή του είναι αντιφατική, όπως η ζωή του. Ο αναγνώστης πρέπει να έχει υπόψη του πως ο Μακρυγιάννης γράφει σαν αδικημένος, χωρίς να είναι, δεδομένου ότι η κτηματική του έκταση, που φέρει και σήμερα το όνομά του (περιοχή Μακρυγιάννη), η οποία έφθανε ως κάτω από τους Στύλους του Ολυμπίου Διος και σε μέρος της περιοχής απ' όπου αρχίζει η Λεωφόρος Συγγρού, ήταν από τις πλέον προνομιακές της τότε και τωρινής Αθήνας (μισό χιλιόμετρο από το Παλάτι).


Δεν θα μακρολογήσουμε στα περί Μακρυγιάννη, διότι στην Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως αφιερώνουμε ειδικό και εκτενές κεφάλαιο περί Αυτού. Άλλωστε, στην ψυχογραφία του έχουμε αναφερθεί σε ειδική μελέτη. Επιπλέον, περί Μακρυγιάννη έχουν γραφεί πλήθος μελέτες -όχι όλες αξιοσέβαστες- και είναι ευχερές στον αναγνώστη να κατατοπιστεί για τη ζωή και τα res gesta του σχεδόν αγράμματου αγωνιστή, που ωστόσο με την «απελέκητη» γραφή του διεκδικεί μία από τις πρώτες θέσεις στη λογοτεχνία μας. Είναι το αντίστοιχο του δημοτικού τραγουδιού στην πεζογραφία μας. Επίσης, δε θα γίνει εκτενής λόγος για τη μεταπαναστατική δράση του Μακρυγιάννη, που ναι μεν υπήρξε εξαιρετικά σημαντική, αλλά εκφεύγει από τα όρια της παρούσας εργασίας.


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίου του Σαράντου Καργάκου:
Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Τόμος Β',
<<Μεγάλες μορφές και Μεγάλες Στιγμές του ΄21>>.
Δεύτερη έκδοση: <<Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ>>, Απρίλιος 2021, σελ. 494-493.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF