ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου 2023

ΒΙΟΣ ΟΣΙΟΥ ΠΑΤΑΠΙΟΥ

 



ὅσιος καὶ θεοφόρος πατὴρ ἠμῶν Πατάπιος γεννήθηκε στὴν Θήβα τῆς Ἄνω Αἰγύπτου ἀπὸ πλούσιους καὶ εὐσεβεῖς γονεῖς ἀπὸ τοὺς ὁποίους πῆρε χριστιανικὴ ἀγωγὴ καὶ ἀξιόλογη παιδεία. H ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ ἔφλεγε τὸ εἶναι του καὶ ἔτσι ἀναχώρησε σὲ νεαρὴ ἡλικία γιὰ νὰ ἀσκηθεῖ στὴν ἔρημο ποθώντας τὴν ἕνωσή του μὲ τὸν Θεό.


H ἀδιάλειπτη προσευχὴ καὶ ἢ μελέτη τῶν Θείων Γραφῶν πλαισίωναν τὴν ἀσκητική του πρακτικὴ τὴν ὁποία χαρακτήριζαν ἢ σκληραγωγία, ἡ αὐστηρὴ νηστεία, ἡ νέκρωση τῶν σαρκικῶν ἐπιθυμιῶν. Ἔτσι ἔγινε ὁ ἀληθινὸς ἄνθρωπος τοῦ Θεοῦ καὶ ἀπέκτησε οὐράνια χαρίσματα καὶ ἰαματικὴ δύναμη ποὺ τὸν ἔκανε ἀγαπητὸ καὶ περιζήτητο στὸν λαὸ τοῦ Θεοῦ.


πειδὴ ὅμως ἡ πνευματική του πορεία συναντοῦσε ἐμπόδια ἀπὸ τὸν ἔπαινο τῶν ἀνθρώπων, ἐγκατέλειψε κρυφὰ τὸ ἀγαπημένο τοῦ ἀσκητήριο καὶ ἀναχώρησε γιὰ τὴν Κωνσταντινούπολη. Ἐκεῖ βρῆκε νέο τόπο ψυχικῆς ἀναπαύσεως, γιὰ νὰ συνεχίσει ἀπρόσκοπτα τὴν πνευματική του ἐργασία.


στόσο συνδέθηκε πνευματικὰ μὲ δυὸ θεόφρονες ἀσκητές, τὸν Βάρα καὶ τὸν Ραβουλα, καὶ ὅλοι μαζὶ ἀποφάσισαν νὰ ἐγκατασταθοῦν ἔξω ἀπὸ τὰ τείχη τῆς πρωτεύουσας μὲ κοινὸ πρόγραμμα προσευχῆς καὶ ἀσκήσεως ἄλλα διαφορετικὸ τόπο διαμονῆς. Ὁ ὅσιος Πατάπιος διάλεξε τὴν βόρεια περιοχὴ κοντὰ στὶς Βλαχέρνες. Ὁ ὅσιος Ραβουλας στάθηκε κοντὰ στὴν πύλη τοῦ Ρωμανου, ἐνῶ ὁ ὅσιος Βάρας ἔκτισε τὴν Μονὴ τοῦ Τιμίου Προδρόμου τῆς Πέτρας στὸ μέσο της διαδρομῆς τῶν ἀσκητηρίων τῶν δυὸ φίλων του.


Μὲ τὸν καιρὸ ὁ Ὅσιος Πατάπιος ἔγινε γνωστὸς στὴν βυζαντινὴ κοινωνία μὲ ἀποτέλεσμα νὰ συναχθεῖ γύρω τοῦ πλῆθος μοναχῶν. Γι’ αὐτὸ τὸν λόγο ἀνήγειρε τὴν Μονὴ τοῦ Τιμίου Προδρόμου τῶν Αἰγυπτίων, τῆς ὁποίας ἦταν ὄχι μόνο ὁ κτίτορας ἀλλὰ καὶ ὁ ἀπλανὴς ὁδηγός. Οἱ ἀρετὲς καὶ τὰ χαρίσματά του ἔκαναν πλῆθος κόσμου νὰ καταφεύγει στὴν Μονὴ γιὰ εὐχή, συμβουλὴ καὶ ψυχοσωματικὴ θεραπεία. Στὴν Μονὴ αὐτὴ ὁ Ὅσιος -πλήρης ἔργων ἀγαθῶν- κοιμήθηκε ἐν Κυρὶφ μὲ εἰρήνη κατὰ τὸν 6ο μ.Χ. αἰώνα. Ἡ ἀνακομιδὴ τοῦ ἀποκάλυψε στὴν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ ἕνα οὐράνιο δῶρο: Τὸ ἄφθαρτο καὶ θαυματουργὸ λείψανό του, ποὺ εὐωδιάζει.


ταν μετὰ ἀπὸ λίγα χρόνια ἡ Μονὴ τῶν Αἰγυπτίων καταστράφηκε ἀπὸ πυρκαγιὰ (τὸ 536 μ.Χ.) ὁ Ὅσιος Βάρας μετέφερε τὸ ἱερὸ σκήνωμα στὴν δική του Μονὴ τοῦ Τιμίου Προδρόμου τῆς Πέτρας. Ἡ Μονὴ αὐτὴ καὶ γιὰ τὸν ἰδιαίτερο λόγο ὅτι φύλαγε τὸ λείψανο τοῦ μεγάλου ἀσκητοῦ ἀπολάμβανε τὸν σεβασμὸ καὶ τὴν προστασία πολλῶν αὐτοκρατόρων καὶ ἀρχόντων.


ἀρχικὸς βίος καὶ τὰ πρῶτα θαύματα τοῦ Ὁσίου Παταπίου γράφηκαν ἀπὸ δυὸ ἁγίους της Ἐκκλησίας μας: Τὸν Ὅσιο Συμεὼν τὸν Μεταφραστὴ ( 9 Νοεμβρίου) καὶ τὸν Ἅγιο Ἀνδρέα τὸν Ἱεροσολυμίτη (4 Ἰουλίου), Ἀρχιεπίσκοπο Κρήτης καὶ ποιητή του Μεγάλου Κανόνος.


στερα ἀπὸ πολλοὺς αἰῶνες ἡ Μονὴ τῆς Πέτρας ἔτυχε τῆς ἰδιαίτερης προστασίας τῆς αὐτοκράτειρας Ἑλένης Παλαιολογίνας, διότι ἐκεῖ ἵδρυσε γηροκομεῖο μὲ τὴν ἐπωνυμία «ἡ Ἐλπὶς τῶν ἀπηλπισμένων». Ἡ αὐτοκράτειρα αὐτὴ ἦταν θεοσεβὴς καὶ φιλάνθρωπος καὶ κατὰ τὸν φιλόσοφο Γεώργιο Πλήθωνα ἢ Γεμιστὸ διακρινόταν γιὰ τὴν σωφροσύνη καὶ δικαιοσύνη της. Στὴν νόμιμη ἡλικία παντρεύτηκε τὸν αὐτοκράτορα τοῦ Βυζαντίου Μανουὴλ Β’ τὸν Παλαιολόγο. Ἀπέκτησαν ἕξι τέκνα, δυὸ ἐκ τῶν ὁποίων ἀνέβηκαν στὸν θρόνο τὸν Ἰωάννη τὸν Ἠ’ Παλαιολόγο καὶ τὸν Κωνσταντῖνο τὸν ΙΔ’ Παλαιολόγο, τὸν τελευταῖο καὶ μαρτυρικὸ αὐτοκράτορα τῆς Ρωμηοσύνης.


σύζυγός της κοιμήθηκε ἐν Κυρὶφ τὸ 1425 ὡς μοναχὸς Ματθαῖος. Ἡ κουρὰ τοῦ ἔγινε 2 χρόνια πρὶν τὴν κοίμησή του. Τότε ἐκείνη κατέφυγε στὴν Μονὴ τῆς Κυρά-Μάρθας στὴν Βασιλεύουσα, ὅπου ἔγινε μοναχὴ μὲ τὸ ὄνομα «Ὑπομονή». Στὸ μοναστήρι αὐτὸ ἔζησε 25 χρόνια καὶ κοιμήθηκε ἐν Κυρίῳ μὲ εἰρήνη στὶς 13 Μαρτίου 1450. Μετὰ τὴν πτώση τῆς Κωνσταντινουπόλεως στὶς 29 Μαΐου 1453 ὁ Ἀγγελὴς Νοταρᾶς -ἀδελφός του Λουκᾶ Νοταρᾶ τοῦ τελευταίου πρωθυπουργοῦ τῆς αὐτοκρατορίας καὶ ἐθνομάρτυρος, συγγενοῦς της μοναχῆς Ὑπομονῆς- ἄνθρωπος εὐλαβὴς καὶ πιστός, κατέφυγε μὲ τὴν οἰκογένειά του στὴν Ἑλλάδα. Ἦρθε στὴν Πελοπόννησο κοντὰ στὸν ἐξάδελφό του Θωμὰ Παλαιολόγο, Δεσπότη τοῦ Μυστρά, ὁ ὁποῖος τοῦ χάρισε κτήματα πολλὰ στὴν Κορινθία καὶ ρίζωσε στὰ Τρίκαλα.


ταν ἀνεψιὸς τῆς Ὁσίας Ὑπομονῆς καὶ παπποὺς τοῦ Γεωργίου Νοταρᾶ, τοῦ μετέπειτα Ἁγίου Γερασίμου τοῦ νέου ἀσκητοῦ στὴν Κεφαλλονιά. Ὁ τελευταῖος μάλιστα εἶχε προστάτη καὶ πρότυπο ἀσκητικὸ τὸν Ὅσιο Πατάπιο, τὸν ὁποῖο προσκύνησε στὸ σπήλαιο τῶν Γερανείων.


Ἀγγελὴς Νοταρᾶς λοιπὸν μαζὶ μὲ τὴν οἰκογένεια καὶ τὴν κινητή του περιουσία ἔφερε στὴν Ἑλλάδα ἀπὸ τὴν Μονὴ τῆς Πέτρας (ἡ ὁποία διαλύθηκε μετὰ τὸ 1640 μ.Χ.) ὡς πολύτιμο θησαύρισμα τὸ Ἱερὸ σκήνωμα τοῦ Ὁσίου Παταπίου, ποὺ προστατευόταν μὲ αὐτοκρατορικὴ ἐντολή, καθὼς καὶ τὴν τιμία κάρα τῆς θείας τοῦ Ἁγίας Ὑπομονῆς. Τὸ ἱερὸ τοῦ φορτίο τὸ ἐναπέθεσε μὲ τιμὲς στὸ σπήλαιο ἀσκητῶν στὰ Γεράνεια Ὅρη, τὸ ὁποῖο χρονολογεῖται πρὶν ἀπὸ τὸν ΙΔ’ αἰώνα καὶ εἶναι διαρρυθμισμένο σὲ ναὸ ἐδῶ καὶ ἑκατοντάδες χρόνια. Στὸ πέτρινο τέμπλο τοῦ ναοῦ εἰκονίζονται στὰ δεξιὰ ἡ Δέηση καὶ στὰ ἀριστερὰ τρία ἅγια πρόσωπα ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία τῆς Κωνσταντινουπόλεως: ἡ Ἁγία Ὑπομονή, ὁ Ἅγιος Πατάπιος καὶ ὁ Ἅγιος Νίκων ὁ Νέος (ὁ Ρῶσος κατὰ τὴν καταγωγή).


Οἱ δυὸ ἀνδρικὲς αὐτὲς μορφὲς συνοδεύονται ἀπὸ τὴν ἐπιγραφὴ «ὁ ἐν τῷ Ξηρῷ ὄρει ἀσκήσας», πού μας δείχνει μὲ ἀκρίβεια τὸν κατάξερο καὶ δυσπρόσιτο τόπο ποὺ ἀσκήθηκαν: ὁ Πατάπιος στὴν περιφέρεια τῶν Βλαχερνῶν καὶ ὁ Νίκων ὁ Νέος στὴν Μονὴ τῆς Πέτρας. Ἡ ἀριστερὴ παράσταση συμπληρώνεται ἀπὸ τὴν μορφὴ τοῦ Ἁγίου Ὑπατίου Γαγγρῶν ποὺ μαρτύρησε στὸν Ξηρόλοφο Κωνσταντινουπόλεως. Οἱ ἁγιογραφίες τελείωσαν καὶ τὸ ἅγιο λείψανο τάφηκε μὲ ἐντολὴ τοῦ Ἀγγελῆ Νοταρᾶ. Στὴν κοινὴ θέα παρέμεινε μόνο ἡ τοιχογράφηση τοῦ σπηλαιώδους μικροῦ ναοῦ σὰν ἕνας δυσεπίλυτος γρίφος.


Αναφέρουμε ἐδῶ ὅτι ὁ σπηλαιώδης αὐτὸς ναὸς σκέπασε τὴν πνευματικὴ ἀναζήτηση κάποιων ἀσκητῶν αἰῶνες νωρίτερα καὶ ἀποτέλεσε μέρος τῶν «παραλαυρίων» τοῦ ὀνομαστοῦ ἀσκητοῦ καὶ ποδηγέτη τοῦ Κιθαιρώνα, τοῦ ὁσίου Μελετίου τοῦ Νέου (1 Σεμπτεμβρίου), ποὺ ἤδη καθοδηγοῦσε τρεῖς χιλιάδες μοναχούς, οἱ ὅποιοι ἀσκήτευαν ἀπὸ τὸν Κιθαιρώνα καὶ τὴν περιφέρεια τῆς Μεγαρικῆς ὡς τὰ Γεράνεια ὅρη. Ὁ γρίφος τῶν τοιχογραφιῶν λύθηκε μόλις στὰ 1904, ὅταν ἀνακαλύφθηκε τὸ ἱερὸ λείψανο.


φορμὴ δόθηκε ἀπὸ τὸν ὑψηλόσωμο ἱερέα Κωνσταντῖνο Σουσάνη, ὁ ὅποιος ἀγαποῦσε τὸ σπήλαιο καὶ πήγαινε ἐκεῖ μὲ τὴν συνοδεία του γιὰ νὰ λειτουργήσει. Ὡς ψηλὸς ὅμως ποὺ ἦταν, δυσκολευόταν πολὺ στὸ ἱερὸ καὶ ἔπρεπε πάντοτε νὰ σκύβει. Μὲ τὴν ἐντολὴ τοῦ ὁ Λουτρακιώτης μαρμαρὰς Βασίλης Πρωτοπαπὰς ἀνέλαβε τὴν διάνοιξη τοῦ Ἱεροῦ Βήματος καθὼς καὶ τῆς δυτικῆς πλευρᾶς τῶν τοιχωμάτων τοῦ κυρίως ναοῦ. Καθὼς ὅμως ἔρριχνε τὸν δυτικὸ τοῖχο ἀπομακρύνοντας τὰ χώματα ποὺ τὸν συγκρατοῦσαν, ὁ κασμὰς τοῦ σφηνώθηκε. Προσπαθώντας νὰ τὸν βγάλει ἀπὸ ἐκεῖ ἀποκαλύφθηκε τὸ εὐωδιάζον καὶ ἀκέραιο σκήνωμα τοῦ Ὁσίου Παταπίου.


Κέδρινη βάση τὸ στήριζε στὸ κεφάλι καὶ μαρμάρινη στὰ πόδια καὶ καλυπτόταν μὲ σειρὰ ἀπὸ κεραμίδια, ἐνῶ ἔφερε πετραχήλι. Μέσα στὸν τάφο βρέθηκαν ἀκόμη ἕνας μικρὸς ξύλινος σταυρὸς ρωσικῆς τεχνοτροπίας, βυζαντινὰ νομίσματα διαφόρων ἐποχῶν καὶ δερμάτινη μεμβράνη μὲ τὸ ὄνομα τοῦ Ὁσίου./


ργότερα βρέθηκε ἡ κάρα τῆς Ἁγίας Ὑπομονῆς καὶ πολὺ ἀργότερα εὐωδιάζοντα ὀστὰ ἀσκητῶν τοῦ σπηλαίου καθὼς ἀνακαινιζόταν ἢ βορεινῆ πλευρὰ τοῦ μικροῦ ναοῦ. Ἡ εὕρεση τοῦ λειψάνου τοῦ Ἁγίου Παταπίου κατὰ τὴν τρίτη της Διακαινησίμου τοῦ 1904 σήμανε τὴν ἀρχὴ γιὰ τὴ δημιουργία τῆς Μονῆς του ἡ ὁποία ξεκίνησε τὸ 1945 ἀπὸ τὸν ἀρχιμ. Νεκτάριο Μαρμαρινό. καὶ μὲ τὴν ἐγκατάσταση τῆς πρώτης μοναχῆς τὸ 1952. Βάσει τῶν παλαιοτέρων καὶ νεοτέρων θαυμάτων τοῦ ὁ Ὅσιος Πατάπιος εἶναι προστάτης τῶν καρκινοπαθῶν καὶ τῶν ὑδρωπικῶν.




Βιβλιογραφικὴ Πηγὴ:


Συμεὼν Μαγίστρου καὶ Μεταφραστού, «Βίος τοῦ Ὁσίου Παταπίου», εἰς Migne, Patr. Gr., τόμος 116, σέλ. 368.
Ἀνδρέου Κρήτης, «Λόγος ΙΘ’ εἰς τὸν μακάριον Πατάπιον καὶ μερικὴ τῶν θαυμάτων αὐτοῦ διήγησις».
Καψάσκη Σπυρίδωνος, μουσουργοῦ, «Προσκυνητάριον τῆς ἐν Γερανείοις ὄρεσι παρὰ τὸ Λουτράκιον Κορινθίας Μονῆς τοῦ Ὁσίου Παταπίου», Ἀθήνα 1964.
Κουκουλὰ Ἀντωνίου, «Στ’ ἀχνάρια τοῦ τόπου μου», Λουτράκι 1990.
Μακρυστάθη Σωτηρίου, πρωτοπρεσβυτέρου, «Πρόκλησις γνωριμίας μὲ τὸν Ὅσιον Πατάπιον καὶ τὸ μοναστήρι του», Ἀθηναι 1991.
Μπούσια Χαραλάμπους, «Δέλτος θαυμάτων τοῦ Ὁσίου καὶ Θεοφόρου πατρὸς ἠμῶν Παταπίου τοῦ θαυματουργοῦ», Ἀθῆναι 2002.
Τοῦ ἰδίου, «Ὅσιος Πατάπιος ὁ θαυματουργός-βίος, θαύματα καὶ ἀκολουθίαι τοῦ χαριτοβρύτου κλέους τῶν Γερανείων», Ἄθηνα 2004.
Τοῦ ἰδίου, «Βίος, Ἀκολουθία, Παρακλητικὸς Κανὼν καὶ Ἐγκώμια εἰς τὴν ὁσίαν Μητέρα ἠμῶν Ὑπομονήν», Ἀθῆναι 2000.
Τοῦ ἰδίου, (Ἐπιμέλεια), «Γεράνειος Αὔρα-Συμβουλευτικὲς Ὁμιλίες τοῦ Γέροντος Νεκταρίου Μαρμάρινου, κτίτορος Ἱερᾶς Μονῆς Ὁσίου Παταπίου, Λουτρακίου», Ἀθῆναι 2007.
Τοῦ ἰδίου, (Ἐπιμέλεια), «Παραινέσεις, καὶ διδαχὲς τοῦ Γέροντος Νεκταρίου Μαρμάρινου κτίτορος Ἱερᾶς Μονῆς Ὁσίου Παταπίου, Λουτρακίου», Ἀθῆναι 2010.
Τσακουμάκα Προκοπίου, Ἀρχιμανδρίτου, «Ἡ Μονὴ τοῦ Ὁσίου Παταπίου», Ἀθῆναι 1973.
Μαρτυρίες μοναζουσῶν
Σημειώσεις τοῦ γράφοντος
*Τὰ βιβλία 3-11 ἀποτελοῦν ἐκδόσεις τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ὁσίου Παταπίου. *Εκ του ιστολογίου  «agioreitika.net» της 8.12.2014. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF