ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 10 Φεβρουαρίου 2024

ΓΕΩΡΓΙΟΥ Κ. ΤΟΥΜΑΝΙΔΗ: «ΠΥΡΡΙΧΙΟΣ ΔΡΟΜΟΣ» (ΤΡΙΤΟ ΜΕΡΟΣ)

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του Γεωργίου Κ. Τουμανίδη:
«Πυρρίχιος Δρόμος»
εκδόσεις «Έαρ», 1η έκδοσηΑπρίλιος 2023, σελ. 35-38.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»




Το βιβλίο αυτό είναι ένα πόνημα-αφήγηση που εξιστορεί τη ζωή των προπατόρων μας στον μαρτυρικό Πόντο, αυτών που αντί του συμβιβασμού, της υποταγής και της προσκύνησης, επέλεξαν τον πυρρίχιο δρόμο του καθήκοντος, τον πυρρίχιο τρόπο της πίστεως και της προσευχής, την πυρρίχια ζωή της θυσίας. Είναι μια προσπάθεια να προβληθεί η αγιοπατερική παράδοση και σοφία του Πόντου από το απώτερο άκρο της Μ. Ασίας, από την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, μια συλλογή μαρτυριών που διασώθηκαν και πέρασαν από γενιά σε γενιά, από τους ανθρώπους που τα βίωσαν και γράφονται για να μεταφερθούν στη σημερινή και τις επόμενες γενιές. Είναι ένα ταξίδι στη μαρτυρική ζωή του Ελληνισμού του Πόντου, τις αρχές και τις αξίες του, μία περιπλάνηση στη δίνη άλλων κόσμων σκληρών, αλλά πραγματικών. Ίσως στην υλόφρονη εποχή μας να φαντάζει παραμυθένια η αγιότητα και η προσκόλληση στην ορθόδοξη πίστη, για την οποία οι άνθρωποι στον Πόντο και γενικότερα στην Μικρά Ασία υπέστησαν δοκιμασίες, έχυσαν δάκρυα και αίμα. Το βιβλίο αυτό θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ένας οδηγός επιβίωσης, που περιγράφει τρόπους και τεχνικές πνευματικού πολέμου σε καιρούς κρίσεως ή σε καιρούς Αποκαλύψεως, όταν καλείται κάποιος να ξεπεράσει τα ανθρώπινα όριά του. Περιέχει προσευχές, τρόπους και μεθόδους πνευματικού αγώνα από τον αγιοτόκο Πόντο, που έχουν δοκιμαστεί στις δυσκολότερες καταστάσεις και αντιξοότητες. Για να γραφτεί αυτό το βιβλίο. άνοιξαν δακρύβρεχτα αρχεία μιας ζωής, βίβλοι καρδιάς, καταθέσεις ψυχών. Ξεδιπλώθηκαν και αποκαλύφθηκαν από τις εσχατιές της Ανατολής αναμνήσεις μαρτυρικής ζωής αγίων του Πόντου, γραμμένες με δάκρυα και αίμα, που στολίζουν στον δρόμο του Θεού και παρακαλούν για δικαίωση. Όσα γράφτηκαν σ' αυτό το βιβλίο έγιναν. Ο ουρανός κατέβηκε στη γη και οι άνθρωποι ανυψώθηκαν στον ουρανό, καταθέτοντας στον Θεό τα πειστήρια του μαρτυρίου τους: κομμένα χέρια, πόδια, γλώσσες, κεφάλια, καμμένα κορμιά, παγωμένα μέλη, θυσιασμένα παιδάκια, αγνές παρθένες κόρες με την τιμή και την αξιοπρέπειά τους κατατεθειμένες στον Χριστό για να τους τις ξαναδώσει λαμπρότερες στη Δευτέρα Παρουσία Του, πυρπολημένες καρδιές και φλεγόμενες ψυχές. Ας είναι αιωνία παρά τω Θεώ η μνήμη των μαρτύρων της πίστεως, του Πόντου και ολόκληρης της Μικρασίας. *(Απόσπασμα εκ του προλόγου).





   «ΠΥΡΡΙΧΙΟΣ ΔΡΟΜΟΣ»



Α'


ΓΥΝΑΙΚΕΣ, ΑΣΤΡΑ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ




    «Σε μια σύναξη κοριτσιών στον Πόντο»



Μια Κυριακή του Μαρτίου 1916, μετά τη Θεία Λειτουργία, με τις ψυχές ακόμη στον ουρανό, τα κορίτσια της Νικόπολης συναντήθηκαν, όπως πάντα, στο αρχονταρίκι για την κατήχησή τους. Το θέμα ήταν «η αγνότητα της Παναγίας». Κατηχήτρια ήταν η Παρθένα, μια όμορφη, λυγερόκορμη κοπέλα. Στεκόταν όρθια μπροστά στα κορίτσια, που με μεγάλη προσήλωση άκουγαν και θαύμαζαν τη σοφία της δασκάλας τους. Μαργαριτάρια έβγαιναν από το στόμα της Παρθένας, χρυσοί λόγοι, θεϊκοί, ντυμένοι με τη χάρη της μητέρας του Θεού. Το βλέμμα της Παρθένας καθάριο, ταπεινό και συνάμα φωτεινό, διαπεραστικό' με παρρησία μιλούσε για τα μεγαλεία της Θεοτόκου. Ανέλυε τον λόγο της Υπεραγίας Θεοτόκου προς τον αρχάγγελο Γαβριήλ όταν της έφερε το μήνυμα του Ευαγγελιστού: «...ότι εποίησε μοι μεγαλεία ο δυνατός» (Λουκ. α' 49). «Η αρετή της αγνότητας και της παρθενίας, που τις τιμούν ιδιαίτερα στον Πόντο, στο πρόσωπο της Παναγίας, έχει ως επακόλουθο πολλοί γονείς να βαπτίζουν τα παιδιά τους και να τους δίνουν το όνομα «Παρθένα» προς τιμήν της αειπαρθενίας της Υπεραγίας Θεοτόκου. Μεγαλείο ήταν ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, που την αξίωσε ο Θεός για την ψυχική και σωματική της καθαρότητα. Μεγαλείο η καθαρότητα του νου της, μεγαλείο η ευπρέπειά της, μεγάλη κατά Θεόν. Ανώνυμη για τον κόσμο των ανθρώπων, ένα μικρό, άσημο κοριτσάκι, πλούσιο σε αρετές' ύψιστη η ταπείνωσή της, επώνυμη για τους αγγέλους του Θεού, για τον ουράνιο κόσμο. Η πιο μικρή κατ' άνθρωπον, η πιο ασήμαντη ίσως στα μάτια και τη λογική των ανθρώπων, ήταν η πιο μεγάλη κατά Θεόν, η Πλατυτέρα των ουρανών. Η αρετή της ξεπερνούσε τα άστρα, τις γήινες και ουράνιες σφαίρες, όλη την πλάση, όλη την κτίση του Θεού, ακόμα και τους ίδιους τους άπειρους ουρανούς, όλο τον ανθρώπινο και τον αγγελικό κόσμο. Η Θεοτόκος μας διδάσκει σε όλες τις κοπέλες να διατηρήσουμε τη σωματική μας αγνότητα μέχρι γάμου ή, αν αφιερωθούμε στον Θεό, μέχρι τέλους της ζωής μας' τη δε ψυχική μας καθαρότητα έχουμε ιερό χρέος να τη διατηρήσουμε μέχρι θανάτου. Καθαρή ψυχή, καθαρή καρδιά που ξέρει να προσεύχεται νοερά και να αγαπά, καθαρός νους κατά Θεόν αγιασμένος, όπως η Θεοτόκος. Η καθαρότητα της Παναγίας ξεπερνούσε τα πάντα, όλα τα ύψη, έφθανε από γης μέχρι τρίτου ουρανού, του ουρανού τω αγίων του Θεού, τον οποίο αξιώθηκε να δει ο απόστολος Παύλος και δεν μπορούσε να τον περιγράψει. Έτσι δεν μπορούμε με λόγια, όσα ποιητικά και ρητορικά σχήματα και αν χρησιμοποιήσουμε, να περιγράψουμε το μεγαλείο της Θεοτόκου, την καθαρότητα της Παναγίας. Δεν αρκεί η ανθρώπινη γλώσσα, αλλά χρειάζεται γλώσσα αγγέλων για να εξυμνήσεις τις αρετές της Παναγίας μας. Οι αρχαίοι πρόγονοί μας ήταν ειδωλολάτρες, αλλά κάποιοι εξ αυτών προς τιμήν της παρθενίας έχτιζαν παρθενώνες για να εξυμνήσουν την αρετή της αγνότητας και την ανωτερότητα της Αθηνάς Παρθένου. Ανέμεναν οι ψυχές τους με αποκαραδοκία ανά τους αιώνες να έρθει ο αναμενόμενος Μεσσίας, το φως του κόσμου, ο τιμητής της αγνείας και της ψυχικής και σωματικής καθαρότητας, ο Θεάνθρωπος Χριστός. Ήταν οι προ Χριστού Χριστιανοί. Πρέπει κι εμείς, αδελφούλες μου, να τηρήσουμε την αγνότητά μας μέχρι τον γάμο ή, αν αφιερωθούμε στον Θεό, μέχρι θανάτου. Δύο δρόμοι ανοίγονται μπροστά μας, ο δρόμος της αγνής ζωής του γάμου και ο δρόμος της αφιέρωσης στον Θεό. Και οι δύο δρόμοι είναι ευλογημένοι, είναι δρόμοι ζωής, βίου αγίου, αποκατάστασης αιωνίου. Πρότυπά μας είναι οι γυναίκες του Ζαλόγγου και της Αραπίτσας, που προτίμησαν την αξιοπρέπεια της θυσίας από την ατίμωση. Ό,τι και να γίνει, ό,τι και να μας συμβεί, πρέπει να μείνουμε πιστές άχρι θανάτου, ακόμη και σταυρικού. Μπορεί να μας καλέσει ο Θεός, αδελφοί μου, να επιλέξουμε μια μέρα ανάμεσα στη ζωή και στον θάνατο. Να φέρνετε καθημερινά στον νου σας το σύνθημά μας: «Επιλοήν εμούν εν μία, η Παναϊα!» (=Επιλογή μας είναι μία, η Παναγία! Αγνότητα και παρθενία, ζωή αιώνια!). Μη φοβάστε, μόνο να προσευχόμαστε στην Παναγία να μας τηρήσει αγνές μέχρι τον γάμο ή τον θάνατο».   



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»
Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του Γεωργίου Κ. Τουμανίδη:
«Πυρρίχιος Δρόμος»
εκδόσεις «Έαρ», 1η έκδοσηΑπρίλιος 2023, σελ. 35-38.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF