ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 17 Φεβρουαρίου 2024

ΠΑΓΙΔΕΥΕΙ ΤΗΝ ΣΚΕΨΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ Η ΨΕΥΔΗΣ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΙΣ ΟΜΟΦΥΛΟΥ ΣΥΝΤΡΟΦΟΥ!

 


Τούς ἐπιβάλλεται νά πιστέψουν τό ἀσύλληπτο, ὅτι εἶναι προϊόν ἐπιστημονικῆς τεχνογνωσίας καί ὄχι δημιούργημα τῆς φύσεως!
– Τά ἀχαρτογράφητα νερά –
Ἡ κατάθεσις σόκ τῆς ψυχιάτρου παιδιῶν καί ἐφήβων Καλλιόπης Προκοπάκη στήν Ἐπιτροπή Κοινωνικῶν Ὑποθέσεων τῆς Βουλῆς
– Στοιχεῖα σόκ ἀπό ἔρευνες τῆς Σουηδίας –
Ἄγχος, κατάθλιψη, μειωμένες σχολικές ἐπιδόσεις, σύγχυση γιά τήν ταυτότητα φύλου προκαλοῦν οἱ τεκνοθεσίες



ΣΤΑ ΤΡΑΥΜΑΤΑ πού προκαλεῖ στήν διαμόρφωση τῆς προσωπικότητος τῶν παιδιῶν ἡ ἀνατροφή μέσα σέ ὁμόφυλες οἰκογένειες ἀναφέρεται ὑπόμνημα σόκ τῆς ψυχιάτρου παιδιῶν καί ἐφήβων Καλλιόπης Προκοπάκη, τό ὁποῖο κατετέθη στήν Ἐπιτροπή Κοινωνικῶν Ὑποθέσεων τῆς Βουλῆς μέ ἀφορμή τό νομοσχέδιο γιά τόν γάμο τῶν ὁμόφυλων ζευγαριῶν.


Στό συγκλονιστικό κείμενό της ἡ ψυχίατρος –τό ὁποῖο ἔφερε στήν δημοσιότητα τό capital.gr τοῦ Θεοχάρη Φιλιππόπουλου, ἐπισημαίνει τήν ἀνάγκη τῶν παιδιῶν νά ἔχουν τήν φροντίδα δύο ἑτερόφυλων γονέων, «μέ τίς διαφορετικές συνεισφορές τους στόν ψυχισμό του.» Θέτει ὡς ἐρώτημα τήν σταθερότητα πού ἐγγυᾶται στό παιδί ἕνας ὁμόφυλος «γάμος», παραθέτοντας στοιχεῖα ἀπό τήν Σουηδία, τήν πρώτη χώρα πού καθιέρωσε τέτοιους «γάμους», ἀπό τά ὁποῖα προκύπτει –μέ βάση μελέτη εἰκοσαετοῦς διάρκειας– ὅτι οἱ ὁμόφυλοι λεσβιακοί γάμοι εἶναι ἐξαιρετικά ἀσταθεῖς.


πί πλέον, ἀναφέρει χαρακτηριστικῶς ὅτι ὡς πρός τήν ἐπιστημονική ἔρευνα γιά τήν ψυχική ὑγεία, σχολική καί κοινωνική προσαρμογή τῶν παιδιῶν πού ζοῦν μέ ὁμόφυλα ζευγάρια, τά ἀποτελέσματα εἶναι ἀντικρουόμενα. «Ἀκόμη κι ἄν πολλές μελέτες δέν ἐντοπίζουν κάποιο πρόβλημα, ὑπάρχουν ἀρκετές πού ἀναφέρουν προβλήματα ὅπως ἄγχος, κατάθλιψη, μειωμένες σχολικές ἐπιδόσεις, δυσκολίες στόν ρόλο καί στήν ταυτότητα φύλου καί ὁμοφυλοφιλικό σεξουαλικό προσανατολισμό» τονίζει. Ὑπογραμμίζει πώς πρόκειται γιά ἀποφάσεις πού ἔχουν μεγάλη βαρύτητα, καθώς ἀνατρέπουν τούς ὑπάρχοντες θεσμούς πού βασίζονται στήν ἀνθρώπινη φύση καί μᾶς ὁδηγοῦν σέ ἀχαρτογράφητα νερά.


ναλυτικῶς τό ὑπόμνημα σόκ ἔχει ὡς ἑξῆς: «Κάθε παιδί ἀναζητᾶ ἀπάντηση στό ἐρώτημα “πῶς καί γιατί ἦρθα στόν κόσμο”; Ποιό θά εἶναι τό ἀφήγημα πού θά εἰπωθεῖ στό παιδί ὡς ἀπάντηση; Οἱ ἀφηγήσεις τύπου “σέ φιλοξένησε μιά κυρία στήν κοιλίτσα της”, ὅσο κι ἄν μοιάζουν εἰλικρινεῖς, δέν διαφωτίζουν τό μυστήριο τῆς ἔλευσης ἑνός ἀνθρώπου στόν κόσμο.Οἱ περιγραφικές ἐξηγήσεις προσπαθοῦν νά προτείνουν ἀπαντήσεις, ὅταν ἡ ἴδια ἡ κατάσταση οἰκογένειας πού βιώνει τό παιδί, τοῦ στερεῖ τήν δυνατότητα νά τίς σκεφτεῖ καί νά τίς κατανοήσει.


Τό παιδί δέν ζητᾶ ἐξήγηση τοῦ “πῶς ἔγινε”, ἡ σύλληψή του, κάτι τέτοιο θά ἀποτελοῦσε μόνο κυριολεκτική κατανόηση τοῦ ἐρωτήματός του. Αὐτό πού στήν πραγματικότητα ρωτάει εἶναι ποιός εἶναι ὁ λόγος ὕπαρξής του. Ὅταν οἱ δύο γονεῖς εἶναι συνδημιουργοί (ἤ δυνητικά συνδημιουργοί), μπορεῖ νά συλλάβει μία ὕπαρξη μέ νόημα, μία δημιουργία μέ σκοπό, καί αὐτό μέ ὅλες τίς ὑπαρξιακές διαστάσεις.


ντίθετα, ὅταν ἀποδίδεται στούς ἐνηλίκους ἕνας ψευδής ρόλος δημιουργοῦ, πού δέν μποροῦν νά κατέχουν, παγιδεύουμε τήν σκέψη του. Ἡ ψευδής νομιμοποίηση τοῦ ὁμόφυλου συντρόφου ὡς γονέα σημαίνει ὅτι ἐπιβάλλουμε στό παιδί νά πιστέψει τό ἀσύλληπτο. Γιατί ἄραγε ἡ δική του σύλληψη νά ἀποφασίστηκε ἀπό τήν ἐπιστημονική τεχνογνωσία, ὅταν τῶν ἄλλων παιδιῶν ἀποφασίζεται ἀπό τήν φύση; Γιατί οἱ δικοί του “γονεῖς” χρειάστηκαν ἐμπλοκή καί ἄλλων προσώπων, ὅταν οἱ ἄλλοι γονεῖς εἶναι συνδημιουργοί ζωῆς;


ς δοῦμε ἐπίσης τήν περίπτωση ὅπου, ἕνας διαφυλικός ἄντρας (γυναῖκα βιολογικά μέ ἀντρική ταυτότητα) πού ἔχει ὡς σύντροφο γυναῖκα, διεκδικεῖ “ρόλο πατέρα”. Ἡ πατρότητα δέν εἶναι ἕνας ρόλος, εἶναι βιωματική σχέση πού ἔχει ρίζες στό παρελθόν καί προεκτείνεται στό μέλλον. Ὁ διαφυλικός ἄντρας δέν ὑπῆρξε ποτέ “γιός τοῦ πατέρα του”, ἀλλά “κόρη τοῦ πατέρα της”. Ἆρα εἶχε μία ἄλλης τάξης σχέση τόσο μέ τόν πατέρα ὅσο καί μέ τήν μητέρα, ἄλλη ψυχική θέση καί ἄλλες φαντασιώσεις, βάσει τῶν ὁποίων μετρήθηκε μέ τήν πραγματικότητα καί δόμησε τήν προσωπικότητα “του”. Τό μήνυμα πρός τό παιδί στήν περίπτωση αὐτή, εἶναι: “ἤμουν μιά κόρη πού ἤθελε νά εἶναι γιός, μιά γυναῖκα πού ἤθελε νά εἶναι ἄντρας, μιά ἐν δυνάμει μητέρα πού θέλει νά εἶναι πατέρας”.


Αὐτό τό διαγενεακό κενό στό βίωμα καί ἡ διαγενεακή σύγχυση ὡς πρός τά ψυχικά περιεχόμενα τῶν γονεϊκῶν ἰδιοτήτων, μεταβιβάζεται στό παιδί. Τό παιδί παγιδεύεται σέ ἕνα διπλό μήνυμα, μεταξύ αὐτοῦ πού φαίνεται καί αὐτοῦ πού εἶναι, ὄχι μόνο στό ψυχικό ἐπίπεδο, ἀλλά καί στό σωματικό. Ἡ τεκνοθεσία ἀπό ἕνα μόνο ἄτομο διαφέρει, γιατί διατηρεῖ ἕνα κενό στήν θέση τοῦ δεύτερου γονέα καί ἔτσι ἡ προέλευση τοῦ παιδιοῦ ἀπό δύο φῦλα οὔτε διαστρεβλώνεται, οὔτε ἀκυρώνεται. (Christian Flavigny, 2020). Τέλος, ἕνα σημαντικό ἐρώτημα εἶναι ἡ σταθερότητα πού ἐγγυᾶται στό παιδί ἕνας ὁμόφυλος “γάμος”. Στήν Σουηδία, πού ἦταν ἡ πρώτη χώρα πού καθιέρωσε τέτοιους “γάμους”, προκύπτει ἀπό μελέτη εἰκοσαετοῦς διάρκειας, ὅτι οἱ ὁμόφυλοι λεσβιακοί γάμοι εἶναι ἐξαιρετικά ἀσταθεῖς (Kolk M, Andersson G, 2020).


Μητέρα καί “Παρένθετη Μητέρα” Ὁ ρόλος τῆς μητέρας πού κυοφορεῖ εἶναι πολύ σημαντικός. Ἡ μητέρα κατά τήν κύηση εἶναι τό περιβάλλον καί ταυτόχρονα ὁ ρυθμιστής τοῦ περιβάλλοντος τοῦ ἐμβρύου. Οἱ ἀλλαγές στήν φυσιολογία τοῦ μητρικοῦ σώματος συνοδεύονται ἀπό ψυχολογικές ἀλλαγές πού εὐαισθητοποιοῦν τήν γυναῖκα στίς ἀνάγκες τοῦ μωροῦ πού ἀναπτύσσεται μέσα της. Ἡ μητέρα καί τό βρέφος ἀποτελοῦν μία ἀδιάσπαστη σωματική καί ψυχική ἑνότητα, ἡ ὁποία σέ ἕνα βαθμό συνεχίζεται καί μετά τήν γέννηση. Στήν ψυχολογία τοῦ βάθους, στήν ἔννοια βρέφος ἐμπεριέχεται ἡ φροντίδα πού αὐτό λαμβάνει ἀπό τήν μητέρα.


Μετά τήν γέννηση, ἡ ταύτιση τῆς μητέρας μέ τό μωρό τῆς ἐπιτρέπει νά ἀντιλαμβάνεται καί νά συναισθάνεται τίς ἀνάγκες του, νά τό φροντίζει, νά τό προστατεύει καί νά θέτει τήν σχέση τους σέ ἀπόλυτη προτεραιότητα στίς σκέψεις της, στά συναισθήματά της, στίς ἀνησυχίες καί στίς πράξεις της. Χάρι σέ αὐτή τήν εὐαίσθητη σωματική καί ψυχική φροντίδα, τό μωρό ἀρχίζει νά ἀποκτᾶ μία αἴσθηση συνέχειας τῆς ὕπαρξής του καί νά ἀναπτύσσει τό δυναμικό πού ἔχει κληρονομήσει (Winnicott DW, 1960).


ἱκανότητα τῆς μητέρας νά “διαβάζει τό παιδί”, δηλαδή νά τό κατανοεῖ χωρίς λόγια, εἶναι προϋπόθεση γιά τήν παροχή ἐπαρκοῦς φροντίδας. Μελέτες δείχνουν ὅτι αὐτή ἡ ἱκανότητα τῆς μητέρας διευκολύνει τά θετικά συναισθήματα τοῦ βρέφους καί ἐνισχύει τήν συναισθηματική του ρύθμιση καί τήν ψυχική του ἀνθεκτικότητα (Hanford LC et al, 2018). Τό αἴσθημα ἐμπιστοσύνης πού δημιουργεῖ στό παιδί ἡ ἀξιόπιστη καί εὐαίσθητη φροντίδα, ἀποτελεῖ τό θεμέλιο τοῦ αἰσθήματος ταυτότητας. (Κ. Προκοπάκη, 2020).


Τί σημαίνει “παρένθετη μητέρα”; Μιά μητέρα πού παύει νά εἶναι μητέρα μόλις γεννήσει ἕνα τέκνο πού δέν κυοφορήθηκε ἀπό τήν μητέρα τῆς ὁποίας φέρει (ἤ καί δέν φέρει κἄν) τό γενετικό ὑλικό. Τί συμβαίνει ὅταν κλείσει ἡ παρένθεση τῆς “παρένθετης”; Τί βιώνει ἡ μητέρα πού πιά δέν “παρεμβάλλεται”; Πῶς νοιώθει μιά γυναῖκα ἀφοῦ “χρησιμοποιηθεῖ” ὡς μητέρα; Τί σημαίνει γιά ἕνα βρέφος νά ἀποκλεισθεῖ ἀπό τό σῶμα πού τοῦ προσέφερε τήν δυνατότητα νά ζήσει; Πῶς ἐπηρεάζει τήν ἐξέλιξή του;


Πρακτικές πού ὑπερβαίνουν τά ὅρια τῆς φύσης καί μετατρέπουν τήν γυναῖκα σέ μηχανή ἀναπαραγωγῆς καί τό βρέφος σέ ἀπόκτημα. Παρά τήν μή-κερδοσκοπική ἐπίφαση, πρόκειται πολύ συχνά γιά μία ἀμειβόμενη ἐργασία καί ἐμπορευματοποίηση τῆς ἐγκυμοσύνης. Αὐτή εἶναι μία συζήτηση πού δεοντολογικά καί ἐπιστημονικά ἐκκρεμεῖ.». *Εκ της εφημερίδας  «ΕΣΤΙΑ» της 13.2.2023. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF