ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 17 Μαΐου 2024

Ο ΚΑΡΠΟΣ ΤΗΣ ΚΑΛΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Ιωάννου Πρωθιερέως της Κροστάνδης:
<<Η ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΖΩΗ>>, εκδόσεις <<Το Περιβόλι της Παναγίας>>,
Α' ΈκδοσηΘεσσαλονίκη 2003, σελ. 123-126.
Ιδού πως περιγράφει ο ίδιος (ο Άγιος Ιωάννης) την εν Κροστάνδη ιερατικήν ζωήν και διακονίαν του:
<<Από των πρώτων ημερών του υπουργήματός μου εν τη υψηλή υπηρεσία της Εκκλησίας του Θεού, εθεώρησα ως κανόνα της ζωής μου να είμαι πιστός
και ζηλωτής εν τω ιερατικώ μου έργω και αυστηρώς επαγρυπνώ επί του εαυτού μου και της πνευματικής ζωής μου.
Προς τον σκοπόν τούτον ήρχισα να μελετώ και να σπουδάζω την Γραφήν, αποκομίζων εξ αυτής οικοδομήν ως άνθρωπος, ως ιερεύς και ως μέλος του κοινωνικού συνόλου.
Ήρχισα τότε να συντάσσω και το ημερολόγιόν μου, εν τω οποίω επακριβώς εσημείουν τους αγώνας μου κατά των κακών σκέψεων και πειρασμών, τας μετανοίας μου, τας μυστικάς μου προσευχάς και τας μετά του Θεού πνευματικάς εντεύξεις μου.
Καθ' εκάστην Κυριακήν και εορτήν συνήθιζον να κηρύττω είτε ιδικόν μου κήρυγμα, είτε εκ της συλλογής του επισκόπου Γρηγορίου.
Εκτός των ειθισμένων εκκλησιαστικών μου καθηκόντων, ευθύς εξ αρχής, επειδή και εγώ ήμην ποτέ πτωχός, εφρόντιζον περί των πτωχών.

Προ είκοσιν ετών είχον την έμπνευσιν της ιδρύσεως εν Κροστάνδη <<οίκου βιομηχανίας>> τον οποίον διά της Θείας βοηθείας κατώρθωσα να αποπερατώσω το 1873>>.
Ο πατήρ Ιωάννης καθ' όλον το ιερατικόν του στάδιον, όπερ διήρκησε 53 έτη, ουδέποτε ελησμόνει ότι ήτο ιερεύς.
Ελειτούργει καθ' εκάστην, εκήρυττε συχνότατα, τουθ' όπερ ήτο ασύνηθες κατά την εποχήν εκείνην εν Ρωσσία, επεσκέπτετο τας κατοικίας των πτωχών ενοριτών του και εβοήθει αυτούς,
έπειθε τους αλκοολικούς να εγκαταλείψωσι το πάθος της μέθης, εγίνετο τα πάντα τοις πάσι, ενίοτε δε και ανυπόδητος επέστρεφεν εις την οικίαν του, διότι έδιδε τα υποδήματά του εις πτωχούς χριστιανούς!
Τη 20ή Δεκεμβρίου του 1908 εκοιμήθη εν Κυρίω καταλιπών οπίσω αυτού φήμην ανδρός αγίου.
(Εκ του προλόγου του βιβλίου).
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».






ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ ΤΡΙΤΟΝ



Ο ΝΑΟΣ ΚΑΙ ΑΙ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑΙ ΤΟΥ



5. Ο ΚΑΡΠΟΣ ΤΗΣ ΚΑΛΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ




 «Ο τρώγων μου την σάρκα και πίνων μου το αίμα εν εμοί μένει καγώ εν αυτώ» (Ιω. 6,56).


«Από των καρπών αυτών επιγνώσεσθε εαυτούς» (Ματθ. 7,16). Από τους τα μάλιστα γλυκείς, ευλογημένους και ζωοπαρόχους καρπούς της Λειτουργίας -τα πανάχραντα Μυστήρια του Σώματος και του Αίματος του Κυρίου- θα εννοήσης ότι η Θεία Λειτουργία εκ του Θεού προήλθεν, ότι είναι αυτή η έμπνευσις του Παναγίου Πνεύματος και ότι αυτό το Πανάγιον, ζωοπάροχον Πνεύμα διαπνέει όλας τας προσευχάς της. Οποίον θαυμάσιον και ζων δένδρον είναι η Θεία Λειτουργία! Οποία φύλλα έχει! Οποίους καρπούς φέρει! Όχι μόνον οι καρποί, αλλά και αυτά «τα φύλλα του ξύλου εις θεραπείαν των εθνών» (Αποκ. 22,2). Διότι ποίος δεν λαμβάβει μεγάλα πνευματικά ευεγερτήματα, ειρήνην και ευλογίαν εις την ψυχήν μου και μόνον ευλαβώς παριστάμενος εις την Θείαν Λειτουργίαν; Και ό,τι παράγει αγαθούς καρπούς πρέπει να είναι και καθ' εαυτό καλόν' αυτός είναι της φύσεως ο νόμος. Χιλιάκις έχω δοκιμάσει εν τη καρδία μου, προς δόξαν του παναγίου ονόματος του Δεσπότου ημών Κυρίου Ιησού Χριστού και της Δεσποίνης ημών Θεοτόκου, ότι μετά την Κοινωνίαν των Αχράντων Μυστηρίων η μετά θερμήν προσευχήν την οποία κάμνω διά των πρεσβειών της Δεσποίνης ημών η Αυτή η Δέσποινα με την χάριν του Κυρίου μοι επεδαψίλευσαν τρόπον τινά νέαν πνευματικήν φύσιν, αγνήν, αγαθήν, μεγάλην, λαμπράν, σοφήν, ευεργετικήν αντί της ακαθάρτου, απογοητευμένης, χλιαράς, σκοτεινής, ολιγοψύχου και κακής. Πολλάκις τοιαύτη θαυμασία μεταβολή εντός μου έγινε προς έκπληξιν τόσον εμού όσον και των άλλων. Δόξα τη δυνάμει Σου, Κύριε! Δόξα της ευσπλαχνία Σου, Κύριε! Δόξα τοις δωρήμασί Σου, Κύριε, τα οποία εξεδήλωσες επ' εμού του αμαρτωλού! Θαυμάζω αναλογιζόμενος το μεγαλείον των ζωοπαρόχων ιδιοτήτων του αγίου Μυστηρίου. Γυνή γραία η οποία αίμα έπτυε και είχε χάσει όλας τας δυνάμεις της, τίποτε δε δεν ηδύνατο να φάγη, μετά την κοινωνίαν των Αχράντων Μυστηρίων τα οποία έδωσα εις αυτήν, ήρχισε την ιδίαν ημέραν να αναλαμβάνη εκ της ασθενείας της. Νεαρά κόρη η οποία σχεδόν απέθνησκε, μετά την κοινωνίαν των Αχράντων Μυστηρίων την αυτήν ημέρα ήρχισε να αναλαμβάνη εκ της ασθενείας της, ήρχισε να τρώγη, να πίνη και να ομιλή' ενώ προηγουμένως ήτο σχεδόν αναίσθητος, κατελαμβάνετο από σπασμούς και δεν ηδύνατο ούτε να φάγη, ούτε να πίη τι. Δόξα εις τα ζωοπάροχα και φρικτά Μυστήριά Σου, Κύριε! Κοινωνοί των Αχράντων Μυστηρίων! μάθετε ότι αληθέστατα ενώνεσθε με τον Κύριον αν αξίως κοινωνήτε! Οποίαν παρρησίαν έχετε προς τον Κύριον και την Μητέρα του Θεού! Οποίαν αγνότητα θα έπρεπε να έχητε! Οποίαν πραότητα, ταπείνωσιν, ευγένειαν ψυχής! Οποίαν ανεξαρτησίαν από κάθε γήϊνον! Οποίαν φλογεράν επιθυμίαν διά την επουράνιον, την αγνοτάτην, την αιωνίαν χαράν! Καθ' όλην την επίγειον ζωήν των οι άνθρωποι βλέπουν τα πάντα εκτός του Χριστού, του ζωοδότου' διά τούτο δεν έχουν πνευματικήν ζωήν, και παραδίδονται εις κάθε πάθος: την απιστίαν, την απληστίαν, τον φθόνον, το μίσος, την φιλοδοξίαν, τας ηδονάς του φαγητού και του ποτού. Μόνον κατά το τέλος της ζωής των ζητούν τον Χριστόν διά της Θείας Κοινωνίας, και κάμνουν τούτο από ανάγκην κράζουσαν και ως συνήθειαν η οποία υπάρχει μεταξύ των συνανθρώπων των. Ω Χριστέ, Θεέ ημών, ζωή μας και ανάστασίς μας! Πόσον χαμηλά επέσαμεν ένεκα της ματαιότητός μας, πόσον ετυφλώθημεν! Πόσον όμως διάφορος θα ήτο η κατάστασίς μας αν πάντοτε Σε εζητούμεν και αν πάντοτε Σε είχομεν εις τας καρδίας μας! Η γλώσσα δεν είναι εις θέσιν να εκφράση την μακαριότητα εκείνων οι οποίοι πάντοτε εις τας καρδίας των Σε έχουν! Δι' αυτούς είσαι τροφή τονωτική, πόσις ανεξάντλητος, ένδυμα λαμπρόν, αυτός ο ήλιος, «η ειρήνη του Θεού η πάντα νουν υπερέχουσα» (Φιλ. 4,7), χαρά ανέκφραστος, τα πάντα. Όταν κανείς κατέχη Σε, όλα τα γήϊνα πράγματα γίνονται κόνις και φθορά.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Ιωάννου Πρωθιερέως της Κροστάνδης:
<<Η ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΖΩΗ>>, εκδόσεις <<Το Περιβόλι της Παναγίας>>,
Α' Έκδοση, Θεσσαλονίκη 2003, σελ. 123-126.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF