ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 16 Ιουλίου 2024

ΓΕΩΡΓΙΟΥ Κ. ΤΟΥΜΑΝΙΔΗ: «ΠΥΡΡΙΧΙΟΣ ΔΡΟΜΟΣ» (ΕΝΔΕΚΑΤΟ ΜΕΡΟΣ)



 

Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του Γεωργίου Κ. Τουμανίδη:
«Πυρρίχιος Δρόμος»
εκδόσεις «Έαρ», 1η έκδοσηΑπρίλιος 2023, σελ. 107-110.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»


`


Το βιβλίο αυτό είναι ένα πόνημα-αφήγηση που εξιστορεί τη ζωή των προπατόρων μας στον μαρτυρικό Πόντο, αυτών που αντί του συμβιβασμού, της υποταγής και της προσκύνησης, επέλεξαν τον πυρρίχιο δρόμο του καθήκοντος, τον πυρρίχιο τρόπο της πίστεως και της προσευχής, την πυρρίχια ζωή της θυσίας. Είναι μια προσπάθεια να προβληθεί η αγιοπατερική παράδοση και σοφία του Πόντου από το απώτερο άκρο της Μ. Ασίας, από την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, μια συλλογή μαρτυριών που διασώθηκαν και πέρασαν από γενιά σε γενιά, από τους ανθρώπους που τα βίωσαν και γράφονται για να μεταφερθούν στη σημερινή και τις επόμενες γενιές. Είναι ένα ταξίδι στη μαρτυρική ζωή του Ελληνισμού του Πόντου, τις αρχές και τις αξίες του, μία περιπλάνηση στη δίνη άλλων κόσμων σκληρών, αλλά πραγματικών. Ίσως στην υλόφρονη εποχή μας να φαντάζει παραμυθένια η αγιότητα και η προσκόλληση στην ορθόδοξη πίστη, για την οποία οι άνθρωποι στον Πόντο και γενικότερα στην Μικρά Ασία υπέστησαν δοκιμασίες, έχυσαν δάκρυα και αίμα. Το βιβλίο αυτό θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ένας οδηγός επιβίωσης, που περιγράφει τρόπους και τεχνικές πνευματικού πολέμου σε καιρούς κρίσεως ή σε καιρούς Αποκαλύψεως, όταν καλείται κάποιος να ξεπεράσει τα ανθρώπινα όριά του. Περιέχει προσευχές, τρόπους και μεθόδους πνευματικού αγώνα από τον αγιοτόκο Πόντο, που έχουν δοκιμαστεί στις δυσκολότερες καταστάσεις και αντιξοότητες. Για να γραφτεί αυτό το βιβλίο. άνοιξαν δακρύβρεχτα αρχεία μιας ζωής, βίβλοι καρδιάς, καταθέσεις ψυχών. Ξεδιπλώθηκαν και αποκαλύφθηκαν από τις εσχατιές της Ανατολής αναμνήσεις μαρτυρικής ζωής αγίων του Πόντου, γραμμένες με δάκρυα και αίμα, που στολίζουν στον δρόμο του Θεού και παρακαλούν για δικαίωση. Όσα γράφτηκαν σ' αυτό το βιβλίο έγιναν. Ο ουρανός κατέβηκε στη γη και οι άνθρωποι ανυψώθηκαν στον ουρανό, καταθέτοντας στον Θεό τα πειστήρια του μαρτυρίου τους: κομμένα χέρια, πόδια, γλώσσες, κεφάλια, καμμένα κορμιά, παγωμένα μέλη, θυσιασμένα παιδάκια, αγνές παρθένες κόρες με την τιμή και την αξιοπρέπειά τους κατατεθειμένες στον Χριστό για να τους τις ξαναδώσει λαμπρότερες στη Δευτέρα Παρουσία Του, πυρπολημένες καρδιές και φλεγόμενες ψυχές. Ας είναι αιωνία παρά τω Θεώ η μνήμη των μαρτύρων της πίστεως, του Πόντου και ολόκληρης της Μικρασίας. *(Απόσπασμα εκ του προλόγου).






   «ΠΥΡΡΙΧΙΟΣ ΔΡΟΜΟΣ»



Γ'



ΚΑΤΑΚΟΜΒΕΣ ΠΑΝΤΟΥ - ΞΕΣΗΚΩΜΟΣ




Ξεσηκωμός των Ποντίων




Ο Νικήτας οργώνει τα παράλια του Πόντου, κινούμενος από τα Ανατολικά προς τα Δυτικά. Ο λόγος του προφητικός, κακεί τους νέους να τους ακολουθήσουν στον αγώνα: «Σουμών', αδέλφα, ο πόλεμος, ο καιρός τι δόξας έρται. Άμον τ' αγίους θα δοκιμάουμες και θα ψέσκουμες σην φωτίαν, άμα πρέπ' να βαστάζουμε και ν νικούμε' κι θα λυγίζουμε, θα τσαλικούμες με την πίστ' ν εμούν άμον το 1821. Το γαίμαν εμούν, αρχαίων Ελλένων γαίμαν, ενωθέν με τη Χριστού το γαίμαν, που κοινωνίζουμε. Χάιτε, επάρτε τ' άρματα!» (=Ζυγώνει, αδέλφια, ο πόλεμος, ο καιρός της δόξας έρχεται. Θα δοκιμαστούμε σαν τους αγίους και θα ψηθούμε στη φωτιά, αλλά πρέπει να αντέξουμε και να νικήσουμε' δεν θα λυγίσουμε, ατσάλινοι θα γίνουμε με την πίστη μα;, όπως το 1821. Το αίμα μας, αρχαίων Ελλήνων αίμα, ενώθηκε με του Χριστού το αίμα, που κοινωνάμε. Εμπρός, πάρτε τα άρματα!)». Το αντάρτικο απλώνεται σε όλο τον Πόντο. Σε κάθε τόπο που περνούν, ο Νικήτας παραδίδει στους τοπικούς Πόντιους οπλαρχηγούς τους νέους αγωνιστές. Σαν νέοι ιερολοχίτες, επιλέγουν την οδό της αρετής, του αγώνα, αψηφώντας τους κινδύνους και αυτόν ακόμη τον θάνατο. Πορεύεται συνεχώς ο Νικήτας από τα παράλια προς την Αμάσεια για τη μεγάλη συνάντηση, όπως έλεγε, με τον υψηλότατο Έλληνα Μακεδονομάχο και τώρα στρατηγό του αντάρτικου κινήματος του Πόντου, τον αρχηγό των σωμάτων αντίστασης και υπεράσπισης του Ποντιακού Ελληνισμού, τον Μητροπολίτη Αμασείας Γερμανό Καραβαγγέλη. Η ζωή του Γερμανού Καραβαγγέλη ήταν πολυτάραχη. Το 1900, σε ηλικία 34 ετών, εκλέγεται Μητροπολίτης Καστοριάς και αναλαμβάνει την υποστήριξη των Ελλήνων της Μακεδονίας στην αντιπαράθεση και αντίδραση κατά του Βουλγαρικού Κομιτάτου, που είχε ως στόχο του τον εκβουλγαρισμό της Μακεδονίας και της Θράκης. Ο Γερμανός Καραβαγγέλης ήταν η ηγετική φυσιογνωμία του Μακεδονικού Αγώνα. Ενέπνεε τους Μακεδονομάχους, περιόδευε στις επαρχίες της Μακεδονίας, παρηγορούσε τους Έλληνες και αναπτέρωνε το ηθικό τους με τα πύρινα κηρύγματά του, συνεργαζόταν με την Ελληνική Κυβέρνηση, εμψύχωνε τους αγωνιστές και τον λαό, οργάνωνε αντιστασιακές ομάδες, ενίσχυε τους φτωχούς και τους αδυνάμους. Ήταν ο κύριος αφυπνιστής των κοιμισμένων και ράθυμων συνειδήσεων των εν Αθήναις κρατούντων, αγωνίστηκε για την Ορθοδοξία περιφρουρώντας το ποίμνιό του και τον Ελληνισμό της Μακεδονίας από τους Βούλγαρους εξαρχικούς. Οι αγώνες του σεβάσμιου ιεράρχη συνεχίστηκαν στον Πόντο. Το Πατριαρχείο το 1908 τον τοποθέτησε Μητροπολίτη Αμασείας, με έδρα τη Σαμψούντα. Ακάματος και δημιουργικός, συνετέλεσε τα μέγιστα στην ανάπτυξη της Μητροπόλεώς του, ίδρυσε πάνω από 100 σχολεία, έχτισε ορφανοτροφεία, γηροκομεία, εκκλησίες' το έργο του, έργο προόδου και ανάπτυξης, είχε πραγματικά την ευλογία του Θεού. Το 1915, κατά τη Γενοκτονία 1.500.000 Αρμενίων, έσωσε πολλά Αρμενόπουλα από βέβαιο θάνατο και κατόπιν χιλιάδες Πόντιους από τους Νεότουρκους, οι οποίοι, με σύνθημά τους «η Τουρκία στους Τούρκους», καταδίωκαν μέχρι τελικής εξοντώσεως όλους τους κατοίκους των άλλων εθνοτήτων ολόκληρης της Μικράς Ασίας. Ήταν από τους κύριους συντελεστές της δημιουργίας του ποντιακού αντάρτικου και ο πρώτο στην ιεραρχία του, αφού αυτός όριζε τους οπλαρχηγούς των τοπικών αγωνιστών. Το 1917 συλλαμβάνεται και φυλακίζεται, αλλά επέστρεψε στη θέση του, ώσπου το 1922 καταδικάστηκε ερήμην, ως εχθρός της Τουρκίας, σε θάνατο μαζί με τον επίσκοπο Ζήλων Ευθύμιο Αγριτέλλη και τον πρωτοσύγκελλό του Πλάτωνα Αϊβαζίδη. Οι δύο τελευταίοι βρήκαν τραγικό θάνατο και κατατάχθηκαν στη χορεία των εθνομαρτύρων. Ένα πικρό χάραμα έφτασε για τον Νικήτα ή μεγάλη στιγμή να συναντήσει αυτό τον άγιο άνθρωπο και υπερασπιστή του Πόντου. Μόλις τον είδε, του φίλησε με ευλάβεια το χέρι και του είπε: «Ο Θεός να ελεά μας», που ήταν το σύνθημα, όπως του είχε πει! Ο σεβάσμιος ιεράρχης τον αγκάλιασε με δάκρυα στα μάτια. -Έχω ακούσει για σένα και τους αντάρτες σου, Νικήτα. Είναι θεάρεστο το έργο που κάνετε και να το συνεχίσετε. Να έχετε από μία μικρή ομάδα μέχρι σαράντα ανδρών εσύ και ο φίλος ο Αλέξανδρος. Έχω ακούσει και γι' αυτόν. Να κινείστε ξεχωριστά και να αλλάζετε συνέχεια όνομα. Ξέρω ότι οι άνδρες σου είναι όλοι πολύ ανδρείοι, εμπειροπόλεμοι και ατρόμητοι. Εσείς δεν τον φοβάστε τον θάνατο. Θα κινείστε μεταξύ Αμασείας και Σαμψοούντας. Έρχεται θύελλα στη Σαμψούντα.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»
Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του Γεωργίου Κ. Τουμανίδη:
«Πυρρίχιος Δρόμος»
εκδόσεις «Έαρ», 1η έκδοσηΑπρίλιος 2023, σελ. 107-110.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF