ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 9 Ιουλίου 2024

ΓΕΩΡΓΙΟΥ Κ. ΤΟΥΜΑΝΙΔΗ: «ΠΥΡΡΙΧΙΟΣ ΔΡΟΜΟΣ» (ΔΕΚΑΤΟ ΜΕΡΟΣ)



 

Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του Γεωργίου Κ. Τουμανίδη:
«Πυρρίχιος Δρόμος»
εκδόσεις «Έαρ», 1η έκδοσηΑπρίλιος 2023, σελ. 102-105.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»


`


Το βιβλίο αυτό είναι ένα πόνημα-αφήγηση που εξιστορεί τη ζωή των προπατόρων μας στον μαρτυρικό Πόντο, αυτών που αντί του συμβιβασμού, της υποταγής και της προσκύνησης, επέλεξαν τον πυρρίχιο δρόμο του καθήκοντος, τον πυρρίχιο τρόπο της πίστεως και της προσευχής, την πυρρίχια ζωή της θυσίας. Είναι μια προσπάθεια να προβληθεί η αγιοπατερική παράδοση και σοφία του Πόντου από το απώτερο άκρο της Μ. Ασίας, από την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, μια συλλογή μαρτυριών που διασώθηκαν και πέρασαν από γενιά σε γενιά, από τους ανθρώπους που τα βίωσαν και γράφονται για να μεταφερθούν στη σημερινή και τις επόμενες γενιές. Είναι ένα ταξίδι στη μαρτυρική ζωή του Ελληνισμού του Πόντου, τις αρχές και τις αξίες του, μία περιπλάνηση στη δίνη άλλων κόσμων σκληρών, αλλά πραγματικών. Ίσως στην υλόφρονη εποχή μας να φαντάζει παραμυθένια η αγιότητα και η προσκόλληση στην ορθόδοξη πίστη, για την οποία οι άνθρωποι στον Πόντο και γενικότερα στην Μικρά Ασία υπέστησαν δοκιμασίες, έχυσαν δάκρυα και αίμα. Το βιβλίο αυτό θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ένας οδηγός επιβίωσης, που περιγράφει τρόπους και τεχνικές πνευματικού πολέμου σε καιρούς κρίσεως ή σε καιρούς Αποκαλύψεως, όταν καλείται κάποιος να ξεπεράσει τα ανθρώπινα όριά του. Περιέχει προσευχές, τρόπους και μεθόδους πνευματικού αγώνα από τον αγιοτόκο Πόντο, που έχουν δοκιμαστεί στις δυσκολότερες καταστάσεις και αντιξοότητες. Για να γραφτεί αυτό το βιβλίο. άνοιξαν δακρύβρεχτα αρχεία μιας ζωής, βίβλοι καρδιάς, καταθέσεις ψυχών. Ξεδιπλώθηκαν και αποκαλύφθηκαν από τις εσχατιές της Ανατολής αναμνήσεις μαρτυρικής ζωής αγίων του Πόντου, γραμμένες με δάκρυα και αίμα, που στολίζουν στον δρόμο του Θεού και παρακαλούν για δικαίωση. Όσα γράφτηκαν σ' αυτό το βιβλίο έγιναν. Ο ουρανός κατέβηκε στη γη και οι άνθρωποι ανυψώθηκαν στον ουρανό, καταθέτοντας στον Θεό τα πειστήρια του μαρτυρίου τους: κομμένα χέρια, πόδια, γλώσσες, κεφάλια, καμμένα κορμιά, παγωμένα μέλη, θυσιασμένα παιδάκια, αγνές παρθένες κόρες με την τιμή και την αξιοπρέπειά τους κατατεθειμένες στον Χριστό για να τους τις ξαναδώσει λαμπρότερες στη Δευτέρα Παρουσία Του, πυρπολημένες καρδιές και φλεγόμενες ψυχές. Ας είναι αιωνία παρά τω Θεώ η μνήμη των μαρτύρων της πίστεως, του Πόντου και ολόκληρης της Μικρασίας. *(Απόσπασμα εκ του προλόγου).






   «ΠΥΡΡΙΧΙΟΣ ΔΡΟΜΟΣ»



Γ'



ΚΑΤΑΚΟΜΒΕΣ ΠΑΝΤΟΥ - ΞΕΣΗΚΩΜΟΣ




Σχολείο στις κατακόμβες Αργυρούπολης



Διασχίζοντας τα βουνά, η ομάδα του Αλέξανδρου έφτασε σε μια περιοχή που φημιζόταν για τα μεταλλεία της. Την έλεγαν Αργυρούπολη από τα μεταλλεύματα αργύρου και άλλων πολύτιμων μετάλλων που διέθετε. Οι Τούρκοι για να αποδυναμώσουν τους Έλληνες, κατάργησαν όσα προνόμια είχαν οι Πόντιοι και επέβαλαν αβάστακτους φόρους, αναγκάζοντας τους Έλληνες μεταλλουργούς να τα εγκαταλείψουν. Ο Νικηφόρος Ελευθεριάδης αποχαιρέτησε τους αντάρτες με τους οποίους έζησε τόσο καιρό και κατευθύνθηκε μαζί με τον γιο του Λεόντιο προς το χωριό του, το Σταυρίν της επαρχίας Αρδάσσης, που βρισκόταν δίπλα στην Κρώμνη, κοντά στη θρυλική Σάντα. Είχε αγωνία να πάει στην οικογένειά του. Μέσα στις στοές πρώην απομακρυσμένων λατομείων, σε μεγάλο υψόμετρο υπήρχαν κοινόβια Ποντίων προσφύγων, σύγχρονες κατακόμβες. Εκεί βρίσκονταν κυρίως γυναικόπαιδα και ηλικιωμένοι, τους οποίους προστάτευαν Πόντιοι αντάρτες. «Εν όρεσι και σπηλαίοις και ταις οπαίς της γης» υπήρχε ζωή αγία. Η ομάδα του Αλέξανδρου επισκέφθηκε την κατακόμβη που είχε την ονομασία «Άγιος Ευγένιος ο Τραπεζούντιος». Οι στοές σε κάποιο σημείο κατέληγαν σε μια φυσική λίμνη που ήταν περικυκλωμένη από βράχους. «Θαύμα Θεού», είπε ο Αλέξανδρος μόλις αντίκρυσε το θέαμα. Ήπιαν δροσερό νερό και ξεκουράστηκαν. Λίγο παραπέρα τα παιδιά είχαν μάθημα ιστορίας για την καταγωγή του Ποντιακού Ελληνισμού. Παρακολουθούσαν τακτικά το μάθημα και ο Αλέξανδρος με τους συμπολεμιστές του. Τα παιδιά άκουγαν με μεγάλη προσοχή τα λόγια της δασκάλας τους Ελένης Ανθίδου. Η Ελένη αγαπούσε και μελετούσε την ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού' και τώρα γι' αυτό θα τους μιλούσε. «Το ελληνικό στοιχείο στην περιοχή του Πόντου απαντά πολλούς αιώνες. Από την ελληνική μυθολογία ακόμη έχουμε αναφορές στον Πόντο. Θαλασσοπόροι οι Έλληνες, γύρω στο 1000 π.Χ., διέσχισαν τον Άξενο Πόντο, όπως ονομαζόταν τότε η Μαύρη θάλασσα, αναζητώντας πολύτιμα μέταλλα. Ο Ελληνισμός του Πόντου, σύμφωνα με τα ιστορικά στοιχεία, χρονολογείται από τον 8ο π.Χ. αιώνα. Η Μίλητος έγινε από τους Ίωνες μεγάλη ναυτική και εμπορική δύναμη και τα πλοία της ταξίδευαν σε όλη τη Μεσόγειο. Οι Μιλήσιοι εγκαθίδρυσαν νέες αποικίες στον Ελλήσποντο και στον Εύξεινο Πόντο.Οι Μιλήσιοι τον 8ο αι. π.Χ. ίδρυσαν τη Σινώπη. Οι Σινωπείς με τη σειρά τους ίδρυσαν νέες αποικίες στις βόρειες παραλιακές περιοχές της Μικράς Ασίας. Τότε ιδρύθηκαν η Σαμψούντα, η Κερασούντα, η Τραπεζούντα και πολλές άλλες πόλεις. Η σπουδαιότερη πόλη του Πόντου ήταν η Τραπεζούντα. Ιδρύθηκε το 756 π.Χ. Οι Έλληνες, με τη ναυτοσύνη τους και το εμπόριο, με την επικοινωνία με τους άλλους λαούς και τη φιλοξενία, για την οποία διακρίνονταν, μετέτρεψαν τον Άξενο (αφιλόξενο) Πόντο σε Εύξεινο (φιλόξενο) Πόντο. Την εποχή της κοσμοκρατορίας του Μ. Αλεξάνδρου, ο Πόντος εξελληνίστηκε. Τους νεότερους χρόνους, μετά την Α' Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους σταυροφόρους της Δ' Σταυροφορίας το 1204, δημιουργήθηκαν τρία νέα κρατίδια: Το Δεσποτάτο της Ηπείρου, η Αυτοκρατορία της Νίκαιας και η Αυτοκρατορία της Τραπεζούντας. Οκτώ έτη μετά τη Β' Άλωση της Κωνσταντινούπολης, η Τραπεζούντα καταλήφθηκε από τους Τούρκους, στις 15 Αυγούστου 1461. Σε όλους τους αιώνες της οθωμανικής δουλείας, οι Τούρκοι προσπαθούσαν να εξισλαμίσουν τους Έλληνες. Στην επανάσταση του 1821, εθελοντές Πόντιοι αγωνιστές ταξίδεψαν στην Ελλάδα για να πολεμήσουν κατά του Τούρκου δυνάστη και, ή να νικήσουν ή να πεθάνουν. Τους αποκαλούσαν από τον τόπο καταγωγής τους, Τραπεζούντιους, Σινωπίτες, Μαυροθαλασσίτες, Αργυρουπολίτες κ.λπ. Πλούσιοι Πόντιοι έκαναν μεγάλες δωρεές για να στηρίξουν την επανάσταση και αναδείχτηκαν εθνικοί ευεργέτες. Αυτό κόστισε στους Πόντιους από το 1821 έως το 1829 σφαγές, εξοντωτική εργασία σε καταναγκαστικά έργα, διωγμούς, φυλακίσεις κ.ο.κ. Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης, Πόντιος με καταγωγή από την Υψηλή, ένα χωριό του Όφι στον Πόντο, ήταν ο αρχηγός της Φιλικής Εταιρίας και ο ιδρυτής του Ιερού Λόχου. Στις 24 Φεβρουαρίου 1821 κήρυξε την Ελληνική Επανάσταση στη Μολδοβλαχία». Κλείνοντας το μάθημά της, η Ελένη Ανθίδου είπε στα παιδιά: «Και τώρα συνεχίζουμε εμείς να γράφουμε την ιστορία του Πόντου και του Ελληνισμού διωκόμενοι και θλιβόμενοι, αλλά υπομένοντας και ελπίζοντας στο έλεος του Θεού. Στον Πόντο άνθιζε η Ορθοδοξία, τα γράμματα και οι τέχνες. Στους επόμενους αιώνες ο Πόντος και ολόκληρη η Μικρασία θα λάμψουν ακόμη περισσότερο και θα γίνουν πάλι το φως του κόσμου».



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»
Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του Γεωργίου Κ. Τουμανίδη:
«Πυρρίχιος Δρόμος»
εκδόσεις «Έαρ», 1η έκδοσηΑπρίλιος 2023, σελ. 102-105.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF