ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 12ο (2013 - 2025)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Πέμπτη 22 Μαΐου 2025

ΟΣΙΟΥ ΘΕΟΦΑΝΟΥΣ ΤΟΥ ΕΓΚΛΕΙΣΤΟΥ: ΤΕΤΑΡΤΗ, ΠΕΜΠΤΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΑΣ

 



Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου:
«Ο ΣΩΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ»,
Μετάφραση - Επιμέλεια Πέτρου Μπότση, 1η έκδοση, Αθήνα 1989, σελ 171-174.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»



Ο σωστικός χώρος της εκκλησίας (καθημερινές σκέψεις και σχόλια στα ευαγγελικά και αποστολικά αναγνώσματα για τις 365 μέρες του χρόνου) είναι ένα θαυμάσιο βιβλίο που περιέχει το καθημερινό σχόλιο του οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου για κάθε μέρα του έτους.
Η χρονιά που κυκλοφόρησε το βιβλίο αυτό, είχε προγραμματιστεί ώστε το κείμενο να ενταχθεί στη δομή του Ημερολογίου της Εκκλησίας εκείνου του έτους.
Καθώς κάθε χρόνο η ύλη δομείται διαφορετικά, λόγω της κινητής εορτής του Πάσχα, ο όσιος συγγραφέας συνιστά στον αναγνώστη να καταφεύγει για τα Γραφικά αναγνώσματα στον πασχάλιο κύκλο κάθε χρόνου.
Έτσι μπορεί να προσανατολιστεί καλύτερα παρακολουθώντας το ορθόδοξο ημερολόγιο, για να διαπιστώσει ποια Κυριακή μετά την Πεντηκοστή διανύουμε και να καταφεύγει στην αντίστοιχη εβδομάδα του έτους, για να βρει το σχόλιο της ημέρας.
Σκοπός του Οσίου ήταν πάντα να παρέχει υγιή τροφή στην ψυχή. Θεωρώντας τα λόγια του σε καθημερινή βάση, ο αναγνώστης δέχεται διαρκή ενθάρρυνση για ν' αγωνίζεται με επιμέλεια ώστε ν' απορρίψει την απιστία και την αμαρτία, ν' αναπτύξει την πίστη και την αρετή και να πλησιάσει περισσότερο τον Κύριο και Σωτήρα μας.
(Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)





ΤΕΤΑΡΤΗ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΟΣ


Πράξ, ιγ' 13-24, Ιωάν. στ' 5-14


Οι μαθητές είπαν στον Κύριο να απολύσει το πλήθος, ώστε να πάνε στα γύρω χωριά και ν' αγοράσουν τρόφιμα. Ο Κύριος όμως τους είπε: «ου χρείαν έχουσιν απελθείν' δότε αυτοίς υμείς φαγείν» (Ματθ. ιδ' 16).


Αυτό προηγήθηκε από το θαύμα του πολλαπλασιασμού των άρτων και της σίτισης πέντε χιλιάδων αντρών, εκτός από τις γυνίκες και τα παιδιά, με πέντε άρτους και δυο ψάρια. Τέτοιο γεγονός, που είχε ιδιαίτερη σημασία στη ζωή του Κυρίου, μας παρέχει και το ακόλουθο μάθημα: Το πλήθος είναι μια εικόνα της ανθρωπότητας, που πεινά και διψά για την αλήθεια.


Όταν ο Κύριος είπε στους αποστόλους «δότε αυτοίς υμείς φαγείν», τους έδειχνε προκαταβολικά τη μελλοντική διακονία τους στο ανθρώπινο γένος -να σιτίσουν τους ανθρώπους με την αλήθεια. Οι απόστολοι το έκαναν αυτό στην εποχή τους' στις επόμενες γενεές παρέδωσαν τη διακονία τους αυτή στους ποιμένες που τους διαδέχτηκαν. Ο λόγος του Κυρίου συνέχισε να διαδίδεται από τους σημερινούς ποιμένες: «δότε αυτοίς υμείς φαγείν».


Κι οι ποιμένες όφειλαν να κρατήσουν την υποχρέωσή τους αυτή στη συνείδησή τους, να σιτίσουν τους ανθρώπους με την αλήθεια. Θα υπάρχει αδιάλειπτο το κήρυγμα του λόγου του Θεού στην εκκλησία. Τί σόι ποιμένες είναι όσοι δε μιλούν, οι «αμίλητοι»' αμίλητοι χωρίς μέτρο.


Δεν μπορεί να ισχυριστεί κανείς όμως πως αυτό γίνεται επειδή οι ποιμένες αυτοί δεν έχουν πίστη στην καρδιά τους. Ειναι απλά μια παρανόησή τους, μια κακή συνήθεια. Κι αυτό βέβαια δεν τους δικαιώνει.




ΠΕΜΠΤΗ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΟΣ


Πράξ. ιδ' 20-27, Ιωάν. θ' 39, ι' 9


«Και είπεν ο Ιησούς' εις κρίμα εγώ εις τον κόσμον αυτόν ήλθον, ίνα οι μη βλέποντες βλέπωσι και οι βλέποντες τυφλοί γένωνται» (Ιωάν. ζ' 7). Εκείνοι που δεν μπορούσαν να δουν ήταν οι απλοί άνθρωποι που πίστεψαν στον Κύριο με απλότητα καρδιάς, ενώ εκείνοι που έβλεπαν ήταν οι γραμμτείς κι οι σοφοί του καιρού εκείνου, που λόγω της υπερηφάνειας του νου τους όχι μόνο δεν πίστευαν οι ίδιοι, αλλά παρέσυραν και τους άλλους ανθρώπους. 


Οι ξύπνιοι νομίζουν ότι βλέπουν' κι αυτός είναι ο λόγος που τους αποξένωσε από την πίστη στον Κύριο, ενώ όσοι δεν είναι απλοί στην καρδιά και στο νου έχουν σταθερή πίστη. Επομένως, σύμφωνα με το λόγο του Κυρίου, εκείνοι είναι οι τυφλοί, ενώ ο λαός βλέπει. Είναι ακριβώς σαν τα πουλιά εκείνα που βλέπουν την νύχτα, αλλ' όχι την ημέρα. 


Η αλήθεια του Χριστού είναι σκοτεινή γι' αυτούς, ενώ ό,τι αντιτίθεται στην αλήθεια -το ψέμα- σ' εκείνους φαίνεται καθαρά. Τότε βρίσκονται στο στοιχείο τους. Αυτό είναι τόσο προφανές, εκείνοι όμως είναι έτοιμοι να ρωτήσουν: «μη και ημείς τυφλοί έσμεν»; (Ιωάν. θ' 40). Δεν υπάρχει τίποτα κρυφό' είστε τυφλοί. 


Επειδή όμως φταίτε εσείς οι ίδιοι για την τυφλότητά σας, η αμαρτία της τύφλωσής σας και η ανικανότητα να βλέπετε το φως, είναι απολύτως δικές σας. Μπορείτε να βλέπετε, αλλά δε θέλετε. Κι αυτό επειδή αγαπήσατε μια πλάνη, ένα σαγηνευτικό ψέμα.




ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΟΣ


Πράξ. ιε' 5-34, Ιωάν. 17-28


«Αλλ' υμείς ου πιστεύετε' ου γαρ έστε εκ των προβάτων των εμών, καθώς είπον υμίν», είπε ο Κύριος στους άπιστους Ιουδαίους, «τα πρόβατα τα εμά της φωνής μου ακούει, καγώ γινώσκω αυτά, και ακολουθούσι μοι» (Ιωάν. ι' 26-7). 


Εκείνη την εποχή άπιστοι ήταν αυτοί που δεν είχαν μπει ακόμα στη μάντρα. Τώρα όμως άπιστοι είναι όλοι εκείνοι που απομακρύνθηκαν από την πίστη ή που μένουν πίσω από την ποίμνη του Χριστού. Ποιμένας είναι ο Κύριος. Όλα τα πρόβατα τον ακολουθούν, παρακολουθούν τη διδασκαλία Του και τηρούν τις άγιες εντολές Του. 


Οι αμαρτωλοί είναι τα άρρωστα και αδύναμα πρόβατα, εξακολουθούν όμως να μοχθούν με τ' άλλα πρόβατα της μάντρας. Εκείνοι που έχασαν την πίστη τους είναι όσοι έμειναν πολύ πίσω. Αυτοί δεν ανήκουν στη μάντρα του Χριστού και δεν ακούνε τη φωνή Του.


Κι ο Κύριος δεν τους γνωρίζει, επειδή οι ίδιοι δεν αφήνουν τον εαυτό τους να γνωριστεί, όπως έκανε η αιμορροούσα γυναίκα. Και στην Κρίση αυτή θ' ακούσουν: «ουκ οίδα υμάς' απόστητε...» (Λουκ. ιγ' 27).




Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»
Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου:
«Ο ΣΩΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ»,
Μετάφραση - Επιμέλεια Πέτρου Μπότση, 1η έκδοση, Αθήνα 1989, σελ 171-174.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF
Εικόνες θέματος από A330Pilot. Από το Blogger.