ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Δευτέρα 18 Νοεμβρίου 2019

ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΕΥΣΤΡΑΤΙΑΔΗ: Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ (ΛΔ' ΜΕΡΟΣ)




Ο Γρηγόριος Ευστρατιάδης (1864-1950) υπήρξε νομικός, εκδότης και βουλευτής. 


Επί σειρά ετών υπήρξε εκδότης και διευθυντής της εφημερίδας ''ΣΚΡΙΠ'' της Αθήνας. 


Το ''ΣΚΡΙΠ'' αμέσως μετά την ημερολογιακή καινοτομία του 1924 τάχθηκε 


κατά του συνόλου των νεωτερισμών, που εισήγαγαν στο σώμα της Εκκλησίας 


ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χρυσόστομος Παπαδόπουλος και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Μελέτιος Μεταξάκης. 


Φιλοξενούσε 


στις σελίδες του το σύνολο σχεδόν των ανακοινώσεων της ''Ελληνικής Εκκλησιαστικής Κοινότητας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών'', 

δημοσίευε

 -με εμπεριστατωμένα ρεπορτάζ- όλες τις ειδήσεις για τις διώξεις των χιλιάδων αποτειχισμένων ''Παλαιοημερολογιτών'' 

και παρουσίαζε άρθρα αντινεωτεριστικά και κατά της κίνησης για την ''Ένωση των Εκκλησιών'', 

όπως ονομαζόταν τότε η οικουμενική κίνηση. 

Το βιβλίο του ''Η Πραγματική Αλήθεια περί του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου'' δημοσιεύθηκε 

υπό την μορφή 

συνεχιζόμενων άρθρων τον Μάρτιο του 1928 και αποτέλεσε

 μια εμπεριστατωμένη δημοσιογραφική και θεολογική εργασία για το ημερολογιακό σχίσμα. 

Το περισσότερο -ίσως- ενδιαφέρον 

στο βιβλίο αυτό παρουσιάζει το γεγονός, 

ότι επιχειρήθηκε η προσέγγιση των δρώμενων της ημερολογιακής καινοτομίας 

και

μέσα από το πληροφοριακό φάσμα της δημοσιογραφίας και εύλογα η επικαιρότητα ζωντανεύει ιδεατά 

στα ''πέτρινα'' αυτά χρόνια του Μεσοπολέμου, προσφέροντας στον αναγνώστη διαδραστικά τον επίκαιρο και ζωντανό παλμό των γεγονότων!



Γιώργος  Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος




ΛΔ' Μέρος


Θα ήσαν αρκεταί αι εκτεθείσαι εις τα προηγούμενα άρθρα αποφάσεις, γνώμαι και Επιστολαί Συνόδων και Πατριαρχών, δι' ων διαπιστούται μία Αρχή κοινή και απαράβατος τηρηθείσα εν τη Εκκλησία, η αρχή της εμμονής εις  τ α ς  π α ρ α δ ό σ ε ι ς  της Εκκλησίας, τας από αιώνων ισχυούσας, θα ήσαν λίγομεν αρκεταί, ίνα πείσωσι πάντας, ότι η γενομένη μετά τόσους αιώνας μεταβολή του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου αποτελεί  ν ε ω τ ε ρ ι σ μ ό ν,  την οποίαν διά παν Εκκλησιαστικόν θέμα καταδικάζει η Εκκλησία, εφ' όσον καταλύει  π α ρ ά δ ο σ ι ν  μακραίωνα, καθαγιασθείσαν διά του σεβασμού αυτής, υφ' απασών των από αιώνων Ορθοδόξων Εκκλησιών. 


Νομίζομεν όμως αναγκαίον να αναφέρωμεν και άλλας ακόμη αποφάσεις της Εκκλησίας, διά να καταδείξωμεν, ότι εν ενί στόματι, εν ενί πνεύματι και μια καρδία, οι από αιώνων και ετών ενσαρκούντες την Μίαν, Αγίαν, Καθολικήν και Αποστολικήν Εκκλησίαν αντιπρόσωποι αυτής ομοιοτύπως και σταθερώς ανεγνώρισαν, ότι  α ι  π α ρ α δ ό σ ε ι ς  της Εκκλησίας, αίτινες ως θα ίδωμεν εγένοντο σεβασταί και υπό των παλαιών Οικουμενικών Συνόδων, είναι και πρέπει να μείνωσιν αναλλοίωτοι και αμετακίνητοι. 


4). Επί Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Ιερεμίου του Γ' (1716-1726) συνεκλήθη σύνοδος εκ δώδεκα Μητροπολιτών προισταμένων αυτής του Πατριάρχου τούτου Ιερεμίου και των Πατριαρχών Αντιοχείας και Ιεροσολύμων, ήτις εστρέφετο κατά των πλανών και νεωτερισμών της Εκκλησίας της Ρώμης. Η μακρά απόφασις της Συνόδου ταύτης (1722) περιλαμβάνει, ως 5ον όρον τα εξής: ''...Τρίτον, στέργειν και αποδέχεσθαι και πάσας τας Εκκλησιαστικάς παραδόσεις, εγγράφους τε και αγράφους, καθώς αυτάς η Ανατολική του Χριστού Εκκλησία άνωθεν έτι εξ' αυτών των Αποστόλων παρέλαβε και διεδέξατο και ενεργεί και φυλάττει απαρατρέτρως μέχρις της σήμερον. 


5). Κατά το 1827 επί Οικουμενικού Πατριάρχου Αγαθαγγέλου, η αυτή αντετάχθη άρνησις διά την διόρθωσιν του Ιουλιανού ημερολογίου εις τους αυτούς στηριχθείσα λόγους. Τότε Ακαδημαικοί τινές  της Πετρουπόλεως προέβαλον αίτησιν περί της διορθώσεως του Ιουλιανού ημερολογίου. Η Ιερά όμως Σύνοδος της Ρωσσίας, προς την οποίαν απεστάλη η πρότασις αύτη απεφάνθη, ότι ίνα τεθή εις εφαρμογήν, πρέπει να εγκριθή υπό της εν Κωνσταντινουπόλει Μεγάλης Εκκλησίας. Και απεστάλη προς τον Πατριάρχην Αγαθάγγελον η πρότασις αύτη. 


Αλλ' ούτος απέρριψεν εντελώς την πρότασιν ταύτην επικαλεσθείς και ούτος τα θεσπισμένα υπό των Οικουμενικών Συνόδων. Αείποτε άρα η Ορθόδοξος Εκκλησία προκειμένου περί της μεταβολής του Ημερολογίου αντετάχθη, επικαλουμένη στερεοτύπως σχεδόν  τ η ν  π ρ ά ξ ι ν  της Εκκλησίας, τας  π α ρ α δ ό σ ε ι ς  αυτής. Είναι περίεργον ότι αυτός ούτος ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών, ο αναλαβών την πρωτοβουλίαν και την εισήγησιν της μεταβολής εν τη Εκκλησία της Ελλάδος του ημερολογίου, προ της ανόδου του εις τον Μητροπολιτικόν θρόνον Αθηνών, Αρχιμανδρίτης έτι ων κατά το 1918, εδημοσίευσε εν τω ''Εκκλησιαστικώ Κήρυκι'' (φύλλον 145 του 1918) μελέτην ''περί του Γρηγοριανού ημερολογίου εν τη Ανατολή''. 


Εν αυτή αναφέρει την προς τον Δόγην της Ενετίας Ν. Νταπόντε επιστολήν του Πατριάρχου Ιερεμίου και περί της αρνήσεως τούτου να παραδεχθή το Γρηγοριανόν Ημερολόγιον, επιλέγει: ''Η επιστολή αύτη του Πατριάρχου (Ιερεμίου Β') χ α ρ α κ τ η ρ ί ζ ε ι  ως  ά ρ ι σ τ α  την θέσιν, ην ευθύς αμέσως κατέλαβεν η Ορθόδοξος Εκκλησία απέναντι της γρηγοριανής τροποποιήσεως του Ημερολογίου θεωρείται αύτη υπ' αυτής, ως μια των πολλών καινοτομιών της πρεσβυτέρας Ρώμης  ''π α γ κ ό σ μ ι ο ν  σ κ ά ν δ α λ ο ν''  κ α ι  α υ θ α ί ρ ε τ ο ς  τ ω ν  ε κ κ λ η σ ι α σ τ ι κ ώ ν  π α ρ α δ ό σ ε ω ν  κ α τ α π ά τ η σ ι ς...  


Λαμβάνει δε αφορμήν ο Πατριάρχης να εξάρη την εμμονήν της Ορθοδόξου Εκκλησίας ε ι ς  τ α  π α ρ α δ ε δ ο μ έ ν α  και να ψέξη τας συνεχείς εν τη Δυτική Εκκλησία μεταβολάς διά παπικών θεσπισμάτων, άνευ γνώμης ειδήσεως τινος των λοιπών Εκκλησιών γενομένας...  Όθεν  δ ε ν  ε δ ι κ α ι ο ύ τ ο  μ ό ν ο ς  ο Πάπας να τροποποιήση το ημερολόγιον  θ ε ω ρ ώ ν  ε α υ τ ό ν  υ π έ ρ τ ε ρ ο ν  των Οικουμενικών Συνόδων''.  


Αλλ' ενώ ο Αρχιμανδρίτης κ. Χρυσόστομος συμφωνεί πλήρως προς όσα ο Πατριάρχης Ιερεμίας Β' διεκήρυξε, πως γενόμενος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών παρείδε τα παραδεδομένα; Και αφού παραδέχεται, ότι ούτε ο Πάπας δεν εδικαιούτο μονομερώς να τροποποιήση το ημερολόγιον και αφού επαναλαμβάνει μετά του Ιερεμίου Β', ότι η μεταρρύθμισις του Πάπα είναι ''π α γ κ ό σ μ ι ο ν  σ κ ά ν δ α λ ο ν''  και αυθαίρετος  ''κ α τ α π ά τ η σ ι ς  τ ω ν  Ε κ κ λ η σ ι α σ τ ι κ ώ ν  π α ρ α δ ό σ ε ω ν'', πως δεν εσκέφθη, ότι κατά ισχυρότερον λόγον,  ''π α γ κ ό σ μ ι ο ν   σ κ ά ν δ α λ ο ν''  θα είναι η μονομερής υπό της Εκκλησίας της Ελλάδος μεταρρύθμισις του ημερολογίου, χωρίς ταύτην να δεχθώσιν αι άλλαι ορθόδοξοι Εκκκλησίαι; 


Και πως εδέχθη να διαπράξη αυτός αυθαίρετον των Εκκλησιαστικών παραδόσεων καταπάτησιν, ομοίαν εκείνης ην διέπραξεν ο Πάπας. Ας ίδωμεν όμως εις το επόμενον άρθρον και μεταγενεστέρας -συγχρόνως- αποφάσεις Συνόδων και Πατριαρχικών αποφάσεων, αποφηνομένων την αυτήν με τας παλαιοτέρας αποφάσεις γνώμην και μη αποδεξαμένων ουδεμίαν τροποποίησιν.


Συνεχίζεται 



Εκ του βιβλίου του Γρηγορίου Ευστρατιάδη 
''Η Πραγματική Αλήθεια περί του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου'',
που δημοσιεύθηκε σε συνέχειες στην εφημερίδα των Αθηνών ''ΣΚΡΙΠ'', 
την Πέμπτη 12 Απριλίου 1928
έτος 32ον, αρ. φύλλου 8.957, σελ. 1η. 
Μεταφορά στο διαδίκτυο στο μονοτονικό σύστημα, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου 
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Διατηρήθηκε η Γραμματική τάξη της εποχής με την επέμβαση μόνο σε κάποια αναγκαία σημεία στίξης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF