ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Δευτέρα 21 Σεπτεμβρίου 2020

ΣΑΡΑΝΤΟΥ ΚΑΡΓΑΚΟΥ: ΗΡΩΙΣΜΟΣ Ή ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟΣ;





Στις μεγάλες ιστορικές στιγμές φαίνεται εύκολα ποιος είναι ήρωας: την ώρα του κινδύνου ο άνανδρος αγοράζει δεκανίκια, ο γενναίος αποκτά φτερά. Όμως στο επίπεδο της καθημερινής ζωής και μάλιστα ισοπεδωμένης, όπως η δική μας, δεν είναι εύκολο να διακρίνεις τον ήρωα μέσα στους αφανείς. Σε μια εποχή που όλοι μιλούν για διαφάνεια, μόνο οι ήρωες παραμένουν στην αφάνεια.


Ο ηρωισμός είναι μια ιδιότητα που έχει αποδοθεί σήμερα, στις περισσότερες περιπτώσεις, σε λάθος πρόσωπα. Είναι ακόμη μια αρετή, για την οποία μιλάμε όλο και λιγότερο, διακατεχόμενοι από κάποιο πλέγμα ενοχής. Ίσως, όμως, και γιατί θεωρείται ιδιότητα «ξεπερασμένη», «ανεδαφική», «επικίνδυνη» -ιδίως αυτό. Ίσως γιατί αυτοί που τη διαθέτουν γίνονται ενοχλητικοί σ’ αυτούς που δεν την διαθέτουν και ακόμη σε κάποια κατεστημένα συμφέροντα.


Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο προβάλλονται καθημερινά κοινά και κενά «πρότυπα» ηρώων, βολικά, ακίνδυνα και εξυπηρετικά. Σήμερα ήρωες είναι ο Ράμπο, ο Ρόκυ ή ο Κόναν ο Βάρβαρος. Το να επιχειρήσουμε, όμως, να συγκρίνουμε τους παραπάνω με τον Λεωνίδα, που έπεσε στις Θερμοπύλες, θα ήταν ιεροσυλία. Αλλά στην εποχή μας οι Θερμοπύλες δε χρειάζονται φύλακες. Η Ιθάκη προσφέρεται χωρίς ταξίδι. Η συνείδηση δεν έχει αδαμαντίνη. Όλα λειτουργούν ομαλά και ο ηρωισμός αποτελεί παραφωνία.


Αυτό δεν είναι λόγος να μη θυμόμαστε τι, τέλος πάντων, υπήρξε σ’ αυτό τον κόσμο και ειδικά σ’ αυτό τον τόπο ηρωισμός. Αντίθετα, μ’ ό,τι πιστεύουν σχεδόν όλα τα παιδιά των 12 και 13 ετών, ήρωας δεν είναι ο πανύψηλος άνδρας με τους εξογκωμένους και υπερτροφικούς μυς, αυτός που μπορεί να χειρίζεται με άφθαστη δεξιοτεχνία το τόξο, το στιλέτο, το οπλοπολυβόλο, το αυτόματο «ούζι» ή το πιστόλι «μάγκνουμ». Όπως δεν ήταν ήρωας ο στρατιώτης που σκότωνε γυναικόπαιδα στο Βιετνάμ και την Αλγερία ή σκοτώνει σήμερα στην Παλαιστίνη και την Αφρική. Ήρωας είναι αυτός, που ανεξάρτητα από σωματική διάπλαση ή φύλο, υπερασπιζόταν την πατρίδα του, πολεμώντας εναντίον Περσών, Τούρκων ή Γερμανών κατακτητών.


Ο ηρωισμός είναι μια λεπτή και δυσπρόσιτη έννοια. Ήρωας δεν είναι αυτός, που γνωρίζοντας πως είναι παντοδύναμος, επιτίθεται κατά των αδυνάτων. Αυτός ονομάζεται πολεμοχαρής, αιμοδιψής, αδίστακτος κατακτητής. Δεν μπορεί να είναι ήρωες οι μεγάλοι σφαγείς της ιστορίας, που επειδή σκότωσαν χιλιάδες ή εκατομμύρια εξαγνίστηκαν στο αίμα και βρήκαν καταξίωση στην ιστορία, ενώ αυτός που σκοτώνει μόνον έναν θεωρείται δολοφόνος. Πρέπει να ξαναβρούμε τα σωστά μέτρα, για να μετράμε πιο σωστά τα ηθικά μεγέθη. Γιατί ήρωας είναι εκείνος, που ξέροντας την αδυναμία του, διαλέγει να θυσιαστεί για το καλό της πατρίδας και των συνανθρώπων του αντί να τραπεί σε φυγή για να σωθεί ο ίδιος. Ήρωες ήταν οι Τριακόσιοι Σπαρτιάτες, όχι ο στρατός του Χίτλερ.


Ο ηρωισμός, τελικά, δεν είναι τίποτε άλλο από την επιβολή και τη νίκη της συνείδησης πάνω στη φωνή του ενστίκτου. Το ένστικτο σε προκαλεί να ζήσεις΄ η συνείδηση σε καλεί να πεθάνεις. Ας αφήσουμε τις θεωρίες για την ψυχολογία του όχλου και τις ευτελείς ερμηνείες. Δεν έχει να κάνει με κανένα ένστικτο το να μπορείς να διαλέξεις ανάμεσα στη ζωή και στο θάνατο και να επιλέγεις το θάνατο. Ίσως για μια πατρίδα, ίσως για μια πολιτική, ίσως για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Η συνείδηση κι όχι το ένστικτο είναι που ορίζει τον πραγματικό ήρωα. Αυτή είναι που προστάζει τον άνθρωπο ν’ ακολουθήσει μια ανώτερη ηθική συμπεριφορά, που θα ωφελήσει περισσότερο τους άλλους παρά τον ίδιο.


Αν δοθεί τέτοια εννοιολόγηση στον ηρωισμό, εξυπακούεται πως οι ήρωες δεν εμφανίζονται μόνο στα πεδία των μαχών αλλά και στα πεδία μάχης της καθημερινής ζωής. Οι τελευταίοι δεν είναι τόσο ξακουστοί, ίσως γιατί πρόκειται για «ήρωες με παντούφλες». Κι όμως η κοινωνική συμβίωση προσφέρει πολλές ευκαιρίες, για ν’ αναδειχτούν ηρωικές προσωπικότητες. Τόσο η πολιτεία όσο και η κοινωνία απέχουν πολύ από το να χαρακτηριστούν τέλειες. Στη σύγχρονη πραγματικότητα συντελούνται καθημερινά αδικίες και κατάφωρες παραβιάσεις των ανθρώπινων δικαιωμάτων, ώστε ν’ αποτελεί ηρωισμό το να παλέψει κανείς και ν’ αντισταθεί σ’ αυτούς που θέλουν να μετατρέψουν την κοινωνία σε αγέλη. Αποτελεί ηρωισμό το να θέλει κανείς να σπάσει τον πάγο της μοναξιάς, τον κλοιό του φανατισμού, ν’ αντισταθεί στη λύσσα των συμφερόντων, να φυτέψει ακόμη κι ένα δέντρο, την ώρα που τα δάση μας πυρπολούνται και τα χωράφια μας δενδροκομούνται.


Ήρωες είναι και αυτοί που σε κάποια φάση της ζωής τους προτιμούν ν’ αδικηθούν από το ν’ αδικήσουν. Αυτοί, ίσως, να μην ανακηρυχθούν ήρωες΄ σίγουρα όμως θα καταταχθούν στο χώρο των δικαίων ίσως και των μαρτύρων. Γενικά οι ήρωες ξεχωρίζουν από τους άλλους ανθρώπους από το ότι έχουν περισσότερο ανεπτυγμένο το αίσθημα της προσωπικής ευθύνης, το πνεύμα της αυτοθυσίας και περισσότερο εδραία την πίστη σε κάποια ιδανικά. Σήμερα, όμως, τα πράγματα έχουν, ως προς αυτό, μεταβληθεί ριζικά. Οι ανθρώπινες αξίες έχουν ξεφτίσει. Μέσα στη σημερινή ατμόσφαιρα της διαφθοράς, του ξεπεσμού και της αδιαφορίας, εξαίρεση δεν είναι πια ο υπερβολικά ευσυνείδητος αλλ’ ακόμη κι αυτός που έχει τη στοιχειώδη ευσυνειδησία και ευαισθησία.


Σπάνια οι άνθρωποι παραιτούνται από αξιώματα και πολύ πιο σπάνια αυτοκτονούν για λόγους ευθιξίας. Γι’ αυτό οι νέοι αυτοκτονούν από απελπισία. Ζούμε σε μια εποχή που η εκτέλεση του καθήκοντος είναι εξαίρεση και συνεπώς οι ήρωες είναι κάποιοι απλοί άνθρωποι, που μέσα στο γενικό κλίμα αδιαφορίας και αμοραλισμού, περνάνε για αξιοπερίεργα όντα. Λέγονται πολλά σε βάρος των νέων. Ούτε κι απ’ το δικό τους χώρο απουσιάζουν οι ήρωες. Σ’ αυτούς ανήκουν τα νέα παιδιά, που παρά το φαρισαϊσμό και την αναξιοκρατία, δε χάνουν τις ελπίδες και τα όνειρα για έναν καλύτερο κόσμο. Και που μάλιστα αγωνίζονται για να τον δημιουργήσουν. Ήρωες είναι και οι οικογενειάρχες, που ενώ ξέρουν ότι η χαμέρπεια οργιάζει και τ’ αλαλάζοντα κύμβαλα θριαμβεύουν, αυτοί τολμούν να «θυσιάσουν» τα παιδιά τους, δείχνοντας τους το δρόμο της αξιοπρέπειας και του αυτοσεβασμού.


Ήρωες είναι και οι αθεράπευτοι ιδεολόγοι, που μέσα σ’ έναν υλιστικό κόσμο εξακολουθούν να έχουν ιδανικά και να προσπαθούν να τα υπηρετήσουν. Αυτοί που τολμούν μπροστά στο κύμα της διαφθοράς να υψώσουν το ανάστημα τους και να πληρώσουν για τις αμαρτίες των άλλων. Ήρωες είναι αυτοί που τολμούν να μη συμφωνούν με όλα, ν’ αμφιβάλλουν για τις έτοιμες αλήθειες, που μάχονται εκείνους που έχουν πάντα δίκιο. Γιατί πάντα δίκιο έχουν οι δυνατοί. Οι νέοι που παλεύουν αναμετρώντας τις δυνάμεις τους απέναντι σε μια εχθρική κοινωνία, που περιφρονούν τους ψεύτικους παραδείσους των ναρκωτικών, που αντιδρούν στις διαφόρων ειδών προπαγάνδες, είναι κι αυτοί ήρωες.


Ήρωες είναι κι αυτοί που τολμούν να μην κάνουν αυτό που κάνουν όλοι, που προτιμούν να ζήσουν μόνοι παρά να ζήσουν, όπως όλοι. Επίσης, ήρωες είναι αυτοί που αγοράζουν βιβλία, αντί για παπούτσια «σινιέ», αυτοί που ακόμη βλέπουν όνειρα και το φεγγάρι τις νύχτες κι αυτοί που τολμούν να βγουν στο δρόμο, όταν ακούσουν μια φωνή που ζητάει βοήθεια. Γιατί, σε τελευταία ανάλυση, ο ηρωισμός του καθενός είναι η ανθρωπιά του. Δεν έχει σημασία, αν γύρω μας οι άλλοι είναι διαβρωμένοι ή πωρωμένοι. Ο Δίαιος και ο Κριτόλαος μπορεί να έφταιξαν, αν όμως εμείς πολεμήσουμε και πέσουμε ευκλεώς, όταν θα θέλουν οι επόμενοι να καυχηθούν, «τέτοιους βγάζει το ανθρώπινο γένος» θα λένε*.


* Παραλλαγή των στίχων του Καβάφη από το περίφημο ποίημα ''Υπέρ της Αχαϊκής συμπολιτείας πολεμήσαντες''. Μπορεί οι ήρωες να προχωρούν στα σκοτεινά τώρα και πάντα. Μπορεί να είναι οι μοναχικότεροι άνθρωποι στον κόσμο. Αλλά σίγουρα τώρα, όπως και πάντα οι ήρωες θα είναι οι δυνατότεροι άνθρωποι στον κόσμο


23 Αυγούστου 1988


Από το βιβλίο του Σαράντου Ι. Καργάκου

«Προβληματισμοί – ένας διάλογος με τους νέους». 

Τόμος Ε΄, GUTENBERGΑΘΗΝΑ 1997. 

Εκ του ιστολογίου ''Ορθόδοξη Πορεία''.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF