ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2020

ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ ΣΑΡΑ!



''Πέρασαν μερικά χρόνια. Ήταν Μ. Εβδομάδα.
Μια παλιά μου μαθήτρια, συμμαθήτρια της Σάρας,
της οποίας είχα βαφτίσει την κόρη, μου
τηλεφώνησε από επαρχιακή πόλη για να μου
απευθύνει πασχαλικές ευχές. ''Θέλει και μια
άλλη μαθήτριά σας να σας ευχηθεί'', μου είπε,
''την φιλοξενώ εδώ αυτές τις μέρες''.
''Καλή Ανάσταση κύριε και Χριστός Ανέστη''.
Ήταν η Σάρα μετά από τόσα χρόνια.
Συγκινημένος της είπα ότι μαζί με την λαμπάδα
για την αναδεκτή μου θα της έστελνα και τη δική
της λαμπάδα μιας και βρισκόταν μακριά από
το σπίτι της και πρόσθεσα:
 ''Θα ευχόμουν γρήγορα να βάλω και το λάδι...''.




Μια Θ. Λειτουργία στο ύπαιθρο


Εκείνη την άνοιξη ο σύλλογος των καθηγητών είχε πάρει την απόφαση να συνδυασθεί ένας σχολικός περίπατος με την παρακολούθηση μιας Θ. Λειτουργίας. Ο π. Γεώργιος, εφημέριος τότε σ' ένα ναό στο Καβούρι, δέχτηκε να τελέσει το Μυστήριο όπως τον είχα παρακαλέσει έξω από τον ναό, στο άλσος.


Είχε προσκαλέσει μάλιστα και τον τότε επίσκοπο της περιοχής μακαριστό Χρυσόστομο (Βούλτσο). Ήταν θαυμάσιο να βλέπει κανείς εκατόν τριάντα παιδιά Γυμνασίου και Λυκείου γύρω από την στημένη Αγία Τράπεζα να συμμετέχουν στο Δείπνο της Αγάπης.


Τα μικρότερα κοντά, γύρω - γύρω, τα μεγαλύτερα ακροβολισμένα ανάμεσα στα ψηλά πεύκα, σιωπηλά, να παρακολουθούν με δέος τα δρώμενα. Μερικά παιδιά δέχτηκαν να διαβάσουν κάποια κείμενα. Όλοι απαγγείλαμε το ''Πιστεύω'' και το ''Πάτερ ημών''. Η Θ. Λειτουργία τελείωσε, αφού πολλά παιδιά προηγουμένως κοινώνησαν.


Ο ιερέας είπε το ''Δι' ευχών...'' και ξαφνικά ακούστηκε από μια γωνιά αναπάντεχα η φωνή του επισκόπου: ''Νά' στε καλά κι ευλογημένα παιδιά μου. Σήμερα μου δώσατε πολλή χαρά. Ο Θεός να σας ευλογεί''. 


Ήταν η δεκαετία του '70, εποχή μεγάλων κοινωνικών ανακατατάξεων, μετά από το γύψο της επταετίας. Εποχή αμφισβήτησης και άρνησης της πίστης για πολλούς ευνόητους και μη λόγους. Ο καλός επίσκοπος είχε φέρει γλυκά για όλα τα παιδιά. Τα κέρασε μόνος του ένα - ένα.


Άρχισε δειλά δειλά ένα διάλογο με τα παιδιά και εκείνα αυθόρμητα, αφού κουβέντιασαν μαζί του, με πολλή ομολογουμένως έκπληξη που... καταδεχόταν ένας επίσκοπος να συζητεί μαζί τους, ζήτησαν να τους επιτρέψει να του τραγουδήσουν με τις κιθάρες τους μερικά τραγούδια. 


Ο καλός αυτός Ποιμένας τα άκουσε πρόθυμα και με χαρά. Όταν φύγαμε είχαν την αίσθηση, καθώς μου έλεγαν, ότι η Εκκλησία δεν είναι μακριά τους κι ότι έχει την διάθεση να χαρεί μαζί τους.


Χριστός Ανέστη, Σάρα! 


Κάθε φορά που έμπαινα στην τάξη για μάθημα η Σάρα ήταν έτοιμη να αποχωρήσει. Με χαιρετούσε κι έβγαινε. Ήταν απαλλαγμένη από το μάθημα των θρησκευτικών ''ως ανήκουσα εις ετέραν θρησκείαν''. 


Ήταν Εβραία. Το μόνο που μου απέμεινε τη στιγμή της συνάντησής μας στην πόρτα της τάξης ήταν να της απευθύνω ένα ζεστό ''σαλόμ'', το γνωστό χαιρετισμό των Εβραίων και προσφιλή χαιρετισμό του Αναστημένου Ιησού προς τους μαθητές Του και να μπω στην τάξη. 


Υπήρχαν βέβαια μερικές φορές που προτιμούσε να μείνει στην τάξη κατά την ώρα του μαθήματος. Ίσως για ν' ακούσει κάτι που την ενδιέφερε, ή επειδή ήθελε να γράψει κάποια άσκηση για ένα άλλο μάθημα.


Την πρώτη χρονιά που ήμουν σ' εκείνο το σχολείο η Σάρα ήταν η πρώτη που μετά τις διακοπές του Πάσχα ήλθε να με βρει πρωί πρωί για να μου απευθύνει τον αναστάσιμο χαιρετισμό ''Χριστός ανέστη, κύριε''. ''Σάρα'', της είπα, ''δεν το πιστεύω, εσύ; Ξέρεις τί λες;''. 


''Τί λέτε Κύριε'', μου απαντά και προσθέτει: ''εμείς στην οικογένειά μου, αν δεν πάρουμε τις λαμπάδες μας για να πάμε στην τελετή της Ανάστασης δεν καταλαβαίνουμε Πάσχα, άκουγα για όσο καιρό την είχα μαθήτρια να μου απευθύνει ''όρθρου βαθέως'' το χαιρετισμό ''Χριστός Ανέστη''... η Εβραία...


Πέρασαν μερικά χρόνια. Ήταν Μ. Εβδομάδα. Μια παλιά μου μαθήτρια, συμμαθήτρια της Σάρας, της οποίας είχα βαφτίσει την κόρη, μου τηλεφώνησε από επαρχιακή πόλη για να μου απευθύνει πασχαλικές ευχές. ''Θέλει και μια άλλη μαθήτριά σας να σας ευχηθεί'', μου είπε, ''την φιλοξενώ εδώ αυτές τις μέρες''. 


''Καλή Ανάσταση κύριε και Χριστός Ανέστη''. Ήταν η Σάρα μετά από τόσα χρόνια. Συγκινημένος της είπα ότι μαζί με την λαμπάδα για την αναδεκτή μου θα της έστελνα και τη δική της λαμπάδα μιας και βρισκόταν μακριά από το σπίτι της και πρόσθεσα:


''Θα ευχόμουν γρήγορα να βάλω και το λάδι...''. ''Πόσο θα το ήθελα'', τόλμησε να πει. Η ώρα αυτή δεν ήλθε για ευνόητους λόγους... Το ''Χριστός Ανέστη'' πρέπει απ' τα χείλη να κατεβεί στην καρδιά κι αυτό πονάει... Τη Σάρα... την Εβραία... την αγαπημένη μου μαθήτρια...



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένων 
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Αποσπάσματα εκ του βιβλίου του Αλεξάνδρου Καριώτογλου 
''ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΣΥΝΑΞΑΡΙ'' 
Ιστορίες Παιδείας Οδυνηρές και Ωφέλιμες
εκδόσεις ''Ακρίτας'', γ' έκδοση 2008, σελ. 26-28.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF