ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 10 Μαρτίου 2021

ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΒΙΑΣ - ΜΙΑ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΘΕΩΡΗΣΗ





Είναι δυστυχώς τραγικό το γεγονός, ότι η βία έγινε τρόπος ζωής, για το σύγχρονο άνθρωπο. Ακούμε συχνά, να γίνεται λόγος για βία στην οικογένεια, βία στα γήπεδα, βία στις διαπροσωπικές σχέσεις των ανθρώπων, που οδηγεί, μέχρι κι αυτόν ακόμα το θάνατο.


Θα λέγαμε πως η βία, είναι φαινόμενο που υπεισέρχεται στη ζωή του μεταπτωτικού ανθρώπου, άγνωστο εντελώς, στον άνθρωπο προ της πτώσεως. Αυτό συμβαίνει, γιατί ο προπτωτικός άνθρωπος, κατά τους Πατέρες της Ανατολής, βίωνε στην εντέλεια τον τρόπο ζωής της Αγίας Τριάδος, που είχε να κάνει, με την αγάπη και την ειρήνη.


Σύμφωνα λοιπόν, με τη θεολογία του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, η ειρήνη ως απότοκος αρετή της αγάπης, ήταν και είναι τρόπος ζωής των Τριών Προσώπων της Θεότητος. Λέει χαρακτηριστικά: «το της ειρήνης αγαθόν, από της Ζωαρχικής Τριάδος αρξάμενον, εν η, ουδέν ούτως ίδιον το εν τη φύσει, ως το προς εαυτήν ειρηναίον». Η ειρήνη, ως τρόπος ζωής και συνύπαρξης προσώπων, ξεκινά από την Αγία Τριάδα και απ΄αυτήν μεταλαμπαδεύεται προς τον άνθρωπο.


Έτσι λοιπόν, κατά τους Πατέρες της Ανατολής, ο προπτωτικός άνθρωπος, είχε ειρήνη με τον εαυτό του, με το σύντροφο του, με την κτίση, με τον ίδιο το Θεό του. Το φαινόμενο της βίας παρατηρείται μεταπτωτικά. Είναι γνωστό πως το προπατορικό αμάρτημα, που κατά τη θεολογία του Αγίου Συμεών του νέου Θεολόγου, είναι ο εγωισμός, που εκφράστηκε από την μια, σαν τάση αυτόνομης ισοθεϊας και από την άλλη, σαν αδυναμία συγνώμης, είχε σαν αποτέλεσμα τη διάσταση μεταξύ των ανθρώπων και την έκπτωση τους, από πρόσωπα σε άτομα.


Ενώ δηλαδή προηγουμένως, ως πρόσωπα κοινωνούν μεταξύ τους, διά της αγάπης και της ειρήνης, μεταπτωτικά γίνονται άτομα, δηλαδή όντα, που αδυνατούν να κοινωνήσουν μεταξύ τους, αφού ρυθμιστικός πια παράγοντας, στις μεταξύ τους σχέσεις, είναι η φιλαυτία, δηλαδή ο ατομικισμός. Στο πρώτο βιβλίο της Αγία Γραφής, τη Γένεση, γίνεται μάλιστα λόγος και για το πρώτο δείγμα βίας, που είναι ο φόνος του Άβελ, από τον αδελφό του Κάϊν.


Έκτοτε η βία, επιτείνεται και επεκτείνεται, στις σχέσεις των ανθρώπων. Σ’ αυτό συντελούν από τη μια τα πάθη, που είναι κατά την Πατερική Θεολογία, «Αρρωστία της ψυχής» και από την άλλη, η έξαρση του σωβινισμού και του ρατσισμού. Η βία γίνεται δυστυχώς, τρόπος σκέψης και φιλοσοφική αντίληψη για τον άνθρωπο, προ της χάριτος. Είναι γνωστή η άποψη των Ρωμαίων, πως «Homo hominis, lupus, est» δηλαδή άνθρωπος προς άνθρωπο, πρέπει να συμπεριφέρεται, ως λύκος προς λύκο.


Αυτή δυστυχώς η αντίληψη, αποτέλεσε το ιδεολογικό υπόβαθρο της βίας, που θεωρήθηκε σαν ευχάριστο θέαμα. Είναι γνωστό πως οι Ρωμαίοι «ψυχαγωγούντο» παρακολουθώντας θηριομαχίες και μονομαχίες, μέχρι θανάτου. Η βία δυστυχώς, τους συνάρπαζε και τους «ψυχαγωγούσε».


Ο Χριστός με τη σάρκωση Του, τερματίζει την κυριαρχία της βίας. Ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής, υποστηρίζει πως ο Λόγος με τη γέννησή του, χάρισε στην ανθρωπότητα, το ύψιστο δώρο της Ειρήνης, που δεν είναι μια αφηρημένη ιδέα ή αξία, αλλά αυτό, τούτο το Θεανδρικό Του πρόσωπο. Ο Απόστολος Παύλος, θα πει χαρακτηριστικά: «Ούτος εστίν, η ειρήνη ημών ο Χριστός».


Έκτοτε οι χριστιανοί, που κατά τον Άγιο Πέτρο το Δαμασκηνό, προσπαθούν να επαναλάβουν στη ζωή τους, την επίγεια ζωή του Χριστού, αποτάσσονται τη βία και ταυτίζονται με την αγάπη και την ομόνοια. Χαρακτηριστική είναι η θέση του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου: «Το γαρ χείρας ανταίρειν, τούτο παντελώς έξω της ημετέρας αυλής εστίν». Κι αυτή ακόμα η χειροδικία, είναι εντελώς ασυμβίβαστη και ξένη, με την ιδιότητα του Χριστιανού.


Η ορθόδοξη Πατερική θεολογία μας, χαρακτηρίζει τη βία, σαν αποτέλεσμα της μή σωστής θεώρησης του ανθρωπίνου προσώπου. Ενώ δηλαδή το ανθρώπινο πρόσωπο, είναι μέσο αναγωγής μας προς το Θεό, γίνεται δυστυχώς για το βίαιο άνθρωπο, μέσο εκτόνωσης και επίδειξης δυνάμεως. Ο Άγιος Κασσιανός ο Ρωμαίος, υποστηρίζει πως η βία, που είναι συνέπεια της οργής, οφείλεται σε τρεις λόγους. Στο κυνήγι της δόξας, του χρήματος, των εφήμερων πραγμάτων. Θα πει χαρακτηριστικά: «Ουδείς ταράσεται υπό της οργής, εάν μη πρότερον πολεμή, υπέρ χρημάτων, βρωμάτων και δόξης».


Έτσι παραδείγματος χάρη, αν ρίξει κανένας μια ματιά στη βία που παρατηρείται στα γήπεδα, θα διαπιστώσει πόση μεγάλη αλήθεια έχει ο λόγος αυτός, του Αγίου Κασσιανού. Η αποτυχία μας να νικήσουμε, άρα η αδυναμία πραγμάτωσης της δόξας, προκαλεί την οργή, που με τη σειρά της γεννά τη βία, με αποτέλεσμα την μετατροπή των γηπέδων, σε πεδία μαχών.


Το ίδιο και το κυνήγι για την εξασφάλιση του χρήματος με κάθε μέσο, γεννά τη βία, σωματική και ψυχολογική. Το ίδιο και η παθιασμένη προσπάθεια για την εξασφάλιση «βρωμάτων», δηλαδή εφήμερων πραγμάτων, όπως π.χ. η διεκδίκηση ενός ποδιού γης, προκαλεί συμπλοκές και αυτό ακόμα τον θάνατο, που είναι η έσχατη κορύφωση της βίας.


Η ορθόδοξη Ανατολή, προτείνει το δικό της τρόπο, για την υπέρβαση του προβλήματος. Ο Αββάς Ισαάκ ο Σύρος, στα περίφημα ασκητικά του διακηρύσσει: «Ειρήνευσον εν σ΄ εαυτώ και τότε, ο ουρανός και η γη ειρηνεύσει σοι». Δηλαδή, ειρήνευσε πρώτα πρώτα με τον εαυτό σου, κάμε υπέρβαση των παθών σου και τότε, θα έχεις ειρηνικές σχέσεις, με όλους και όλα γύρω σου.


Ο Άγιος Κασσιανός ο Ρωμαίος τέλος, κινούμενος στο ίδιο πνεύμα, διακηρύσσει: «Όσο ο άνθρωπος έχει σχέσεις εχθρότητας και βιαιότητας με τον πλησίον του, τόσο είναι φίλος με τους δαίμονες και αντίθετα, όσο ο άνθρωπος είναι πράος και ειρηνικός στις σχέσεις του με τους άλλους, τόσο είναι εχθρός των δαιμόνων και φίλος Χριστού».



Πηγή: OrthodoxTimes


Σάββας Αλεξάνδρου – Θεολόγος – Β.Δ Α΄ στο Λανίτειο Λύκειο Β’


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF