ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Δευτέρα 15 Νοεμβρίου 2021

ΤΟ ΦΕΚ ΤΗΣ ΠΑΠΑΓΑΛΙΑΣ

 




Υπήρχε µια εποχή που οι μαθητές διδάσκονταν μαθήματα κι όχι αποσπάσματά τους. Μάθαιναν Αρχαία ή Φυσική κι όχι προκαθορισμένες από το υπουργείο σελίδες βιβλίων. Διδάσκονταν μεθόδους επίλυσης προβλημάτων, δεν αποστήθιζαν λύσεις. Μάθαιναν, δεν παπαγάλιζαν.


του Πάσχου Μανδραβέλη


Δεν είναι θέμα των εκπαιδευτικών· πιο ανοιχτόμυαλοι είναι σήμερα. Ούτε των μαθητών· περισσότερες παραστάσεις έχουν τώρα. Ούτε των πολιτικών ηγεσιών· ωραίο και εντυπωσιακό είναι το νέο ολοκληρωμένο πρόγραμμα που ανακοίνωσε προχθές η κ. Νίκη Κεραμέως για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, πλην Γ΄ Λυκείου. Χωρίς ίχνος νοσταλγίας για «τα χρόνια εκείνα» –καλύτερα είναι τα τωρινά– πρέπει να επισημάνουμε ότι τότε υπήρχε ένα ελάχιστο πλαίσιο αυτονομίας στα σχολεία, τουλάχιστον στο θέμα των Πανελληνίων Εξετάσεων.


Δεν ζούσαμε την εκπαιδευτική επανάσταση της Φινλανδίας· ασφυκτικά δεμένες στο άρμα του υπουργείου Παιδείας ήταν και τότε όλες οι εκπαιδευτικές μονάδες. Αλλά τουλάχιστον δεν έβγαιναν ντιρεκτίβες του στυλ «καθορισμός εξεταστέας ύλης για το έτος 2022 (…) Δ. Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ: Κεφ. Δ2: Οι φιλοσοφικές ιδέες του Σωκράτη. Διαλεκτική, μαιευτική, ειρωνεία. Η αναζήτηση των ορισμών, η επαγωγική μέθοδος και η ηθική. Κεφ. Δ3: Η δίκη και ο θάνατος του Σωκράτη» (ΦΕΚ 3137/2021). Τουλάχιστον τότε οι μαθητές έπρεπε να ξέρουν για τον Σωκράτη, ακόμη και όσα περιλαμβάνει το χαμένο από την εξεταστέα ύλη «Κεφ. Δ1», το οποίο παρεμπιπτόντως έχει τα βιογραφικά του στοιχεία.


Σε άλλες χώρες, που καλλιεργούν την παιδεία και δεν παιδεύουν απλώς τους εφήβους, έχει καταργηθεί το ενιαίο σχολικό εγχειρίδιο. Οι σύλλογοι γονέων και διδασκόντων συναποφασίζουν ποια είναι τα καλύτερα βιβλία για τα παιδιά τους. Στην Ελλάδα το κράτος παιδείας επιβάλλει τα (αμφιβόλου ποιότητος) εγχειρίδια, και το υπουργείο ορίζει κάθε χρόνο ποιες σελίδες από ένα και μοναδικό βιβλίο θα πρέπει να διδαχθούν οι μαθητές· π.χ. «ΠΛΑΤΩΝ, Πολιτεία, 519b-520a (ενότητες: 12η και 13η σχολικού βιβλίου, Υ.ΠΑΙ.Θ./Ι.Τ.Υ.Ε. “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ”) Η Υφυπουργός» (ΦΕΚ 3137/2021).


Σε ένα τέτοιο σύστημα λοιπόν η αποστήθιση είναι προαπαιτούμενο και η παπαγαλία κανόνας. Από αυτές τις λίγες σελίδες που ορίζονται στο ΦΕΚ θα διαλέξει τα θέματα η επιτροπή εξετάσεων· αυτές τις λίγες σελίδες θα διδάξουν στα σχολεία· δεδομένου ότι δεν υπάρχει άλλος τρόπος διαλογής των υποψηφίων, αυτές τις λίγες σελίδες θα αποστηθίσουν οι μαθητές για να περάσουν. Κι ας μη μάθουν ποτέ ποιος ήταν ο Σωκράτης, αφού τα λίγα στοιχεία για τη ζωή του φιλοσόφου –που έχει το εγχειρίδιο– είναι εκτός εξεταστέας ύλης.


Επομένως ας μην γκρινιάζουμε για την κατάσταση της Παιδείας, ούτε για το γεγονός ότι υπάρχουν μαθητές που δεν ξέρουν τι γιορτάζουμε την 28η Οκτωβρίου. Μπορεί η εποποιία του ’40 να μην περιλαμβάνεται στο ΦΕΚ της υφυπουργού. Θα συνεχίσουμε…



Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF