ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2022

ΟΣΙΟΥ ΙΓΝΑΤΙΟΥ ΜΠΡΙΑΝΤΣΑΝΙΝΩΦ: ΕΡΓΑ Γ', «Η ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΚΑΙ Ο ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΣ» ΜΕΡΟΝ 3ον


 



Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Οσίου Ιγνατίου Μπριαντσανίνωφ «Η Βασιλεία του Θεού και ο αντίχριστος»,
σε μετάφραση και επιμέλεια του συγγραφέα Πέτρου Μπότση, «Έργα Γ'»,
Αθήνα 2011, σελ. 35-40.
<<Όλη αυτή η σύγχυση και ο θόρυβος για τα παραπάνω, όπως και γι΄άλλα συναφή θέματα που αναφέρονται στον αντίχριστο, μας ώθησαν να συμπεριλάβουμε ως βασικό κείμενο στον τρίτο τόμο των έργων του οσίου Ιγνατίου Μπριαντσανίνωφ μια πατερική και αγιογραφική πραγματεία του για το θέμα αυτό.
Τίτλος της εργασίας αυτής είναι <<Η Βασιλεία του Θεού και ο Αντίχριστος>>.
Ο όσιος Ιγνάτιος πραγματεύεται με μοναδική ερμηνευτική ικανότητα και πληρότητα τα λόγια του ίδιου του Κυρίου για το θέμα της Δεύτερης Παρουσίας Του, της Βασιλείας του Θεού και του αντιχρίστου, ώστε να μην αφήνει κανένα κενό ή δυνατότητα παρερμηνείας των αγιογραφικών κειμένων.
Το θεωρήσαμε απαραίτητο λοιπόν να συμβάλλουμε με τη γνώμη ενός αγίου της Εκκλησίας μας στη διάλυση όλων των σχετικών παρερμηνειών και πλανών, ώστε κάθε καλοπροαίρετος χριστιανός να ερμηνεύσει ναι ν' ασχοληθεί με το βασικό θέμα <<ου έστι χρεία>>, και που δεν είναι άλλο από το να προετοιμαστούμε, να είμαστε έτοιμοι για το <<πώς>> και όχι για το <<πότε>> θα συναντήσουμε το Χριστό.
Εκτός από βασικό αυτό έργο όμως, στον τρίτο τόμο συμπεριλάβαμε κι άλλα εποικοδομητικά κείμενα, απαραίτητα στον κάθε χριστιανό που θέλει ν' αγωνιστεί με συνέπεια στον αμπελώνα του Κυρίου.
Ο όσιος Ιγνάτιος ήταν πάρα πολύ εγκρατής της πατερικής θεολογίας κι ασχολήθηκε με την ερμηνεία αρκετών αγιογραφικών κειμένων με μοναδική ικανότητα και θείο φωτισμό.
Εκτός από τα ερμηνευτικά του κείμενα (όπως για παράδειγμα τις ερμηνείες του 1ου ψαλμού του Δαβίδ, των ευαγγελικών περικοπών που αναφέρονται στη Μάρθα και τη Μαρία, στις Μυροφόρες γυναίκες κλπ), ο όσιος Ιγνάτιος έγραψε και κάποιες πραγματείες που αφορούν στην καθημερινή ζωή και στην πνευματική πρόοδο των χριστιανών, όπως για παράδειγμα την αξία που έχουν στην πνευματική ζωή η νηστεία, η εγρήγορση, η ταπεινοφροσύνη, η σωματική και πνευματική άσκηση, η νέκρωση του κοσμικού πνεύματος κ. α.
Τα κείμενα του οσίου Ιγνατίου είναι αυθεντικά, πατερικά, στηρίζονται στην παράδοση και την ορθή διδασκαλία της Εκκλησίας μας.
Κατά συνέπεια είναι μια πηγή ζώντος ύδατος, που ξεδιψάει κι αναπαύει τον ταλαιπωρημένο από αμφιβόλου προέλευσης σύγχρονες ετεροδιδασκαλίες και πλάνες>>.
Πέτρος ΜπότσηςΙανουάριος 2008
(Απόσπασμα εκ του Προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».






ΜΑΚΑΡΙΟΣ ΑΝΗΡ



Μακάριος ἀνήρ, ὃς οὐκ ἐπορεύθη ἐν βουλῇ ἀσεβῶν καὶ ἐν ὁδῷ ἁμαρτωλῶν οὐκ ἔστη καὶ ἐπὶ καθέδρᾳ λοιμῶν οὐκ ἐκάθισεν. 2 ἀλλ᾿ ἤ ἐν τῷ νόμῳ Κυρίου τὸ θέλημα αὐτοῦ, καὶ ἐν τῷ νόμῳ αὐτοῦ μελετήσει ἡμέρας καὶ νυκτός.



Ο εμπνευσμένος θείος προφήτης και ψαλμωδός παράγει κι αποσπά ήχους μουσικούς από τις χορδές του ψαλτηρίου του. Όταν ο θόρυβος του κόσμου με ξεκουφαίνει, δεν μπορώ να τον προσέξω. Τώρα όμως που ζω στην ηρεμία της μόνωσης αρχίζω ν' αφουγκράζομαι και να προσέχω τον υπέροχο μυστικό ψαλμωδό.


Τώρα αρχίζω να κατανοώ περισσότερο τους ήχους της μουσικής και το τραγούδι του. Είναι σα ν' απόκτησα ξαφνικά μέσα μου δύο καινούργιες ικανότητες: να τον προσέχω και να τον κατανοώ.


Στη μουσική του μου ανοίγεται κάποια καινούργια αίσθηση' στα λόγια του μου δημιουργείται μια καινούργια σκέψη. Κάτι θαυμαστό νιώθω μέσα μου, πολύ θαυμαστό, όπως είναι η σοφία του Θεού. Ξαφνικά φέρνω στο νου μου τον Σαούλ.


Δεν μου είναι εύκολο να τον κατανοήσω. Στη σκέψη μου εναντιώνονται άλλες σκέψεις που προέρχονται από τον άρχοντα του κόσμου τούτου. Από τότε που πλάστηκε ο άνθρωπος, ο νους μου είχε οριστεί από το Θεό να βασιλεύει, να κυριαρχεί στο σώμα και την ψυχή μου. 


Όταν όμως απομακρύνομαι από το Θεό, όταν αθετώ τις εντολές Του, ο νους μου αποκόπτεται από Εκείνον, στερείται τη χάρη Του. Οι φυσικές και οι διανοητικές δυνάμεις μου δεν υποτάσσονται πια σ' Αυτόν.


Και τότε υποχωρούν κι ενδίδουν στην επιρροή του πονηρού πνεύματος. Ο ιερός ψαλμωδός μας εισάγει στην αντίληψη του ουρανού. Οι ήχοι του ψαλτηρίου του είναι πραγματικά θεσπέσιοι, ουράνιοι. Και σαν θέμα της υμνολογίας του έχει την μακαριότητα του ανθρώπου. 


Αδελφοί, ας ακούσουμε τη θεία διδασκαλία του, που στην εκκλησιαστική υμνογραφία χρησιμοποιείται ευρύτατα. Ας ακούσουμε τις φωνές και τους ήχους του που μας βροντοφωνάζουν: εδώ είναι ο ουρανός!


Εσύ που αναζητάς την ευτυχία, που έλκεσαι από την ηδονή, που διψάς για την απόλαυση, πλησίασε. Άκου καλύτερα τους ιερούς ψαλμούς, πρόσεξε τη σωτήρια διδασκαλία τους. Πόσο θα περιπλανιέσαι, πόσο θα γυρίζεις στα βουνά και τα λαγκάδια και στην αδιαπέραστη αγριότητα της πυκνής λόχμης;


Πόσο καιρό θα βασανίζεσαι ακόμα δουλεύοντας ακατάπαυστα κι αναζητώντας μάταια εκείνο που δεν μπορείς ν' αποκτήσεις με οποιαδήποτε εγκόσμια επιτυχία; Τείνε <<ευήκοον ους>>. Άκουσε τα λόγια που το ίδιο το Άγιο Πνεύμα προσφέρει με το στόμα του Δαβίδ για τη μακαριότητα του ανθρώπου.


Αυτήν αγωνίζεσαι ν' αποκτήσεις πραγματικά, αυτήν προσπαθούν ν' αποκτήσουν όλοι οι άνθρωποι. Σωπάστε όλοι γύρω μου. Ας σιγήσουν κι οι ίδιοι οι λογισμοί μου. Ας ησυχάσει κι η καρδιά μου. Μόνο η ευλαβής προσοχή μου ας είναι γρηγορούσα, μόνο αυτή ας είναι ζωντανή.


Κι η ψυχή μου ας γεμίσει με ιερούς λογισμούς και σκέψεις από τη θαυμαστή και ιερή αυτή ανάγνωση. Ο Δαβίδ ήταν βασιλιάς. Ποτέ του όμως δεν είπε ούτε κι ισχυρίστηκε πως ο βασιλικός θρόνος ήταν πηγή και στέγαστρο της μακαριότητας του ανθρώπου.


Ο Δαβίδ ήταν ένας πολέμαρχος, ένας ήρωας. Από τη νεανική του ηλικία ως τα βαθιά του γεράματα πολεμούσε εναντίον των αλλοφύλων. Κι οι μάχες του όλες ήταν φονικές. Οι πόλεμοι που έκανε ήταν συχνοί, οι νίκες του επίσης.


Από τις όχθες του Ευφράτη ως τις όχθες του Ιορδάνη κατέκτησε πόλεις πολλές και τις έθεσε στην κυριαρχία του. Ποτέ του όμως δεν είπε πως η μακαριότητα του ανθρώπου ανήκει στη δόξα της νίκης ή της στρατιωτικής ισχύος κι ανδρείας.


Ο Δαβίδ απόκτησε αμέτρητα πλούτη, αμύθητα, που τα μάζεψε με τη δύναμη του ξίφους του. Ο χρυσός που έμπαινε στις αποθήκες του άφθονος, λες κι ήταν φτηνός χαλκός. Το ασήμι μαζευόταν σα νά' ταν απλό σίδερο.


Ο Δαβίδ όμως δε διακήρυξε πως η μακαριότητα του ανθρώπου έγκειται στα πλούτη. Ο Δαβίδ γεύτηκε όλα τα επίγεια αγαθά, απόλαυσε όλες τις εγκόσμιες ηδονές. Πουθενά όμως δε συνάντησε και δεν αναγνώρισε τη μακαριότητα του ανθρώπου.


Όταν ο Δαβίδ ήταν μικρός, δουλειά του ήταν να βοηθάει τον πατέρα του Ιεσσαί, στη βοσκή των προβάτων. Και ξαφνικά μια μέρα, εντελώς αναπάντεχα, ο προφήτης Σαμουήλ με εντολή του Θεού πήγε να χρίσει με άγιο μύρο το νεαρό βοσκό για να γίνει βασιλιάς του λαού του Ισραήλ.


Ο Δαβίδ όμως δεν αναφέρει ούτε κι αυτό το το χρίσμα ως ένα σταθμό μακαριότητας. Τα παιδικά του χρόνια ο Δαβίδ τα πέρασε στα βουνά, στις ερημιές. Εκεί οι μύες του άρχισαν ν' αναπτύσσονται και να γίνονται σαν κι εκείνους των πολεμιστών.


Μόνο με τα χέρια του κάποτε, χωρίς όπλα, τά' βαλε μ' ένα λιοντάρι και μια αρκούδα και τα εξουδετέρωσε και τα δυο. Μα κι η ψυχή του τότε άρχισε νά' χει υψηλές αναζητήσεις. Τα χέρια του πού' χαν νικήσει το λιοντάρι και την αρκούδα ασχολήθηκαν με το ψαλτήρι. 


Ακουμπούσαν στις χορδές του και προσπαθούσε να βγάλει φθόγγους και ήχους σύμφωνους με τις κινήσεις του Πνεύματος, νά' ναι αρμονικοί, μελωδικοί, ευχάριστοι, πνευματικοί.


Από παλιά, πολύ παλιά, στη διαδρομή των αιώνων και των χιλιετιών, οι ήχοι και οι φθόγγοι αυτοί μεταφέρονται κι επαναλαμβάνονται ξανά και ξανά από μυριάδες στόματα. Το όνομα του Δαβίδ θαυμάζεται και υμνείται μέχρι τα πέρατα της γης, από κάθε ηλικίας χριστιανούς.


Ούτε η ζωή της ερήμου όμως, όσο κι αν ήταν γεμάτη από αγώνες και πνευματικές αναζητήσεις, δεν ήταν εκείνη που ορίζει ορίζει ο Δαβίδ ότι συνιστά τη μακαριότητα του ανθρώπου.


Ποιά είναι λοιπόν η μακαριότητα, σε τί συνίσταται και πώς αποκτάται; Μακάριος ἀνήρ, ὃς οὐκ ἐπορεύθη ἐν βουλῇ ἀσεβῶν καὶ ἐν ὁδῷ ἁμαρτωλῶν οὐκ ἔστη καὶ ἐπὶ καθέδρᾳ λοιμῶν οὐκ ἐκάθισεν (Ψαλμ. α' 11).


Μακάριος είναι ο άνθρωπος που φυλάγεται από την αμαρτία, που φεύγει με οποιονδήποτε τρόπο μακριά απ' αυτήν, όπως κι αν εμφανίζεται μπροστά του' είτε του παρουσιάζεται ως άνομη πράξη είτε ως λογισμός που σπρώχνει τον άνθρωπο σε αθέτηση των εντολών, ως κάποια αίσθηση ή επιθυμία που υπόσχεται τρυφηλή ζωή ή σαν αμαρτωλή έκσταση.


Κι αν είναι γυναίκα αδύναμη εκείνη που με ανδρικό φρόνημα απομακρύνει την αμαρτία από κοντά της, είναι κι αυτή ο μακάριος ανήρ που υμνεί ο Δαβίδ. Ακόμα και τα παιδιά και τα νήπια που αντιστέκονται στην αμαρτία, συμμετέχουν κι εκείνα στη μακαριότητα αυτή. 


Είναι κι αυτά ανδρεία, έφτασαν στο μέτρο ηλικίας του Ιησού Χριστού. Γιατί ο Θεός δεν προσέχει τα πρόσωπα των ανθρώπων. <<Ουκ έστι προσωπολήπτης ο Θεός>> (Πράξ. ι' 34).



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Οσίου Ιγνατίου Μπριαντσανίνωφ «Η Βασιλεία του Χριστού και ο αντίχριστος»,
σε μετάφραση και επιμέλεια του συγγραφέα Πέτρου Μπότση, «Έργα Γ'»,
Αθήνα 2011, σελ. 35-40.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF