ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2022

ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΑΦΘΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΜΝΗΣΙΑΣ




Η ελληνική κοινωνία οδεύει προς τον επερχόμενο ενεργειακό χειμώνα ανέμελη, χωρίς πρόνοιες και υποτυπώδη αυτοέλεγχο. Η Ελλάδα δεν είναι δα και η πλουσιότερη χώρα της Ευρώπης. Αντίθετα, είναι η χώρα που δοκιμάστηκε και πληγώθηκε περισσότερο από όλες τις άλλες στη διάρκεια της περασμένης δεκαετίας από τη μεγάλη οικονομική κρίση.


του Αντώνη Καρακούση


Παρά ταύτα, ξόδεψε και ξοδεύει αφειδώς τόσο για την αντιμετώπιση της προηγηθείσης υγειονομικής κρίσης όσο και για τον έλεγχο της τρέχουσας ενεργειακής. Σύμφωνα με το ινστιτούτο Bruegel, από τον περσινό Σεπτέμβριο μέχρι τον τρέχοντα Αύγουστο ξόδεψε περίπου 6,8 δισ. ευρώ, κοντά στο 3,7% του ΑΕΠ, για την άμβλυνση των συνεπειών του ρωσο-ουκρανικού πολέμου και της παρεπόμενης έκρηξης των τιμών στα ενεργειακά αγαθά, φυσικό αέριο και λοιπά καύσιμα.


Στον σχετικό πίνακα του συγκεκριμένου ινστιτούτου η Ελλάδα φιγουράρει, αναλογικά με το ετήσιο εισόδημά της, στην πρώτη θέση, με δεύτερη τη γειτονιάζουσα και απολύτως ενεργειακά εξαρτημένη από τη Ρωσία, Λιθουανία, που ξόδεψε το 3,6% του εθνικού της εισοδήματος για τον ίδιο σκοπό.


Περιττό δε να σημειώσουμε ότι οι επιδοτήσεις και ενισχύσεις έχουν οριζόντιο χαρακτήρα, σχεδόν άπαντες ανεξαρτήτως εισοδήματος απολαμβάνουν τις ίδιες ενισχύσεις. Πολλοί μάλιστα διερωτώνται πώς η μέχρι πρότινος δημοσιονομικά δοκιμαζόμενη χώρα εφαρμόζει τόσο γαλαντόμες πολιτικές σαν να μην είχε δυσμενέστατες εμπειρίες από προηγούμενες κρίσεις και πρακτικές ενίσχυσης των πάντων, εχόντων και μη.


Το χειρότερο ωστόσο, που προκαλεί δυσμενέστατες εντυπώσεις, είναι ότι η συγκεκριμένη, γενικής εφαρμογής, επιδοματική πολιτική δεν συνοδεύεται από μέτρα ελέγχου και περιορισμού της κατανάλωσης ρεύματος και των λοιπών ενεργειακών αγαθών. Δηλαδή η χώρα και οι πολίτες της δεν προετοιμάζονται για τη δυσκολία που κατά πάσα βεβαιότητα η επόμενη περίοδος μας επιφυλάσσει.


Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι την ώρα που στην υπόλοιπη Ευρώπη έχουν υιοθετηθεί και εφαρμόζονται ήδη άπειρα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας, εδώ ούτε μια καμπάνια ή έστω μια πρωτοβουλία ευαισθητοποίησης του κοινού απέναντι στο μείζον πρόβλημα της ενεργειακής πενίας δεν είδαμε.


Με άλλα λόγια, η ελληνική κοινωνία οδεύει προς τον επερχόμενο ενεργειακό χειμώνα ανέμελη, χωρίς πρόνοιες και υποτυπώδη αυτοέλεγχο, ωσάν να είναι απολύτως ασφαλισμένη και σίγουρη για την πορεία των ενεργειακών πραγμάτων.


Ορισμένοι αποδίδουν αυτή την αμεριμνησία στην ένταση της περιόδου, στα βάρη που ο εξελισσόμενος εκλογικός κύκλος και εσχάτως η κρίση των παρακολουθήσεων συσσωρεύουν.


Οπως και να έχει πάντως, η κυβέρνηση επιβάλλεται να προετοιμάσει τη χώρα και τους πολίτες για τα επερχόμενα. Η θετική αύρα του αποδοτικού θέρους, λόγω κυρίως του ισχυρού τουριστικού ρεύματος, εισερχόμενοι στο φθινόπωρο θα βαίνει φθίνουσα.


Οταν ο γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν κηρύττει το τέλος της αφθονίας και οι Γερμανοί σβήνουν τα φώτα, κατεβάζουν τον θερμοστάτη και προετοιμάζονται για τα χειρότερα, δεν επιτρέπεται στη μονίμως κλυδωνιζόμενη Ελλάδα να πορεύεται σαν να μην υπάρχει αύριο.


Πολύ περισσότερο όταν πληθαίνουν τα σημάδια της δεδομένης πια κλιματικής κρίσης και των δυσμενέστατων συνεπειών της. Ας το κατανοήσουν όλοι, ζούμε πλέον σε έναν πολύ διαφορετικό κόσμο, όπου δεν χωρούν αμεριμνησίες, παρά μόνο πρόνοιες. *Εκ του ιστολογίου <<in>>. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF