ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 30 Δεκεμβρίου 2022

ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΩΣ ΣΥΜΒΟΛΑ




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Νικολάου Βελιμίριβιτς:
<<Ομιλίες και Μελέτη για τα Σύμβολα και Σημεία>>, εκδόσεις <<Ορθόδοξη Κυψέλη>>, Θεσσαλονίκη 2014, σελ. 227-231.
Ο Άγιος Νικόλαος γενννήθηκε στις 23.12.1881 στο μικρό ορεινό χωριό Λέλιτς κοντά στο Βάλιεβο της Σερβίας. Οι γονείς του, Ντράγκομιρ και Κατερίνα, απλοί χωρικοί είχαν εννέα παιδιά από τα οποία το πρώτο ήταν ο Νικόλαος.
Βαπτίσθηκε στο μοναστήρι του Τσέλιε που τότε αποτελούσε τον ενοριακό ναό του χωριού. Η ξακουστή οικογένεια των Βελμίροβιτς κατάγεται από τη Σρεμπρένιτσα της Βοσνίας. Ο πατέρας του είχε σπάνια μόρφωση για χωρικό της εποχής του και ήταν ο γραμματικός της περιφερείας. Το Δημοτικό τελείωσε στο Σχολείο της μονής Τσέλιε και το Γυμνάσιο στο Βάλιεβο. Μετά την αποφοίτησή του από την Θεολογική Σχολή του Βελιγκραδίου, έλαβε υποτροφία για το Πανεπιστήμιο της Βέρνης στην Ελβετία.
Το διδακτορικό του θέμα ήταν: <<Η πίστη στην Ανάσταση του Χριστού ως θεμελιώδες δόγμα της Αποστολικής Εκκλησίας>>. Στην συνέχεια με νέα υποτροφία σπούδασε φιλοσοφία στην Οξφόρδη της Αγγλίας. Μετά από την σωτηρία του από σοβαρή ασθένεια έταξε να ενδυθή το μοναχικό σχήμα και να θέση τον εαυτό του στην διακονία της Εκκλησίας και του λαού.
Στις 20 Δεκεμβρίου 1909 έγινε μοναχός με το όνομα Νικόλαος. Κατόπιν επήγε για σπουδές στην φημισμένη Ακαδημία της Πετρούπολης στην Ρωσία... Στις 25 Μαρτίου του 1919 εξελέγη επίσκοπος Ζίτσης, κατόπιν μετατίθεται στην επισκοπή Αχρίδος και το 1934 επέστρεψε και πάλι στην επισκοπή Ζίτσης. Το 1941 συνελήφθη και φυλακίστηκε από τους Γερμανούς.
Στις 15 Σεπτεμβρίου του 1944 τον μετέφεραν στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Νταχάου στη Γερμανία, από όπου απελευθερώθηκε στις 8 Μαϊου του 1945 από τον αμερικανικό στρατό... Εκοιμήθη ειρηνικά στις 18 Μαρτίου του 1956 ενώ προσευχόταν στην ρωσική μονή του Αγίου Τύχωνος στην Πενσυλβάνια των Η.Π.Α.
Στις 12 Μαΐου του 1991 τα οστά του μεταφέρθηκαν στη Σερβία, στο μοναστήρι Λέλιτς. Στις 24 Μαΐου 2003 η Σύνοδος των Αρχιερέων της Σερβικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, ακολουθώντας τη συνείδηση του πληρώματός της, προέβη στην επίσημη ανακήρυξη της αγιότητος του επισκόπου Νικολάο και την αναγραφή του στο σερβικό αγιολόγιο. Η μνήμη του τιμάται στις 12 Μαΐου.
(Από τον πρόλογο του βιβλίου)
Ευχόμαστε την «Καλή Ανάγνωση» και «πνευματική εντρύφηση» σε έναν σύγχρονο άγιο της εποχής μας, που τα κείμενά του παραστατικά, αισθαντικά και προπαντός δημιουργικά μας εισαγάγουν στον άρρητο, θαυμαστό και εύοσμο κόσμο της Θεολογίας του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.





Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος


Παρασκευή 7 (20) Μαΐου 2022 εκκλ. ημ. + Εμφάνισις Τιμίου Σταυρού εν Ιεροσολύμοις







Τα στοιχεία ως σύμβολα



Ο
λίθος συμβολίζει πρώτιστα το ίδιο το Χριστό. Αυτό έχει λεχθεί ήδη από τους προφήτες. Το τέταρτο βασίλειο που είδε στο όνειρό του ο βασιλιάς Ναβουχοδονόσωρ με τη μορφή ειδώλου από σίδηρο και πηλό, συμβόλιζε το ρωμαϊκό κράτος.


Ο λίθος που αποκόπηκε από το δάσος, χτύπησε πάνω σε τούτο το είδωλο και το μετέτρεψε σε χώμα προτύπωνε το Χριστό, τον ιδρυτή μιας καινής βασιλείας επί των βασιλειών, ήτις εις τους αιώνας ου διαφθαρήσεται κατά την διορατική πρόρρηση του προφήτου Δανιήλ (Δαν. 2,44).


Ο μέγας Ησαϊας ονομάζει τον Χριστό λίθο προσκόμματος - λίθου προσκόμματι... πέτρας πτώματι στον οποίο θα σκοντάψουν πολλοί και πεσούνται και συντριβήσονται, λίθον πολυτελή εκλεκτόν ακρογωνιαίον, ...και ο πιστεύων επ' αυτώ ου μη καταισχυνθή (Ησ. 8.14 και 28,16).


Τέτοιο λίθο έθεσε ο Θεός στη Σιών, στο όρος το άγιον Αυτού, για να γίνει το θεμέλιο της νέας άφθαρτης βασιλείας, της βασιλείας των χριστιανών. Είναι θαυμάσιος τούτος ο λίθος αλλά και φοβερός.


Θαυμάσιος για όσους τον αποδέχονται μα φοβερός για εκείνους που τον απορρίπτουν. Φοβερότερα λόγια από τούτα δεν εξήλθαν από το στόμα του Χριστού: πας ο πεσών επ' εκείνον τον λίθον συνθλασθήσεται, εφ' ον δ' αν πέση, λικμήσει αυτόν (Λλ. 20,18).


Με τούτα τα φοβερά λόγια προειδοποίησε όλους τους οικοδόμους: οικοδόμους της ψυχής, της οικογένειας, της κοινωνίας, του έθνους, του κράτους, της ανθρωπότητας, για το ότι δεν μπορούν και δεν επιτρέπεται να οικοδομούν ερήμην Εκείνου, του Θεμελίου Λίθου.


Λέει σχετικά και ο Θεοφύλακτος Αχρίδας: οι Εβραίοι συνετρίβησαν από τον λίθο αυτό και εξανεμίστηκαν σε όλο τον κόσμο. Πρόσεξε όμως με ποιό τρόπο εκείνοι προσέκρουσαν πάνω σε τούτο το λίθο -δηλ. σκανδαλίστηκαν- και ύστερα πώς ο λίθος έπεσε πάνω τους και τους τιμώρησε.


Συμβολίζοντας τον Χριστό, ο λίθος συμβολίζει ταυτόχρονα και την στερεή πίστη στο Χριστό. Όταν ο Απ. Παύλος ομολόγησε την πίστη του στον Κύριο λέγοντας: συ ει ο Χριστός ο Υιός του Θεού του ζώντος, ο Κύριος του απάντησε:


συ ει Πέτρος, και επί ταύτη τη πέτρα οικοδομήσω μου την εκκλησίαν (Ματ. 16,16 και 18). Δηλ. στην πίστη ετούτη που συ τώρα ομολόγησες. Και αυτός ο ίδιος ο Πέτρος, ονομάζει στην επιστολή του τους πιστούς, λίθους ζώντες, λέγοντας:


προς ον προσερχόμενοι, λίθον ζώντα... και αυτοί ως λίθοι ζώντες οικοδομείσθε, οίκος πνευματικός (Α' Πέτρ. 2, 4-5). Γιατί όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθησαν, Χριστόν ενεδύθησαν και κατέστησαν όμοιοι Χριστού.


Γι' αυτό και ο Απόστολος ονομάζει τους Χριστιανούς με το όνομα του Χριστού: λίθους ζώντας. Η πληθώρα των λίθων στο φυσικό κόσμο, συμβολίζει το πλήθος των πιστών από τη Γένεση μέχρι το τέλος του χρόνου, σύμφωνα με την υπόσχεση του Θεού στον Αβραάμ, ότι οι απόγονοί του κατά την ορθή πίστη θα είναι ως την άμμον την παρά το χείλος της θαλάσσης (Γέν. 22,17).


Εκείνοι οι άνθρωποι που οικοδομούν τη ζωή τους επάνω στον Χριστό σαν σε λίθο πραγματικό, ονομάζονται στο Ευαγγέλιο σοφοί, ενώ όσοι οικοδομούν στην άμμο ανόητοι. 


Των σοφών η οικοδομή μένει και διαρκεί ενώ των ανοήτων πέφτει και καταρρέει από τον άνεμο και την καταιγίδα. Στα πανάρχαια χρόνια οι άνθρωποι ξέπεσαν από το Θεό και σκέφτηκαν να χτίσουν έναν πύργο μέχρι τον ουρανό.


Και άρχισαν να οικοδομούν με πλίνθους από ξεραμένο πηλό. Ο Θεός όμως κατεδάφισε το οικοδόμημά τους επειδή εκείνο δεν πατούσε στο λίθο, στην πέτρα της πίστεως, αλλά στην πίστη στον άνθρωπο.


Με αυτό τον τρόπο, ανέκαθεν κατέρρεε και θα καταρρέει στον αιώνα κάθε οικοδόμημα που δεν έγινε στο όνομα ου αληθινού Θεού και με την πίστη σ' Εκείνον. Η άμμος πάλι είναι το σύμβολο της ανυπαρξίας και της αδυναμίας.


Ο χρυσός είναι το σύμβολο της αληθείας. Οι αστρολόγοι της Ανατολής προσέφεραν στο νεογέννητο Βασιλέα ως δώρο χρυσό, λίβανο και σμύρνα. Ο Χρυσόστομος ερμηνεύει τα δώρα έτσι: η γνώση της αληθείας, υπακοή και αγάπη.


Ο χρυσός δεν αλλοιώνεται, δεν μαγαρίζεται: όπως είναι στο στέμμα του βασιλιά, έτσι βρίσκεται και στη γη, στο νερό, στη φωτιά - πάντοτε ίδιο. Από εδώ και ο χρυσός για τους χριστιανούς θεολόγους και διορατικούς, παρίστανε πάντοτε την εικόνα της αλήθειας, όχι την ίδια την αλήθεια παρά μόνο την εικόνα της, το σύμβολο της αλήθειας.


Δεν έχει ληφθεί ο χρυσός ως το θεμέλιο αλλά ο λίθος επειδή το θεμέλιο πρέπει να είναι σκληρό ενώ ο χρυσός μαλακός. Η πίστη τοποθετήθηκε ως θεμέλιο της σωτηρίας μας. Ο χρυσός παριστάνει την παραπέρα οικοδόμηση επάνω στην πέτρα της πίστεως.


Δηλαδή, όποιος έχει πίστη στο Χριστό σκληρή σαν την πέτρα, σε αυτόν αποκαλύπτεται κατόπιν η αλήθεια της πίστεως, λαμπερή στην καθαρότητα σαν το χρυσό και μαλακή στο έλεος σαν το χρυσό.


Γιατί το έλεος είναι αχώριστο από την αλήθεια καθώς είναι γραμμένο: έλεος και αλήθεια συνήντησαν. Η αλήθεια είναι φωτεινή και γλυκιά καθώς ο χρυσός είναι λαμπερός και μαλακός, γι' αυτό ο Απ. Παύλος λέει ότι πάνω στο λίθο τοποθετείται χρυσός, που σημαίνει: 


επάνω στην πίστη η αλήθεια (Α' Κορ. 3,12). Το ότι ο χρυσός είναι σύμβολο μονάχα και όχι η αλήθεια καθαυτή, γίνεται φανερό από το νόμο ο οποίος αυστηρότατα απαγόρευε την προσκύνηση του χρυσού και την κατασκευή ειδώλων από χρυσό (Έξ. κεφ. 32).


Το ότι ο χρυσός είναι σύμβολο μονάχα και όχι η αλήθεια καθαυτή, φαίνεται ακόμη και από την περιγραφή της ουράνιας πόλης από τον Ιωάννη, ο οποίος είδε σε όραμα την επουράνιο Ιερουσαλήμ για την οποία λέει ότι ην η ενδόμησις του τείχους αυτής ίασπις, και η πόλις χρυσίον καθαρόν, όμοιον υάλω καθαρώ (Αποκ. 21,28).


Και καθώς εκείνος, ο πνευματικός κόσμος δεν μπορεί να γίνει από υλικά στοιχεία, έτσι και ο χρυσός εδώ δεν υποδηλώνει το συνηθισμένο χρυσάφι αλλά την αλήθεια. Και η αλήθεια είναι από κάθε πλευρά καθαρή και διάφανη γι' αυτό και ο Ιωάννης γράφει:


όμοιον υάλω καθαρώ, επειδή μιλά για την αλήθεια και όχι για το γνωστό χρυσάφι το οποίο είναι πλήρως ανόμοιο με το γυαλί. Η πίστη είναι το θεμέλιο της ζωής εδώ στη γη. Στους ουρανούς, η πίστη δεν είναι απαραίτητη.


Εκεί ζει κανείς με τη θεωρία και όχι πια με την πίστη. Γι' αυτό ο συνηθισμένος λίθος -σύμβολο της πίστεως δεν μνημονεύεται καθόλου στις ουράνιες οράσεις του Αγίου Ιωάννου. Είδε την ουράνια πόλη με διαφορετικά θεμέλια και όχι με λίθινα.


Αναφέρει δώδεκα πολύτιμους λίθους σαν τα θεμέλια της ουράνιας Πόλης: ίασπις, σάπφειρος, χαλκηδών, σμάραγδος, σαρδόνυξ, σάρδιο, χρυσόλιθος, βήρυλλος, τοπάζιον, χρυσόπρασσος, υάκινθος, αμέθυστος (Απ. 21, 19-20).


Αυτοί οι πολύτιμοι λίθοι συμβολίζουν τις δώδεκα δυνάμεις ή αρετές οι οποίες λάμπουν καθεμιά με τη δική της λάμψη. Και οι δώδεκα πυλώνες δώδεκα μαργαρίται... και η πλατεία της πόλεως χρυσίον καθαρόν ως ύαλος διαυγής (Αποκ. 21,21).


Θέλει να υποδηλώσει πως σ' εκείνο τον κόσμο ο χρυσός χάνει την αξία του και τοποθετείται στο καλντερίμι των οδών, ποδοπατείται επειδή εκεί η αλήθεια φαίνεται καθαρά και ο συμβολισμός του χρυσού δεν είναι πλέον απαραίτητος.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Νικολάου Βελιμίριβιτς:
<<Ομιλίες και Μελέτη για τα Σύμβολα και Σημεία>>, εκδόσεις <<Ορθόδοξη Κυψελη>>,
Θεσσαλονίκη 2014, σελ. 227-231.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF