ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 28 Απριλίου 2023

Ο ΠΑΛΑΙΩΝ ΠΑΤΡΩΝ ΓΕΡΜΑΝΟΣ

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Σαράντου Καργάκου: Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Τόμος Β',
<<Μεγάλες μορφές και Μεγάλες Στιγμές του ΄21>>.
Δεύτερη έκδοση: <<Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ>>, Απρίλιος 2021, σελ. 97-100.
<<Και το βιβλίο αυτό είναι καρπός ευγνωμοσύνης προς τους πολυπληθείς ακροατές/μαθητές μου του <<Λαϊκού Πανεπιστημίου>>, που κατακλύζουν κάθε Τρίτη την αίθουσα τελετών της γεραράς <<Εταιρείας Φίλων του Λαού>>, για να ακούσουν πέμπτη χρονιά φέτος τα μαθήματά μου, παρά το νυκτερινό της ώρας (7-9 μ.μ.).
Στα μαθήματα αυτά προσέρχονται παιδιά όλων των ηλικιών, από 20 έως 85 ετών. Άλλα κρατούν σημειώσεις, άλλα κρατούν μαγνητόφωνα.
Αυτά μου έδωσαν το έναυσμα, το ερέθισμα και την ώθηση να δώσω στις παραδόσεις μου μορφή βιβλίου.
Την πρώτη χρονιά εδίδαξα έναν κύκλο μαθημάτων υπό τον τίτλο Το βυζαντινό ναυτικό, που πήρε μορφή καλαίσθητου βιβλίου από τις εκδόσεις Ιω. Σιδέρη (2007), τη δεύτερη χρονιά εδίδαξα τους πολιτικούς θεσμούς και τα πολιτικά σώματα της σπαρτιατικής πολιτείας, την τρίτη την εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου,
που το 2008/09 σε πολύ διευρυμένη μορφή και με σπάνια βιβλιογραφία εκδόθηκε από τις Εκδόσεις ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΩΝ - ΚΑΡΤΕΡΗΣ, την τέταρτη χρονιά παρέδωσα <<Το λυκόφως της Σπάρτης>>,
που μαζί με τις προηγούμενες παραδόσεις μου αποτέλεσαν την πρωταρχική μαγιά για να συγγραφεί και να εκδοθεί το δίτομο έργο μου Ιστορία της Αρχαίας Σπάρτης (Gutenberg, 2006).
Πέρσι είχα την ευκαιρία να διδάξω τρεις κύκλους μαθημάτων: α) Οι Τούρκοι και το Βυζάντιο, β) Το τουρκικό imperium και γ) Τουρκοκρατία, που πήραν μορφή βιβλίου και εκδόθηκαν σε καλαίσθητη μορφή από τις εκδόσεις Λεωνίδα Γεωργιάδη.
Τα φετινά μαθήματα θα είναι αφιερωμένα στην Ελληνική Επανάσταση. Αλλά το βιβλίο αυτό δεν εξετάζει καταλεπτώς το μεγάλο εκείνο γεγονός.
Περιορίζεται αυστηρώς σε όσα προτίθεμαι να παραδώσω και αυτά είναι ό,τι λέγει ο τίτλος: Μεγάλες μορφές και μεγάλες στιγμές του '21.
Όχι όλος ο Αγώνας στην πολυμορφία και την πολύπτυχη διάστασή του.
Οι βασικοί λόγοι είναι δύο: Εκ των πραγμάτων είναι αδύνατον να συμπεριληφθεί όλος ο Αγώνας σε σειρά δίωρων -ανά δεκαπενθήμερο- μαθημάτων ενός εξαμήνου και, δεύτερον -πέρα από άλλες εκδοτικές μου δραστηριότητες- μία τρίτομη ή τετράτομη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως,
που θα εξετάζει εξονυχιστικά, με πνεύμα κριτικό και -στο μέτρο του ανθρώπινα δυνατού- αντικειμενικά κάθε γεγονός, είτε αυτό είναι στρατιωτικό, είτε πολιτικό, είτε διπλωματικό.
Και για τον λόγο αυτό υπάρχει ένας διαχωρισμός:
Στους δύο πρώτους τόμους εξετάζονται τα στρατιωτικά γεγονότα και στον τρίτο τα πολιτικά, διπλωματικά, οικονομικά γεγονότα, καθώς και ό,τι μπορεί να έχει σχέση με την οργάνωση της παιδείας στη διάρκεια της πολυχρονίου πολεμικής δοκιμασίας.
Το βιβλίο αυτό, λόγω όγκου και τεράστιου κόστους, μόνο αν βρεθεί χορηγός θα καταστεί εφικτό να εκδοθεί.
Ευελπιστούμε ότι κάποιος θα συνδράμει.
Όχι πάντως η ελληνική πολιτεία.
Αυτή με τίμησε και με τιμά με το υπέρτατο βραβείον: το κώνειον>>!
(Απόσπασμα εκ του προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ









Το curiculum ενός γνωστού... αγνώστου



Κάθε χρόνο περί την 25η Μαρτίου πάμπολλα έντυπα πλατιάς κυκλοφορίας, φυσικά το ραδιόφωνο και η τηλοψία, ασχολούνται με τον Παλαιών Πατρών Γερμανό και την Αγία Λαύρα, χωρίς οι γράφοντες/γράφουσες και οι λαούντες/λαλούσες να ξέρουν το τι ακριβώς σημαίνει αυτό το Παλαιών Πατρών και ποιες -εφόσον υπήρχαν παλιές- είναι οι Νέες Πάτρες! (Υπενθυμίζουμε ότι ως Μητρόπολη Νέων Πατρών λογιζόταν τότε το Πατρατζίκι, η νυν Υπάτη. Παλαιαί Πάτραι είναι η Πάτρα, η πρωτεύουσα της Αχαϊας). Αγνοούν ακόμα και τη σχέση του Γερμανού με την Αγία Λαύρα. Πιστεύουν αφελώς ότι η παλιά αυτή μονή ανήκε στη δική του επισκοπή, ενώ η Αγία Λαύρα, το Μέγα Σπήλαιο, τα Καλάβρυτα και η πέριξ περιοχή ανήκαν στην Επισκοπή Κερνίτσης, όπου επίσκοπος ήταν τότε ο Προκόπιος! Ομολογουμένως, ο Γερμανός, αρχιεπίσκοπος της αχαϊκής πρωτεύουσας, είναι μια δύσκολη -δε θά' λεγα αινιγματική- προσωπικότητα. Και η δυσκολία αυτή μεγεθύνεται από το γεγονός ότι στα Απομνημονεύματά του ο Γερμανός κάνει ό,τι μπορεί -κατ' αντίθεση με τον Μακρυγιάννη και άλλους- ώστε να αποκρύψει τη δράση του, χωρίς να ενδιαφέρεται να εξωραΐσει ή να προβάλει τον εαυτό του' απεναντίας, κάνει ό,τι θα μπορούσε να δώσει λαβή για τη μείωσή του. Εκφράζεται με ωμή ειλικρίνεια, όπως εκφραζόταν στην κοινωνική και πολιτική του ζωή. Δεν προσθέτει ψιμύθια' αφαιρεί και όσα θέλησαν να του προσθέσουν αργότερα άλλοι. Και αυτό πρέπει κάποτε να του το εκτιμήσουν οι νεότεροι ιστορικοί. Τί όμως ξέρουμε για τον άνθρωπο αυτό; Κατά πάσα πιθανότητα, γεννήθηκε τη Μεγάλη Παρασκευή της 25 Μαρτίου (οποία σύμπτωσις!) του 1771. Η Πελοπόννησος ήταν ακόμα βουτηγμένη στο αίμα από την κάθοδο 10.000 Αλβανών, που είχαν κληθεί να καταπνίξουν το κίνημα στον Μοριά με τα Ορλωφικά (1769-1770). Ως προς το όνομα του πατέρα του υπάρχει ασυμφωνία: Ιωάννης Κοτζάς ή Κοντζιάς ή Κοζιάς ή Γκόζιας και επί το πελοποννησιακότερο Γκοζόπουλος. Σχετικά με την εργασία του, λέγεται πως ήταν γεωργός ή χρυσοχόος (η κοσμηματοποιϊα ήκμαζε στην περιοχή, με κέντρο τη Στεμνίτσα). Θεωρείται, πάντως, πιθανότερο να εργαζόταν αποκλειστικά ή παράλληλα στους περίφημους πυριτιδόμυλους που κατέστησαν περιώνυμη τη Δημητσάνα. Η μητέρα του λεγόταν Κανέλλα και ήταν κόρη του Σταμάτη Κουκουζόπουλου. Έζησε μέχρι το 1825 και πέθανε λίγους μήνες πριν από τον θάνατο του σπουδαίου τέκνου της, που επισυνέβη το 1826. Το σπίτι όπου γεννήθηκε ο Γερμανός ήταν στο Κάστρο της Δημητσάνας. Χρόνια μετά την Επανάσταση, περνώντας από εκεί ο Γενναίος Κολοκοτρώνης (ο δευτερότοκος γιος του <<Γέρου>>), πήγε και προσκύνησε την ταπεινή οικία, στην οποία έζησε τα παιδικά του χρόνια ο Γερμανός με τον αδελφό του και τις αδελφές του. Η τοπική παράδοση αναφέρει πως ο Γερμανός, όταν ήταν νήπιο, έπνιξε -σαν τον Ηρακλή- ένα φίδι που σερνόταν προς αυτόν. Στην αντίληψη των απλών ανθρώπων το <<σημάδι>> ήταν σαφές: Έτσι θα πνίξει και το μεγάλο φίδι, την Τουρκία, όταν ανδρωθεί. Είναι πάντως γεγονός ότι ο Γερμανός, κι αν δεν ήταν αυτός που συνέτριψε το φίδι της δουλείας, αγωνίστηκε να συντρίψει το άλλο, το πιο δηλητηριώδες, αυτό της διχονοίας, που δηλητηρίασε την Επανάσταση και παραλίγο να τη στείλει στον θάνατο. Ίσως η πικρία που τον γέμισε ο εμφύλιος σπαραγμός να προκάλεσε τον πρόωρο θάνατό του σε ηλικία 55 ετών. Πέρα, φυσικά, από τις δοκιμασίες στις οποίες τον υπέβαλε ο Γκούρας. Ο Γερμανός, εφόσον είχε την τύχη να γεννηθεί στην <<δασκαλομάννα>> της Πελοποννήσου, τη Δημητσάνα, μαθήτευσε κοντά σε καλούς διδασκάλους, όπως ο Αγάπιος Παπαντωνόπουλος. Από εκεί μετακινήθηκε στο Άργος, όπου ακροάστηκε των μαθημάτων άλλου διαπρεπούς διδασκάλου, του Αγάπιου Λεονάρδου. Στο Άργος τον γνώρισε ο μητροπολίτης Ναυπλίας και Άργους Ιάκωβος, που εξετίμησε τα πρώιμα πνευματικά του προσόντα και τον προσέλαβε γραμματέα. Από τον ίδιο εκάρη μοναχός και έλαβε το όνομα Γερμανός (το βαφτιστικό του ήταν Γεώργιος). Στο Άργος ο νεαρός Γερμανός, που διακρινόταν -πέρα από τα πνευματικά προσόντα- για το μεγαλοπρεπές και αρρενωπό παράστημά του, έμεινε περίπου μια επταετία. Το 1797 άνοιξε τα φτερά του για ευρύτερους ορίζοντες. Πήγε στη Σμύρνη, όπου ήκμαζε το ελληνικό στοιχείο και σε μια εποχή που μητροπολίτης στην πόλη αυτή ήταν ο συγγενής του Γρηγόριος, ο μετέπειτα Πατριάρχης και μάρτυρας. Ο Γρηγόριος τον προσέλαβε αρχιδιάκονο, αλλά λίγους μήνες μετά, στην ίδια χρονιά, οι δύο συγγενείς μετακινήθηκαν προς την Κωνσταντινούπολη, διότι ο Γρηγόριος είχε εν τω μεταξύ εκλεγεί Πατριάρχης. Στη φάση αυτή βασική εργασία του Γερμανού ήταν να μελετήσει και να καταγράψει τα προνόμια των πελοποννησιακών μονών, που είχαν καταπατηθεί από Τούρκους και Έλληνες τοπάρχες. Το έργο αυτό απαιτούσε την επιτόπια παρουσία του και γι' αυτό ως πατριαρχικός έξαρχος ταξίδεψε στην Πελοπόννησο για να γνωρίσει επιτόπου τα προβλήματα των μονών. Κατά τη διάρκεια της απουσίας του, ο Γρηγόριος είχε με σουλτανικό <<φιρμάνι>> καθαιρεθεί και είχε αποσυρθεί στο Άγιο Όρος. Εκεί έσπευσε προς συνάντησή του ο Γερμανός, αλλ' ο Πατριάρχης του συνέστησε να μεταβεί στη Βασιλεύουσα, όπου η προσφορά του θα ήταν περισσότερο σημαίνουσα. Στην Πόλη, προς εξασφάλιση των αναγκαίων, ο Γερμανός άρχισε να διδάσκει σε σπίτια εύπορων οικογενειών κι έτσι σχετίστηκε με επίλεκτα μέλη της ομογένειας. Παράλληλα, μελετούσε ή παρακολουθούσε μαθήματα προς συμπλήρωση των σπουδών του. Το 1800, πιθανώς με σύσταση του Γρηγορίου, προσελήφθη αρχιδιάκονος από τον γέροντα μητροπολίτη Κυζίκου Ιωακείμ, μια προσωπικότητα επιφανή για τη μορφωτική της κατάρτιση. Πέρα από τα πνευματικά οφέλη τα οποία απεκόμισε από τη θητεία του κοντά στον Ιωακείμ, κατά την περίοδο αυτή είχε την ευκαιρία να παρακολουθεί και τη διδασκαλία ενός Χίου δασκάλου, του Δωροθέου. Το 1806, σε ηλικία 35 ετών, ήταν ώριμος πια, ηλικιακά και πνευματικά, για υψηλότερα καθήκοντα. Με εισήγηση του μητροπολίτη Κυζίκου εξελέγη μητροπολίτης Παλαιών Πατρών, σε μια από τις σημαντικότερες εκκλησιαστικές θέσεις στην τουρκοκρατούμενη Ελλάδα.


(Σ υ ν ε χ ί ζ ε τ α ι)


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίου του Σαράντου Καργάκου:
Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Τόμος Β',
<<Μεγάλες μορφές και Μεγάλες Στιγμές του ΄21>>.
Δεύτερη έκδοση: <<Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ>>, Απρίλιος 2021, σελ. 97-100.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF